søndag den 29. juli 2012

Broget løv og lidt andet

I dag har det småregnet det meste af dagen, så det har ikke rigtig været til at lave noget i haven.
Heldigvis tog jeg billeder i aftes, jeg syntes det var sjovt at vise billeder af mine planter med broget løv. Som sædvanlig er der mange billeder. Har I andre planter med broget løv?
Acer negundo Flamingo
Gulbroget blåskæg
Rhododendron Goldflimmer
Rhododendron ponticum Variegata
Hvidbroget kornel
Lungeurt
Mjødurt, jeg har ingen blomster set i den endnu
Gulbroget mynte
Tvetand
Heuchera
Pieris
Weigela klokkebusk






Her et lille udvalg af mine hostaer med broget løv

Lidt roser
 Potterose udplantet i haven



Disse to skønne roser blev plukket ind i går heldigvis, for ellers havde regnen ødelagt dem.
Dagliljer:
 Joan Senior
Gentle Shepherd. De lyse dagliljer ligner hinanden utroligt meget, og alligevel ikke.

Jeg mener, at dette er White Swan
Til allersidst en yndig lilje
Lige udsprunget i dag.

Fortsat god dag med eller uden regnvejr. Her er lovet solskin sidst på eftermiddagen, men det er ikke endnu åbenbart.

24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth.Det var da godt nok mange planter med broget løv.Kan være at jeg skal en runde for at se hvor mange jeg har.
    Vi har ikke fået regn hverken i går eller i dag.
    God afte til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja lad os se hvad du har med broget løv. Heldige jer ingen regn hverken i går eller i dag.

      Slet
  2. smukke brogede blade.
    ...ærgerligt søndagsvejret er så kedeligt ,her småregner det bare , ikke noget særligt men nok til at man ikke kan opholde sig ude, medmindre man ifører sig regntøj og gummistøvler

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jonna
      Du har ret bare drypperi hele tiden, ikke noget særligt, men nok til at det ikke var fristende at være ude, når det hele var vådt.

      Slet
  3. Jeg melder mig i klubben, af trist vådt søndagsvejr ;o( Sikke en masse skønne brogede blade du kan vise, jeg har vist ikke lige noget at byde ind med udover en enkelt hosta, men nu kan min have vist også ligge mange gange i din ;o)Smart at tage billeder forud. Fortsat god søndag til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det har været trist søndagsvejr, helt til efter solnedgang har det dryppet mere eller mindre.
      Ja det var heldigt, jeg tog billeder i aftes, det har jeg så ikke gjort i aften, så vi må håbe på tørvejr noget af dagen i morgen, gerne hele dagen.

      Slet
  4. Hej Lisbeth. Sikke mange spændende brogetbladet du har. Jeg tror slet ikke, jeg har nogen! Hvorfor ved jeg ikke, men nu har jeg næsten ikke plads og det ærgrer mig lidt, når jeg ser alle dine fine planter.
    Jeg læste lige dit indlæg om snegle og blev næsten helt bange, da jeg så dit våben. Men det er et godt våben, jeg kan se, at det kan hakke sneglene midt over og det er jo dét, der skal til! Jeg skal ud med sneglegift i aften, de skal få, skal de!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja jeg har ret mange brogetbladede. Men hvis du ingen har, blev du måske lidt inspireret til en enkelt et sted, hvis du kan finde en plads. Jeg kan jo sagtens have mange, det er ingen kunst, det er værre for jer, der har mindre haver.
      Du kan tro, det er en god snegledræber, den kan ikke undværes. Jeg har slået mange ihjel i aften, men nåede ikke ud med gift, det er også så vådt derude. I morgen tidlig tager jeg en tur igen.

      Slet
  5. regnen er først kommet her til aften, elles har det været en rimelig dag her i det synnejyske......
    og forresten flotte brogede planter du har i din have :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Heldige jer at regnen først kom til aften, her har det smådryppet hele dagen.
      Tak for det.

      Slet
  6. Kære Lisbeth. Her har det også været overskyet det meste af dagen og ind imellem med regn. Men vi har så været i haven alligevel...ja ja hvor tosset kan man være, men manden graver ud til drivhus og jeg klipper stauder ned, der gerne skulle blomstre igen :)

    Sikken skønne planter med broget løv. Du har altså godt nok mange planter. Hmmm tror ikke jeg har meget med blandet løv, må ud og kigge i morgen.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Ja men når der er noget der skal laves er man jo nødt til at gå ud, så længe det ikke styrtregner, kan det lade sig gøre.
      Ja jeg har mange planter med broget løv, men også meget plads til det. Spændende om du finder nogen planter med broget løv. Bente har en del, ved jeg.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  7. ... ikke ret mange, men jeg ser i morgen og finder måske på et opfølgningsindlæg.

    Læste lige dit lille digt om de faldne snegle, hu-ha jeg ville løbe langt væk hvis jeg var en lille snegl, der på afstand så en let foroverbøjet kone med en jernstang i hånden.... Men samler du egentlig sneglene op? Er der ikke noget om at sneglene er kannibaler, og hvis man lader "ligene" ligge, så tiltrækker det blot endnu flere af fætrene? Her samler vi op i spand hver aften, men da vores have kun er en brøkdel af din i størrelse, så er antallet af snegle også kun en brødel i antal (ca. 15 stk.) Dem hælder vi så kogende vand over og ud i kloakken med dem.

    God aftenjagt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja men spændende om ikke også, du kan lave et indlæg med de brogede.
      Hvis sneglene kunne flygte i en fart, ville de nok gøre det :o) men det kan de ikke, og så er konen over dem som en høg med tidseljernet. Det er kun det nederste, der er af jern.
      Nej jeg samler ikke op, det overkommer jeg ikke. Næste gang jeg kommer forbi er der nye friske snegle, som får samme kur.
      I aften har jeg gået rundt og talt i telefon med yngstesønnen i 1½ time, ja du så rigtig. Imens slog jeg snegle ihjel. Jeg fandt hele tiden nye på nye steder, og hvis jeg kunne se nu, var der nok lige så mange igen. Men i morgen tidlig får de kuren en gang til. På det punkt er jeg meget babarisk.
      Oppe i byen er der endnu flere og i markerne, suk :o(
      Knus

      Slet
  8. Du har mange fine brogede planter. Jeg har kun tre - to hostaer og en helichrysum petiolare 'Rondello'. På billedet på nettet havde helichrysumen hvide kanter med blågrøn midte, men dem jeg har fået har lysegul kant, så jeg er ikke så glad for dem.

    Jeg misunder dig ikke din daglige kamp mod sneglene. Har I ikke mulighed for at sætte sneglehegn op, så I ikke får så mange ind i haven? Jeg har heldigvis ikke så mang. Jeg finder 10-20 stykker hver aften. De bliver henrettet på stedet og får også lov til at ligge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte H
      Ja der er mange brogede. Ærgerlig med din Rondello, men somme tider for man noget andet end det man har bestilt, eller end det billede der vises på nettet.

      Nej min kamp med sneglene er ikke værd at misunde, det er slemt. Vi har så stor en have, at det vil koste en bondegård at sætte sneglehegn op, desværre. Sneglekorn er også en dyr fornøjelse, min arbejdskraft er gratis, men jeg kan jo ikke gå hele natten.

      Slet
  9. Hvor har du mange smukke planter med broget løv. Jeg har faktisk ikke én eneste, må jeg med skam bekende. I det hele taget har du rigtig mange planter i din smukke have - har du tal på, hvor mange du har?
    Her kom der lidt regn hen mod aften, så jeg har fået plantet nogle nye planter i løbet af dagen. Dejligt.
    Fortsat god arbejdslyst med sneglejagten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christel
      Ja jeg har mange med broget løv, du må i gang med at supplere op med lidt broget løv :o)
      Der er mange planter i min have og meget plads. Jeg ved ikke, hvor mange jeg har, kun at jer har 200 rhodoer og omkring 100 roser. Resten har jeg ikke tal på.
      Vi fik 5 mm i nat, så der var godt gang i sneglene igen til morgen. 60 stk. inde i haven :o(

      Slet
  10. Da jeg så din kommentar hos Jonna, måtte jeg lige forbi. Vi har nemlig lige været på Samsø nogle dage og holddaop hvor det regnede på øen i lørdags. Heldigvis havde vi både regntøj og gummistøvler med :-)
    Lidt brogede blade har jeg da også i vores have, når nu jeg lige tænker over det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pia
      Ja det regnede voldsomt i lørdags, så det var heldigt, I havde alt udstyret med.
      En skam I ikke kiggede forbi min have, den var jo åben.

      Slet
    2. Jeg kendte jo ikke til din eksistens før i dag :-) og vi har været på vejen og åbenbart kredset omkring din bopæl.

      Slet
  11. Kære Lisbeth
    Sikke fine Hostaer du har, de ser da ud til at være uden huller.
    Også alle de andre du viser er flotte. "Ka du bli' ved"

    Ja, det var en lang ferie jeg havde, der var skønt dernede, og altid noget at gå at nusse om!!!!!!
    Jeg nød det---- og herhjemme havde de også klaret det hele------
    hilsner jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja jeg valgte selvfølgelig at tage billeder af de pæneste :o)
      Ja jeg kan måske blive ved, ellers starter jeg forfra.
      Så er alt jo godt, du har nydt det, og de har klaret det hele.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Ja hvor spændende.....og jeg kan jo allerede se, at jeg har glemt de »store« så som Pieris og Kornel.....Mange spændende har du og jeg kan se, at jeg mangler en i min samling!
    Nemlig Rhododendron ponticum Variegata er du vimmer, hvor er den bare flot!! Jeg må finde en plads til sådan en smuksak. Så må noget andet ud. Den vil passe flot ind i min have! Tak fordi du lige fik mig ind og kigge her!

    SvarSlet