torsdag den 5. juli 2012

Flere roser og andet godt

Skyerne nærmer sig og desværre virker det lidt køligere, så mon ikke det igen er slut med det gode vejr. Trist her op til weekenden, men lad os håbe at vi knap får så meget regn denne weekend. Sneglene har det stadig godt derude, vi slog 136 ihjel i aftes. Heldigvis hjalp Bent mig, det er ellers ikke noget han plejer at gøre, men det er et lidt træls tidspunkt først at skulle i gang kl. 22 om aftenen.
Nå men heldigvis er billederne lige skønne til trods for de slimede bæster.
Selvfølgelig er der snegle i regnvandsbedet, men det er nu ikke slemt, og bedet er da ved at se helt godt ud, synes jeg. Med røllike kinesisk kornel og mjødurt. Ja storkenæb er der også masser af sammen med astilbe og dagliljer.
Der er også rølliker i staudebedet, de står fint sammen med den mørke hjortetrøst.
I staudebedet er også stormhat og trekantsblomst og i baggrunden kæmpe ærenspris.
En af de sidste pæoner, jeg nåede lige at tage et billede af den i aftes, der var kun den ene. Nu er den faldet.
Her mit gule bed med margurit og gåseurt, de klæder hinanden godt
Her er den gule lilje lige begyndt at blomstre, den står mellem mine rhodoer.
Warzsawa Nike
Zenobia med en astilbe foran
Så er der tre blomster i iris ensata
Penstemon Raven er helt ny købt i foråret hos Stouby Stauder
I vores lille bitte dam var der i går 6 blomstrende åkander og springvandet med solceller virker.
Willestrup Eden Rose blomstrer endelig, den er gemt mellem stauderne. Da den blev plantet var stauderne små.
Denne rose hedder Acapella, den har en fin duft og et flot hoved. Den er fra rosertilhaven.dk
Bering Rennainsance sart og fin
James Galway
Scepter d´isle
Queen of Sweden
Rosa Mundi er efterhånden et ret stor busk
St. Cecilia med den skønneste duft
Reine de Violette
Madame Louis Levique en af mine yndlingsroser, sølvfarvet,  dejlig duft,  en smuk mosrose.
Big Purple har også en skøn duft.
Til slut endnu en skøn rose Odyssey

Det var billedserien for denne gang, håber I får en god aften.

28 kommentarer:

  1. Tak og i lige måde Lisbeth.....med det vejr vi har kan den kun blive god. Sneglene er virkelig ækle og det er bare med at være ude i tide for at samle bæsterne ind........og de står jo i skærrende kontrast til dine smukke smukke roser :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Her er det temmelig skyet, men ellers ok. De lover skybrud til hele landet i morgen, så kommer bæsterne rigtig frem igen og roserne falder, men inden da plukker jeg en ordentlig buket ind.
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth.
    Du har også mange skønne roser. Her er der dejlig solskin. Jeg er ved at få sat et hegn op regner med det er færdig om en times tid.
    God aften til dig.
    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margrethe
      Ja vi må glæde os over alle vores skønne roser. Her er det skyet og de lover skybrud til hele landet i morgen, men lad os nu se og være optimister. Ellers plukker vi bare en ordentlig buket roser ind :o)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  3. Det er uhyggeligt med alle de snegle I har og hvor er det sejt at du tager kampen op.
    Du har så mange skønne roser, det må være en fornøjelse at gå ud til dem om morgenen, jeg skal altså have mange flere roser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja men jeg kan ikke holde ud at se på alle de bæster som sidder i hostaerne og kravler rundt derude og æder de små spire på nye clematis.
      Der er en dejlig duft af roser, når jeg går ud om morgenen. Men det er noget tidkrævende at klippe alle de visne af. I dag nåede jeg det ikke p.gr.a. sneglene, jeg har gået der i to timer og slået ihjel over 200 har vi taget :o(

      Slet
  4. ok det blev sendt før jeg var færdig - ville også ønske dig en god aften:)

    SvarSlet
  5. Godaften Lisbeth.Dejlige roser-har kun Queen of Sweden,men den er også dejlig.Glemte lige Gertrude Jekyll
    Vejret her hos os har været dejligt i dag.har været i Tivoli for at se de fine Rolls-Royce de udstiller der og for at spise en god frokost og se på alle de dejlige blomster.Din klematis Warzsawa Nike har jeg også.har lige lavet et nyt indlæg.Den blomstre helt overdådigt.Det er godt nok træls med alle de slimede bæster.God aften til dig og Bent.Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Vi har også haft dejligt vejr i dag, men der kom skyer sidst på eftermiddagen.
      Det lyder spændende med Tivoli og fine Rolls Royce.
      Ja det er meget træls med sneglene.

      Slet
  6. Åh, tak for en dejlig rosen- og div.-tur! Jeg kyssede skærmen på min iPad , da vi kom til Odyssey. Klik klik...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja den er så dejlig Odyssey, du har vel klikket ved rosertilhaven, mon ikke :o)

      Slet
  7. Det er vildt så mange fine blomster du kan blive ved med at præsentere os for hele havesæsonen :-)
    Dine roser er skønne, vil gerne have roser, men desværre er vores jord herovre slet ikke optimal til dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja du har ret, det er faktisk vildt, og jeg prøver hele tiden at begrænse mig, der er så meget, jeg gerne vil vise.
      Dur det heller ikke med roser i de nye omgivelser? Kan man ikke forbedre jorden? eller måske er det for omfattende.

      Slet
  8. Uhhh er helt pjattet med dit gule bed, hvor er det skønt med de svævende "pompomer" over bedet!
    Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Jeg er glad for at du kan lide mit gule bed, det er rigtig flot lige nu.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  9. Kære Lisbeth.
    Hvor er dine roser smukke - især kan jeg lide Big Purple og den fine Bering Rennaince - også billederne fra i går er meget smukke---
    Utroligt du kan blive ved med at præsentere nye planter!!!!!
    billederne af dine bed ser også flotte ud ---
    Noget ØV med alle de snegle!!!
    I år er Hostaerne her hjemme ikke "hullede" som sidste år ---
    vi har ikke nogen af de ækle brune!!!!!
    Dog så jeg 2 af dem nede ved sommerhuset, det er første gang jeg har set dem dernede.
    Håber ikke regnen bliver alt for slem ved dine roser, HVIS altså man kan regne med de vejrprofeter!!!
    mange hilsner
    jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Jessie. Jeg har mange yndlinge, de to er nogen af dem. Big Purple dufter skønt, Bering ikke af så meget, men den er så fin og sart at se på.
      Ja jeg forstår det heller ikke at jeg kan blive ved med at vise nye planter, og jeg passer endda på, når jeg tager billeder.
      Du er heldig du ingen snegle har i år. Jeg har mange hullede hostaer og store fede snegle, de går også i de nye spirer på mine clematis, som lige er skudt op af jorden. Nogen af dem som ikke er så grovillige.
      Jeg håber vejrprofeterne tager fejl, så roserne kan få fred for regn, ellers må jeg ud og plukke. Jeg tog lige nogen stykker fra det gyldne bed med ind i aften. Jeg trængte til trøst ovenpå sneglemyrderiet.
      Du må holde øje med sneglene i sommerhuset, det er jo sådan det begynder.
      Hilsener
      Lisbeth

      Slet
  10. Som altid smukke billeder af dine skønne blomster.
    Roserne er vidunderlige.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Aase
      God dag til dig, I har nok allerede regn

      Slet
  11. Det er et sandt fyrværkeri af farver og planter af alle slags. Det er bare så flot, og bare så ærgerligt at du stadig har så mange snegle. Så du det råd jeg gave til Havetrolden med at drysse havregryn, for det svulmer op i deres maver! ALT må jo bare prøves for det bliver vi jo hele tiden.
    Jeg havde købt en bredbladet persille og sat ved hesteskoen - min yngste datter troede det var purløg, for alle bladene var spist, så det lignede purløg! Jeg har fundet mange babysnegle på det sidste, så jeg er også på daglig aftentur og finde snegle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Jeg må vist lige have købt nogle billige havregryn, så kan jeg da prøve det. Men så slem som hos havetrolden er det dog ikke her, men slemt nok.
      Det er det værste med de små snegle for dem får man ikke lige øje på.

      Slet
  12. Kære Lisbeht. Altså en masse skønne roser du har. Hende Madame er godt nok også flot, kan godt forstå det er en yndling.

    Jeg har først i år fået øjene op for Gåseurt, heldigvis, for den er smuk. Min er vist gemt lidt for godt, måske den skal have et nyt sted og bo.

    Her regner det så småt, stille og roligt, så skal jeg da ikke ud og vande roser :)

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Ja jeg har mange skønne roser lige nu, det har I andre heldigvis også.
      Gåseurt er en rigtig sød lille en, så den må du have frem i lyset.
      Vi har gråvejr, men ikke regn endnu.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  13. Røllikerne er helt vidunderlige og alle roserne, dejlige billeder Lisbeth:P Det ser desværre skidt ud med vejret her til morgen :/ Øv, men så kan det være jeg indhenter lidt forsømt rengøring :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene
      Ja jeg er også vild med røllikerne især de der terrakottafarvede. Her er det gråvejr, men ikke regn endnu. Jeg håber at nå lidt mere i haven, min søde mand har lige støvsuget, så klarer vi os lidt ;o)

      Slet
  14. Hej Lisbeth. Jeg er helt vild med din gåseurt, den tror jeg, at jeg må eje til mit gule og hvide bed, der er mest grønt!!. Det er ærgeligt med sneglene, her hos os har jeg heldigvis kun fundet to hele sommeren indtil videre. Jeg håber, det kan holdes på det niveau, for de er godt nok noget klamme!
    Dine roser er så flotte og jeg er så glad på dine vegne over, at du kurerede dem for stængelsygen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja gåseurten er lige dig, den er købt hos staudefeen og bliver hurtigt ret stor, så den kan deles.
      Du er heldig vi tog over 200 i aftes, de er så klamme.
      Ja dejligt at roserne blomstrer så fint trods stængelsygen.

      Slet
  15. Endnu en skøn tur rundt i din have.....og jeg nød det hele, isør de gule Margeritter og Gåseurt, ja og roserne, ja jeg nød vist bare det hele som sagt ;o)
    Tror jeg skal læse lidt mere om det regnvandsbed, med de skybrud vi åbenbart kommer til at vænne os til.
    God weekend

    SvarSlet