søndag den 13. november 2016

Spejling, havtur og havearbejde

Dagen i dag har været ret kold her hos os, selvom solen gjorde sit bedste.
 Den spejlede sig smukt i vinduerne
flot start, desværre blev det ikke til så meget i første omgang
kan I nok se, kun en bleg vintersol. Bemærk at der er en Halo på dette billede.
men smukt alligevel, over middag blev det lidt lunere.
I går var vi ved havet, jeg tog lidt billeder:


 smukt, blåt og køligt
Bent måtte op på en sten, så han kunne blive lidt højere :)
I går hjalp han mig med at opstamme fyrrebusken, det var hårdt arbejde at kravle rundt dernede under og save og klippe, men han fik da pyntet lidt på mit arbejde.
 jeg har derimod klippet en hel del af den store hortensia
ja det er meget, men der var mange visne grene på både R. Isolabella og på Zenobiaen, den trykkede dem for meget. Jeg har forsøgt at lave stiklinger, der kom også blomster i den store vase.
 Eftermiddagssol i græsserne
og i Ligularia
 R. eximium er en testplante, jeg skal afprøve, om den kan tåle at stå ude i frostvejr. De nye skud er blevet ret bløde efter gårsdagens frost, derfor har jeg dækket den med blade og granris.
 R. linearifolium står trygt og godt i pavillionen med en enkelt blomst
 R. makiyak er smuk også om vinteren, bemærk bagsiden af løvet, smukt indument. Jette fra Mit lille gods, det kunne være et bud til en ny rhodo i din have. Et andet bud kunne være en yakushimanum, den er smuk året rundt og hårdfør
Denne hedder R. Edelweiss, den kan du sikkert få i Aldershvile Planteskole

Roserne ja men de ser såmænd rimelige ud efter gårsdagens rimfrost:
 A Whiter Shade of Pale
 Darcey Busell er ikke køn længere, men den har klaret sig flot og stået længe
 Hot Chocolate har klaret det fint
 James Galway
 Minerva
 Odyssey
 Pat Austin
 Scentsation
 Sofia Renæssance
Souvenir de St. Anne
Westerland
og til slut, nej ikke solnedgangen
men Bents billede af supermånen.
Fortsat god aften og god start på en ny uge.

26 kommentarer:

  1. Godaften Lisbeth

    Ja, nu ligner det mere en opstamning, det kan blive rigtig flot når træet bliver større!
    Det er også min erfaring at Tom Carruths roser generelt klarer sig temmelig godt når andre roser har det mere svært.
    Flot måne, her har der været sol gennem høje skyer det meste af dagen. måske kommer der opklaring til imorgen tidlig, før omslaget...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Karsten
      Ja nu er det bedre, det var ikke for små kvindehænder at klippe at det af, jeg tror også det bliver godt, jeg har set en flot opstamning af en thuja i en have i Tranebjerg.
      Ja det ser ud til, at Chocolate klarer sig fint, men det er der også flere af de andre, der gør, vi har jo heller ikke haft det så koldt som jer.
      Jeg har rost Bent for hans månebillede, læg mærket til min Hallo på tredie billede. Jeg havde ikke opdaget det, før jeg så noget om det på fb :) Ja de lover opklaring i morgen inden omslaget.
      Tak i lige måde

      Slet
    2. Ja, flot Halo ser jeg nu - det kan være rigtig svært at få med på billeder!

      Slet
    3. Det var også rent held, jeg så den ikke, da jeg tog billedet :) måske er det derfor, den kom med.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Jeg syntes fyrrebusken er blevet ret smuk... er det en almindelig fyr du beskærer eller er den naturligt voksende sådan ?


    Kh Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Tak ja det pyntede på fyrrebusken, og det er virkelig en fyrrebusk, som vokser naturligt sådan.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Ja koldt, det var det i dag. Her holdt vi os mest indendøre. Smukke billeder af både sol, måne og lækre planter. Fyrretræet blev hævet fint over jorden - det ser godt ud. Det må næsten gøre ondt med hortensiaen, men det nytter jo ikke, når den ødelægger det for de andre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja der skulle godt med tøj på for at holde varmen. Jeg synes også, at det pyntede på fyrrebusken. Det gjorde lidt ondt at klippe hortensiaen, især da jeg så alle knopperne, men der var meget nyt på vej, så den skal nok komme efter det igen. Jeg klippede den også sidste år, men ikke helt så brutalt.

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Skønt at komme en tur med til havet :) Flot solopgang - vi blev igen snydt og fik heller ikke rigtig sol i dag - det var simpelthen for diset - og koldt! Fyrbusken er blevet rigtig fin - det klæder den bestemt :) Du har også lavet et fint arbejde med den store hortensia, selvom det smerter lidt at se alt det, du har skåret af, men det nytter jo ikke, når den sådan tager magten fra andre skønheder. Blomsten i din pavillionrhodo er meget speciel og anderledes. Roserne har klaret det flot hos dig - glæder mig at se Minerva er med endnu - den er forlængst gået i vinterhi her. Flot skud af supermånen - den var også meget markant og lysende her.
    I det hele taget skønne billeder!
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Jeg tænkte nok, du ville nyde turen til havet. Og jeg tænkte også nok, at I ikke havde solopgang i dag heller. Ja fyrrebusken blev rigtig fin nu, den var blevet lidt for kompakt. Ja det var lidt trist at klippe hortensiaen, men den skal nok komme igen, så må vi se, om stiklingerne bliver til noget, så må du have en. Ja Minerva har klaret kulden flot her hos mig. Ja supermånen er bare flot.
      Tak for det.
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Det vil jeg sørme blive glad for - altså en stikling :)
      Knus

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Flotte billeder både af solen, månen, haven og planterne. Det er altså så dejligt med solskinsbilleder. Fin klipning af både fyr og hortensia, det er godt med lidt opstramning af formerne og så fik du noget lækkert pyntegrønt da I havde klippet fyrrebusken - det er en ekstra bonus;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak skal du have, ja på denne årstid bliver man ekstra glad for solskinsbilleder. Ja det var det rette tidspunkt at klippe på, så der blev noget pyntegrønt :)

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Min første kommentar forsvandt så jeg prøver igen.
    Flot solopgang hos jer. Her så vi ikke noget til den og det var en kold morgen igen. Heldigvis blev det også lunere op af dagen her og så gik vi i haven. Sneen er blevet afløst af et tykt kan blade så dem der ikke kunne blive brugt til isolering i bedene måtte rives sammen.
    Hvor blev fyrre busken flot selv om du måtte ned på knæ og kravle rundt.
    Det kan tydelig ses at vi har haft det noget koldere her. Alle mine hortensia er helt mørke og de fleste roser er brune men så er det jo skønt at du stadig har flotte eksemplarer at vise frem.
    Flot måne vi har i aften. Modsat mange andre har jeg intet problem med fuldmåne. Jeg kan faktisk godt li' den.
    Forsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det er irriterende, når kommentaren forsvinder. Det blev heller ikke til en rigtig solopgang, men himlen var flot lige før, den skulle op. Der er nok at gøre med alle bladene, jeg bøvler med valnøddebladene, som skal køres væk. Alle mine hortensiaer er også blevet brune og kedelige, kun denne her er fantastisk hårdfør. Ja roserne klarede rimfrosten her, da var jeg heldig.
      Det var nu Bent som måtte på knæ under fyrrebusken, det var hårdt at klippe og save i den. Jeg var også i gang og fik harpiks i håret, det var ikke sjovt.
      Jeg har heldigvis heller ikke problemer med månen, jeg elsker, når den er oppe endnu, når jeg går morgentur.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Nu er der jo allerede mange der har skrevet det, kan jeg se, men jeg synes altså også at fyrrebusken bliver fin: Yndig og let!
    Olga kan også godt lide at stille sig op på store sten - ligesom Bent ;-)
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja men en mere der skriver det, gør skam ikke noget, tak for det :)
      Ja men så har de noget tilfælles :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Flott bilde av supermånen! Vakkert indument på dine rhodoer. Rosene dine ser ut til å ville fortsette helt til neste vår :)

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Mon ikke roserne stopper inden våren :)
      Klem

      Slet
  9. Mit spørgsmål var også om den flotte fyr,jeg tænkte om det var en dværg fyr. Men ved at læse dine svar blev jeg lidt klogere.Hygge herfra .

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Godt du fandt ud af det, det er en lidt speciel fyr, jeg ved ikke, hvad den hedder, men flot er den.
      Hygge tilbage

      Slet
  10. Hej Lisbeth. Hvor er det godt, det billede med solen i døren, det ligner et helt kunstværk:) Dit fyrretræ er blevet fint. Jeg synes slet ikke det er nemt at opstamme træer, men måske gør øvelse mester!
    Dejligt at I har vandet så tæt på. Vi nyder også gåture langs Limfjorden her hvor vi bor.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja jeg synes også, at det er ret flot kunstværket i døren :) Ja man skal nok øve sig lidt i at opstamme, Jette er en knag til det, måske man kan læge lidt af hende.
      Det betyder meget at have vandet tæt på, i hvert fald for mig.

      Slet