onsdag den 16. november 2016

Stedsegrønne og lidt om nordbedet

Dagen startede med stille vejr, og sørme om ikke solen tittede frem.

selvom den ikke var her længe, glædede jeg mig over gensynet og fik taget billeder. Da jeg gik tur med hundene kom der en ordentlig regnbyge. I formiddags nåede jeg at få revet blade sammen.
Bladene fra hasselbuskene er ret lækre, så de endte mellem de gyldne roser. Note til mig selv, husk at se efter om de formulder godt, eller det hele skal fjernes igen til foråret.
Da jeg tog billeder af morgensolen gik jeg udenfor hegnet, derfor er der nu billeder af de stedsegrønne taget ude fra vejen.
 De er efterhånden groet pænt til, denne her har jeg opstammet lidt.
 men den her trænger også til det.
 foran de tre lysegrønne cypresser står et egetræ, dette er den øverste ende af læhegnet
 gran- og fyrretræer er plantet som små bitte barrodstræer i 2003
 i begyndelsen voksede de meget langsomt
 men nu er de kommet efter det
 her har vi igen tre lysegrønne cypresser, de står i den nederste ende af læhegnet
et af de langsomt voksende fyrretræer, som pludselig tog ved, da vi næsten havde opgivet det.
Jeg har været tilbage i gamle indlæg og fundet billeder af nordbedet, så kan man rigtigt se, hvor meget det hele er vokset.
 2012
2016
 2012
9.10.16
 17.9.13 potten der står bagved er en af cameliaerne, som nu er plantet ud i bedet. Foran den står en kalmia, som nu er flyttet hen under den opstammede R. Bellefontaine
og her 16.11.16, bagerst på billedet til venstre står R. Lavendula, længere th. Old Port
foran står R. Sapporo, en camelia, og hortensiaen.
 her et sommerbillede fra 18.5.16

 lidt mere udsprunget 21.5.16
R. Lavender Princess
 R. Old Port
og R. Sapporo
Det tager lang tid at lave sådan et indlæg, jeg håber, I nyder det og ikke synes, det er forvirrende :)
her  kan interesserede se 1. del om anlæggelse af haven og her 2. del, del 3, resten gemmer vi til en anden gang, ellers bliver det vist for meget.
Lidt roser:
Minerva har 4 knopper mere på vej
 Penny Lane
Her er austinrosen The Poet´s wife klar til en ny blomstring, jeg købte den sidst jeg var hos Jas.
Til sidst billeder af skovbunden, som Elna har bedt om
 Bronzeblad, skovmærker og bregner er der i dette bed. Skovmærker er et fantastisk bunddække.
jeg har en del bregner og hostaer i bedene, liljekonvaller, Steffensurt, storkonvaller, Portulak og ikke mindst høstanemoner som breder sig rigtig meget.
Fortsat god aften





24 kommentarer:

  1. Det er godt for sådan en som mig der lige har plantet mange nye træer i haven, at se at de lige pludselig tager fat, det vil jeg glæde mig til. Jeg overvejer skovmærke og almindelige bregner som bunddække i vores skov, ved du om skovmærkerne kan holde ukrudt nede. jeg havde plantet rosen skovmærker i mit staude bed, og de virkede rimlig aggressive, så vi har fjernet dem igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jeanett
      Ja de første år, synes man det går meget langsomt med træerne, men så pludselig kommer de i gang. Jeg tror desværre ikke, der er noget, der kan holde ukrudt nede, men de kan da dække det :) Hvis man luger det værste væk, inden de kommer op, går det ok. Rosenskovmærke er skøn og dufter godt, men den kan ikke holde ukrudt nede. Jeg har dem ikke i skoven, men ved mit lille bassin, den får nogenlunde lov til at skabe sig som den vil hos mig, da jeg godt kan lide den. Jeg har den ikke i staudebedet, der er rigeligt aggressive planter der i forvejen.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Næ nej jeg er sådan at forvirre:)
    Hasselblade skulle være superhurtige til at formulde.
    Flot at se alle knopperne på Rhodoerne!
    Måske man skulle prøve Skovmærke som bunddække....?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det er jeg glad for, du ikke er :)
      Det lyder godt med hasselbladene, de har en fin struktur.
      Ja der er rigtig mange knopper på rhodoerne, jeg tror aldrig, jeg har haft så mange som i år.
      Det kan jeg kun anbefale, skovmærke breder sig lynhurtigt, og den er så fin. Jeg købte en pottefuld for nogle år siden, nu har jeg den rigtig mange steder, og den må gerne være der. Jeg flytter rundt med den, hvor jeg gerne vil have den.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Hej Lisbeth. Det var et rigtig godt indlæg og hvor er det sjovt at se dine før og nu billeder - også ret lærerigt, for man får en idé om hvor tæt man skal plante, mens planterne er små. Det er lidt af en kunst:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have, ja jeg sidder også og morer mig over at se, hvor meget det er vokset. Det ser jo fjollet ud, at det står og råber til hinanden, derfor planter man tæt, så må man flytte rundt nogle år efter, ja det er lidt af en kunst :)

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Her er det først i løbet af eftermiddagen at vi fik lidt regn og det er faktisk først her i aften at vi har fået en regulær regnbyge. Vi har nu heller ikke brug for noget men må jo nok affinde od med at der kommer mere de næste dage.
    Ja det er jo tit noget småtteri når vi begynder at plante til men inden vi har set os om så er vi igang med at fjerne og flytte rundt :-)
    Nordbedet er også vokset godt til og det er da en kæmpe nydelse at du så lige har fundet billeder frem af dets beboere i fuld flor. Så er det at man længdes efter forår :-)
    Penny Lane hold da op hvor er den fin. Det er jo næsten naturstridigt med så mange blomster og knopper her i sidste halvdel af november.
    Skønt varieret planteliv skovbunden byder på :-) Den lille tot portulak jeg fik af dig har også bredt sig godt men den er nu så sød så det gør ikke noget.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det begyndte at regne her ca. 14.10, men jeg tror, det holdt op, da jeg kom hjem :( Der kommer sikkert mere ja, det må vi tage med.
      Ja ligesom med stauder, de fylder jo ikke noget, når vi planter, men pludselig er de groet sammen.
      Ja nu må vi have forårs og sommerbilleder frem, så vi kan se, der er noget at glæde sig til.
      Ja det er vildt med Penny Lane, men det er jo de samme blomster, de forandrer sig slet ikke og har ikke gjort i en uge, trods vejret.
      Ja skovbunden er noget af det mest spændende at følge. Portulakken ved nok hvad den vil, men det er ok med den, den er dog ikke så pæn, når blomsterne er ved at være færdige.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Det er altså så opmuntrende at se hvor hurtigt tingene vokser til! Jeg går og småplanlægger et lille skovområde her hos os - bare en enkelt slynget sti igennem relativt lave træer og rhododendron og måske klematis i træerne, og din have er en stor inspirationskilde :-)
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det er det nemlig. Det bliver fint med en slynget sti, hvor vil jeg ønske, du kommer over og ser min have til sommer, så kan du blive endnu mere inspireret :) Har du kigget de gamle indlæg, de blev sat ind til dig, så du kunne se lidt historie.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Jeg er netop færdig med de gamle indlæg. Tak, Lisbeth!
      Knus

      Slet
    3. Det lyder godt, jeg vil prøve at huske at linke til flere i morgen.Selv tak.
      Knus

      Slet
  6. Det er sjovt at se som det hele er groet gennem årene.
    Og du har stadig roser :o)

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er det, har du ikke også det?
      Knus

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Så flott å se før og etter bilder! Jeg er glad for å se alle dine rhodoer, de er jo så fine :)
    Jeg vet veldig godt hvor lang tid det tar å lage så lange innlegg, så at det kan bli litt frem og tilbake får en bare ta med. Jeg blir ikke så lett forvirret ;)
    Vakkert med bregner og hosta!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er dejligt med før og efterbilleder her i den mørke tid. Godt du er glad for at se mine rhodoer.
      Ja det tager lang tid at lave et indlæg, men det må så være mit håndarbejde :) Godt du ikke lader dig forvirre :)
      Ja det er skønt.
      Klem

      Slet
  8. Tak for billederne! Hvor er der frodigt i din skovbund, og de forskellige bladplanter klæder hinanden smukt. Bregner og hostaer er et godt makkerpar. Jeg er ret vild med billederne.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Elna
      Ja det er en flot skovbund, jeg er også ret vild med den, det er en fest at gå og se efter dagligt, når nyt dukker op. Der er også Trillium og meget andet i mellem, de er bare ikke så ivrige for at blive til flere.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Det er altid interessant og lærerigt med før og efter billeder. Jeg vil på et tidspunkt plante nogle planter langs vejen ned til søen, men det skal virkelig være invasive og stærke planter, da der selvfølgelig er fyldt med ukrudt. Måske ramsløg og bregner vil være en mulighed?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det kan de fleste godt lide at se. Bregner af den slags de i Lille Malund kalder ukrudtsbregner, er i hvert fald invasive, jeg ved ikke hvad de hedder, men de breder sig ret meget. Storkenæb kan også være en mulighed, de skal nok klare sig. Ramsløg er virkelig invasive, det turde jeg ikke kaste mig ud i, men skovmærker er faktisk ret gode til at etablere sig, der hvor man ønsker det. Dem ville jeg foretrække frem for ramsløg.

      Slet
    2. Tak for de gode råd:) Skoven er jo på 2 ha, så tror du ramsløg vil blive et problem? - der er rigtig mange mælkebøtter og tidsler nu.

      Slet
    3. Selv tak :) Nej når den er så stor er de vel ikke, men jeg ved, at min veninde Cecil er træt af, at hun har indført dem i sin skov, de er jo ikke til at slippe af med igen. De giver også en meget kraftig duft, når de blomstrer, jeg kan ikke lide den :) Jeg ville foretrække anemoner :)

      Slet
  10. Hej Lisbeth!

    Riktigt imponerande är det att se dessa vackra och uppvuxna barrträd i er trädgård. Snart är det deras tur att få visa upp sig i ensamt majestät. Alltid roligt med bilder på Rhododendron som du vet tillhör Rhododendron mina absoluta favoriter i trädgården.

    Allt gott Lisbeth!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja barrträerne er ved at være store og flotte, så kan de vise sig frem, når det andet smider bladene. Ja rhododendron er bestemt favoritter også hos mig, men det er du nok ikke i tvivl om :)
      Også til dig Gunilla.

      Slet