torsdag den 17. november 2016

Solskin og flere rhodobilleder

Ind i mellem skinnede solen i dag, så det var med at være hurtig med kameraet, det var jeg så.
fra morgenstunden - ja det er jo ikke så tidligt for tiden.
her var jeg ikke hurtig nok, tydeligt er det ikke.



Her kom jeg ovenpå, så I kan se haven oppefra ved vintertide
Jeg skulle nemlig op og tage et billede af nordbedet 2016
 samme motiv i 2012
og i 2013
Her billede af de rhodoer, jeg vil vise i dag.Bagerst R. daurilut, foran R. Hammer Blue, den lille lyse er R. williamsianum, den sidste er R. Pulap
 R. daurilut
 R. Blue Hammer
R. williamsianum
R. Pulap blev flyttet i sommer, den stod ikke så godt her.
lidt til venstre under R. Bellefontaine står R. Summerduft og R. Wheatear, ved siden af Summerduft står endnu en camelia
ikke helt skarpt billede, men som I kan se er der en del knopper
R. Summerduft
R. Wheatear, bemærk hvordan løvfarver og blomster passer nøje sammen i farverne.
slut på rhodoer for i dag
 men lige et par billeder af skovbunden her om vinteren, for nu er det Helleborus, der overtager
9.4.
  Skovmærkerne ses stadig tydeligt mellem de visne blade. Det hvide er Perlekurv.
 Bregnerne
sætter stadig deres præg på det hele
Lidt rosenbilleder til sidst
 Da jeg var ovenpå zoomede jeg ind på A Whiter Shade of Pale
 endelig et ok billede af Hot Chocolate
 og Minerva
The Generous Gardener - bemærk de mange hyben, der er lidt til fuglene.
Ingen solnedgang, men modlys i papegøjebusken er også ganske fint.
Fortsat god aften

16 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Det er alletiders med disse før og nu billeder!
    Superflot blomst på R. Wheatear - er den løvfældende?
    Ja, det er et helt ok bileder af HC, vi har jo regn hver anden dag, det er hårdt for de sidste roser!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det glæder mig, at du synes det, for der er til mange gange endnu.
      Nej R. Wheatear er ikke løvfældende, den får det fineste bronzefarvede løv om vinteren.
      Ja alt det regn er ikke godt for roserne, jeg synes nu, mine har klaret det flot.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Ja, jeg siger som Karsten at før-og-nu billederne er så fine!
    Nu skal jeg jo til at kikke efter gode rhodoer hvis jeg skal plante nogle til foråret eller til næste efterår, så jeg vil også fordybe mig i din thododendronoversigt.
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Det er godt, I kan lide før og nu billeder. Ja kig du lidt på rhodofanen, efterhånden når jeg igennem dem alle sammen. Blandinger med yakushimanum er rigtig godt, og de er hårdføre.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. God aften Lisbeth
    Her startede dagen også fint men fra middag gik det ned ad bakke og nu siler det ned. Godt jeg tog bilen til strik i aften.
    Ja før og efter billederne nyder jeg også. Flotte knopper i Camelia. Så er det bare at vente og håbe på et flot udspring. Der ser ikke rigtig ud til at det har hjulpet at min er blevet plantet ud i bed så måske der lige skal gå et par år endnu.
    Dejligt billede af Påskeklokker ja de venter jo lige rundt om hjørnet.
    Nej ingen solnedgang men modlyset i papegøjebusken er nu også smukt.
    God nat og sov godt.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Anne
      Jeg tænkte nok, du var til strik, ja det var da godt, du tog bilen, her regner det også nu.
      Dejligt at alle kan lide før og efterbilleder. Ja spændende med knopperne i cameliaen, der er mange i de to i bedene. Hvis jeg får blomster i dem er det første gang, så der går åbenbart nogle år. Jeg har den røde og den gule i pavillionen. Den røde har en del knopper, den gule desværre kun 2-3 endnu i hvert fald.
      Mine påskeklokker er sene, men pludselig er det deres tur til at optræde.
      Ja jeg synes også, at modlyset var flot.
      God nat og tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Før og etter bilder er spennende å se på hos deg!
    Det er nesten utrolig hvor mye de vokser i løpet av få år.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Godt du kan lide dem.
      Ja det er sjovt at se, hvor meget de vokser.
      Klem

      Slet
  5. Det er ofte at man ser at bladfarven på rhodoerne er nøje afstemt efter blomsterfarven, og her er da et virkeligt fint eksemplar.

    Dejlige billeder af det skønne nordbed.
    Ha' en dejlig fredag, knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er de bestemt gode til, denne har er specielt god.
      Tak og dejlig fredag til dig også
      Knus

      Slet
  6. Det, jeg lægger mest mærke til, er pudsigt nok bregnerne, og det skyldes nok, at masser af dem stod lige så friske og grønne, da vi gik en tur i skoven i forgårs.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja de fleste af mine står også friske og grønne endnu. Bregner er jo også fine.

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Hvor er det vildt at "A Whiter shade of pale" står så smukt hos dig. Hos mig er den for længst gået på vinterferie. Jeg kan godt se hvad du mener med Genrus Gartner :o) da jeg havde mine betænkeligheder med om den kom til at dække toiletbygningen :o) din er da også meget høj. Som alt andet så gror det godt i Høneballehaven.
    Knus fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er helt vildt med A whiter shade of pale, den ser næsten ud som på en sommerdag. Du får rigtig mange tanker fra mig hver gang jeg kigger til den :) Jeg tror bestemt, at The Generous Gardener nok skal dække toiletbygningen. Min har været helt vild næsten fra start. Ja det må vi sige, og vilkårene er jo ikke gode, for thujaen tager nok det meste af vandet.
      Knus

      Slet
  8. Hej Lisbeh.Dejlige november billeder fra din have.......men selvfølgelig mfest a det smukke nordbed.Kan jo godt se at det er vokset godt siden jeg så det.
    Og stadig roser i blomst !!!det er jo fantastisk.
    Men kan jo godt mærke at der ikke er så meget aktivitet på bloggen.Men sådan er det jo nok hvert år på denne tid.
    Godaften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak skal du have, ja nordbedet er favoritten, der er sket rigtig meget, siden du var her.
      Her er mildt og har ikke haft frost, derfor er der stadig roser i blomst.
      Jeg synes faktisk, der sker rimeligt meget på bloggene i år i forhold til tidligere år.
      Godaften
      Knus Lisbeth

      Slet