lørdag den 26. november 2016

Stik vest og mindst 11 m/s

og i øvrigt gråt og trist, var hvad dagen i dag bød på.

men sidst på eftermiddagen fik vi et glimt af solen, trods blæsten måtte jeg ud og tage et par billeder.
 i går gik vi i gang med at beskære de to thujaer i stenbedet, så der kunne komme noget mere lys ind til rhodoerne.
det gik også lidt ud over rhodoerne, da der var mange pistne grene, som var mere eller mindre gået ud. Planen var at fortsætte i dag, men det var lidt for trist vejr, så jeg venter til solen kommer i morgen. I stedet har vi beskåret en anden gruppe thujaer, det har jeg så ikke billeder af.
Der er mange thujaer/cypresser i haven, der trænger til en saks eller sav, hvis vejret arter sig, når vi nok også det.
Bent har igen været flittig og gravet mere græs af

det er her i forlængelse af pavillionbedet, super. Han har selv fået idéen til at udvide det, og jeg siger ikke nej :)
Rhododendron:
 R. Nancy Evans står også i stenbedet, også den har været tæt på at gå ud, men nu er den kommet sig helt godt. Den er en af de ældste i haven og er aldrig blevet flyttet, jeg har ikke turdet af frygt for, at den skulle gå ud, den står i læ ved plankeværket og skulle være lidt sart.
 her er den lige før blomstring, dens knopper er orange
men den får gule blomster
 R. Fortunei
 blev opstammet i juni
her er den i fuldt flor, jeg er spændt på, hvor fin blomstringen bliver næste år, men den har da en del knopper.
under den har vi plantet R. rothschildii, som er lidt sart.
 ved siden af står R. Rosebud, den skulle også være ret sart, men jeg har ikke haft problemer
den har dobbelte blomster, som minder om roser.
 R. Goldflimmer har brogede blade
det er helt sikkert løvet, man lægger mest mærke til hos den.
 ved siden af Goldflimmer står R. Catawbiense Alba
den minder lidt om Gomer Waterer, men blomsterne er ikke helt så store
under den ret beskyttet står R. eximium som jeg har til test, den skal egentlig stå i koldhus, men så er det jo ingen test, det nye løv har det skidt med, at den står udenfor, selvom det knap nok har været frostvejr hos os.
Roserne:
 Grace
 Jayne Austin stod beskyttet i clematis Jackmanii, det gør den ikke mere, spændende om den visner eller springer ud.
 Molineux
 Pierre Oger
 Queen of Sweden
Solen på vej ned - god lørdag aften.


19 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Det blåser faktisk her også så det kjennes i huset. Da tenker jeg at det må være mye verre hos deg!
    Flott at Bent graver av seg selv! ;)
    Det høres ut som en drøm.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja så kan jeg godt forstå, at det er slemt her, når det også blæser hos dig.
      Ja jeg er en heldig gardenwoman med sådan en mand :) En af de gode drømme.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Også her har det blæst godt idag, men jeg satser også på imorgen i haven!
    Og der er da fuld aktivitet hos jer! Dejligt at jorden stadig er så tilpas at det går forstørre bedene!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det har ikke været nogen spændende dag, vi håber på havevejr i morgen, selvom det blæser hjælper det meget, at solen skinner.
      Ja her sker noget, og jorden er tilpas, Bent har i hvert fald ikke klaget :)
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Åhhh... din stakkel! Nu finder Bent på at grave græs væk, og så bliver du nødt til at finde på noget at plante i de nye bede... det er altså ikke altid nemt at være haveejer!! He he... Dejligt at have noget at se frem til igen! ;o)
    PS Den der Rhodo Goldfinger... øhhh... flimmer, er altså rigtig smuk.:o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja men er det da ikke frygteligt synd for mig, hvad skal jeg dog gøre med så meget plads, jeg er allerede helt stresset ved tanken om at skulle finde nye planter til det bed :) Ja glæder mig :)
      Ja Goldflimmer er rigtig fin i løvet :)

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Her er vi lige landet efter en hel dag i Århus. Har været på besøg hos min niece som er flyttet derop for at udanne sig til bager/konditor. Selvfølgelig skulle vi jo ud og se på byen så det blev til en ca 2 timers gåtur og jeg kan sige at det ikke kun er på Samsø det blæser og er koldt.
    Åh nej da ham Bent er jo farlig så snart han får en spade i hænderne. Gad vide hvad han pønser på :-) måske mindre arbejde med plæneklipperen til ham og mere luge arbejde til dig for ikke at nævne alt det besvær du får med at finde planter til alt det bare jord :-)
    Dagens Rhodo må være Goldflimmer med det smukke løv.
    Det er altså imponerende som din roser bliver ved.
    Fortsat god lørdag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nå da Århus, ja der er det nok også en kold fornøjelse at gå rundt i blæsevejr. Hyggeligt med besøg hos din niece.
      Ja Bent skal nok sørge for mindre arbejde til sig selv, mens jeg igen må ud og finde planter, at tænke sig :)
      Ja Goldflimmer er rigtig fin. Bare vent om nogle år er dine roser lige så flittige.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth!

    Du har så många spännande Rhododendron, din blogg blir rena uppslagsverket när man som jag gillar denna växt.

    En snygg uppstamning av en Rhododendron, jag har flera buskar som borde stammas upp, de har storkben som inte är snyggt. Jag är alltid lite för feg men i vår måste jag göra något, det får bära eller brista.

    Allt gott Lisbeth!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Dejligt at du kan lide og se min rhododendron præsentation.
      Det varede en del år, inden jeg kunne tage mig sammen til at klippe mine rhododedron, mange af mine er også barbenede, men nu er jeg gået i gang, jeg kan bedre se, hvad der skal væk her om vinteren, og jeg har bedre tid.
      Også alt godt til dig Gunilla.

      Slet
  6. I ender sikkert med smalle stier rundt i hele haven, sådan som der igen graves græs af :)
    De opstammede thujaer skal nok blive fine og så kan rhodoerne bedre trives, en ren win-win.
    Blæsevejret i går var slemt, det er straks bedre i dag når solen skinner.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja nu er der ikke meget græs tilbage, det er fint :)
      Ja det er også derfor, vi fjerner lidt mere af thujaerne, de skygger for rhodoerne.
      Ja i dag er det bedre, jeg har lige været ved havet.
      Knus

      Slet
  7. Hej Lisbeth.Jeg holder mig også inde i dag.For der er da for koldt derude.Men fint med udvidelse af bedet.Godt du har Bent til det hårde arbejde.Og thujaerne er blevet fine som opstammede.Her har den stået på juledeco hele lørdagen.Men sikke en oprydning.
    Rigtig god advent Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      I dag har jeg været meget ude, for solen har skinnet, så virker det knap så koldt. Ja jeg er glad for, at Bent graver græs af, det kan jeg ikke selv. Der er meget at rydde op efter at have lavet juledekorationer.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Ham Bent kan da blive ved med at finde plads til udvidelser, fantastisk! Goldflimmer er flot i løvet, en fin variation. Jeg tror, du har været i haven i dag, vejret har været forrygende!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er han ret god til :) Ja jeg har både været i haven og ved havet i dag.

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Det var da skønt med bedudvidelse - altid godt, at der bliver gjort plads til flere planter :)
    Det blæste også kraftigt her i går, så lysten til art være ude kunne ligge på et meget lille sted. R. Nancy Evans har en skøn gul farve - er det en af de løvfældende? Fantastisk med alle dine blomstrende roser - jeg har kun Ghislaine tilbage - hun står lunt og beskyttet, så det er nok derfor.
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda (også her:)
      Ja altid dejligt med mere plads.
      Det var ikke så spændende at være ude i går.
      Nej Nancy Evans er ikke løvfældende, den er rigtig fin. Min Ghislaine står lige mod syd, så den er ikke beskyttet, men jo ny fra i år.
      Knus Lisbeth

      Slet