onsdag den 11. juli 2012

Fortsættelse af ud i det blå

Ja som I ved, gik turen til Mors, regn og byger på hele turen, og ved I hvad. Jeg er altså ikke vant til at sidde stille, så jeg faldt i søvn mere end en gang, jeg tror faktisk, det var tre gang på turen. Bent er ikke talende, når han kører bil, så jeg kunne roligt sove. Jeg ville nu gerne have nydt turen og det danske "sommervejr", men øjnene kunne ikke holde sig åbne.
For at holde lidt på spændingen får i lige et par billeder:
Udsnit af staudebedet, læg mærke til violfrøstjernen i baggrunden.
Disse to står sammen, jeg er lidt i tvivl om det er nogen god idé. Tusindstråle er lidt for gul til Leuchantemum synes jeg, hvad mener I?

Nogen af jer tror nok, at jeg skulle se haver på Mors, men det lod sig desværre ikke gøre den dag.
I stedet tog vi til Kridtvejsplanter. Da vi kom der ved 13 tiden, stod regnen ned i stænger, var jeg mon ikke lidt ærgerlig. Jo det kan I tro, vi stod og ventede lidt indendøre, men opgav til sidst og vovede os ud i regnen. Efter 5 minutter stilnede det heldigvis af.
Jeg var på udkig efter den fligetbladede hyld, men desværre kunne jeg ikke finde den, og den unge pige, som passede butikken vidste ikke, om de havde en. Ærgerligt men selvfølgelig trøstede jeg mig med lidt andet, og når jeg siger lidt, så mener jeg det. Jeg købte kun 3 planter!!!
En hydrangea Mariesii Perfecta, en Viburnum Nudum og et tørstetræ. Var det ikke godt klaret?

Nå men vi var på Mors i et helt andet ærinde. Jeg har nemlig fået arveforskud, og de penge kunne ikke sådan ligge og brænde i lommen, så de måtte straks bruges. Jeg har længe ønsket mig et lille lysthus eller lignende i haven. Egentlig skulle det jo have været lavet af arvede gamle vinduer, men der var desværre ikke nok. Så her var en kærkommen lejlighed til at kigge efter lysthuse/pavillioner eller lignende på nettet. Men sådan noget løber jo op, og så mange penge var det jo heller ikke. Så var det vi faldt for noget der hedder shpavillioner se her, det ligger som nogen nok har gættet på Mors, og Bent ville ikke købe det ubeset, så vi tog den lange tur til Mors. 3½ time hver vej incl. sejlturen.
Her er hvad vi så:

Hvad siger I så, ser det ikke skønt ud. Men nu er det så, jeg vil bede jer om at hjælpe mig. For Bent er til huset med fast tag, og jeg er til det med glastag.
Sofus som laver husene, var nok tilbøjelig til at give Bent ret i, at det var det bedste, fordi det holdt bedre på varmen, hvis man vil sidde derude om aftenen.
Jeg holder på glastaget, fordi det så er lunere forår og efterår, men der er en åbning mellem taget og siderne, så der kan komme luft ind, det gør, at det kan blive køligt om aftenen.
I kan godt se, at det er en svær beslutning. Jeg er jo ikke desideret til drivhus, men vil gerne have lidt tomater derinde, og en ikke hårdfør clematis f.eks. eller for den sags skyld rhododendron.
Jeg elsker, at man kan kigge lige op i himlen og se på skyerne og får masser af  lys ind, men må medgive, at det bliver meget varmt om sommeren, hvis altså solen vil skinne.
Så kære venner lad mig høre hvad I mener?

Efter vi kom hjem tog jeg 268 snegle og Bent 112 udenfor vores matrikel. Indenfor tog jeg 100, så I kan godt se, vi kan ikke blive væk ret længe, før de invaderer haven. Jeg har bestilt ferramol, så nu skal de bekæmpes efter alle kunstens regler. Det kommer forhåbentlig i morgen.
Ingen høneballehaveblog uden flere billeder, de kommer her.
Hostablomster blandt astilber, i dag tog jeg en snegl oppe i blomsten :o(



Sneglene spiser også af mine fine nye clematis beskæringsgruppe 3

Og lidt roser
 William Shakespeare
 Dronning Ingrid
Lady Emma Hamilton
Til slut kommer den smukke Penstemon
Raven

Tak for deltagelsen, håber på at få jeres mening om huset med eller uden glastag :o)

42 kommentarer:

  1. Nå, der var du... kunne ikke forstå at dagens indlæg kom så sent, men det var alle sneglene vel skyld i. Fy for pokker, altså - så mange, nu håber jeg at sneglemidlet snart kommer og hjælper med at gøre kål på de slimede.

    Spændende med en tur til Mors. Jeg tænkte straks at du skulle se på haver og måske havde fået lavet sær-aftaler med nogle af de søde Mors-bloggere, men det var nu også spændende at komme ud at powershoppe et helt havehus... Ingen argumentation fra mig, jeg ville blot foretrække glastaget af hensyn til både sol, måne og stjerner... Held og lykke med beslutningen - du er vel nok en heldig kvinde sådan at få penge på lommen og så endda at bliver fragtet rundt i kongeriget med en blund i øjet.

    Fine billeder som altid.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var sneglenes skyld, det blev så sent i dag. Det er så strengt, jeg bruger omkring 1½ time derude, kl. godt 22 gik Bent ud og tog nogle flere. De sidder op af træerne og spiser mine clematis og ja det er ulækre, så nu må vi se om ferramol kan gøre noget, det håber jeg.
      Desværre var det ikke muligt at komme til at se nogle haver deroppe, ærgerligt når vi nu var der, men vejret var jo heller ikke til det, må jeg trøste mig med.
      Mon ikke de fleste af os havenisser hælder til glastaget, det tror jeg. Jeg føler mig også meget heldig både med pengene og turen. Jeg er jo ikke vant til at sidde stille, så det var nok derfor.
      Tak
      Knus

      Slet
  2. Åh I skulle da have taget en overnatning på Mors, nu I var afsted alligevel - for som Ulla skriver, så er der jo nogle skønne haver at se deroppe og mon ikke bloggerne havde givet en rundvisning.

    Jeg kan ikke rigtig bestemme mig for hvilket lysthus. Men tror jeg mest hælder til glastaget, så I har mere lys i. Med mindre I trækker el og får noget hyggebelysning derude. Jeg tror, at lysthuset netop vil blive brugt mest forår og efterår til at forlænge sæsonen og så handler det vel om at få det så "varmt" som muligt = glas.

    Det bliver spændende at høre, hvilken model I bestemmer jer til :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Jeg forsøgte at komme til at se haver deroppe, men det lod sig desværre ikke gøre.
      Jeg vil tro, at de fleste havenisser som os vil sige glastaget, fordi et er = med mere lys og varme, men Sofus sagde, at huset med fast tag holdt længere på varmen, for der kan man lukke helt. Ved glastaget er der en åbning hele vejen rundt om huset til udluftning og en slags stormsikring.
      Ja jeg er spændt på at høre, hvad andre mener, inden vi bestemmer os :o)

      Slet
  3. Nej, hvor spændende sådan at være ude og kigge på lysthus. Jeg har meget svært ved at råde dig. For jeg har jo mine 2 drivhuse med glas tag og dem nyder jeg. Men vi har planer om en dag at bygge vores overdækkede terrasse om til et konservatory, og så tror jeg at det skal være med fast tag. Netop fordi at glashusene bliver meget varme. Så jeg tror du skal vurdere hvornår du vil bruge det mest. Fast tag hvis det er om sommeren og glas hvis det er i ydersæsonnerne.
    Det var da utroligt at du ikke købte mere på planteskolen, hold da op.
    Og ugh føj, de ulækre snegle. Jeg har også mange i år, men jeg order ikke at gøre meget ved det. Jeg drysser feramol når der er udsigt til lidt tørvejr, men det er jo også sjældent.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for råd Hanne, dejligt at du lige havde overskud til at råde mig. Jeg må lidt i tænkeboksen igen, men jeg mener stadig, at det er mest forår og efterår jeg vil bruge det for at forlænge sæsonen. Så er det mørkt om aftenen, og vi sidder ikke derude. Ikke så længe jeg ikke kan blogge derude :o)
      Ja var det ikke godt gået, at jeg ikke købte mere, jeg skulle jo spare lidt for arven slår ikke helt til :o)
      Når jeg nu får feramolen overvejer jeg at lægge depoter mellem 2 fliser, så de ikke bliver våde.Så kan jeg også se, om det bliver taget.

      Slet
  4. Ja vi har jo glastag i vores udestue, men når det er mørkt om aftenen og lyset er tændt, kan jeg sidde og se mig selv i taget! Det er i skumringen, det fungerer bedst. med at kigge på himlen.
    Når det så er sagt, har vi købt et gardin til hele taget med motor, for det bliver altså hurtigt for varmt, både i februar og i oktober...og vi har altid gardinet i taget nede, det skyr varmen om sommeren og holder kulden ude og vinteren. Alligevel tror jeg, at jeg vil anbefale glas, så I får så meget varme og lys som muligt ind, da lysthuset jo står helt for sig selv, og ikke får varme fra en husmur, som vores gør.
    Men en spændende tur til Mors selvom den var lang, og lidt planter blev det da også til!
    Godt at I nu får købt en sneglemiddel, der virkelig gør det af med bæsterne. Jeg er nede på 10 stykker i indsamling nu - tidligere vadede vi i dem, som I gør nu!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Se du har helt andre kommentarer til dette her, tak for det. Men alligevel anbefaler du glas, det er jeg glad for, og du har argumenterne i orden. Jeg tror at du og Hanne stort set er enige om, at det bliver for varmt om sommeren, men så er der jo det med gardinet. Så må jeg se, hvordan man klarer det, når man ikke kan sy.
      Det var en spændende lang tur til Mors ja :o)
      Ja jeg må ud med feramol, så snart jeg får det.

      Slet
    2. Altså min bror spurgte mig netop i dag mht. hans udestue (for der bliver også varmt) at han havde set nogle færdigsyede gardiner i Ikea og om de var gode nok. JA JA JA hvorfor sy selv, når de kan fåes færdig til ingen penge. Jysk har også nogle ved jeg. Så kan man sætte stænger op langs kanten og hive for når man ikke er der! SMART, ik?

      Slet
    3. Nu har jeg så lige talt med John. Han siger, at han også var skeptisk over at få glas i taget i vores udestue. Men vores glarmester sagde dengang, altså I sidder jo ikke i udestuen, når det er dejligt sommervejr, så hvorfor betænke sig.
      Vi har iøvrigt skiftet hele taget til sikkerhedsglas, for det fik vi ikke i dengang...hvis en meteor eller lignende skulle komme forbi... det er nok mest »eller lignende«

      Slet
    4. Hej Bente
      Ja men det er jo også det jeg tænker, at hvis det er varmt så går vi i skyggen ikke i drivhuset.
      Ja så er der jo lige det med meteoren eller lignende :o) som man skal tænke på.
      Det er jo en lidt speciel udformning, så man kan nok ikke købe gardiner til det i Jysk eller Ikea, tænker jeg, og jeg kan ikke sy.

      Slet
  5. Jeg kan godt se argumentet med det lukkede tag, men mit hjerte råber GLAS!!!! Nu ved jeg jo hvor huset skal stå (hvis I da ikke har ændret planer) og at have fuldt udsyn til alle sider samt til himlen er da det skønneste. Formoder I vil lægge fliser derinde, de holder også på varmen og ellers kan et uldtæppe gøre underværker ;o) Bliver det en meget varm sommer er det alligevel for varmt at opholde sig derinde, men ellers kan du jo sy gardiner til loftet. Så kan I selv vælge skygge eller sol... Nøøøjj... hvor er det spændende at følge den videre udvikling.

    Sneglene...FY FOR POKKER... det var godt nok mange, flot holdt ud at I fik talt dem alle, jeg ville nok ha' sagt nogle meget upassende ord istedet ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. ak fru Friis jeg kan godt lide, at dit hjerte råber glas!!!! Jeg prøvede selvfølgelig at stå inde i begge huse, i det med tag følte jeg mig lukket inde i den grad. Så stillede jeg mig i det andet og kiggede op på himlen, ja så var jeg leveret. Bent er jo praktisk, han er bange for at noget skal falde ned i taget og knuse det, mænd er jo praktiske. Vi har planer om trægulv derinde, det skulle være lunere. Ja så er der det med gardinerne også en god idé, hvis jeg altså kunne sy :o)
      Sneglene er vi godt trætte af, men de får kamp til stregen.
      Tak for din mening her :o)

      Slet
    2. he-he... ja, mænd er praktiske, men hvis nu det er en meteor fra det ydre rum der falder ned, så holder trætaget nok heller ikke... (Fnis fra Friis)

      Slet
  6. Puha den var svær. Nu har jeg selv drivhus med glas, og når det virkelig er sommer i lille Danmark, så kan jeg slet ikke trække vejret i drivhuset selv med kalk på glassene.. Desuden har vi en overdækket terasse med plast tag, hvor solen ikke er helt så hårdt. Det er her vi bruger mest tid, når vi ikke lige sidder under åben himmel. I skal naturligvis følje jeres hjerter og blive enige om taget :-)Syns mæssig kan jeg bedst lide det hus med fast tag, men det er brugen af huset, som man skal tage hensyn til.

    Hvis du ikke har snegle nok, må du meget gerne få mine også :-) Go' jagt og tak for endnu en del dejlige billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katy
      Tak for dit svar, det er meget svært, og vi har ikke taget en beslutning endnu. Interessant at du synes bedst om huset med fast tag rent synsmæssigt. Jeg synes, der er lidt for meget kalot over det hus.
      Ellers tak jeg har rigeligt med snegle :o)
      Tak i lige måde.

      Slet
  7. Fine planter du har købt.

    Jeg ville nok vælge trætag. Jeg er bange for, at i ikke kan holde ud at være i lysthuset hvis solen skinner. Det vil blive meget varmt.
    Vi har lysplader på vore udestue, og når solen rigtig varmer, ja så kan vi ikke være der.
    Flot lysthus. Håber i bliver enige ellers må i jo ha` hver jeres lyshus et med trætag og et med glastag.... griner.
    Vi hører jo nok hvad i besluter jer for.
    Gode billeder som altid.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Spørgsmål er hvor meget vi vil sidde der alligevel, hvis solen skinner, i øvrigt er der en åbning hele vejen rundt mellem taget og væggene, så der er udluftning, men det er også problemet, fordi det så hurtigt bliver koldt om aftenen.
      Så mange penge er der heller ikke på lommen :o)
      Selv tak.

      Slet
  8. ej for pokker et dejligt glashus, det er skønt, ja der er jo for og i mod, men jeg tror nu også jeg ville ønske mig det med glastag....
    øv de forbandede snegle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja det er en svær beslutning og de fleste siger trods alt glastag, men men ja vi må se.

      Slet
  9. Hejsa.

    Jeg vil ubetinget vælge lysthuset med fast tag. Du kan jo evt. få sat et par fag med glas i. Med lutter glas får du alt for store temperatursvingninger. Med fast tag og evt. lidt glas, får du en for vækster meget mere passende og ensartet temperatur.
    I mit orangeri har jeg en stribe mat glas i midten af taget. Ellers kommer lyset kun fra siderne og det er alt nok. Der er også lunt allerede i marts-april så man kan sidde derude.
    Det var så mine erfaringer. Håber du finder den bedste løsning for dig.
    Hilsener fra Helga

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helga
      Tak for din mening her. De fleste hælder jo til glastag, så det er rart med en anden mening. Jeg har selv tænkt tanken med en stribe glas i midten af taget, men er bange for, at det bliver for dyrt.
      Rart at vide, at det alligevel er lunt i marts-april.

      Slet
  10. Uhh jeg har selv været inden og kigge på pavillon hos Sofus. Desværre er mine lommer ikke lige så lune som dine :-) Om det skal være glas eller træ er svært. Jeg ville selv vælge træ, men jeg ønsker mig også et drivhus ved siden af. Du har jo ikke planer om drivhus så jeg ville nok vælge glastag.

    Fine indkøb :-) Håber du får held til at få taget livet af sneglene. Jeg købte 2 kg. sneglegift i Frankrig, det er hidsig sager det overlever de ikke...

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Mette
      Ja det er svært og det er skønne pavillioner. Hvis jeg skal have det hele med, er mine lommer nok heller ikke lune nok :o)Nej jeg har ingen planer om drivhus ved siden af, så det skal fungere både som drivhus (bare lidt) og som lysthus.
      Tak for din mening, rart at høre hvad andre mener.
      Jeg har også en gang købt sneglegift i Tyskland, det virkede, men var nok lidt dyrplageri er jeg bange for.
      kh
      Lisbeth

      Slet
  11. tjaaaaa.... jeg hælder lidt til glastag !! det giver det optimale lys i hytten, også en fordel hvis der skal dyrkes lidt grønsager derinde :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Jeg er glad for dit svar, jeg ville nemlig gerne høre en mands mening om dette. Det med lyset tænker jeg nemlig også meget over.

      Slet
  12. Sikke en spændende tur. Jeg hælder til det faste tag - det bliver for drivhus-agtig med glastag :o) Ja sikke mange meninger og råd, hva´........nu er I nok lige vidt med beslutningen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Endnu en der holder på det faste tag, det kan godt være du har ret i, at det bliver for drivhusagtigt med glastag. Du har helt ret, vi er lige vidt med beslutningen, men tak for din mening.

      Slet
  13. Kære Lisbeth. Hvor er det spændende, og sikke da et flot hus. Jeg ville vælge glas, jeg ville også kunne sidde og kigge op på himlen og da jeg elsker regn (i normale mængde) ville jeg nyde og sidde og lytte til regnen også. Bliver taget evt. ikke sådan, at du kunne have "rullegardiner" der kan trækkes for/ned, hvis det bliver for varmt.

    Ej altså det er jo en svær beslutning. Vi har købt drivhus, så der er ingen kær mor der :)

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Ja det er et ualmindelig flot hus. Du har helt ret, det var også det, jeg faldt for at kunne kigge op på himlen og det med regnen er heller ikke dumt, hvis det er i normale mængder. Jo vi må finde ud af det med rullegardiner.
      Ja meget svær beslutning.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  14. Kære Lisbeth
    Smukke billeder af dine dejlige blomster og fint indkøb. Tørstetræ må jeg google, kender det ikke.
    Jeg ville i dit tilfælde vælge glas, da du udover driverhus også gerne vil have lidt tomater o.lign. Jeg har stort held med at holde temperaturen nede ved at have plantet en vindrue på sydsiden. Der kan tyndes ud i bladene, så der stadig er lidt lysindfald og i alle tilfælde er huset jo mangekantet og vender i alle verdenshjørner, så der bliver masser af lys oppe som nede.
    Kh Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Rose
      Tak skal du have, ja tørstetræet var stort og flot og så var det billigt. Det kan tåle og stå nede i det våde.
      Hvor er jeg glad for det du skriver her med vindruen, det lyder supergodt og skal i hvert fald med ind i overvejelserne.
      Nu spørger jeg måske lidt dumt, men er vindruen inde i drivhuset eller udenfor?
      Kh
      Lisbeth

      Slet
    2. Jeg har lige været inde og finde navnet på min.: Vitis vinifera "Marechal Foch". Min står inde i drihuset men der står den kan plantes inde som ude. Den får kompakte mindre lilla/sort klaser som smager fantastisk sødt og lidt krydret. Ingen som helst sygdomme, og er meget dekorativ.

      Slet
    3. Hej Rose
      Tak fordi du undersøgte navne på din vin, jeg vil lige tænke nærmere over dit gode forslag.

      Slet
  15. Helt klart fast tag. Jeg er sikker på at I bliver så glade for huset at I ønsker at opholde jer der rigtig meget, og så ville jeg personligt blive meget irriteret over at det ikke var tæt, især i ydermånederne, hvor man rigtigt får glæde af det.
    Tomater vil der sagtens kunne gro alligevel

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Tak for input, denne gang en til fast tag. Det er spændende om det bliver fifty fifty. Dit argument er godt.
      Sofus sagde også, at der sagtens kunne gro tomater selvom der var fast tag.

      Slet
  16. Hej Lisbeth
    Jeg ville uden tvivl vælge glastag.
    For som du også selv siger er det en stor gave at sidde under "åbent" himmel, forår og efterår.

    SvarSlet
    Svar
    1. - Måske kan i mødes på midten.
      Fast tag, med et par tagvinduer i?

      Slet
    2. Hej Karina
      Desværre er jeg bange for, at det bliver for dyrt at sætte tagvinduer i, men tak for idéen.
      Jeg vil stadig helst have glas men men, ja nu må vi se.

      Slet
  17. Kære Liabeth.
    Hold da op, hvor er det et flot hus - jegville også vælge glas, og evt. gardiner når det er påkrævet---
    Det andet virker mørkt-- men er det måske ikke.
    Jeg kan godt forstå duer i tvivl - kan du ikke tale med nogen som har sådan et hus, de må dahave en masse tilfredse kunder, som gerne giver råd og erfaringer--
    Ellers dejlige billeder du fremskaffer, selv i regnvejr.
    Jeg har ligget i sengen med influenza i nogle dage, så jeg har ikke helt opdaget regnen, men vådt udenfor er det!!!
    mange hilsner jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      så kan jeg bedre forstå, at jeg ikke har hørt fra dig i flere dage. Det er da ikke godt at få influenza midt om sommeren, selvom der godt nok ikke er meget sommer. Jeg troede, du var taget i sommerhus.
      Ja det er meget svært med det hus, jeg vil gerne have glas så jeg kan se himlen, men jeg kan godt se, at det mest fornuftige er fast tag.
      Vi overvejer stadig, hvad det skal være.
      Mange hilsener
      Lisbeth

      Slet