tirsdag den 31. juli 2012

Morgenvandring og strøtanker

Min morgen starter med en luftetur med hundene. Derefter går jagten ind på sneglene, typisk tager jeg mellem 40 og 60 om morgenen, og mere end dobbelt så mange om aftenen, hvor jeg bruger 1½ time mindst.
Når jeg har spist morgenmad, tager jeg mit kamera og begiver mig ud på min morgenrunde. Jeg tager omkring 40 til 50 billeder. Jeg ser min have gennem kameraets linse, mens jeg går rundt, finder jeg ud af, hvad der er kommet i blomst siden dagen før, eller  finder et godt motiv, som jeg absolut må vise på min blog. Jeg brænder for haven, billedtagning og ikke mindst for bloggen.
Jeg tager mange billeder og sætter mange ind, måske kan det være irriterende for nogle, men mit indtryk er, at mange lige skal forbi Høneballehavens blog for at se, hvad hun nu har fundet på at sætte ind.
Der er mange, der klikker ind og kigger kan jeg se, og alle er hjertelig velkomne, også selvom I ikke lægger en kommentar. Selvfølgelig er jeg meget glad for de kommentarer jeg får fra de faste bloggere, det er altid skønt at vide, at nogen ser det, man sætter ind. Jeg har 109 faste læsere, men tror på, at der er mange flere, som kigger med. Det er jeg glad for.
Jeg håber, I alle vil nyde billederne fra min have, de kommer her.
 I baggrunden Hortensiaen Annabell og lige foran den en daglilje
 Rhodobedet set lidt fra oven, heroppe fra har jeg et godt udsigtspunkt udover min have.
Terrassebedet er meget frodigt lige nu med rosen Big Purple og forskellige floks
Leucanthemum Broadway Lights
I går købte jeg en chrysanthemum som jeg plantede ud i et bed, jeg tror den holder længere der end i stuevinduet.
Clematis Xerxes blomstrer stadig på livet løs

Skønne dagliljer
Chokoliljen
White Swan i dobbelt form
I samme bed står violfrøstjernen Alba, er den ikke fantastisk
Skæbnetræ, bladene har en helt speciel duft. Det har blomsterne også, men den har ikke blomstret hos mig endnu.

Mine skønne rølliker
Staticen er tæt på udspring
Seseli Montanum en smuk, smuk skærmplante

Roserne slutter som sædvanlig festen/billedserien










Jeg skal lige sige, at også mine roser rådner på grund af regnen, men der er så mange at tage af, at jeg godt kan finde nogle, der har klaret regnen.
Fortsat god dag derude i "sommer"landet :o)

41 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth .... ja du kan stadig vise en masse smukke blomster!
    Skæbnetræ er det et træ eller en busk? Den kender jeg slet ikke og må lige ind og Google den. Du har hele tiden nye spændende ting at vise, så man er jo nødt til at kigge ind forbil!!
    Hvilket minder mig om, at jeg vist mangler at kigge på den du har lavet med de brogetbladede....det er jo lige mig!
    I dag er det her vi har hoppet ind og ud mellem bygerne i dag. Men vi har fået kørt et kæmpelæs af min dobbelte jasmin på affaldspladsen idag. Den ser noget stumpet ud, men hold op det har givet luft.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja der er jo mange smukke blomster, så det kan jeg :o) Skæbnetræet er buskagtigt, når man gnider bladene lugter det af røget flæsk :o) Den er ganske køn synes jeg, og den sætter rodskud, det er sådan et, jeg har fået forærende.
      Jeg er altid glad for, at du kigger forbi og lægger en kommentar. Jasmin skal beskæres hårdt en gang imellem, ellers tager den magten, den skal nok komme igen.
      Med hensyn til de brogetbladede kunne jeg huske, at det er noget, du går højt op i. Rhododendron Variegata er lidt sart. Derfor lagde du nok ikke mærke til den, da I var her. Den får meget grimme blade om vinteren, men er fantastisk når den har nyt løv. Muligvis er det forårssol, den ikke kan tåle, det er jeg ikke helt sikker på. Så hvis du kan få fat i den og plante den et sted, hvor den ikke får forårssol, kan det være, den bliver flottere end min. Jeg har købt den hos vores lokale gartner, første og eneste gang, jeg har købt en rhodo der. Jeg så den tilfældigt, kommer der ellers ikke.

      Slet
  2. Hej Lisbeth.Som Bente skriver,så har du altid meget spændende ting at vise.Jeg tror jeg også må lave et indlæg med de brogede løv.Ærgeligt med de roser.Mine få hænger også med næbet.God sneglejagt i aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jette både til de spændende ting og til sneglejagten :o) Ser frem til et indlæg om de brogede fra dig. Jeg har lige klippet en stor spandfuld rådne og visne roser af.

      Slet
  3. Det er skønt med faste rutiner selvom sneglejagten tager en del af din tid. Men det hjælper at samle dem så rigtig godt gået, Lisbeth;)
    Det kan være svært at nå rundt på alle de bloggere man gerne vil og samtidig lægge kommentar og du er så flittig med indlæggene hver dag at jeg ikke når at kommentere hver dag.
    Jeg har netop købt en Seseli montana i Holland og er spændt på hvordan den vil opføre sig - hvad er din erfaring? Tørt, vådt, sol, skygge, ler, grus???????
    Dine roser er åh så dejlige:o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja jeg håber det hjælper, jeg samler nu ikke sneglene, men dræber på stedet med mit tidseljern, en skøn opfindelse til at slå snegle ihjel med.
      Du har helt ret, det er svært at nå alle bloggene og endnu sværere at nå at lægge en kommentar. Det er jeg helt med på, det var blot fordi, jeg kan se, at der er mange andre end de gammelkendte bloggere som kigger på min side, det synes jeg er hyggeligt.
      Jeg har købt min Seseli hos Thyboesminde stauder, der stod sådan:
      Meget findelt løv og yndige hvidrosa skærme i juli - september.
      Ligner vild kørvel i en forfinet udgave.
      Gror naturligt i bjerge, veldrænet jord i vintertiden.
      Trives i veldrænet jord i sol.
      Jeg har en plante i stenbed og det går fint.
      Bryder sig ikke om omplantning, da den har pælerod.
      Jeg har plantet min i mit stenbed, hvor den står forholdsvis tørt og i sol, baggrunden på billedet er en sten :) Håber det kan hjælpe dig med plantningen.
      Tak skal du have, jeg er også glad for mine roser.

      Slet
    2. Hej igen
      Tak for den fine beskrivelse, der stod ikke noget på min, men jeg var heldig at der var skilt på for det var ellers meningen at man selv skulle notere navne og det glemte jeg så nu har jeg også en græs uden navn - hvor dum kan man være i sin iver? Ret dum åbenbart:0)
      Idag skal jeg i haven så jeg håber at det ikke regner.

      Slet
    3. Hej
      Det kender jeg godt, det med skiltet. Man kan være så ivrig, så man glemmer det :o) Når vi køber i Lille Malunds have, skal vi også selv skrive skiltet. Jeg glemmer det også tit. Så vi er åbenbart flere om at være dumme :)
      Her er det fint havevejr, til morgen var det stille, men nu lufter det lidt, og solen prøver at trænge igennem.
      God arbejdslyst

      Slet
  4. tror da pokker roserne rådner med alt den regn, jeg tømpe vores regnmåler efter den første tordenbyge vi fik her til morgen,i eftermiddag tømte jeg den igen , der var 12 mm......
    Skønt den megen regn har du stadig flotte blomstrende planter og buske,,,

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja mindre regn en periode ville være dejligt.
      Tak

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    det er altid dejligt at kigge forbi din blog, jeg forsøger også selv at få blogget lidt, men det er ikke meget det bliver til med to blebørn i huset og en have jeg gerne vi holde. Kan dog altid lige nå at følge lidt med hos dig og et par andre mens jeg sidder og ammer.

    Mvh Sofie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Sofie
      Hyggeligt med en kommentar. Jeg er glad for, at du kan kigge på min blog, mens du ammer. Jeg er ikke i tvivl om, at der er nok at se til med to blebørn i huset. Du er velkommen til at kigge med også uden at kommentere, jeg har også ammet en gang :) men det er meget længe siden, det var nu en hyggelig tid, husk at skynde på det.
      Vh Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    det er altid dejligt at kigge forbi din blog, jeg forsøger også selv at få blogget lidt, men det er ikke meget det bliver til med to blebørn i huset og en have jeg gerne vi holde. Kan dog altid lige nå at følge lidt med hos dig og et par andre mens jeg sidder og ammer.

    Mvh Sofie

    SvarSlet
  7. Hej Lisbeth
    Ja det er dejligt 'trygt' at kigge forbi at se billeder fra din utrolige have. Din haves mangfoldighed er der vist ikke mange der kan hamle op med.
    Det er desværre ikke altid jeg lige når at ligge en besked, men jeg læser næsten dagligt. Og jeg NYDER det :-)

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Mette
      Dejligt at du synes det er trygt at kigge forbi og se mine billeder. Min have er jo også stor, så jeg kan nemmere have mangfoldighed.
      Det er ok, hvis du ikke kan nå at kommentere, bare du nyder :) Næste år må du med over og se den live.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  8. Din formodning dækker meget godt mit forhold til din blog, som jeg får besøgt næsten hver dag, og de fleste gange forsøger jeg at lægge en kommentar. I det hele taget er det herligt her i blogland at få et indblik i andres haveliv og -erfaringer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Du er en af de flittige til at lægge kommentarer, men jeg tror der er mange andre end de faste bloggere som læser med, det synes jeg er rigtig hyggeligt.
      Du har helt ret, vi får meget ud af at følge med hos hinanden og dele erfaringer.

      Slet
  9. Jo jeg har nydt dine dejlige billeder fra din smukke have.
    Jeg må altså bare lige forbi din blog hver dag. Du har så mange smukke blomster som du " deler" med os.
    Tak for kigget.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak skal du have, du lægger også kommentar hver dag, så jeg ved du kigger forbi. Det er dejligt.
      I lige måde.

      Slet
  10. Hej Lisbeth. Jeg ser også altid dine indlæg, når jeg er på nettet. Dit første billede i dag med Annabelle var lige hvad jeg havde brug for. Jeg har nemlig fået den idé, at jeg gerne vil have to hortensiaer i krukker ved køkkendøren, istedet for sukkertoppene, som har stået der de sidste 3-4 år. De er nu så vinterskadet, at de ikke rigtig kommer sig i år, så jeg tror, de er ved at være færdige. Men så tænkte jeg, at jeg skulle have noget limegrønt/hvidt og fik mod på hortensiaer, da jeg så på CD's blog den anden dag, at hortensia også trives i skygge. Jeg kunne bare ikke huske navnet Annabelle. Tusind tak for inspirationen og fortsat god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Det er jeg glad for, at du gør, og jeg er endnu mere glad for, at du fandt Annabelle, så du kan få noget andet i krukkerne ved køkkendøren.
      De der sukkertoppe bliver ualmindeligt grimme, hvis de er vinterskadet. Vi kasserede en for nogle år siden.
      Held og lykke med Annabelle :)

      Slet
  11. Hej Lisbeth, du ved jeg følger med... alt hvad jeg kan... men ikke hver dag får du en kommentar, men jeg ser det alligevel. Din kæmpestore have rummer så mange spændende planter og som jeg engang tidligere skrev "du har mange af alting". I øvrigt tror jeg at de fleste bloggere føler at flere læser med og nogle kommenterer. I virkeligheden skriver vi jo også lidt for os selv engang imellem, og så er det jo flot at andre "gider" at interessere sig for det også!

    Du er ihærdig med sneglene, det misunder jeg dig bestemt ikke. Tænk hvis stadig du havde et 37-timers job på en arbejdsplads, så ville sneglene jo æde sig igennem din have...

    Keep going :)

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Jeg er ked af, at det jeg skrev blev misforstået. Det var ikke nogen bebrejdelse, man kan ikke nå at kommentere hver dag, når man også skal nå sin egen blog, sin have og ikke mindst sit arbejde. Det var kun fordi, jeg kan se, at der er mange flere, som klikker ind på bloggen, det synes jeg er dejligt, for jeg regner med, at folk godt kan lide at se mange billeder fra min have.
      Jeg tror da bestemt også, at der er mange som lige kigger forbi bloggene uden at kommentere, det er fint med mig. Jeg ville bare nævne, at jeg godt vidste de var der :)Der er da også skønne billeder at nyde på alle bloggene, hvis man som nu trænger til sommerstemning.
      Du har helt ret, hvis jeg ikke bekæmpede de fandens snegle, så havde jeg ikke mange planter.
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Jamen jeg misforstod dig nu ikke, er helt med på hvad du mener og selvfølgelig skal vi skrive, at vi ved at der er flere medlæsere "derude". Ingen bebrejdelser nogen steder... Bare du nu ikke misforstod mig :)

      Slet
    3. Det var godt, ikke flere misforståelser her, det er bare hyggeligt at blogge. Tak for tilbagemelding, jeg er altid bange for at gøre noget galt :)

      Slet
  12. Hej Lisbeth,
    Dejlige billeder som altid.
    Det er altid skønt lige at kigge forbi din blog.
    Du har en dejlig have med utrolig mange fine planter.
    Smukt og spænde at lære nyt. Desværre kan jeg ikke bruge så meget tid men håber at kunne være med igen fra weekenden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne
      Og det er ok ikke at kommentere, hvis man ikke har tid. Dejligt at høre, at du nyder billederne.
      Det er helt ok, at du kan bruge så meget tid, der er andre vigtige ting, der skal gøre.

      Slet
  13. Hej Lisbeth
    Jeg kunne ikke have sagt det mere præcist selv. Når jeg tænder computeren, så skal jeg lige "forbi Høneballehavens blog for at se, hvad hun nu har fundet på at sætte ind."
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Tak skal du have, det er sådan det skal være, kig så meget du lyster og kommenter, når du har tid :o)
      Det er hyggeligt at nogen kigger forbi.
      Lisbeth

      Slet
  14. Gode strøtanker Lisbeth, jeg syntes de dækker rigtig godt vores allesammens store glæde ved vores haver og det at fotografere og dele vores interesse med andre ligesindede ;o)Jeg bliver stadig glad og overrasket over at havebloggere er så flinke til at kommentere og lægge et lille visitkort, også selv om mange bare lige kommer forbi og kigger. Min datter på 19 er også blogger, hun snakker tit om at havebloggere er meget flittige med kommentarerne, fremfor de unge bloggere ( jeg tror hun mener os gamle ) ;o)
    Dejlige billeder som sædvanligt, er helt vild med dine Rølliker ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Jeg er glad for, at du synes om mine strøtanker og forstod dem. Det er nemlig dejligt, at så mange kigger med, og at nogen oven i købet lægger kommentarer.
      Røllikerne er skønne og kan godt sendes med lidt rod på :o)hvis det skulle have interesse.

      Slet
  15. Hej Lisbeth

    Fantastisk flot have du viser her på din altid dejlige
    blog. Jeg er også en af dem der "bare" kikker ind forbi, men jeg er der hver eneste dag, for at se hvad du nu har fundet på, men da jeg ikke kan koncentrere mig ret længe af gange om at skrive pga sygdom, bliver det som reglen kun til at kikke billederne.
    De forbistrede snegle tager godt nok meget tid, men et godt råd kunne være, hvis du har et område rundt om din have og så sprede rent jernvitriol, men du må ikke smide det på din græsplæne, fliser, eller ramme din planter for græsset bliver sort og fliserne får rustpletter, men det rydder godt op i dem. Og det koster ret få penge. Det er det samme som der bliver brugt til mos i græsplæner. Men husk der skal bruges handsker. Vi har selv brugt det med stor effekt.

    Forsat god jagt.

    Knus herfra det midtfynske, Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pia
      Dejligt at høre fra en af dem, som "bare" kigger forbi, du er velkommen også uden kommentar. Godt hvis du kan få glæde af at kikke billederne. Du var en af dem, som jeg sendte en hilsen til, og som jeg tænkte på. For jeg tror, der er mange som har det som dig, der kan få glæde af at sidde og kigge haveblogge.
      Tak for rådet med jernvitriol, det vil jeg da prøve, hvis jeg kan finde nogen steder, hvor der ikke er græs og fliser, det kan være svært, men hvis området ud til vejen får lidt sorte pletter i græsset går det vel nok. Og det er fra markerne de kommer de lede slyngler.
      Jeg tror der er jernvitriol i min rhodogødning, men det er nu for dyrt at bruge til snegleforhindring. Det lugter fælt.
      Knus tilbage til det midtfynske, jeg er jo selv fynbo.
      Lisbeth

      Slet
  16. Hej Lisbeth

    Du kan købe jernvitriol i plantecentre og foderstofforretninger i små spande og sække.
    jeg mener også jeg har set det i Bilka og byggemarkeder. Jeg mener spandene koster ca 60 kr. for 5 kg.
    Vi havde dem også fra marken, det eneste vi gør nu er at sprede alm sneglegift rundt om haven (Husk et korn pr 10 cm) 3-4 gange om året, første gang ca midt marts.
    Vi købte en 10 kg sæk med sneglegift for 2,5 sæson siden og der har vi nok til resten af året, vil jeg tror. Det skal bare opbevares forstfrit og bindes for sækken eller hældes i en spand med låg, så holder det sig fint.

    Knus herfra det midtfynske, Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen Pia
      Tak for alle dine nyttige oplysninger. Et korn pr. 10 cm, det vidste jeg ikke. Jeg strør bare ud, og dyrt er skidtet jo. Jeg har købt 4 kg. i Tyskland, det var det billigste, men da vi ikke har firma, kan man ikke få lov at købe 10 kg sæk.
      Jeg vidste heller ikke, at det skal opbevares frosfrit, god oplysning da jeg satser på, at der bliver noget tilbage til starten af året.
      Knus Lisbeth

      Slet
  17. Hej Lisbeth
    Ja, hvor er det skønt med haveblogland! Siden min start i marts, har det bare været ren fornøjelse :-)
    Jeg kan se der er et gennemsnit på omkring 100 som kigger forbi min blog dagligt og jeg glædes meget ved det og de kommentarer der måtte komme. Lige så stor en fornøjelse og også meget lærerigt er det at besøge andre blogge. Og da jeg ved hvor glad jeg selv bliver når der også lægges en kommentar, stor eller lille, vil jeg helst også gerne lægge en ved et besøg. Samtidigt forestiller jeg mig, at nogle måske sidder i deres frokostpause eller laver andre ting ved siden af eller ikke lige har overskudet til at skrive ( sådan har jeg det selv nogle dage) og bare nyder de smukke havebilleder. Det er så dejligt bloggen giver så stor en glæde til så mange :-D
    Nå, nu røg mine notater!! Sally rev mine blomsternotater i stykker mens jeg skrev. Jeg er begyndt at skrive navnene ned på dine blomster jeg vil kommentere, for at huske dem men de røg lige igennem hundens makulering. :-(
    Jeg må lige vende tilbage senere. Det er nemlig min svaghed at jeg ikke kan skrive og koncentrere mig i længere tid.
    Kh
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Du har ret, haveblogland er helt uundværlig nu.
      Der har været godt 200 klik på min blog siden i går, det er derfor jeg skriver til dem, der klikker ind, jeg glæder mig også over hver eneste kommentar, men det er også ok ikke at kommentere.
      Jeg synes altid, det er dejligt med dine kommentarer, fordi du skriver om flere billeder. Det har jeg så fundet grunden til nu :o) Jeg synes nemlig, at det var imponerende, at du kunne gøre sådan. Når jeg har klikket ind hos landbohaven, kan jeg ikke huske billederne, der kom i starten. Så rigtig god idé at skrive ned, for når vi sætter så mange billeder ind, kan ingen huske de første. Men pas nu på Sally :o) at den ikke spiser notaterne.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  18. Hej igen Lisbeth
    jeg tog pause og derefter til københavn og først hjemme hen ad aftenen, derfor er jeg først tilbage nu ;-)
    Schipperke hunde er ferme til det med at rive i stykker; jeg har også set det vist mange gange på youtube og lign. så jeg skal være lidt på mærkerne hvad jeg har liggende rundt omkring.

    Ja, det er god gammel teknik fra jobbet at tage notater fra foredrag, undervisning osv.

    Seesli montanum, Staticen, Røllike og Violfrøstjerne, er lige sådanne planter jeg er vild med. Røllike har jeg smidt frø af i bedet, måske de spirer, violfrøstjernen såede jeg inde men der kom ikke noget. De bliver købt som planter til foråret.

    White Swan og Broadway Lights er også i form og farve, favoritter hos mig. Den hvid/gule maguerit kombination er bare smuk :-)

    Roserne er igen ikke til at stå for - hvor skønt det må være at kigge på så mange i sin have!
    Og bakkerne af rhodo'er og hortensiaer er helt forrygende - en fryd for øjet.
    kh
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er du tilbage Rose :)
      Det problem med hunden har jeg ikke med den sorte, men den brune Basenji ødelægger også, hvis den kan se sit snit til det.
      Dejligt at du tager notater og fortæller om de planter, du godt kan lide. Violfrøstjerne er nok nemmest at købe færdige, hos Staudestedet er de til en rimelig pris. Seesli har jeg købt hos Thyboesminde stauder. Staticen købte jeg for år tilbage i Lille Malund. Rølliker kan du få af mig, jeg har mange og kan rykke nogen op og sende til dig, hvis det har interesse.

      Broadway Lights så jeg lige i Byggecenteret til 50 kr. Jeg er også vild med min, den købte jeg sidste år i brugsen for 35 kr. nu er den dobbelt så stor.
      Ja og du kan tro, jeg nyder mine roser, hvis ikke regnen ødelægger dem, men der er altid nogle fine imellem.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  19. Kære Lisbeth
    Det kneb med tiden til blogland de senere dage, så igen et noget sent svar :0)
    Tusinde tak for tips om indkøbssteder og for dit tilbud om Rølliker - det vil jeg meget gerne modtage med kyshånd ;-) Måske du kunne fristes med hvid Porselæns Ærenpris frø?
    Jeg sender min adresse på emailen.
    Kh
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Ps.
      Jeg har været ude og kigge på Porselæns Ærenprisen og de er store og jeg kan dele dem, så du kan få med rod i stedet. Hvis du altså er interesseret :-)

      Slet