tirsdag den 3. juli 2012

Clematis, roser og andet godt

I aftes da jeg gik rundt og nød det, opdagede jeg, at der var sprunget nogle flere clematisser ud, her kommer billeder.
Komtesse de Bouchard
 Nelly Moser
Warszawska Nike

I aftes beskar vi det store smukke fyrretræ med de dejlige blå nåle,  jeg var ked af det, men grenene var så langt ned, at vi fik dem i hovedet, når vi gik forbi, de stikker, så det er ikke så rart.
Heldigvis ser det stadig smukt ud
I dag har jeg luget det ene stenbed, det var helt groet til med græs og mælkebøtter.
Hvide klokker mon ikke det er en Campanula. Jeg har fået den fra sommerhusnaboen, jeg synes, den er smuk.
Mjødurt
Gasblomsten er nu ved at få sine smukke frøstande
Lollypopliljen
Der er stadig blomster i tre af mine rhododendron, denne er Govenianum. Blomsterne dufter skønt.

Jeg har forsøgt at tage billeder af rosenbedene, så I kan se hvor fine de er, her kommer flere billeder fra forskellige vinkler.

 Set fra oven

Her kommer billeder af roserne
Scepter d´isle
Blue Perfume
Rhapsody in blue
Audrey Wilcox
Sharifa Ashma

Til slut solnedgangen fra i aftes

Håber I får en dejlig aften i haven.
Blåssom tilføjet til Marianne Den helbredende have.

25 kommentarer:

  1. Hvor er det altså en dejlig have du har Lisbeth, den gad jeg godt se engang, men helst når roserne blomstre ;)

    Så dejlig er den og så flittig du er, jeg mister helt pusten ;)

    En lille bøn må jeg også gerne komme med på din blogroll, du sidder på min så jeg altid kan holde mig opdateret med dine skønne dejlige blomster.

    Den eventyrligste hilsen - Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Annette
      og undskyld du ikke er kommet på min blogroll før, ren dovenskab fra min side, eller mangel på tid, men nu er den der.
      Du er i øvrigt altid velkommen til at se min have, og roserne blomstrer lige nu :o) så bare kom. Til september er de i fuldt flor igen.

      Slet
  2. Hej Lisbeth.Sikke nogle skønne rosenbede.Og nr.3 clematis
    har jeg også og den blomstre lige nu.
    Det hjælper tit at opstamme træer og store
    buske.og så bliver der jo også plads til at
    plante under dem.
    rigtig god aften til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Den er først lige begyndt hos mig, men der kommer nok mange nu, når det er blevet lidt lunt.
      Ja når man opstammer får man plads til meget mere.
      I lige måde Jette.

      Slet
  3. Skønne rosenbede du har vi har også lige været rundt med klipperen , jeg måtte af med nogle grene på mit tulipan træ. Hilsen Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Ja en gang i mellem er man nødt til at klippe.

      Slet
  4. Flotte billeder og jeg nyder især dine billeder af roserne.
    Hilsen Vibeke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vibeke
      Jeg er glad for, at du nyder billederne af mine roser.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  5. Et forsinket tillykke med din søn det varflot gjort med is i maven..godt han er vant tilat stå på scenen...har de planer om et samsøs have bryllup eller skal du bare nyde..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Tak skal du have, jeg synes også, at det var sejt. Nej ingen bryllup i min have, hun er fynbo og døbt og konfirmeret i Ellinge kirke, så jeg kan ikke forestille mig, at det skal foregå andre steder end i Ellinge kirke. Så jeg nøjes med at nyde og tude :o)

      Slet
  6. Kære Lisbeth.
    Dejlige billeder af dine rosenbede, hvor er din have stor!!! (og flot)
    Jeg kan virkelig gode lige Blue Perfume - den er special!
    Også Rhapsody in blue og Audrey Wilcox er meget smukke --
    Jeg vil tro det giver godt med lys til det underliggende, nu i har stammet fyrretræet op. Det ser også godt ud!!!!
    Jeg kan ikke få held med clematis!! dine er meget flotte!!!!
    Jeg ville så gerne have dem, for man kan få så mange forskellige. I år har jeg 2 der gror, men det ser ikke ud som om, de gider blomstre!!!!
    (navne ukendte, men den ene skulle få blomst som en tulipan!!!)
    Også et dejligt aftenbillede, må være skønt, at kunne se så meget af himmelen!!!
    hilsner jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Jeg gør alt hvad jeg kan for at vise, hvordan min have og rosenbedene ser ud, men det er svært. Både Blue Perfume og Audrey Wilcox kan du få her www.rosertilhaven.dk, de er ikke særlig dyre med deres priser.
      Jeg har Arborescens stående i skyggen af fyrretræet, så jeg håber, at knopperne snart springer ud, der er mange.
      Jeg har også en clematis, der har groet i tre år og aldrig sat en blomst. Prøv igen med clematis måske lykkes det til sidst. Alle mine står op af træer, hvis der er for meget skygge, er de ikke glade for det, men det kan lade sig gøre.
      Du kan tro, det er dejligt at kunne se så meget af himlen. Vi har en låge ud til marken, når jeg går derhen kan jeg se solnedgangen.
      Hilsener til dig.

      Slet
  7. Smukke billder.
    Warszawska Nike er helt fantastisk - den kunne jeg også godt finde på at anskaffe mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karina
      Den vil passe perfekt i din have.

      Slet
  8. Lisbeth, hvor smukke dine roser er! Helt fortryllende når man tænker på hvor hårdt du beskar dem og frygten for stængelsygen. Og så mange forskellige.

    Næste blogtræf kunne måske være ved denne tid så vi kan nyde dine roser og alle de andre godter, der blomstrer få fint i din have nu?

    Jeg har også de tre clematis, du viser, men ingen af dem er endnu i blomst... ?? Er Samsø nu blevet til en sydhavsø?

    God aften og knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla
      Ja det er utroligt, men det har nok også hjulpet, at vi har sprøjtet i år. Det er flere år siden, de har stået så smukt. Jeg har lige været ude og slå snegle ihjel, så kom jeg til at stå og kigge på roserne, hold da op hvor er de skønne lige nu.
      Vi kan jo tage et blogtræf i maj og et i juli, så kan folk vælge, om de vil se rhododendron eller roser eller begge dele, eller evt. hvilken måned, der passer dem bedst.

      Jeg kan godt huske, at du også har Warzshawa Nike, og at de blomstrede lige tidligt sidste år.
      I dag har det været dejligt vejr, men ellers er der vist ikke meget sydhavsagtigt her heller.
      Så har du Multi Blue, min har slet ikke blomstret og kommer heller ikke til det.
      Godnat og knus

      Slet
    2. God idé.
      Ja, min Multi Blue er faktisk stadig i blomst og meget stor i år. Nå, jeg venter bare og ser hvad der kommer ud af de andre clematis.

      Slet
  9. Rigtig smukke roser du har, de trives hvis rigtig godt i den Samsøske muld :0)
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annette
      Ja de er skønne lige nu og med lidt gødning og lidt sprøjtning, så må jeg sige, at det går rigtig godt.

      Slet
  10. Dejlige billeder fra din smukke have.
    Hvor er din lollypoplilje smuk.
    Flot solnedgangsbillede.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
  11. Ja du har mange flotte både clematiser og roser..så jeg bliver svært fristet, men det er et stort arbejde, at få så smukke roser, som du har. De kræver megen pasning.
    Jeg bruger ikke så meget tid på at blogge pt. - efter hjemkomst fra Sverige, kan jeg se ukrudt alle vegne, så haven må lige passes først ja og alle mine pelargonier.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Sprøjtning gør nu underværker for roserne, men du har ret, det er et stort arbejde og de kræver meget pasning.
      Jeg kan godt forstå, at du ikke har tid til at blogge, ukrudtet gror som vanvittigt, og de slimede skal passes hver aften.
      Håber du havde en god fødselsdag.
      Jeg har sendt mail til dig, men du behøver ikke at kommentere, hvis du ikke har tid. Jeg synes bare, du skulle se det.

      Slet
  12. Hejsa. Jeg blev lige nysgerrig efter at se hvad der sker i din have. Det må da være et godt tegn, ikke :-)
    Hvor er dine roser og rosenbede skønne. Vil det sige at du tydeligt kan se forskel i år hvor du har sprøjtet? Du har da altid gødet, ikke?
    Jeg synes ihvertffald at det ser skønt ud. Jeg har stadig ingen kræfter, men jeg tager det som tegn på at havenisserne har travlt i min krop, så jeg slapper bare af.
    Knus, Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Det er i hvert fald et godt tegn, jeg er næsten lige så høj over at høre fra dig, som jeg var over frieriet i lørdags. Hvor der det bare godt, at du begynder at blive nysgerrig.
      Klart du ingen kræfter har, det er jo ikke det rene afslapning, du har været igennem, tværtimod.
      Ja jeg kan tydeligt se forskel på roserne i forholdt til sidste år. Jeg har altid gødet, så det er ikke det. De ser meget mere sunde ud i år, og blomsterne er smukkere i år.
      Knus
      Lisbeth

      Slet