søndag den 8. juli 2012

Herlig en sommerdag

Endelig endelig kom der en sommerdag, lad os håbe, at det holder nogle dage, selvom om meteorologerne ikke mener det.
Jeg har endnu en dag luget jordbær og storkenæb væk og dræbt snegle. Storkenæbene var blevet lidt voldsomme, så der måtte ryddes lidt op i dem.
Her kommer billeder af mine rosenbede


Skønne er de ingen tvivl om det, jeg nyder både synet og duften af dem. Men de er også fast arbejde, især efter en dag som i dag med varme, så kan jeg nok bruge en time på at klippe visne roser af, bagefter skal der være tid til at myrde snegle. Jeg keder mig ikke :o)
 Westerland
 Morten Korch denne rose skal flyttes, den blev fejlplaceret i det kølige rosenbed sidste år.
 Gramham Thomas
 Sally Kane holder længe i vasen, købt hos rosertilhaven.dk
Ambridge Rose
 Rhapsody in Blue
 Scepter d´isle
Ghita Renaissance
 Queen Elisabeth
Ritausma
Crocus Rose

Nu til noget helt andet

Hortensiaer næsten i blomst
Bent har taget et billede af kæmpeskælhoved
Og af to spader det er den til venstre, som er min nye staudespade. Som I kan se er den ikke længere i bladet, men smallere.
Staudebedet med taburet :o)
En CD valmue, jeg får mange frø, hvis der er nogen af jer, som ikke ejer den valmue, samler jeg gerne frø til jer.
Min nye staudeclematis købt sidste søndag
Staudelathyrus er snart i fuldt flor
Den smukke mørke daglilje
Til slut solnedgangen fra i aftes
Fortsat god dag og aften

30 kommentarer:

  1. Nøj hvor er de flotte dine rosenbede :)- jeg kommer på besøg en gang til næste sommer Lisbeth, for i år når jeg det ikke desværre :) Men se dem live det skal jeg.

    Altid godt med nyt værktøj - udstyr må man bare ikke gå ned på ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annette
      Ja men du skal da være velkommen. Jeg regner med at lave blogtræf næste år, når roserne blomstrer. Måske kan du være med der, ellers finder vi en anden dag.
      Du har ret, udstyr må man ikke gå ned på.

      Slet
  2. Godaften Lisbeth.Hvor har du mange smukke roser.Men kan godt se at det kræver en del pasning.Den valmue er da bare for skøn-stiller mig op i køen til frø.Det har været en helt vidunderlig dag her hos os.Men vi har haft travlt med at gøre det hele klart så vi kan rejse fra haven.Naboen vander heldigvis.Høres ved om en uge.
    Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Jette.
      Ja der er mange smukke, men også meget arbejde.
      Jeg noterer dig til frø fra valmuen.
      Ja det har været et fantastisk vejr, godt I har naboen til at vande.
      Rigtig god tur til Bornholm.
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Kære Lisbeth.
    Hvor er din have smuk - jeg siger det igen og igen --
    Og dejlige roser, du har da også mange, sikke et arbejde, men når man kan lide det - som du kan - er det selvfølgelig ikke arbejde -
    Og så fik jeg lige set en staudespade!!!!!!!
    Billede nr. 16 er vist ikke Hostaer --
    Jeg siger også tak til Valmuefrø, det kunne være sjovt at prøve om de ville blomstre hos mig!!!!
    Tak for billeder og den smukke himmel!!!
    hilsner jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Dejligt at du gentager det, det er dejligt at høre :0)
      Jeg kan godt lide mine roser, men det er et stort arbejde, men jeg har jo selv valgt :O)
      Nej billede nr. 16 er hortensiaer, det står der også.
      Jeg noterer dig for valmuefrø også.
      Selv tak.
      Hilsener Lisbeth

      Slet
    2. Kære Jessie
      Dejligt at du gentager det, det er dejligt at høre :0)
      Jeg kan godt lide mine roser, men det er et stort arbejde, men jeg har jo selv valgt :O)
      Nej billede nr. 16 er hortensiaer, det står der også.
      Jeg noterer dig for valmuefrø også.
      Selv tak.
      Hilsener Lisbeth

      Slet
  4. Hvor har du altså en smuk have og så mange skønne blomster. Det er hver dag en fornøjelse at kigge forbi din blog.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god søndag aften.

    Nu styrter regnen ned her. Håber på tørvejr i morgen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak skal du have, jeg er glad for, at du kan lide at kigge forbi min blog.
      Her regner det også. Ja vi må håbe på tørvejr i morgen.

      Slet
  5. Sikke et rosen-flor der er nu, hva´.
    Jeg synes det kan være svært at "fange" farverne rigtigt på billeder taget på afstand - men du har gjort det fint.
    CD valmuefrø skal være meget velkommen, den har jeg ikke, men har nydt den på flere blogge.
    God sneglekamp i aften - ækel men nødvendig opgave.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Ja der er roser for alle pengene :o) Tak for ros til mine billeder.
      Jeg skriver også dig op til CD valmuefrø.
      Gad vide om jeg kommer ud til sneglene, det regner endnu. Så er de nemme at fange.

      Slet
  6. Fantastisk sommervejr vi har haft i dag, jeg nyder de fine billeder af alle roserne, 🌹❤

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja det har været dejligt i dag, men det sluttede med regn. Jeg er glad for, at du nyder mine rosenbilleder.

      Slet
  7. Ja, det har været en fantastisk dag i dag.

    Suk nogle skønne roser du har :-)

    Hvordan gik det med dine øl sneglefælder?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte H
      Ja skøn, skøn dag, som endte med regn, så jeg gik lige ud og nakkede 237 snegle, nu er der nok mange igen. De første dage gik det godt med ølfælderne, men så fik de tilsyneladende slukket tørsten eller også var jeg ikke flittig nok. Jeg har købt 4 kg. Feramol, så jeg har ikke opgivet kampen.
      Tak for ros til roserne :o)

      Slet
  8. Sikke et slaraffenland af roser, du må gå i en evig rosenrus ;o). Selv om det er et stort arbejde må det absolut også være total lykke at skulle klippe og passe så smukke bede. Her har det også været en helt fantastisk dag og regnen er ikke kommet endnu, men det trækker sammen nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Jeg har siddet og nydt synet og duften af mine roser flere gange i dag, men nu kom der regn, så falder mange af dem, og så er det på den igen i morgen. Og sneglene ja der tog jeg 237 :o(

      Slet
    2. Hej Heidi
      Jeg har siddet og nydt synet og duften af mine roser flere gange i dag, men nu kom der regn, så falder mange af dem, og så er det på den igen i morgen. Og sneglene ja der tog jeg 237 :o(

      Slet
  9. En forrygende skøn sommerdag i dag med fuldstændigt vindstille fra morgenen af. Senere luftede det heldigvis lidt. Hvor er vi heldige at det var en søndag i dag, for os som endnu ikke er gået på ferie.

    Meget smukke roser, du har - ville også gerne se dem IRL. Ja, det er fast arbejdet at "nurse" roserne, men hyggeligt nok aligevel. Sjovere end at luge :)

    her regner det nu.

    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja endelig en skøn sommerdag på en søndag, det var rigtig dejligt.
      Næste år kan du se dem IRL, hvis du da ikke tager en tur mere til Samsø i år, det er du velkommen til :o)

      Slet
  10. Ja, det der med at du smuider storkenæb væk, det overhører jeg HELT OG ALDELES!

    Men ellers nyder jeg som altid dine skønne roser og andre stauder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja men Marianne, jeg har så mange, du må gerne få en hel masse af dem.
      Godt du nyder roser og stauder :o)

      Slet
  11. Ja tak flere dage som denne.
    Du er vel efterhånden ikke i tvivl om, at jeg er vild med dine dagliljer.
    Jeg har to gule på vej ude i haven, så jeg har ikke opgivet håbet med mine endnu.
    God aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Jeg er som du ved vild med mange planter, også dagliljer :o)
      Dagliljer er sejlivede synes jeg, så de skal nok komme.
      Ha´ en god dag.

      Slet
  12. Kære Lisbeth. Ja hvor har du mange smukke roser. Og det giver lidt "arbejde" og passe dem, men glæden ved at have roser er også stor. Jeg skal også i gang med at tynde mine Storkenæb, de har groet godt i år. Det er lidt som om de først er kommet godt i gang i år.

    Og den mørke daglilje, hvor er den smuk. Jeg overvejer og ofre min liljer og kun have dagliljer. Mine liljer bliver ikke højre end et par træsko på højkant. Der må været noget galt. Dem jeg har skulle blive høje :)

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Ja i dag er der meget arbejde med roserne, der kom en ordentlig skylle i aftes i en vældig fart, det er ikke godt for roserne. Mine storkenæb gror op i træerne, så jeg syntes, at det var nødvendigt at rydde lidt op i dem.
      Ja den mørke er skøn, den er købt ned ved dig Stouby Stauder.
      Det er da underligt med dine liljer, mine gror fint, der kommer indlæg med liljer i dag. Jeg har lige taget billeder af dem. Der er en ny skøn, den må du se.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  13. Skønne skønne billeder af dine roser Lisbeth :P Håber du nød det dejlige vejr for nu regner det....IGEN :/

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene
      Du kan tro jeg nød det, vi fik en ordentlig skylle i aftes, så nu er der fast arbejde med roserne. Og sneglene :o(

      Slet
  14. Ja, en dejlig sommerdag - og hvor sad jeg? I en bil på vej til, i og på vej fra Roskilde. Jeg havde lovet at hente min datter fra festival, men dels var der et trafikkaos uden lige, og dels kunne vi ikke finde hinanden, så det endte med at tage en krig - ØV!
    Dine rosenbede er meget smukke. Vi har haft Queen Elisabeth, som jeg savner, når jeg ser hende andre steder. Hendes blomst er bare smuk - især i solskin. Men vores var over 20 år gammel og blev hvert år angrebet kraftigt af stråleplet. Ikke noget kønt syn, så ud røg hun.
    Arbejdet med roserne er nu meget hyggeligt, synes jeg, men jeg har ondt af dig, fordi I har så mange dræbersnegle.
    Din nye staudeclematis ser interessant ud.
    Mht. CD-valmuer har jeg lige lagt billet ind hos Gitte H. Men tak for tilbuddet.
    Hilsen Christel

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christel
      Hvor ærgerlig at sidde så længe i en bil på en af de få sommerdage. Hvad gør man ikke for sine børn :o)
      Roser og dræbersnegle er meget tidkrævende aftenarbejde. I dag har jeg dog taget roserne, så kan jeg nøjes med sneglene i aften. Jeg fik heldigvis plukket en dejlig buket med ind, de lover jo regn igen, og det pynter ikke på roserne.
      Den nye staudeclematis er meget sød, men den ser lidt forkert ud, fordi jeg troede det var en klatrende, så har placeret den op af et træ :o)
      Hilsen Lisbeth

      Slet