tirsdag den 29. november 2016

Stilstand og rhodobilleder

I dag var det gråt og koldt fra morgenstunden, så jeg opgav næsten at få taget billeder.
hen på formiddagen dukkede solen alligevel frem, men det var nu ikke meget, vi så til den, før den gik ned igen. Det er ikke nemt at finde motiver i gråvejr.
men jeg opdagede nu alligevel iris Katherine Hodgkin - lidt tidligt måske.
Der er ikke meget andet at vise i dag, så her kommer en del rhodoer, vi er nu nået ind i den nye del af haven og er på vej ind i skoven.
her er bedet til venstre for stien, hvor der står en række rhodoer
 R. Paula er den første vi møder
her knopper i marts

og smukke blomster i maj
 R. xanthocodon står ved siden af, den har ikke blomstret endnu
der er duft i løvet, billedet er fra august, så jeg håber på blomster næste år, desværre har den tabt en del blade i efteråret.
 R. pachysanthum har heller ikke blomstret endnu, den er købt for 50 kr. til et plantemarked. Det er flot med de nye skud.
 R. parmulatum er desværre blevet brun i bladene (ozelot hybrid)
Her er den med de nye skud, den er købt for 75 kr. til et plantemarked. De er ikke ret store, når man køber dem, men alligevel går det ret hurtigt med at vokse. Ingen af dem har jeg set blomster i endnu. Det varer nok nogle år endnu.
Bagved står
 R. purdomii maculiferum

flotte nye skud med behåring. Den har jeg arvet fra Ida, da den var døende hos hende, jeg var heldig at få liv i den igen.
Nu må vi have nogle blomster:
 R. Queen Anne
 har de yndigste dobbelte blomster
med let duft
ved siden af næsten inde i blommetræet står R. Phyllis Korn
 kæmpeblomster
som er så stive i kronbladene, at de minder om voksblomster
 ved siden af står R. Kelleris Pink
og pink er den da, ganske fin synes jeg.
Nok om rhodoer, her kommer et par roser fra i dag:
 Cressida har potentiale til mere blomstring
Jacqueline du Pré er lige ved at være der nu
den kære Bent kom i øvrigt hjem med en buket til mig i dag, er den ikke fin.
 og jeg fik lavet et hjerte mere
solnedgangen langt væk
God aften til jer

22 kommentarer:

  1. Sikke en fin buket du har fået! Og nu 2 inde hjerter på lågen - det ser godt ud. Som altid imponeres jeg over din store viden om rhodoer - du er en vaskeægte rhodonørd, tror jeg ;-) Roserne er da temmelig udholdende, her er der knopper, men ingen blomster længere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er en fin buket. Tak ja det pynter på lågen. Ja jeg er en rigtig rhodonørd, men når man har så mange, må man vide lidt om den. Ja roserne er udholdende, jeg har også en del knopper, vi får se, om de når det.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Gråvejr er da ingen hindring for at tage billeder, du kan evt anvende stativ!
    R. pachysanthum ser da godt ud - den ser ud til at have flot indument, og ellers være i god vækst!

    Sjovt med Katharine H, jeg må ud at kigge i morgen. enkelte planter har vist opfattet den kølige eftersommer som vinter og er begyndt temmelig tidligt...:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det har du ret i, jeg kan også sagtens tage billeder i gråvejr, men jeg synes, de mangler liv på denne årstid, når der ikke er sol.
      Ja R. pachysanthum er rigtig fin og nu i god vækst, det er ikke en af dem med flot indument, selvom skuddene ser fine ud.
      Ja jeg er også spændt på om din Katharine er i gang, denne her er nu altid tidligt på den. Den står godt i læ.
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Du er godt nok skrap til at få Rhodoer op i gear. Selv de små planter. Og fine hjerter til velkomst.
    Nu må jeg spørge en ekspert: jeg har fået 20 roser i bytte på nogle store potter, men jeg aner ikke hvordan jeg skal fordele dem farvemæssigt. Troika,Super Star,Tivoli og Astrid Lindgren.Fem af hver.Kan de overhovedet stå sammen? Hvad er din mening?
    Hilsen
    Rosenamatøren

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Tak skal du have, ja disse er godt i gang, men jeg købte et par stykker til Grundlovsmarkedet, de er gået ud, så jeg er ikke lige heldig hver gang.
      Tak for ros til hjerterne.
      Troika, Tivoli og Superstar kan godt gå sammen, hvis du sætter alle 5 sammen i grupper, jeg går ud fra, du vil have dem i samme bed?? Men sæt dem i den rækkefølge jeg har nævnt, så du får Tivoli i midten og de to andre skilt ad.
      Astrid Lindgren er jo lyserød, den ville jeg ikke sætte sammen med dem. Hvis der er 5, kan den jo sagtens stå alene.
      Håber du synes, det var fyldestgørende, ellers må du spørge igen :) jeg spørger jo også tit dig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Dejligt at se både solop - og nedgang hos dig - her har det været meget gråt og regnfuldt det meste af dagen, og her til aften er det blæst op. Hvor er det bare fint med de to store hjerter, der hilser velkommen - slut med at skrive, at du ikke er kreativ - det passer ikke :) I dag er det Queen Anne og Phyllis Korn, der tager prisen som bedste wauw-rhodoer - især nok den sidste med de store, stive blomster, men også løvet på de forskellige er spændende at se. Cressida er faktisk et rigtig fint bekendtskab. Den får hug for at være meget sygdomsramt, men det, synes jeg, passer nu ikke - endnu da. Min trives også fint. Sikke en flot buket fra Bent - mon I har bryllupsdag? Hvis I har, så hjertelig tillykke :) Dejligt med en mand, der kommer med blomster :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. PS Flot af Katherine Hodgkin - er det ikke usædvanlig tidligt?
      Knus

      Slet
    2. Kære Linda
      Ja så har vi været heldige, vi har ikke fået regn her hos os. Ok så lader jeg være med at skrive, at jeg ikke er kreativ, det er nok dovenskab, jeg er ikke så interesseret i den slags ved du. Ja de to rhodoer har også fine blomster. Cressida er rigtig fin, men da jeg købte den i Lille Malund sidste år var den ret sygdomsramt, i år har det ikke været så slemt. Nej vi har ikke bryllupsdag, jeg har sagt til ham, at han ikke skal komme med blomster om sommeren, så kan han købe en buket om vinteren i stedet, derfor. Ja det er skønt, men lidt svært for din for tiden.
      Jo det er tidligt med Katherine Hodgkin, den står godt i læ.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth, så fik jeg også læst tilbage og kigget billeder herinde ved dig. Hvor har du dog fået pyntet din havelåge smukt med hjerter. Og imponerende de stadig har roser. Jeg sad lige og tænkte at for hver dag der går jo nærmere kommer vi at Rhodoerne igen står med store fede bristefærdige knopper :o)
    Kathine er godt nok tidligt på færde ovre ved dig.
    Knus fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Det var godt, du ville læse tilbage, man kan hurtigt blive bagefter, når man har meget andet for. Ja det pynter på havelågen med de to hjerter. Du har vel også roser i blomst endnu? Ja inden vi ser os til er det forår igen, men først skal vi hvile ud et par måneder :)
      Katharine er tidligt på den ja.
      Knus tilbage

      Slet
  6. Go morgen Lisbeth!
    Jammen dog da, nu går du da all in med hjerterne:-) det ser super ud, jeg er imponeret at du er kommet med på dillen<3
    Hvor er Bent sød og betænksom, skøn/hjertevarm buket.

    Ha en god dag på Samsø
    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Anette
      Ja det er ved at blive til hjerternes fest her :) Nu kommer der nok heller ikke flere hjerter her :)
      Ja det er næsten tradition her omkring juletid med en buket, jeg har sagt nej tak til at få, mens jeg selv har blomster i haven, så det varmer at få en i den mørke tid.
      Også god dag til dig.
      Kram

      Slet
  7. God morgen Lisbeth
    Ja koldt var det og jeg syntes jeg frøs hele dagen så efter aftensmaden gik jeg i seng lidt skidtmads men en god lannnggg nattesøvn syntes at have hjulpet lidt på det.
    Jeg skal da vidst ud og se om Katharine Hodgkin også er tittet frem her. Det er da lidt tidligt.
    R Queen Anne er meget yndig. Dejligt med en smuk buket og ja på denne årstid sætter vi lidt mere pris på en buket. Vi er jo mere indendørs og kan nyde den og du er jo som regel ikke hjemme på din bryllupsdag :-)
    Du gir den da rigtig gas med alt det pynten op :-) det ser dejligt indbydende ud med hjerterne på lågen :-)
    Ha en rigtig god dag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Anne
      Jeg ar da ved at blive helt bekymret for dig, god idé at gå tidligt i seng, når du havde det sådan, og det lader til at, det hjalp.
      Ja du må ud og se efter din iris, måske er den også på vej, min står rimeligt i læ, så måske er det derfor.
      Ja der er mere brug for en buket nu, så det var dejligt, og på bryllupsdagen er jeg ganske rigtig ikke hjemme, har i hvert fald ikke været det i mange år :)
      Så meget har jeg nu heller ikke pyntet op, jeg synes bare, det kunne være flot med to hjerter på lågen :)
      Tak i lige måde og god bedring
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Queen Anne kunne jeg virkelig like med de dobbelte blomstene! Det er vel ikke så mange rhodoer som har det?
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja den er fin, der er et par mindre, som har dobbelte blomster, men af de store er der ikke mange. R. Elsie Lee og R. Rosinetta og R. Rosebud har dobbelte blomster, ja og en hvid R. Schneeperle, men de er alle mindre planter.
      Klem

      Slet
  9. Hej Lisbeth.Ja !!! vejret er da ikke noget at skrive hjem om.
    Utroligt med din iris på denne årstid.Og nu er der jo ikke så længe til de første rhodoer blomstre.
    Dejligt med en buket blomstre fra manden.
    Og hvor er det nogle fine hjerter der på lågen.
    Og det er da snart svært at finde på noget nyt at skrive om..........men må ind og se på billede arkivet.
    Rigtig god dag Knus Jete

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Nej det er rarest at blive indendøre i denne tid, men jeg går da med hundene, en god undskyldning for at komme ud.
      Ja det er tidligt med iris, og tiden går hurtigt, inden vi ser os til er det forår, men lige nu står den på indendørs hygge.
      Ja det var dejligt med en buket.
      Tak ja de pynter lidt på lågen.
      Ja vi er nødt til at gå i arkiverne for at finde lidt at skrive om.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Gråt og fugtigt har det også været i dag. Godt gået af Bent, der kunne Søren godt lære noget.Var dine iris ikke også tidligt på den sidste år? Det ser rigtig fint ud med to hjerter på lågen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har været kedeligt vejr i dag.
      Du må vise Søren dette indlæg :) jeg tror, Bent er glad for, at han får sin livret så tit. Han har også gratis frisør. Jo de iris var også tidligt på den sidste år, men jeg kan ikke huske, om det var så tidligt. Ja hjerterne klæder lågen.

      Slet