torsdag den 19. juli 2012

Hostaer og liljer og lidt andet

Som flere af jer nok har set på mit sidste indlæg, blev festivalen ikke nogen succes for os. Det begyndte at regne, netop som vi kom derned, alligevel holdt vi ud ½ time, det kunne jo være, at det holdt op. Det gjorde det ikke, og vi blev godt våde. I morges kunne jeg se, at der var kommet 15 mm, så der var ikke noget at sige til, at vi blev våde.
I dag er det næsten stille vejr, lummert og med sol ind i mellem. Endnu ingen regn, måske er vi heldige, at vi for en gang skyld slipper. Det tordnede i det fjerne, men det kom ikke her.
Astilbe Milk and honey
Dagliljen Green Flutter
Summerwine
Så er det liljetid

Som I kan se står den ferskenfarvede lilje sammen med den mørke, det ser flot ud.




Viburnum som jeg købte hos Kridtvejsplanter, da vi var på Mors for godt en uge siden, nu er den ved at blomstre
For første gang blomstrer min Ligularia, den plejer at blive ædt af sneglene.
Som disse her hostaer er blevet. Snegle er desværre vilde med hostaer. I dag fandt jeg en fed snegl oppe i min clematis, det er anden gang, jeg har gjort det. Hvor er det træls med de snegle, i morges var der igen rigtig mange, det er jo ikke underligt, når vi fik 15 mm i aftes og i nat.
Her kommer flere hostaer:





Hostaerne ovenfor kender jeg ikke navnene på, her kommer nogen med navne
Fire and ice
Guacamole
Spilt milk er ikke så køn nu, men det er den når den viser sine nye blade i foråret.
Strip Tease har jeg to af, så den fylder helt godt efterhånden
Disse her kender jeg ikke navnet på, de står sammen med kærmindesøster Jack Frost
Den store hosta her stammer fra min fars have, gad vide om det er Big Daddy, min far
var nu ikke stor :o) Krea Lone fik en bid af den, da hun var her til blogtræf.
Dette her er en hostablomst, er den ikke smuk ?
Jeg har mange mange flere hostaer, men her var et lille udvalg af dem.

Jeg er alene i huset igen. Ældste- og yngstesønnen og svigerdatteren er rejst hjem igen. Den mellemste og hans kæreste er taget til festival. Der bliver underligt stille her, når de alle er rejst igen, det skal jeg lige vænne mig til. Selvom jeg må tilstå, at det er hårdt at servicere så mange mennesker i 6 dage. Heldigvis er de søde til at hjælpe mig, men der skal meget mad til. Det var hyggeligt, så længe det varede.
Twice in a blue Moon
Og til slut åkanden, der er lige en tilbage i min lillebitte havedam.

Nu må jeg ud og nyde solen og musikken fra festivalen.
Kan I have en god aften.

30 kommentarer:

  1. Det var da træls at i fik spoleret jeres festivaltur af regnen :-/
    Jeg sidder og får helt dårlig samvittighed, over at du udover at servicere hele familien, har du også været i haven og grave planter op til mig. Du ligger da ikke på den lade side ;-D Men jeg håber det er en trøst, oven på det hårde og våde arbejde, at jeg er ubeskrivelig glad for de planter jeg fik af dig :-D
    Hvor har du dog (også) mange Hostaer. "Fire and ice" er vel nok en lækkerbisken.
    I går da jeg sad omme ved mit surbundsbed, og drak en kop kaffe, sad jeg og studerede mine planter, og pludselig faldt mine øjne på noget der i første omgang lignede ukrudt MEN jeg tror ski det er en Hosta der har sået sig selv :-D Så nu får småspirerne lov at stå, indtil jeg er helt sikker i min sag.
    Ha´en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja det var rigtig træls med den regn, til gengæld er det stadig fint vejr her nu.
      Det skal du ikke have dårlig samvittighed over, jeg tilbød det selv. I øvrigt går jeg i haven, selvom de er her for vi kan jo ikke hygge hele tiden. Og jeg har ikke gravet, bare rykket op, ellers fylder de for meget. Var de alle i live?
      Ja Fire and Ice er skøn, den er jeg meget glad for.
      Jeg har også gået og kigget efter frø i hostablomsterne, der er da nogen stykker, men mange af dem er golde.
      Spændende om du har smålinger af hosta, det må du lige holde øje med og fortælle os.
      Dejlig aften til dig også.

      Slet
    2. Ja ja det ser ud som om der er liv i dem alle. Der var kun en´som virkede noget tør på roden, men nu har jeg vandet dem godt også krydser jeg fingre.
      Ja det er da lidt spændende om det er´ Hostaen der har sået sig selv. Jeg skal nok følge op på det senere.
      Jeg har´overført noget for porto til dig ;--D
      Nat nat.

      Slet
    3. Hm skulle du ikke tidligt i seng?
      Ja men vi krydser fingre for at de overlever alle som en. Ellers må du have en ny sending, når jeg har bedre tid. Så kan du få mange flere :o) Fint tak for det.

      Slet
  2. Hej Lisbeth.
    Ja det kære vejr får skyld for meget :-)
    Jeg er så glad for den store hosta jeg fik af dig og den stortrives, her hedder den big Daddy fordi jeg ved den er fra din far.
    Ha' det godt.
    Kh Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone
      Ja det gør det, og det er også skyld i meget, nu håber vi på solskin og varme, så vi kan komme af med sneglene.
      Jeg er glad for at høre at Big Daddy stortrives hos dig :o)
      I lige måde
      kh
      Lisbeth

      Slet
  3. Her har det iheverfald regnet idag og lyn og torden vil jeg tror, for da vi kom fra tyskland var stømmen gået og vand måleren siger 20 ml. Så god dag og handle ind til fest i. Tror du redder en del af dine planter fordi du er så flittig med at vslå snegle ihjel . Jeg er nu så småt ved at få en del også træls træls .

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Det var ikke rart, vi havde rigeligt i de 15 vi fik i aftes. Ja det havde nok været meget værre, hvis jeg ikke gik rundt og slog snegle ihjel hele tiden.
      Ærgerligt du er ved at få dem også.

      Slet
  4. ja den regn den regn, det er snart ikke til at klare mere, så regner det så skinner solen lidt , så regner det igen, det er slet ikke til at ha med at gøre. øv øv
    De hosteblomster edr så fine , mine er også begyndt at blomstre, utroligt så smukke de er...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja vi får pip af alt det regn, for lidt og for meget fordærver alting.
      Ja hostablomsterne er smukke.

      Slet
  5. Hvor kan du dog blive ved med at fremtrylle smukke blomsterbilleder.
    Skøn åkande på dit sidste billede.
    Her har vi godt nok fået tordenbyger så det siger " spar 2".
    Jeg fik kun lavet ganske lidt i haven i dag. Jeg er godt træt af al den regn. Det er jo næsten umuligt at få bugt med ukrudtet.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase. Ja det er træls med alt det regn, for det er ikke til at arbejde med jorden, når den er våd hele tiden. Vi har haft en dejlig aften i aften, men der er mange snegle :o(

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Smukke billeder af dine dejlige blomster.
    Du har også mange Hostaer. De er virkelig et must i haven. Måske har jeg en blågrøn som du kunne have interesse i? Vil lige lave et par billeder imorgen.
    Så på bloggen at du også har CD valmuer.
    Kunne du gemme et par frøstande til mig? Jeg er helt solgt over alle de skønne billeder der vises.
    Fortsat god Samsøfestival.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak skal du have. Jeg har rigtig mange hostaer og har kun vist en brøkdel af dem indtil nu. Jeg har også blågrønne, men det er sødt af dig at tænke på det. Jeg har noteret dig til frø fra CD valmuer. Når tid er beder jeg om din adresse og sender til dig.
      De sidste af mine rejser hjem i dag, så ikke mere festival her, ud over det jeg kan høre i min have :o)

      Slet
  7. Skønne hostaer og så mange forskellige. Jeg var for øvrigt ind på dit link til plantestedet.dk og der var godt nok mange at se på... Æv med regn til festival, det er ikke nogen god kombination. Men der loves sol og bedre vejr om nogle dage, det må vi alle glæde os til.

    Fin lille åkande :)

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja der er mange skønne hostaer også hos Plantestedet, og jeg synes han er rimelig i pris. Det med bedre vejr i næste uge, er de ved at trække i land på igen, synes jeg :o(
      Ja den lille åkande er sød.
      Knus

      Slet
  8. God aften Lisbeth.Ja! her har det også regnet og tordnet,men med opholdsvejr ind imellem.Du har da også mange flotte hosta.Rart med gæster,men også dejligt at være sig selv synes jeg.Også mange skønne liljer i dejlige farver,har ikke så mange selv.Har plukket ribs og lavet grød med rababer og hindbær og jordbær.Det smager rigtigt godt.Godnat her fra Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Regn og torden ja hvor er det et trælst sommervejr.
      Du har helt ret, det er ret med gæster, men også dejligt, når de er væk igen, så hverdagen kan begynde. Jeg har et godt sted, jeg køber liljer, du kan klikke ind på det i mine links. Plantesamling.dk
      Uhm det lyder godt med frugtgrød. Jeg er ved at have blåbær i haven, det er også dejligt.
      Ha´ en god dag.

      Slet
  9. Ja regn - det skal jeg ellers lige love for, nu begynder det at ligne sommeren 11 - øv.
    Men vi kan glædes over at de fleste planter er glade for regnen og at vi slipper for vandning.
    Du har virkelig mange smukke planter - helt utroligt det udvalg altså.
    Som sneglene er jeg også vild med Hosta (jeg æder dem dog ikke).
    Rigtig god weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Ja vi ærgrer os over alt den regn, men må så glæde os over planternes frodighed og at vi slipper for at vande. Men sneglene kunne jeg godt undvære. Jeg tog 175 i morges, og i aftes tog vi omkring 500 :o(
      For øvrigt kan du godt spise hostablomster. Min yngste har hørt i morgen tv, at hostablomster kan bruges i salatskålen. Jeg har smagt på dem, de smager lidt af ærter.
      I lige måde.

      Slet
  10. Hej Lisbeth.
    Hvor er det ærgeligt med de snegle, næsten 700 hvor er det ulækkert. Giver du dem ikke gift. Hvor har du mange flotte hostaer og liljer.
    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margrethe
      Ja det er rigtig ærgerligt med sneglene. Vi har marker hele vejen rundt om os, og der lever de godt. Jeg spreder ferramol i haven og rundt om, men det er jo en bekostelig affære, så jeg kan ikke også fodre bøndernes snegle.
      Ja jeg har mange hostaer og liljer og har lige været ude og tage billeder af flere.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. I dag fredag skulle vi få tørvejr. Det er jo helt fantastisk.
    Ang hosta og snegle, så synes jeg, at bladene på en del hostaer bliver grimme helt af sig selv uden spor hjælp fra snegle, så jeg er begyndt at kassere nogle af dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er fantastisk med tørvejr, det havde vi så i går. Den første byge er overstået her for i dag. Du har ret nogle af hostaerne bliver grimme, men jeg kasserer nu ikke alligevel, for de er da pæne de første to mdr. Men der er nogen, som ser grimme ud nu, det er rigtig.

      Slet
  12. Kære Lisbeth. Det er dog fantastisk smukke liljer du har. Jeg tror altså, at jeg kommer til at investere i lidt flere.

    Jeg er også så småt begyndt og få øjnene op for Hosta. Har lidt forskellige i haven. Jeg læste et sted engang, at de hosta med smalle blade ikke bliver spist af snegle. Dem kan de ikke lide. Ved så ikke om det er helt sandt.

    Vi har regn og torden her så man tror, det er løgn. Det giver ordet vand i haven en helt anden mening. Nu har selv jeg vist fået nok :)

    Kan du have en rigtig god dag.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
  13. Kære Lise Lotte
    Ja det er dejligt at have mange liljer, jeg har købt mine hos plantesamling.dk, han har mange at vælge imellem. Jeg har nogle hostaer med smalle blade Stilletto hedder de vist, dem har sneglene ikke været så hårde ved, så det kan være, at det er rigtigt. Jeg har også hørt at jo mere læderagtige bladene er, jo mindre går de i dem, så der er flere fif om snegle og hostaer.
    Ja regn har vi alle fået nok af, vi har ikke haft torden hos os. De lovede bedre vejr i næste uge, men er ved at trække i land igen. Lige nu blæser det en hel del her.
    Også god dag til dig.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  14. Hvor er liljerne smukke. Jeg kan nu egentlig også godt lide hostaens blomster. Da jeg købte hostaer for nogle år siden, spurgte jeg hvilken farve blomsten havde og fik det svar, at man ikke havde hostaer for blomstens skyld. Tja så skulle jeg ikke have spurgt om mere. Godt at sneglene gik uden om Ligulariaen denne gang. Det er surt at de bliver ved. Ægerligt med den våde festival.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej May
      Ja liljerne er smukke, jeg kan godt forstå, du ikke ville spørge om mere med hostaens blomster, når du fik sådan et svar :o) Jeg synes også at hostablomster er søde, men de bliver hurtigt grimme. Til gengæld får nogen af dem frø, som man kan så, og så få flere hostaer.
      Jeg er også så glad for min Ligularia i år, jeg har set den på andre blogge, hvor den står så fint.

      Slet
  15. Hej Lisbeth
    Du har mange flotte hostaer, i år har sikkert været en prøvelse med snegle og meget regn, vi kæmper også med sneglene her selvom det er mere tørt, vi forsøger at dyrke nogle få små og mellemstore hostaer i potter, og det lykkes til dels.
    Nyd det fine vejr
    VH
    Jan

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Ja jeg har mange flotte hostaer, som sneglene er vilde med. Når selv I har snegle i tørke, ja så er der ikke noget at sige til, at jeg har mange her.
      For leden aften efter den megen regn, tog vi ca. 700, det er træls og de er klamme.
      At dyrke hostaer i potter hos jer må kræve rigtig meget vanding.
      Jeg nyder det fine vejr, men holder siesta her ved computeren i middagstiden.
      Vh
      Lisbeth

      Slet