tirsdag den 15. november 2016

Hvad skal jeg nu finde på

Det begynder at knibe lidt med motiverne, så nu må jeg til at blande med dagens billeder og arkivbilleder. Sig endelig til i kommentarerne, hvis der er noget, I gerne vil se billeder af.
Hele formiddagen har det regnet, med det i aftes har vi fået omkring 12 mm, efter regnen blev det mildt, så var det til at komme i haven igen.
Ja det var lige ved at blive for varmt, i går var det ikke nok med ekstra tyk frakke og ekstra trøje. I dag var det rigeligt med mindre tøj.
 Valnøddebladene giver fast arbejde
de må ikke komme ud i bedene, så jeg river sammen, i dag var der faldet mange ned.  Jeg har også gravet en del stauder op, der er en herovre, som har gravet sig et nyt staudebed, jeg har jo rigeligt at dele ud af.
 Forleden viste jeg, hvordan jeg har klippet den lyserøde hortensia, som I kan se her, er der stadig fuld gang i den, så ingen grund til bekymring.
Stiklingerne er sat i jorden, og i potter både ude og inde, så mon ikke bare et par stykker vil lykkes.
 Her har vi nordbedet 10.11. med de forskellige løvfarver og former
og her 24.5.  i fuldt flor
R. Bellefontaine 16.5.
Den står i nordbedet, her er et billede fra 15.8.
Sidst i august opstammede jeg den
Det har jeg ikke fortrudt, under den blev der nu plads til en Kalmia og et par mindre rhodoer, jeg synes, det ser godt ud.
R. orbiculare 29.4.
og med blomster 8.5.
også den fik en opstamning sidst i august, her er den 30.10., der kommer nok mere opstamning af rhodoer næste år.
 R. Peppino 18.5. den står i nordbedet
nu igen med kulør, denne gang i efterårsfarver
I går fortalte jeg om sydbøgen
 i dag vil jeg fortælle om det røde paradisæbletræ, et fantastisk flot træ
 sådan ser det ud i dag
i 2006 knækkede træet i januarstormen, den gang var det ikke ret gammelt, så vi ærgrede os selvfølgelig, men lod det ligge knækket som det var. Efter et par måneder opdagede vi, at der var lidt liv, så vi fik stammen rejst op og forbandt det vel nærmest som et brækket ben. Tænk det helbredte sig selv, i dag kan det ikke ses. Imponerende.
Roserne i dag efter rim og regn:
 A Whiter Shade of Pale, den er altså utrolig, og den dufter stadig.
 Crocus Rose har suget lidt rigeligt vand til sig, den kunne ikke lide regnen.
 En ny blomst i Flora Danica
 Hot Chocolate - lidt druknet men ellers ok
 Lady Emma Hamilton
 Morten Korch
Sofia Renæssance, samme blomst som jeg viste forleden med rim på toppen
Vi har ikke set solen i dag, men det blev alligevel til en solnedgang.
Det var, hvad jeg kunne underholde med i dag :) Fortsat god aften

20 kommentarer:

  1. Flott blanding avarkivbilder og de aktuelle! Må innrømme at jeg foretrekker 24. 5 med rhodoer i full blomst.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, ja selvfølgelig tiltrækker billedet med blomstrende rhodoer mest, der er også mere lys på :)
      Klem

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Her har det også regnet det meste af tiden og været gråt i gråt. Det har blæst en del, så den ekstra varme fik vi ikke rigtigt at mærke. Dejligt med et gensyn med Nordbedet :) Det er ligesom jeg husker det fra mit besøg sidst i maj - det virkede nærmest som en magnet på mig, og jeg husker, at jeg vendte tilbage til det flere gange :) Fantastisk med det røde Paradisæbletræ - der må virkelig være godt med saft og kraft i det. Flot som du opstammer rundt omkring i haven - det giver lys og luft - og plads til lidt mere :) Det var ellers noget af en stak blade, du har fået samlet sammen. Hvorfor må valnøddeblade ikke komme i bedene? Skønne roser, der stadig vil noget. Her er det nærmest kun Ghislaine de Feligonde, der fortsætteer ufortrødent. Skønt med en solnedgang :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja gråt i gråt og så bliver billederne ikke gode. Det var bestemt lunere derude i dag, men selvfølgelig gjorde det også noget, at jeg arbejdede :) Ja det var jo også ca. ved den tid, at du var herovre. Jeg kan også godt huske, at du blev ved at vende tilbage til Polarnacht, nu har du den selv. Ja det er godt med opstamning, når det giver plads til mere og lys og luft. Jeg har lige googlet det med valnøddebladene, det er muligvis en skrøne, men de forgår vist ikke så nemt, så der er ikke meget ved at få dem ud i bedene, de indeholder et eller andet stof, som virker hæmmende på andre planters spiring og vækst. Ja det var skønt og overraskende med solnedgangen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Imponerende med livskraften i paradisæbletræet!
    Godt med disse før og nu billeder - det giver perspektiv og en ekstra dimension!
    Imponerende som roserne stadig holder ud hos dig -HC har nogle fantastiske farver!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det må man sige.
      Det er nok stilen, jeg må følge det næste stykke tid, før og nu billeder, folk vil nok også gerne se forårs og sommerbilleder.
      Det må være vores milde klima, der gør at roserne holder så længe. Man skulle nu tro, de ville falde efter af have sådan et lag rim på hovedet :)
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Ja du har jo nok ret i at motiverne ikke står så meget i kø som de har gjort. Sådan et det jo på denne årstid men genbrug er altså også i orden med mig :-) Her har det ikke regnet idag kun lidt snusserri så Mogens har slået græs i eftermiddag. Det nåede han ikke før vi fik sne og noget af det var meget langhåret. Ja så er det at jeg overhovedet ikke savner mit valnøddetræ. Bladenes garvesyre er jo ikke godt for bedene. Spændende om det lykkedes at få rod på hortensia stiklingerne. Somme tider et det en god ide bare at stikke dem i jorden og så glemme alt om dem :-)
    Husker nordbedet forårs skønhed som var det igår.
    Noget af en historie paradisæble træet har og nok godt at det var ungt men imponerende er det. En rigtig overlever :-)
    Solnedgang har vi ikke set noget til her. Det grå gik direkte over i sort.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Jo der er jo stadig mange motiver, men de er svære at få øje på, når det er så gråt og mørkt i vejret, og kameraet er heller ikke meget for at tage gode billeder, når der ikke er nok lys. Så jeg må genbruge, og det lader til, at folk ikke har noget imod det. Her er det godt nok for vådt til at slå græs. Jeg overvejer også, om mit valnøddetræ skal være der, i år gav det næsten ingen nødder, det gør nu ikke så meget, for jeg fik nogen et andet sted. Nødderne er heller ikke så gode, de er svære at knække. Ja det er spændende med stiklingerne, jeg havde jo masser, så jeg kunne lige så godt prøve. Ja nordbedet glemmer man ikke lige.
      Ja paradisæbletræet er en rigtig overlever :)
      Ja vi var heldige med solnedgangen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Kære Lisbeth. Dejligt med både og billeder. Der er noget at glæde sig til... Det er godt nok fantastisk, at du stadig har roser, imponerende. Jeg har rosen knopper tilbage, men alle roserne er afblomstrede i haven, så det er dejligt du har roser tilbage, og vi får lov til at kigge med. Kærligst Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Merete
      Tak skal du have, ja der er noget at glæde sig til, jeg glæder mig over din kommentar :) Ja jeg har roser endnu, men vi har jo heller ikke haft så meget frost her hos os, det må være det milde klima, som gør det.
      Jeg deler gerne både her og der, og jeg ser, du følger med der :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Det er sjovt når du viser før og nu billeder.Det overrasker mig stadig når en januarhave kan blive et blomsterhav bare et halvt år senere.
    Utrolig med dit paradisæbletræ.Har det mørkt løv og ganske små æbler?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise
      Godt du kan lide før og nu billeder, det er svært at blive ved at finde på noget, men også du gør dig umage nu, har jeg bemærket. Dejligt med gang i bloggene. Du har helt ret, jeg forstår heller ikke at en kedelig januarhave kan blive så flot et halvt år senere eller før.
      Ja paradisæbletræet har mørkt løv og små æbler.

      Slet
  7. Jeg elsker sådan nogle historiske tilbageblik hvor du viser udviklingen i haven, så hvis du en dag ikke kan finde på noget, og har god tid, må du gerne tænke i de baner - hvis jeg skal ønske mig noget :-)
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det kan du godt bruge nu, jeg har jo lavet tilbageblik over flere vintre, og du har ret, der skal god tid til, jeg bruger i forvejen lang tid på at finde billeder, men jeg skal nok tænke på dig, hvis jeg har god tid :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Det var en helt fantastisk historie om det store, flotte paradisæbletræ. Den fortæller, at vi ikke bare lige skal skrotte træer, der ser håbløse ud. Nej, motiverne byder sig ikke ligefrem til, når det er gråvejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja man må forbavset over naturen, tænk hvad den kan. I dag er det heldigvis lidt lysere, så længe det varer. Jeg nåede da billeder.

      Slet
  9. Det er utroligt, som dine roser bliver ved med at blomstre. Jeg kunne godt tænke mig at se nogle arkivbilleder fra din skovbund. Hvilke bunddækkende stauder har du i skovbunden?

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja og der kommer nye roser til en gang imellem. Jeg sætter skovbundsbilleder ind i næste indlæg, så skal jeg nok skrive noget af der, der gror der.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Motiverne kan godt være svære at finde når det er gråt novembervejr, der er det trods alt bedre med klar frost. Det er hyggeligt at se tilbage på billederne og mindes hvor smukt og fint det er om sommeren.
    Forsat god bladrivning;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er det, der er problemet. Ja jeg sidder svælger i sommerbilleder :)
      Jo tak for det :)

      Slet