mandag den 14. november 2016

Kold dag - men stadig roser

I dag har jeg ikke været meget i haven, det var simpelt hen for koldt, også selvom jeg tog godt med tøj på, til gengæld tog hundene og jeg en lang tur, inden regnen begyndte.

Jeg havde ikke troet, at solen overhovedet kom op, men jeg nåede da lige en bleg solopgang.
 også i dag var der rim i græsset
 og på taget
solen fik tændt lyset i pavillionen, men som sagt varmt var det ikke


rim på rhodoerne
 R. Summerduft bliver smukkere og smukkere
Det gør disse her også, selv på en grå vinterdag står de og tiltrækker sig opmærksomheden med deres smukke løv.
 En clematis Sunny Sky er på vej op af den smukke stamme på vandgranen
Fasanbuskens blomst i modlys
På en solskinsdag har jeg dette syn ud af bryggers døren, først nyder jeg det, og så skynder jeg mig ud :)
 Kejsertræet har masser af blomsterknopper, så må vi se, om de når at blomstre, eller vinteren bliver for hård.
Denne lille stedsegrønne busk står i bedet ved læhegnet, jeg ved ikke hvad den hedder, men den er sikkert god til dekorationer.
Det er rigtig godt med stedsegrønt her om vinteren, træet foran
 er Sydbøgen/ 
her i fuld størrelse. Den oprindelige stamme blev for flere år siden ødelagt af en råbuk, træet skød igen fra bunden, en af grenene blev til en ny stamme.
Roserne:
 A Whiter Shade of Pale
 Big Purple
 Penny Lane
 Redouté
 Sofia Renæssance
 Westerland
 og Zonta med rim
Hot Chocolate klarede det også, men jeg klarede ikke et billede af den
Silkehalerne var her for 4. dag i træk, men det er ikke nemt at tage billeder af dem herinde fra.
Til sidst den smukkeste rose i dag

Crocus Rose
Fortsat god aften

22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Ja så blev det skiftedag på vejrfronten og jeg tror nu jeg bedst kunne lide det vi har haft i den forgangne uge. Det her flydende tøvejr vi nu skal vænne os til er altså for surt :-(
    En clematis blomst her midt i november det er da ret flot og den lille stedsegrønne busk er rigtig fin.
    Ja Crocus rosen er smuk men bare det at du har så mange roser stadigvæk er fantastisk.
    I det hele taget er det svært at tage billeder af fugle. De vil ikke sidde stille ret længe af gangen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja så blev det rigtigt novembervejr, det må vi så leve med.
      Jeg var også imponeret over at se en clematis blomst.
      Jeg forundres også dagligt, når jeg finder en ny rose, som er ved at springe ud eller er sprunget ud, Crocus rosen havde puttet sig langt nede i busken.
      Ja det er svært at tage billeder af fugle, men silkehalerne sidder rimeligt stille, det var også lidt for mørkt i vejret.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Her har det også været meget koldt hele dagen - i morges med rim og frost, og over middag med regn og blæst. Ingen solopgang til os, så godt, du kan levere en ��
    Smukke billeder fra haven med de fine stedsegrønne, hvor det spændende løv på rhodoerne rigtig kommer til sin ret. Big Purple står øverst på rosenønskelistem her - er så vild med både farven og formen på blomsten! Flot med så perfekt blomst i Crocus rose. I kan da bare det med silkehalerne. Vi har kun haft besøg af dem en eneste gang, så du må gerne sende dem herover, når I er færdige med dem ��
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det er noget koldt, men i morgen skal det vist blive varmere. Jeg blev overrasket over solen, det så ikke ud til at den ville komme frem, men pludselig sagde Bent, at jeg skulle ud og tage billeder :) Ja det er godt med stedsegrønne her om vinteren, jeg er glad for dem, men jeg har jo også plads til dem. Jeg tror du købte en i Bilka, der minder meget om Big Purple, men ellers er jeg sikker på, at Jas er leveringsdygtig :) Crocus Rose var en overraskelse. Skønt med Silkehalerne, jeg har lovet at sende dem til Salling, men de kan jo godt tage en tur til Silkeborg først :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Koldt og vådt - sådan har det været her - ikke at jeg har været ude i det, den har stået på arbejde hele dagen og aftenen med. Stedsegrønne er fine i vinterhaven, jeg tror, du har en trådcypres. Den er nemlig fin i dekorationer, der var én her i haven en gang, den var jeg glad for. Men alle stedsegrønne gror helt vildt her, så en dag var den sammen med en del andet stedsegrønt blevet alt for stor og voldsom, så den måtte væk. Måske skulle jeg plante én igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Du er ikke gået glip af noget ved ikke at komme ud i dag, men det har du vist opdaget :)
      Tak for navnet, du har sikkert ret i, at det er en trådcypres. Jeg kan godt huske, at I måtte fjerne en masse træer for et par år siden. Jeg tror, det er en god idé at plante en igen, du bruger det jo rigtig meget i dekorationer.

      Slet
  4. Sikke mange roser du har der stadig blomstrer.Den smukkeste er efter min smag Crocus Rose (har den selv)
    Fasanbuskens blomster er da helt fantastiske.Jeg kender ikke busken,men agter at læse om den.Spændende er den!
    Flotte Rhododendron,-også med rim på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise
      Ja der er en del i blomst, årstiden taget i betragtning. Jeg holder også meget af Crocus Rose, men havde ikke forventet at se en så fuldendt blomst nu.
      Fasanbusken har spændende blomster og fint løv, jeg har en med mørkt løv og en med lyst. Fine begge to.
      Ja rhodoerne er fine både med og uden rim.

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Flot fasanbusk der i modlys og super at din sydbøg klarede sig så godt! Her havde vi sol til en 13 tiden, og nu regner det. Nu holder vinteren pause!
    Og roserne får andre udfordringer!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja der var lige et flot modlysbillede af fasanbusken. Træer er virkelig overlevere, jeg har oplevet det før med et knækket træ, imponerende. Regnen startede her 15.30, selvom radaren fortalte noget andet. I morgen bliver det lunere, det er fint, så må vi se, hvad roserne har sagt til regnen.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Det har også været koldt her og vi har også fået regn. Sikke smukke roser du stadig har, de bliver endnu smukkere med rimfrost. Der er stadig meget at glæde sig over i haven.
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja regnen startede hos jer, men koldt har det været, i morgen bliver det heldigvis lunere. Ja der er rigtig meget at glæde sig over i haven, også selvom man ikke laver en flot julehave som du gør. Jeg har jo set billeder på flere blogge.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Ja, så er der vejrskifte igen, her øser det ned...
    Det er nu dejligt med sådan en morgentur med hundene og så i solopgangen:) dejligt at sydbøgen kom igen efter råbukkens angreb.
    Helt utroligt med dine roser ....:)
    God dag til dig, knus

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Ulla
      Ja det må vi sige, det gør det også her, i dag var morgenturen ikke dejlig :)
      Ja tænk hvad naturen selv kan klare, det er da imponerende
      Ja nu må vi se, hvordan de har det oven på regnen.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  8. Endnu engang mange smukke billeder.
    Håber du må ha´ en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase også god dag til dig, om end den er lidt grå i dag.

      Slet
  9. Hej Lisbeth!
    Snön kom och försvann hos oss, men det är grått och blött ute. Du har fortsatt fint i din trädgård. Klematis som blommar, och många vackra rosor.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja nu er det hele gråt derude, men jeg har stadig lidt roser i blomst og en klematis.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Hej Lisbteh.Så er jeg her igen.Og tak for billeder ne af de flotte rhodoer.Nu må jeg se til foråret om jeg kan finde en plads til en mere.Her har der småregnet hele dagen...........så lysten til udendørsarbejde er slet ikke til stede,men utroligt at du stadig har roser i blomst.
    Flotte billeder af silkehalerne.Sådanne fugle kommer ikke lige her forbi.
    Rigtig god aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Det var godt, jeg var lidt bange for, at du ikke fik set rhodoerne, jeg satte nogle ind til dig i går med navne, håber du har set dem. Du vil blive rigtig glad for en lidt anderledes rhodo, tror jeg. Da det holdt op med at regne blev det helt fint her, så jeg fik næsten for varmt, det blev nu først solskin, da den gik ned.
      Ja det er lækkert med silkehaler, i dag har vi nu ikke set dem.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Vi kan jo ikke få det hele, og nu er vi vendt tilbage til lidt varme og megen fugt! Jeg nåede nu alligevel at få lagt nogle løg igår, selv om regnen kom. Og hold da op som du kan blive ved med at vise roser, jeg tror de takker for den gode behandling de får. ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Nej vi kan ikke få det hele, jeg synes, at vejret blev ok efter regnen, i dag kunne jeg da være ude, i går var det alt for koldt.
      Det var sødt sagt med roserne, jeg tror nu, det er klimaet herovre, der gør det :)

      Slet