søndag den 22. juli 2012

Grå blade og nordbedet og lidt andet

De første billeder jeg viser i dag er for Jettes Mit lille gods´ skyld :o) Håber du kan se noget mere her.
 Iris, heuchera, astilbe, rhododendron og selvfølgelig hostaer.
 Og i baggrunden den rosafarvede parykbusk
Bedet til venstre er det første vi lavede, senere fældede vi et træ og byggede et bed mere sammen med det første. Derved blev der plads til en lille trappe/sti.
I går havde Marie Hortofilia et indlæg om grå blade, det måtte jeg også prøve. Der er ikke slet så mange af dem som af de mørkbladede. En del af dem med grå blade er rhodoernes nye skud, de bliver ikke ved med at være så grå, men lige nu ser de smukke ud.
 Silber
 Golfer
 Makiyak
Select
 Zenobia
 Hosta
 Pilebladet pære, bagefter var den under saksen.
Månestråle er måske ikke så grå, men den kom med alligevel
Bjørnetidsel ses tydeligere på dette billede, hvis man gør det større.
Buddleja Alternifolia
Perlekurv og bagved Salvia
Almindelige sommerfuglebuske er også grå i bladene. Dem har jeg mange af, idet de sår sig selv.
Nu til lidt andet

Arctic Queen står smukt lige nu
Denne astilbe står også fint nu
Og denne hortensia
Og så lige lidt rosenbilleder




Til slut min sidste blomstrende rhodo for i år. Arborescens har mange blomster nu, som dufter så dejligt, blæsten sender duften vidt omkring.

Fortsat god dag

25 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth,
    Smukke billeder. Dine Roser er da helt vildt fine.
    Dejligt med solskin i dag. En herlig tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak skal du have, i dag ser roserne fine ud igen, fordi solen har skinnet. Det er dejligt ja.

      Slet
  2. Skønne billeder af alle dine planter, jeg har været i haven hele formiddagen udnyttede der endelig var lidt sol og varme,yndigr roser,,,,

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Tak skal du have, ja endelig kunne vi nyde det ude, det var skønt.

      Slet
  3. Hej Lisbeth.Tusind tak fordi du viser dit nordbed for min skyld.Har kikket nærmere på det.Og mit nye bed
    bliver også delt i to med en lille gangsti med lidt sten.Jeg har 3 rhodoer-lilla-hvid og pink,en japansk ahorn/mørk-hosta-alunrod-skal nok have købt en hvid astilbe og nogle iris.Har lige to spørgsmål,hvis du har tid.Medens vi fælder og gør klar kan rhodoerne godt stå i vores højbede imens måske i 14 dg.?Og jeg har jo den flotte parykbusk som vi måske kan flytte.
    Den er ca.2 m.høj og 1m. bred.Tror du det kan lade sig gøre.Det var mange spørgsmål.Er rigtig glad for din rådgivning.Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Selv tak, det lyder godt med alt det du har at sætte i bedet, det skal nok blive godt. Du kan godt sætte rhodoerne i højbedet de 14 dage, hvis de står i noget spagnum og rødderne er godt vandet uden at de har fået for meget selvfølgelig.
      Jeg vil tro, I kan flytte parykbusken, men vent til efteråret, når den har smidt bladene og er gået i vinterdvale. Det er jo det bedste tidspunkt at flytte planter på. Vi har flyttet to japanske ahorn for nogle år siden, det gik fint.
      Spørg bare løs jeg svarer så godt jeg kan :o)
      Den astilbe jeg har i bedet er lyserød, men hvis du gerne vil have hvid, er det jo fint også. Rhodoerne er afblomstret alligevel, når astilben blomstrer. Vil du have flere billeder af bedet fra tidligere på året, kan jeg sende dem til din private mail, hvis du giver mig den.
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Dejligt du gør opmærksom på at rhododendronblomstringen kan vare til langt ind i juli, når man blot vælger sine planter med omhu.
    Jeg tror, der er mange som ikke er opmærksomme på, at man kan have blomstrende rhododendroner helt fra februar/marts til hen i juli, altså omkring 5 måneder om året :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Det er helt rigtig, at det er godt at gøre opmærksom på, hvor længe der kan være blomstrende rhododendron. Jeg tror, jeg vil lave et indlæg om det senere på året med billeder af blomster og løv. Lige nu er der så meget andet at vise frem.

      Slet
  5. Du har da en del planter med grå blade.
    Jeg har ikke fået ret meget lavet i haven i dag.
    Vore kreaturer havde væltet en hjørnepæl og var løbet ind i skoven. Rigtig surt.Det sker heldigvis meget sjældent.
    Nogen af kreaturerne har vi fået hold på. De andre går nu i indhegningen hos naboen.
    Så må vi se hvordan vi får dem hjem i morgen.
    Det har taget det meste af dagen.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god søndag aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja nogle planter har jeg med grå blade.
      Det var da ærgerligt med kreaturerne, som løb væk. Det kan der gå meget lang tid med, håber I får dem hjem i morgen.
      Selv tak og i lige måde.

      Slet
  6. Der er noget enormt elegant over det grå løv, som jeg også er vild med.
    Jeg troede faktisk at jeg havde en pilebladet pære, men har også været meget i tvivl på grund af bladformet. Nu er jeg blevet bekræftet i at det IKKE er en pilebladet pære - men jeg kan slet ikke komme i tanke om hvad det så kan være...

    Tak for din besked i øvrigt - og ja, jeg kan da godt se at der er mange der har været turen forbi :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Ja det grå er også elegant, mon ikke du kan presse lidt ind i din have, eller har du allerede gjort det. Sikkert :o) Kan du ikke sætte billede af planten på en af dagene, måske kan en af os fortælle, hvad det er.
      Selv tak, det er lidt sjovt at følge med på tælleren efter man har lavet et indlæg. ca 150 har kigget forbi min blog, siden jeg udgav det sidste indlæg. Det bestyrker mig i min tro på, at folk godt kan lide at se mange billeder. På det punkt har jeg også svært ved at begrænse mig, ligesom når jeg køber planter :o)

      Slet
    2. Begrænsningens kunst er ikke altid let :-))

      Det lyder som en god idé med en lille "opklaringsopgave" omkring mit lille træ - Jeg må hellere vise lidt billeder af "den falske" pilebladet pære, en af dagene.

      150 sidevisninger - det kan jeg da god forstå og billeder, dem kan vi da slet ikke få nok af.

      God aften.

      Slet
    3. Nej Karina det har du helt ret i.
      Ja lad os se billeder af den, så vi kan høre sagkundskaben hvad det er. Det er altid sjovt at se, for der kan godt være forskellige bud.
      Tak så tager jeg ufortrødent flere billeder, jeg ser mange ting gennem linsen.
      God dag til dig.

      Slet
  7. Du har garanteret endnu flere planter med gråt løv, end dem du viser her. Min erfaring er, at man overser nogle oplagte planter i den her øvelse. Det gjorde jeg i hvert fald både med de grå og de mørke.Jeg har også en rhodo, som blomstrer nu, prunifolium. Arctic queen er rigtig smuk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det har du nok ret i, jeg har selvfølgelig også lammeøre og haveklinte. Jeg har tilføjet et par glemte under de mørke blade. Nemlig sølvlys og Sct Hans urt. Ja og så har jeg også en blodbøg, men det billede jeg tog duede ikke.
      Prunifolium har vist ikke en farve for mig, er det ikke rigtig :o) Ja Arctic Queen er endelig sprunget ordentlig ud.

      Slet
  8. Også dejligt med et indlæg om det gråbladede (jeg HAR læst og nærlæst dit indlæg om mørke planter også).

    Sikke fin din Arctic Queen står, den ser kridhvid ud - er den også det? Dejligt med en dobbelt clematis.

    Jeg har her i weekenden været i Nyborg hvor jeg i mange haver så de mest fantastiske mørke parykbuske - det står helt sikkert på ønskesedlen.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla Du kan også se min dejlige parykbusk i mit nye indlæg.Den vokser dejligt hurtigt.Knus Jette

      Slet
    2. Tak Ulla
      Ja Arctic Queen er kridhvid og meget smuk, den er faktisk nogen år gammel og en 2 er, men jeg tror jeg klipper den efter blomstring i år, for den har ikke været særlig villig til at blomstre endnu. I år er det bedste jeg har set, men den har en lang halvvissen stængel op hvorpå blomsterne sidder, så i år skal det være. Det må kunne blive til flere blomster, håber jeg.
      Parykbuske er smukke, jeg synes også godt om den rosafarvede, som er en aflægger fra Ida. Den tåler bedre vinteren end den mørke gør.
      Knus

      Slet
  9. Ja jeg er som sædvanlig bagud....har brugt formiddagen på haven og så har vi haft gæster, og det tager min tid.
    Jeg har stadig ikke lavet et indlæg med de mørke endnu! Så vupti er det pludselig de grå farver. Må vist se i øjnene, at min tid ikke er til blogging indlæg om sommeren.
    Men derfor kan jeg jo godt nyde andres flotte blomster og indlæg!
    Jeg er vild med skuddene på dine rhodoer især makiyak er flot...
    Hvad skete der med din pilebladede pære, hvordan beskar du den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det er hyggeligt med gæster, min tager godt nok meget af ens havetid.
      Ja men du kan sagtens nå at lave et indlæg med de mørke, så kan du senere lave et med de grå :o) Jeg hygger mig bare med at gå og tage billeder.
      Godt du har tid til at nyde indlægene og altid dejligt med en kommentar, det er du sød til.
      Ja skuddene på makiyak fik jeg lige øje på, de er fantastiske.
      Jeg klippede lidt af det nederste af stammen, og så halvt ind på de fleste grene, så den kan buske sig. Jeg har ikke meget forstand på det, men håber, det var det rigtige.
      Anne Marie Lønbæk kalder det at reducere.

      Slet
  10. Hvor er der utroligt mange flotte gråbladede i din have! Jeg kender ikke mange af dem du viser. Spændende. Bjørnetidslen er rigtig flot.
    Roserne er skønne i de varme farver og Artic queen er lækker med de mange kronblade.
    Tænk så lang rhododendron sæsonen kan være. Glæder mig allerede til din næste rhodo sæson så de smukke blomster kommer i fokus igen.
    Kh
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Ja jeg har også mange gråbladede, godt jeg har en stor have :o)
      Roserne i de varme farver er flittigst til at blomstre noget længere hen i første blomstring, det er skønt.
      Ja det er en lang rhododendronsæson, næste år må du med herover og se dem live, der fylder du jo ikke rundt :o) Mon ikke jeg også viser lidt billeder af dem i løbet af vinteren.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
    2. Det vil være så skønt hvis du finder rhodo- billeder frem:-)
      Ja, du kan tro jeg regner med at komme! Introducerede også ideen med en overnatning på b& b til min bedre halvdel; det synes at falde i rigtig god jord;-) Han har som jeg heller ikke været på Samsø.
      Kh
      Rose

      Slet
    3. Hej igen Rose
      Jeg skal nok finde flere rhodobilleder frem til vinter. Det lyder hyggeligt at din mand vil med, og at I vil have overnatning på b&b, som du kunne se havde Ulla, Bente og Lise Lotte meget glæde af det.
      Kh
      Lisbeth

      Slet