torsdag den 3. november 2016

Roser - ja men altså, mageløst.

Der er faktisk en del roser i blomst nu, så i dag starter vi bagfra, bare for at I ikke skal tro, at jeg er låst fast i den samme rækkefølge :) 15 stk og så er de ikke alle med:
Morten Korch
 Bitten Clausen
 Buff Beauty
 Crocus Rose
 Darcey Busell
 Hot Chocolate - spændende om den når det i denne kulde
 Jude the Obscure
 også her
 Lady Emma Hamilton har en del knopper
 Minerva
 Scentsation
 Scepter d´isle
 Souvenir de St. Anne
Zonta
Alle billeder er fra i går, men trods rim i græsset i morges er de der endnu.
 Kamelia med store knopper - jeg håber at få dem at se i blomst denne vinter
 Clematis Xerxes
 Hemerocallis Stella d´oro
 Purpursolhat/Echinacea
 Tudselilje/Tricyrtis
Centaurea/knopurt
 Det er stadig smukt derude

 men det er sørme også koldt
Vi slutter af med de forskellige farver i ørkenbedet.
Som sagt var der rim i græsset i morges og temperaturen var under nul, men vi havde den skønneste formiddagssol, nu er det skyet. I morgen kommer der solbilleder fra haven.
Fortsat god dag.

42 kommentarer:

  1. Hejsan!

    "Det er stadig smukt derude" tror jag betyder att det fortfarande är vackert därute och jag kan bara instämma. Din trädgård har mycket fint att visa upp fortfarande. "Stella de Oro" tycker jag mycket om, det var den första daglilja jag planterade i trädgården och hon har varit en trogen kompis under alla år.

    Allt gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsan Gunilla
      Du har helt ret, det er lige det, det betyder :) Stella de Oro er flittig til at blomstre, og den forsvinder ikke igen, det er en trofast daglilje.
      I lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth!
    Ja det er da MAGELØST med så mange blomstrende roser endnu. Du har ret det er stadig utroligt smukt derude.
    Jeg er vild med billede nr 22, det er næsten som at kigge på et hav.
    Her var minus 4 til morgen, men der var smukt og i morges var der masser af sol:-)))
    Ha en god aften
    Kram fra Anette

    PS fin gård du besøgte i går:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det er mageløst med alle roserne og smukt er det også derude.
      Jeg måtte lige kigge på billede 22, det er taget oppe fra stenbedet i den gamle del af haven, det er godt at kunne komme op og fotografere har jeg erfaret.
      DMI siger, at vi på øerne ikke har haft frost, men det passer nu ikke, for her var det også hvidt til morgen, ja det var en skøn solrig formiddag.
      Tak i lige måde
      Kram
      Ja det var en skøn stor gård, som er ejet af godsejer Lassen, der har Brattingsborg gods.

      Slet
  3. Hej Lisbeth.Utroligt mange smukke roser du stadig har i blomst.Her er alle min krukker med roser kommet i vinterhi i drivhuset.
    Og koldt med smukt vejr har det været i dag.
    men har ikke været ude.Venter på at de sidste blade daler ned, så jeg kan fordele dem i bedene.
    Fine farver i ørkenbedet.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er en fryd med alle de roser i blomst. God idé at sætte krukkerne i vinterhi. Ja det er bestemt været koldt og smukt i dag, jeg har revet lidt blade i dag, men nåede ikke dem alle. Her er rigtig mange blade endnu.
      Ja det er flot med farverne i ørkenbedet.
      God aften Jette
      Knus

      Slet
  4. Skønne roser, de har virkeligt gjort det godt i år.
    Der er godt nok mange fine blomster i din have selvom det nu er november.
    Vi havde frost sidste nat, så nu er det nok snart slut her.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja roserne her gjort det godt. Vi havde også let frost her i nat, men blomsterne har ikke taget skade endnu.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Herj Lisbeth

    Ja, der er rigtig gang i dine roser, vi må håbe de klarer kulden i næste uge!
    Hvordan vil du bedømme Darcey Bussell'i forhold til 'Munstead Wood'? Deres farvetone ser meget ens ud? Er de lige sunde?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er der, vi får se, de klarede let frost i nat, men det er ikke sikkert, de klarer næste uge.
      Jeg tør ikke sige noget om Darcey endnu, jeg havde fået den plantet et forkert sted, så den druknede i hvid fredløs, derefter blev den flyttet, først nu blomstrer den rigtigt og ser fin ud i løvet. Men det er rigtigt, at den ligner Munstead Wood en del.
      Tak i lige måde

      Slet
    2. Tror de 2 roser har meget ens afstamning, Darcey kom 2 år før Munstead...
      Men vi venter et års tid mere for en bedømmelse:)

      Slet
    3. Ok ja så er det forklaringen på, at de ligner hinanden. Ja vi ser hvad der sker næste år. Har du set at der nu er flere, der har akebiafrugter, det må da være den varme september, der gør det.

      Slet
    4. Ja, jeg har endda svaret Vivi:)

      Slet
    5. Ja det har jeg set, men også på bloggen mylovinggarden og en mere. Det er mange i år, jeg har ikke hørt om frugter før.

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Ja, det er ganske mageløst, som roserne stadig blomstrer. Her er flere i blomst trods - 5 grader i nat. Det var så nok til, at alle sommerblomsterne stod som sorte, slaskede stængler i morges - nu er de så hevet op. Jeg gik ude til sent og satte løg og er nu næsten i mål - det er dejligt :) Skønt, at der også stadig er stauder i blomst - her er der også enkelte standhaftige. Der er bestemt stadig smukt derude - det er der egentlig året rundt - fint at bo i et land med skiftende årstider. Ørkenbedet er en klar favorit hos mig - så smukke farver :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det er det, det er bare med at nyde det. Vi har ikke haft - 5, men dog rim i græsset til morgen. Tropelium har dog klaret det her. Godt du næsten er i mål, så skal du ikke tænke på det mere, nu lover de jo også regnvejr. Ja jeg holder meget af de skiftende årstider. Der er smukke farver i ørkenbedet nu ja.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Lige på og hårdt med alle skønhederne :-) det er da også dejlige på denne dag hvor den første nattefrost har gjort sit indtog. Hvor koldt het hat været her ved jeg ikke men det var da nok til at bla dahlia så meget mørke og slappe ud. Flot at du har blomster i normalt sommerblomstrene stauder :-) jeg kan prale med blomst i gul digitalis men det er vidst det :-)
    Smukt det tager sig ud ørnenbedet.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja nemlig jeg synes, de var værd at prale af :) Ja der har nok været mere frost hos jer, mine dahlia står endnu, men de har nu ikke blomstret længe, så det gælder nok ikke. Ja lidt sommerblomstrende stauder er der i blomst derude.
      Ørkenbedet er ret fint nu.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Mageløst er da bare ordet :) så mange smukke roser i fin blomst, her havde frosten været lidt hårdmetal mine tilbageblevne.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er mageløst :) ja det er ikke godt med den frost, så meget fik vi ikke, heldigvis.
      Knus

      Slet
  9. Hvor er der dog mange smukke roser endnu. Jeg var slet ikke klare over, at der var så mange roser, som ville kunne blomstre så sent.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Ja de tager lige en tur til, det forestiller man sig slet ikke.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth.
    Det er altså dejlige roser du har, kan se hot chokolade den har jeg lige fået et par planter af så jeg glæder mig til at se den i blomst næste år...tak for din kommentar inde hos mig på min AKEBIA min svar knap er forsvundet ...det lidt øv...jeg er stadig meget benovet over de frugter AKEBIA har fået...vildt.
    Kh. Grethe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Grethe
      Ja de er dejlige de roser, det bliver spændende med din Hot Chocolate, jeg kan godt forstå, at du glæder dig. Selv tak - ærgerligt at din svar knap er forsvundet. Det er virkelig vildt med din Akebia og spændende.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Nydelige roser du har! Utrolig at de kan blomstre så sent på året :)
    Her får vi snø i morgen tror jeg. Så nå blir det stor forskjell på der du bor og her :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja det er utroligt, men sådan er det ofte hos os. Der er som du siger stor forskel på de to steder. Vi får se med sneen.
      Klem

      Slet
  12. Hej Lisbeth

    Hvor er det fantastisk med så mange stauder og roser der stadig kan, i november! Hvis bare det blev ved, kunne vi nok klare de mørke måneder uden for meget brok :-). Billedet af Lady Emma Hamilton er så fint, helt upåvirket af vind og vejr og ikke en plet på hende :-). Men plejer hun ikke at være mere orange, synes farven ser meget lyserød ud?
    Sidst vil jeg lige benytte chancen for at fritte dig for råd hvis jeg må? Jeg skal have bygget en lille portal/ pergola. Lille forstået på den måde at den kun bliver firbenet, men ca. 2-2,5m bred og 2-3m høj. De endelige mål er ikke besluttet. Her er det så rosen-guruen kommer ind ;-). Jeg regner med at plante på ydersiden. Hvor meget plads tror du jeg skal beregne på indersiden til rosen? Den vokser vel ikke bare helt artigt på ydersiden og jeg vil helst ikke rives når jeg går igennem... har for øvrigt bestilt Mme Alfred Carriere dertil. Godtnok står der på Rosenposten at den bør vinterdækkes, men i blogland får den så meget ros for grovillighed og blomstring. Så jeg håber det går, at den var skrækkelig billig hjalp også, halv pris på Bilka.dk.

    Mvh. Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Så er jeg klar med et svar, jeg skulle lige tænke og sove først :)
      Roserne ændrer farve, når det bliver koldt, derfor er Ladyen lyserød i stedet for orange.
      Tak for din tillid:) Ja du har ret i, at rosen ikke kun gror på ydersiden, den gror også ind på den anden side. Vores rosenlysthus er knap 2 meter i bredden, jeg binder roserne til rionettet, på den måde kan man undgå at blive revet, men der er også en anden måde. Du kan jo vælge tornfri roser, det har jeg gjort, for at mine børnebørn ikke skal rive sig, hvis de vil sidde i havegyngen, der står inde i rosenlysthuset. Her er du allerede godt på vej, for Mme Alfred Carriere er nemlig tornløs, til gengæld er den ret heftig, så portalen skal være ret solid, den gror hurtigt, og jeg vil blive forbavset, hvis den ikke klarer vinteren, selv i Nordjylland. Ja der var billige roser i Bilka, jeg benyttede mig også af det gode tilbud.
      Jeg læste i bl.a. Hugo Lykkes rosenbog for at finde nogle tornfri roser. Det lykkedes også, og de er utroligt smukke i første blomstring, desværre er de også slemme til at få rosenstråleplet. Jeg valgte Kathleen Harrop og en der hedder Martha, de er begge tornfrie og i familie med Zepherine Drouhin, som også er tornfri.
      Jeg håber, du er tilfreds med mit svar, ellers må du skrive igen :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Er for øvrigt noget imponeret over at du husker jeg kommer fra Nordjylland, du skriver med så mange :).

      Slet
    3. Jeg blander mig lige lidt her, min Alfred har lidt torne. En af dem der også næsten er er tonløs og helt fantastisk smuk lige fra foråret er A Shopshire Lad, jeg har den selv stående ved min indgang til huset.
      Hilsen fra Linda

      Slet
    4. Hej Linda

      Det gør ikke noget at madammen har lidt torne, der er god plads :). Hun er valgt først og fremmest på grund af størrelsen og blomstringen. Og så er hun tilpas neutral i farven til bedet. Lige der omkring er det nemlig i blå/lilla/purpur toner med lidt hvidt for lethedens skyld. Så lyserødt, pink, orange osv synes jeg ikke passer lige der. Eneste alternativ skulle være en purpurfarvet klatrerose og der kunne jeg ikke finde en der var stor nok, blomstrede nok osv. Den skal nemlig stå meget centralt.
      Har også kigget på ASL. Den ser skøn ud, den må jeg vist også finde et sted til :).

      Mvh. Gitte

      Slet
    5. Hej Linda
      Det er da bare i orden, jeg synes ikke, der er mange torne, men du ved jo, at min er klippet ned, så jeg kunne ikke se efter :) Du har ret A Shropshire Lad er også tornløs. Tak for din kommentar til Gitte :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  13. Jeg er MEGET tilfreds :-D.
    Men spekulerer over om ikke Mme Alfred er sund i bladværket? Jeg sprøjter ikke og de skal klare sig selv ud over vand og hønsegødning i sæsonen. Det er bare pga det du skrev om bogen, om du regner madammen med til den beskrivelse? Vidste faktisk ikke at den er tornløs, det er jo perfekt!
    Jeg er ikke bekymret for om konstruktionen kan holde. Den bliver støbt ned med 10 x 10 stolper ;-). Jo større rose jo bedre. Tror du ikke 50 cm på indersiden, hver side, er rigeligt? Håber for øvrigt hun er fleksibel, portalen bliver firkantet...
    Jeg var heldig at få roserne ekstra billigt, halv pris! Jeg gav kun 19,50 Kr per styk for Alchymist, Jacques Cartier og Comte de Chambord. Købte yderligere Burgundy Ice, Naomi, madammen, Sissi Climbing og Lykkefund, i alt 11 roser for kun lige over 300,-! Så nu håber jeg bare de er pæne, ikke ankommet endnu. Læg så dertil alle de løg jeg har købt... Bliver nok træt af at plante, men næste år bliver godt :-).

    SvarSlet
    Svar
    1. Det glæder mig Gitte
      Jo Mme Alfred er også sund i bladværket. Jeg sprøjter heller ikke her, men de får NPK gødning, jeg har ikke adgang til hønsemøg. Det er så åbenbart heller ikke helt rigtig, at den er tornløs, undskyld.
      Det lyder som en solid konstruktion, så det skal nok gå. Hun må være fleksibel, min gror jo op i en pæl/gammel elmast, og der er hun ret fleksibel. Jeg ved, at Linda har flere af dem på portal, mener jeg, hun kan sikkert give flere gode råd om sin måde at gøre det på. Bland dig endelig igen Linda, hvis du kan bidrage med noget :)
      Jeg synes, jeg fik roserne billigt til godt 30 kr. pr. stk, men det der lyder da vildt billigt.
      Ja næste år bliver godt, god arbejdslyst nu :)

      Slet
    2. Purpurfarvet klatre rose kunne være Wild Rover, den er hos mig en god klatrerose med dejlig duft.

      Slet
    3. Godt at høre at hun er sund. Wild Rover ser også skøn ud, men virker ikke til at blive så kraftig. Da portalen bliver stor og kraftig skal rosen gerne matche. Hun kan bare gå amok kan hun ;).
      Mange tak for hjælpen Lisbeth!

      Slet
    4. Hos mig er Wild Rover pænt stor, men selvfølgelig ikke som madammen.
      Velbekomme og held og lykke med at finde den rigtige. (jo og jeg er ret god til at huske, hvor folk kommer fra :)

      Slet
  14. Hej Lisbeth, det er da helt utroligt som din Morten Koch den kan. Den er altså noget af det smukkeste.
    Fantastisk hvor mange roser du stadig har.
    Her står regnen ned og jeg planlagde ellers i går da solen skinnede og jeg var på job, hvad der skulle laves i haven i dag. Der ser ud til jeg må finde på noget andet end at gå i haven.
    Kram fra Linda
    Ps jeg har bestilt Louise Bugnet hos Bilka, er spænd på hvornår den kommer :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Nu er det også ved at være slut med Morten, den næstsidste har jeg lige plukket ind til vasen. Jeg tog lidt ekstra ind, da regnen nok alligevel ødelægger dem
      Her regner det også, synd at du ikke kunne få tørvejr i dag. Jeg har nævnt dig i min kommentar til Gitte, du må godt lige blande dig igen, hvis du har noget fornuftigt :)
      Louise Bugnét er jo dejlig, godt du har fået fat i den, jeg har også lige været inde og kigge på Bilka igen, de har lidt mere at vælge imellem nu.
      Kram

      Slet
    2. Hej Linda

      Tillader mig at kaste mig over dig også, siden du også har madammen på buer. Håber det er i orden?
      Tror du hun er flexibel nok til at affinde sig med en firkantet portal? Og hvad siger du til 50 cm på indvendig side, er det ikke nok? Jeg placerer stolperne 50 cm ude i bedet, så hun helst ikke skulle vokse ind over fliserne i portalen.

      Mvh. Gitte

      Slet
    3. Hej Gitte
      Prøv at skrive her til Linda i stedet http://casarosen.blogspot.dk/

      Slet
    4. Hej igen Gitte, jeg har lige lavet et indlæg hvor keg har lagt et par friske billeder ind til dig og hvor du kan se hvor flot Madam Alfred er selv her efter regnen.
      Jeg har på de midterste buer 2 Madam Alfred der er 3 år og på de yderste buer 4 små Madam Alfred der er lidt over et år gamle.
      Håber du ser mit svar her.
      Mvh Linda

      Slet