fredag den 20. juli 2012

Skyer, byger, solskin og blå himmel

Ja sådan er dagen gået her med solskin, blæsevejr og en enkelt byge i ny og næ, heldigvis ikke nogen slemme byger. Mellemstesønnen og hans kæreste er rejst hjem igen, og jeg føler mig lidt træt i dag.
De unge mennesker kom hjem fra festival midt i nat, og jeg kom til at sende Ole Lukøje over til Marianne, så mon ikke jeg sover godt i nat. Jeg har i hvert fald ikke fået lavet så meget i haven, som jeg burde, men jeg har da fået luget lidt, klippet roser af og taget billeder.
Fint billede af clematis og høstanemoner i baggrunden
Det hvide bed er begyndt at ligne det, det skal være, nemlig et hvidt bed :o) jeg skal også have flyttet hvide floks derover, og så er der en hvid ridderspore, og en brudeslør, ja og selvfølgelig hvide rhodoer i forvejen.
Clematis Jackmanii er min ældste og min største clematis, lyserøde floks gør den selskab og superstar sammen med gule roser.
Piluu kravler fint op ad nettet, der skulle forhindre rådyrene i at spise knopperne
Jeg har mange rølliker og sender gerne mod betaling af porto. Der er fine farver i mellem.
Dagliljen Sweet  hot Chocolate
 Kender ikke navnet på denne
Summerwine
 Liljen Forever Susan

Smukke liljer, har ikke umiddelbart navnene, men kan finde dem, hvis det har interesse.
Denne her kombination er fin, synes jeg.
Så kommer der lige lidt flere hostaer
Også en flot kombination, bregne, hosta og liljeblade
Cadillac
Dream Queen
Kathrine Lewis, jeg var så heldig, at der stod et navneskilt ved denne fine hosta.
Og ved denne, den hedder Pineapple
2 stk. Revolution vidt forskellige i størrelse, men samme slags.
Nu til roserne, nogen med navne og nogen uden
 Penny Lane en yndig klatrerose


 Astrid Lindgren
 Augusta Louise


 Mosrosen Salet en enkelt udsprunget rose, knopperne rådner i regnen.
Sharifa Ashma

Til slut et billede af himlen i aftes. Billedet er taget mod sydøst selvom solen gik ned i vest, som den plejer :o)


God aften og god og forhåbentlig tør weekend til jer.

16 kommentarer:

  1. Hold fast du har mange dejlig liljer både dag og de "rigtige" har lige været til fødselsdag og fik snakket med dem som jeg har fået rosenbuen af , det var rosen penny lane som de havde haft op af men de var aldrig blevet højer end en meter, så det var mit held at de ikke bare prøvede med noget andet. Var da ogs å lige over og kigge i deres have , den bar også præg af alt det vand det er tydeligt at engelke og historiske roser er dårlige i regnvejr deres knopper rådner. Sov nu godt i nat ikke noget med at sende ole over til andre :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Ja jeg har meget af næsten alting, men ikke så mange små sjældne som dig. Hvad vil du så have til at gro op af rosenbuen? Min Penny Lane er ikke så høj, men den har også været klippet helt i bund to år i træk. De første år var den højere. Du har helt ret knopperne rådner på mange af roserne, men jeg synes de historiske tåler regnen dårligst, også mosroser kan ikke lide regnen.
      I nat beholder jeg Ole her :o)

      Slet
  2. Ja det er et imponerende skue hos dig Lisbeth!
    Både dagliljer, roser og hostaer i hobetal! Jeg har heller ikke navn på alle mine hostaer, men de er jo kønne alligevel
    Ja det er hårdt med familiebesøg..... har lige vinket farvel til min to små krudtugler. Så nu flader jeg u' foran skærmen! Meen heller ikke længe for jeg synes også det er hårdt. Her er det ikke koncert, men gang i den fra tidlig morgen og hele tiden! Vi var også en tur på Frilandsmuseet, det elsker de. Kommer der en byge (det gjorde der ikke) så er det bare ind i et af de gamle huse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Tak skal du have, ja pyt med navnet, de er kønne alligevel. Jeg tror det er hårdere at have mindre børnebørn på besøg end voksne børn og svigerbørn. De kan i det mindste underholde sig selv.
      Mon ikke du sover godt i nat ovenpå sådan en dag eller er det flere?

      Slet
  3. Det hele ser skønt ud Lisbeth - dejlige kombinationer. Man kan da ikke se på dine hostaer, at du har så mange dræbersnegle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte H
      Tak skal du have. Det har du ret i, men du kender nok den med øjenbæerne, jeg har kun fotograferet en af dem med mange sneglebid, den var i indlægget fra i går :o)

      Slet
  4. Godaften Lisbeth.Smukke liljer.Den mørke ligner den Frk.Anemone efterlyser navn på.Har også lige et spørgsmål til dig.Når du planter clematis tæt på dine træer,er det så ikke svært at få dem i jorden.Har lige opstammet et træ for en veninde,og hun vil gerne have en clematis til at kravle op i træet.
    Et sidste spørgsmål.Har købt en rosa klatrerose uden navn.Kender du den? har lige lavet et indlæg.Ja! det blev en bedre roman.Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Jette
      Tak skal du have, jeg må lige kigge ind til frk. Anemone og også til dig. Jo det kan godt være svært at plante en clematis ved et træ. Vi har måttet opgive flere steder, fordi der er for tykke rødder, Bent er ellers sej, men der er alligevel grænser.
      Roser er meget svære at se forskel på, men jeg skal nok kigge forbi din blog også.

      Slet
  5. Det er vel helt ok at være lidt træt og tage en slapperdag fra haven.

    Du viser som sædvanligt en masse skønne blomster :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Vivi
      Hvad jeg ikke fik lavet i dag, tog jeg til gengæld i aften, bagefter var der sneglejagt, så jeg er lige kommet ind, godt mør.

      Slet
  6. Igen igen viser du en masse smukke billeder af dine mange skønne blomster.
    Her har vi haft fint vejr hele dagen.
    Ha` en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Nå så har I været heldige med vejret i dag, det var da godt, så har du nok knoklet i haven.
      I lige måde.

      Slet
  7. Altså - jeg kan godt forstå hvis du ikke altid når lige så meget som du gerne vil i haven.......for man kan jo bruge både hele og halve dage på bare at gå og nyde og holde øje med hvad der sker med alle de mange planter.
    God weekend Lisbeth....og nu lover de snart lidt sommervejr til os :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Der ramte du plet, det er netop det, der er mit problem, jeg kan slet ikke nå at nyde det hele mere og se hvad der er sket siden i går. Når jeg går runden stille og roligt, tager det mindst en time. Men hvor er det dejligt at have tid til det, bare en gang imellem :o)
      Ja lad os håbe, vi får lidt varme nu, jeg stoler desværre ikke helt på det.

      Slet
  8. Hej Lisbeth. Ja, der er meget i blomst nu og man skal også nå at nyde det, men jeg må sige, at jeg nyder det faktisk også, når jeg luger og klipper med mere, så får man jo også en fornemmelse af, hvordan haven tager sig ud. Vores have er lille, så jeg kan gå rundt på et kvarter, hvis jeg bare skal kigge til det hele.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Dejligt at høre fra dig igen. Ja det er ren nydelse at gå rund, om det tager kort eller lang tid, betyder ikke noget. Og at luge og klippe er også hyggeligt, hvis det er tørvejr :o)
      Ha du set rosen på Mit lille gods, jeg mener, at der er Gerbe Rose, den har du jo. Så måske kan du se, om den ligner.

      Slet