tirsdag den 1. november 2016

Blæsende 1. november

Mandagen var en grå dag med et par enkelte solstrejf, dog ikke mens jeg havde kameraet fremme. I dag blæser det voldsomt, så bladene fyger rundt.
for tiden er jeg ret fascineret af den gyldne ahorn i indkørslen, de gyldne farver og de sorte stammer er bare smukke sammen, det er nu de sidste farver skal nydes.
 også birketræet her i forhaven er ved at blive flot
et kig op langs hegnet og vejen viser en masse skønne farvenuancer
 et kig fra skoven
 og et mere
 til den dragende farve på Acer palmatum Bloodgood
Fligetbladet tørst/ Rhamnus frangula Asplenifolia
Den orangegrenede lind / Tilia cordata Winter Orange har en underlig grenbygning, det er nærmest fiskebensmønster
Papegøjebusken/Parrotia persica i nærbillede, den bliver ikke særligt høj men ret bred, står der under HaveABC, det må jeg erkende. Jeg har måttet flytte to roser, fordi der blev for lidt plads til dem, og det blev for mørkt til roser.
Blomster er der også lidt af endnu
 Duftende aftenstjerne / Hesperis matronalis er blevet kæmpestor og sår sig rundt omkring. Jeg har lige gravet en op, der var til 6-8 nye planter.
 en enkelt nellike i krukken, de skal plantes ud i et bed.
og Penstemon Raven, håber den klarer vinteren også i år
 R. linearifolium blomstrer i pavillionen, jeg måtte have den ind, fordi den væltede i blæsten. Den skal være i koldhus om vinteren.
R. Norfolk Candy fortsætter blomstringen
Roserne:
 Bitten Clausen igen, nu sker der snart noget
 Endelig lukkede Darcey Busell sig lidt op
 James Galway
 Jude the Obscure
 Lady Emma Hamilton
 også her
 Mary Rose
Souvenir de St. Anne med en ny blomst
I mangel af en solnedgang får I her et mere af solopgangen fra søndag morgen.
Rigtig god dag til jer

22 kommentarer:

  1. En ser tydelig forskjell på trærne hos deg og her nå, for nå er f. eks. bjørkene helt uten blader her. Kan tenke meg at det blåser hos deg nå ja, for det gjør det her også + at det regner. Skikkelig utrivelig vær, og typisk november ;)
    Må bare beundre rosene dine!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg nyder også træerne, for nu varer det ikke længe her med den blæst, men solen skinner, det hjælper.
      Der er lidt roser at beundre endnu, men de blæser lidt rigeligt rundt i dag.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Det ser skønt ud hos dig, alle farverne... specielt er jeg faldet for papegøjebusken, den er godtnok fin.
    Jeg studsede over Hesperis Matronalis, jeg troede det var en to-årig, i stil med digitalis osv? Har aldrig hørt at den kan deles. Har frø til at ligge til den, så den er på to do-listen. Tror du jeg kan "vinter-så" den nu?
    Her blæser det også en halv pelikan, men solen skinner ind i mellem. Det må udnyttes :-)!

    Mvh. Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det er så skønt med alle farverne lige nu, men snart er det slut. Papegøjebusken beholder løvet lidt længere, og den bliver skønnere for hver dag.
      Hesperis Matronalis er vist også en to årig, men ikke hos mig, en vokser da helt vildt og er flere steder i staudebedet. Jeg må tilstå, at jeg ikke ved meget om såning, men det gør Albinus frø, så her er et link til dig :) http://albinusfroe.dk/shop/natviol-velduftende-aftenstjerne-400p.html, der er meget god viden der, og jeg blev også klogere ;)
      Det samme vejr her, så nu må vi ud og bestille noget.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Dejlige billeder.
    Ha´ en god. 1. november dag.

    SvarSlet
  4. Hej Lisbeth
    Ja det er svært ikke at lade sig begejstre af efterårets farver. Det er vidst også det bedste ved denne årstid for alt går jo ligesom ned ad bakke. I var så heldige at få nogle solstrejf i går. Her lå der bare en grå dyne over os hele dagen. I dag har så været nogenlunde solrig men vinden er kold.
    Jeg har haft aftenstjerne i år så nu bliver det så spændende om de selvsåer. Har du held med nelliker? Jeg har prøvet men de vil ikke rigtig gro her men sådan er det jo bare med nogen ting.
    Den er da noget speciel din kold hus rhodo. Ret fin og sirlig :-)
    Smukke dråbebelagte roser og en smuk solopgang er helt i orden med mig.
    Ja du kan jo nok regne ud hvad der står på mit aftenprogram når du får min kommentar tidligt. Det er jo nu de varme vintertrøjer skal laves.
    Fortsat en rigtig god dag og aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er det, vi er nødt til at nyde for ikke at blive deprimeret, det gælder i hvert fald for en del, sådan har jeg det ikke, og du kan jo strikke :) ha den var god, og den rimede. Heldigvis er der andet at tage sig til om vinteren, og pludselig er det forår igen.
      Jeg har så mange aftenstjerner, så jeg kan dele med dig, hvis du vil have flere. Ja nelliker vil godt gro hos mig. Ja den rhodo er meget anderledes end de andre rhodoer.
      I dag bliver der hverken solopgang eller solnedgangsbilleder, men den har da skinnet pænt i dag.
      God fornøjelse med de varme vintertrøjer :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Ja, det handler om at nyde efterårsfarverne, inden de blæser væk- der forsvandt en masse blade i blæsten her i dag. Digitalis opfører sig vist også som en flerårig plante, hvis man fjerner blomsterne, det lærte jeg til blogtræf.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja blæsten er hård ved bladene nu, der var faldet mange af i nat, men der er stadig nogle tilbage. Jeg vidste ikke det med Digitalis, mine er som ofte flerårige og sår sig selv oven i købet, så jeg har rigeligt. Hov mon ikke du mener Matronalis, men det lyder meget sandsynligt, mine er i hvert fald store.

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Her har der også blæst en iskold vind, og bladene ryger af træerne med rekordfart. Kulden har dog ikke forhindret mig i at være i haven - udklædt som rummand - og nu er alle planter i jorden - der var mange, som du ved :) Kan godt forstå din fascination af Ahorntræet, som er et utroligt smukt efterårstræ. Eneste minus er de nedfaldne blades størrelse og evne til at krølle sammen - de fylder godt :) Som altid skønne kig rundt om i haven, og sjovt med fiskeskelettet. Dejligt med nye planter af Hesperis. Jeg oplever også, at mange af de toårige bliver flerårige, hvis man snyder dem for frøsætning og klipper blomsten af - gælder også Verbascum. Smukke billeder af roserne med dråber på. Darcy Bussell er en skøn rose. Dejligt med en solopgang, når vi nu ikke kunne få en i dag :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja koldt er det, og bladene er snart væk, jeg har dog en del endnu. Jeg har også været i haven det meste af dagen, men har ikke været udklædt som en rummand, regnbukser yderst så går det fint. Dejligt at høre, at du har fået plantet det hele, så har sjælen forhåbentlig ro :) Det er et større minus med alle frøene ahorntræerne lægger. Der er mange flere hesperis end jeg kan bruge, men jeg har fundet en aftager mere. Ja Verbascum har jeg også flere af rundt om i haven. Darcey er rigtig fin ja, godt den nåede det. Solnedgangen er desværre ikke synlig hos os for tiden, den ville jeg ellers gerne have et billede af :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Godaften Lisbeth.J !!! her daler alle bladene lystigt ned.Men skønne farver på alle dine træer og buske.
    Og imponerende med dine roser i blomst.Her er der tre roser der stadig blomstre.
    Fik sat alle mine krukker i vinterhi i drivhuset i går med lidt hjælp.
    Og gravet de sidste dahlia op.Godt at få alle de ting på plads.
    Jeg har en lille potte med en nellike.........kan jeg plante den ud?
    Godaften nus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Jette
      Ja det gør de også hos os, der var lidt tilbage, da jeg gik ind til aften, men det er ikke sikkert der er i morgen.
      Ja der er lige en lille genblomstring med roserne, så må vi se, om der er flere, der når det.
      Godt du fik hjælp til krukkerne, det er ikke nemt at klare dem selv.
      Du kan da prøve at plante nelliken ud, mine klarer sig godt nok.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth. Jeg kan godt forstå, du nyder de mange flotte farver. Her hos os blæser det en halv pelikan, så bladene fyger rundt overalt. Din James Galway er standhaftig ligesom min. Den har remonteret to gange og har stadig mange blomster! Det er vel nok godt, at du har din pavillon som beskyttelse for sarte planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Det er bestemt ikke bedre her med vinden, så må vi se, hvor mange blade der er tilbage i morgen. Ja den James Galway er fantastisk, det er skønt. Jeg er rigtig glad for pavillionen til de sarte planter.

      Slet
  9. Det er smukke efterårsfarver, du kan vise endnu engang. Vi må nyde festfyrværkeriet, så længe det varer. I vores have er papegøjebusken nærmest et træ med en højde på 4-5 meter.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja jeg kan vist klare det en dag mere med efterårsfarverne, så er det nok ved at være slut. Ja jeg ved ikke, hvorfor det hedder en papegøjebusk, jeg synes også, den bliver træagtig, selvom min er meget bred. Det er et utroligt flot træ. Jeg kunne godt tænke mig at se dit, kan du ikke lave et indlæg med det?
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Stadigvæk dejlige roser.
    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
  11. Bare en lille hilsen med tak for skønne billeder de sidste dage, og en rigtig god dag til jer begge:-)
    Kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Anette
      Dejligt at vide, at du er der og kigger med :)
      Kram

      Slet