mandag den 2. juli 2012

Nye iris og masser af roser og andet godt

Når jeg går ud i min have, kan jeg mærke rosenduften med det samme, det er den skønneste duft, som de fleste af os holder rigtig meget af. Hver gang jeg står og kigger på mine smukke roser, bliver jeg helt forundret, tænk at noget kan være så smukt. Ja så tilgiver jeg alt om stængelsyge hårde nedklipninger osv. for så var det alligevel arbejdet værd.
Det første jeg vil vise i dag er nogle nye iris, som blomstrer.

Denne smukke blå iris blomstrede nøjagtig samme dato sidste år. Jeg kender ikke navnet, men måske gør Berit fra Irishaven.
Den smukke gule iris tåler en gentagelse
En ny Hemerocalis købt ved Stouby Stauder. Nights Emperor
Te åkander på en gang i det lille bassin, det er da meget godt
Phlox Carolina
Pileurt og Astilbe er fine sammen, i baggrunden en Cornus Mas
Den sidste allium for i år
Staudebedets blomsterflor
Er det ikke bare smukt
Hunderoser eller en hund og roser :)
Nu kommer roserne:
 Pegasus
 her er jeg i tvivl
 Bering Renaissance
 Erotica
Teasing Georgia
 Jude the Obscure
 Denne skønne rose hedder Claret, den har den skønneste duft og er købt hos rosertilhaven.dk
Braithwaite
I må have en god aften.

28 kommentarer:

  1. Godaften Lisbeth.Dejlig roser,og når de så også dufter er der ikke noget bedre.har kun en der rigtig dufter,nemlig Gertrude Jekyll.Din blå iris er da rigtig smuk.Det er da tidligt at floksen blomstre hos dig.Og billedet af dit staudebed er meget smukt.Rigtig god aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Jeg vil kun have roser med duft, men har dog enkelte, som ikke dufter så stærkt. Floksen der blomstrer er en af de tidlige. Jeg er også lidt stolt af det billede af staudebedet, syntes det så godt ud.
      I lige måde Jette.

      Slet
  2. Kære Lisbeth.
    Hvor er de smukke dine Iris, jeg vidste ikke der fandtes så mange forskellige - også alle dine roser er skønne. Jeg kan godt forestille mig, hvor dejligt de dufter.
    Også billederne med hund og blomster er flotte.
    god aften Lisbeth
    hilsner jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Den iris dukkede op hos mig sidste år, jeg kan ikke finde ud af, hvor jeg har købt den. Roserne står fantastisk lige nu og de dufter skønt.
      Tak og god aften til dig Jessie

      Slet
  3. Mit lille barnebarn plukker en buket hver dag og går udelikkende efter blomster med duft, og der er faktisk rigtig mange, har det vist sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Jeg kan godt forstå, at dit barnebarn kun går efter duften.

      Slet
  4. Sikke en fantastisk sommerstemning, du har i haven, det ser supergodt ud. ;o). Heldigvis ser det ikke ud som al den regn i har fået, har ødelagt for meget ;o) .Roserne står da bare helt fantastisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja er det ikke skønt med den sommerstemning. Sjovt nok tror jeg planterne er glade for regnen, bare ikke lige, når det kommer ned og vælter dem, men ellers står de godt også roserne.

      Slet
  5. Jeg har ikke denne type iris i min have - men fra mine bøger og nettet kan jeg genkende at det er en japanese iris / iris ensata - sandsynligvis 'Caprician Butterfly'.
    Har du dem stående meget fugtigt eller samme steder som iris sibirica ? Det er jo interessant at de blomstrer lidt senere end iris sib. - det var nok lige lidt mere til ønsklisten :o)
    Dejlige billeder af dine bede badet i solskin.

    SvarSlet
  6. Hold da op en masse iris, der er bare sommer i din have ❤

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja der er dejlig sommer i min have.

      Slet
  7. Dejligt foto af dine smukke åkander, og staudebed i fuldt flor. Floksen ligner meget en navnløs jeg har, som ikke er sprunget ud endnu, til gengæld er min den lilla floks lige begyndt at blomstre i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej May
      Ja det er nemt at tage skønne billeder i vores haver lige nu, hvor det hele er så frodigt, skøn tid.
      Mine almindelige floks er ikke begyndt at blomstre endnu.

      Slet
  8. Endnu engang har de tryller mange smukke blomster frem.
    Godt billede af dine åkander.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
  9. Du har fuldstændig ret, roserne er ALT besværet værd når de først folder deres smukke duft ud i haven. Er glad for dit billede af Jude the obscure, har den også men navnet var helt væk for mig, så du gav mig lige en NÅRHH JA det da det den hedder ;O)))
    Dejlige billeder :O)
    Kh Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene
      Godt vi er enige, og jeg er glad for, at jeg kunne hjælpe dig med Jude the Obscure, den er så smuk og velduftende :o)
      Tak
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  10. Hold da helt op, hvor der er gang i den i din have. Er tingene længere fremme på Samsø? Det tror jeg da.

    Dejlige billeder. Tak for synet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Helga
      Jeg tror vi er lidt længere fremme i forhold til Nordjylland. Det hele eksploderer her oven på den megen regn og nu med solskin :o)

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Dejligt så mange iris du kan blive ved at vise. Dejligt staudebed. Og fint hunden ved hvor den skal sidde ;-)
    Roserne er bedårende og, ja duften falder man i svime over. Jeg har vist fundet navnet til min historiske rose men du kan da tage et kig og se om du er enig. Den du er i tvivl om ligner min :0)
    Kh
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Nu er vi også nået til de sidste iris, men de har fulgt godt med et par måneder.
      Jeg kigger ind efter din historiske rose.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth. Dine iris er meget smukke. Tænk at den blå blomstrede på samme dato sidste år, det er utroligt! Dine roser er også bare flotte, det var vist godt, at du klippede dem ned, så de kunne komme sig så fint, som de har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja jeg synes også, at det er imponerende, at iris ensata kigger frem på samme dato hvert år. Mine roser er overdådige i år, selvom de mangler lidt i højden. Jeg må nok tilstå, at sprøjtningen var en rigtig god idé. Sidste år så de sølle ud.

      Slet
  13. Hej Lisbeth
    Jo, dine første Iris ligner umiddelbart bestemt Iris ensata - jeg tør ikke gætte på navnet lige nu og her - der findes vildt mange.
    Men jeg mener at jeg har en tilsvarende blomstrende i Danmark - så skal jeg nok vende tilbage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten F
      Dejligt at du følger med på sidelinien hos os og kan fortælle os navnene på nogen af de planter, vi er i tvivl om. Godt at du vil vende tilbage, tak skal du have.

      Slet
  14. Kære Lisbeth. Ja der er da sandelig gang i din have. Smukke billder og flotte roser. De er i hvert fald arbejdet værd :) nyder mine hver eneste dag.

    Har lige opdaget, at Ernst Jensen giver foredrag hernede i oktober. Spørg lige om dagen er krydset af allerede.

    Ha´ en dejlig dag.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære lIse Lotte
      Tak skal du have, ja vi nyder vores roser. Der er du heldig med foredrag af Ernst Jensen, kan godt forstå, at du har sat kryds i kalenderen.
      I lige måde det er en skøn dag i dag.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  15. Oh hvor skøn en iris jeg har ikke meget held med ensata de dør for mig så må nyde ved dig..

    SvarSlet