fredag den 18. november 2016

Lidt solskin blev det til

men først over middag, i formiddags kom der en del byger og her til aften igen byger. Det har været en kold og blæsende dag, så det har ikke været tillokkende at komme ud.
Nu var solen fremme, så det var med at komme ud og få billeder

Den lave sol gør godt på de sidste gyldne blade
 lidt tættere på en cameliaknop, spændende om den kommer i blomst
 fasanbusken står stadig med fine blomster
Denne hortensia som står i nordbedet er ganske upåvirket af frosten, alle de andre er færdige for i år.
Fortsættelse af gennemgangen af nordbedets rhododendron
nu er vi nået hen til venstre for R. Bellefontaine

Her står R. Gomer Waterer, den blomstrer først hen i juni måned, den er meget smuk, synes jeg.
Bag ved lige foran træet står
 R. yunnanense
den er så fin
ved siden af med det gyldne løv står
R. Pennsylvania, som først blomstrer hen i juli måned
foran står
R. campylogynum
R. orthocladum er helt ny fra i foråret
fine blå blomster
Desværre er en af de nykøbte gået ud
R. campylogynum Black, den art er åbenbart lidt sart, jeg har mistet en mere for nogle år siden.
Jeg vil lige vise et billede af R. Wheatear, jeg viste den i går med smukke blomster, her er den før udspring.
under Bellefontaine står min hvide kalmia latifolia, den blomstrede ikke i år, nu håber jeg, at den bedre kan lide at stå her, der får den mere sol.
billedet her er fra 2015, det ser ud som om, den er blevet mindre, men det har jeg nu ikke bemærket.
Jeg har en kalmia mere, men den har ikke blomstret endnu
Kalmia latifolia Galaxy, købt i 2013
Lidt roser skal vi også have
 Crocus Rose
 Morten Korch
 Pat Austin
 Denne rose kender jeg desværre ikke navnet på, den står flot nu
En solnedgang lykkedes det også at få i dagens anledning Anne :) min flittigste kommentator fylder år i dag. 
Tillykke med fødselsdagen Anne.
God fredag aften.



20 kommentarer:

  1. Flotte fotos ovenikøbet dekoreret med sol.Solen har vi kun set kort tid idag.
    Imponerende kameliaknop.Min kamelia har ikke knopper i den størrelse.
    Når jeg ser dine rhododendron får jeg lyst til at plante sådanne selvom jeg ikke tidligere har haft succes med dem.
    Rigtig flot solnedgang.
    God aften fra Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise
      Tak skal du have, ja fotos er nu bedst med sol på denne tid af året, vi var heldige at få lidt solstrejf. Jeg har beskåret billeder, derfor ser knoppen lidt større ud, men der er mange knopper, så må vi se, om de bliver til noget i denne vinter.
      Det glæder mig at høre, at du får lyst til at plante rhododendron efter at have set mine billeder, du skal bare have yakushimanum, det er de mest hårdføre.
      Tak skal du have
      God aften

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Hvor har I da bare været heldige med sol i dag - håber, det samme vejr ramte Anne på Nordfyn i anledningen af fødselsdagen - endnu engang tillykke, Anne! Her har det været gråt i gråt, krydret med både hagl og slud - ikke særligt spændende. R. Gomer Waterer er bestemt fin og yndig i farven, og det er de andre, du viser, også. Er glad for, at have fået lidt flere rhodoer i haven :) Ærgerligt med den nyindkøbte, der gik ud - var det en af dem, du købte, da vi var i Rhododendronhaven? Fantastisk med den store knop i Kameliaen. Jeg troede, at det var en meget sart sag, der skulle tages ind i vintersæsonen for at overleve. Jeg er også imponeret af Morten Korch - det er længe siden min takkede af for i år. Lige nu er det kun Ghislaine de Filigonde, der blomstrer pænt, så den nyder jeg så lidt ekstra :) Skønt med solnedgang - kan slet ikke huske, hvornår vi sidst fik en :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det har vi nok, men det var nu ikke meget, den skinnede, her har det også været koldt og blæsende, men man skal være taknemmelig for bare et solstrejf eller to, det er jeg også, de lover kun værre vejr den næste uge. Ja der er mange fine rhodoer, godt du har fået mod på et par stykker også. Jeg købte kameliaerne for at have dem i pavillionen, men læste at de ikke kunne lide at have det for varmt, derfor kom de i bedene. Det er flot med Morten Korch, til gengæld blomstrer min Ghislaine de Filigonde ikke, men den er også ung endnu. Jeg kan jo ikke helt se solnedgangen her fra, så det er en lidt tidlig af slagsen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. God aften Lisbet
    Ja så blev finalisterne fundet og det er der nok ikke noget at udsætte på :-) de har været enormt dygtige i denne sæson.
    Selvfølgelig har solen skinnet idag :-) her har det dog også regnet, haglet, blæst en hel pelikan, tordnet og lynet men det tager jeg ikke ansvaret for. Jeg er født kl 7 morgen og der var det tørvejr hi hi.
    Uh det er da så spændende med den Camelia knop og fasanbusken er stadig rigtig flot. Skal da vidt lige ha set hvordan min har klaret frosten.
    Ja nu må vinteren så hurtigt gå så vi igen kan nyde alle de smukke Rhodoer men billeder af dem nu er tommel op :-)
    Tusind tak for endnu en lykønskning her på bloggen og den anden rose fra dig idag og en solnedgang ja så kan dagen da ikke slutte bedre.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Anne
      Ja det var de rigtige finalister, men der var nu rigtig mange dygtige i år, Michael og Laura var også dygtige, men nogen skulle jo ud.
      Ja det har været blandet vejr i dag, men godt du også fik lidt solskin. Her har vi også haft lidt torden.
      Ja nu må vi se med cameliaen, jeg håber stadig på blomster - et hav af blomster, men det kommer nok an på vinteren.
      Ja nu nyder vi billederne først, og pludselig er det forår.
      Selv tak - håber du har haft en fin dag.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Rhododendron campylogynum er vist vanskellig for alle, den kan tilsyneladende ikke lide gødning eller at vandes med andet end regnvand...
    R. Pennsylvania er da en flot hybrid!

    Her fik vi slet ikke sol idag - men imorgen skulle blive fin...

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Nå det er da en trøst, at jeg ikke er ene om at have problemer med den. Da min står i nordbedet får den faktisk kun regnvand (tæt på tanken) men måske får den for lidt vand.
      Ja R. Pennsylvania er rigtig fin, jeg købte den for det flotte løv, det har jeg ikke fortrudt :)
      Ja men med masser af blæst, synes jeg, at jeg hørte.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Jeg er nesten sikker på at din camellia knopp vil springe ut. Den ser da godt ut!
    Det blir spennende å se den til våren.
    Det er deilig å se bilder uten snø ;)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Det lyder godt, glæder mig til at se den og vise den her på bloggen, den er ret tidlig - jeg fandt billeder fra januar, da var den ikke rigtig blevet til noget særligt.
      Ja sne bliver man hurtigt træt af :)
      Klem

      Slet
  6. Dejlige billeder. Du styrter ud og tager billeder og jeg styrter ud og klipper noget grønt og prøver at nå en tur med hundene mellem bygerne.
    Vi fik også lidt sol i går eftermiddags men senere kom der godt nok nogle hidsige byger.
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Rita
      Ja vi må udnytte tørvejret både til det ene og det andet :)
      Det er nogle hidsige byger, der kommer ind i mellem ja, jeg skal se, om jeg kan nå ud, inden den næste kommer.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Du er rigtig glad for at gense dine rhododendron, kan man fornemme, og det er jo ikke så underligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er jeg bestemt, jeg kan godt lide at bruge mine arkivbilleder.

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Ligesom Lise bliver jeg da helt i tvivl, om ikke jeg burde anskaffe nogle rhododendron grundet alle dine lækre billeder ;-). Egentlig sætter jeg mest pris på de stedsegrønne, men jeg er blevet lidt varm på de løvfældende. Jeg synes de er ret elegante, får åbenbart fine efterårsfarver og flere er duftende. Så kunne man da godt blive fristet... Du er vist en værre plante-pusher :).
    Hvis du mangler ideer til senere kunne det være spændende med klematis. Mangler nemlig inspiration til en klematis der kunne passe godt til at plante med Mme Alfred Carriere. Ikke lyserød, men alle andre farver. Tænker også det er nemmest med en gruppe 3 klematis ved roser, hvad gør du? Eller har du dem mest op af træer?
    Jeg kan rigtig godt lide sådan som du har vist rhododendron på flere årstider. Man får en god oversigt over planten og tiltrængte blomstervitaminer! Det kunne også være fedt hvis du har anden "insider-viden" som f.eks. en plante der er ekstra blomstervillig, blomstrer længere, er mere hårdfør, hurtigere til at blive en "voksen" plante eller hvad du nu har bemærket i lige præcis din have. Sådan en slags planteportræt.
    Fedt du gider at bruge tid på at lave disse årstidsforløb for planterne, jeg tænker det tager noget mere tid end at poste dagens billeder. Tak for det.

    Mvh. Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Dejligt at jeg kan få folk i tvivl, rhododendron er dejlige planter med hver deres fordele. Jeg har jo rigtig mange skønne vintergrønne, men de løvfældende er også skønne, ikke alle dufter og ikke alle får efterårsfarver, men det kan man så se her hos mig, hvilke der gør.
      Nu skal jeg til at tænke, for jeg har da vist ingen clematis sammen med roser, dvs jeg har lige sat en rose sammen med cl. Jackmanii , den kunne i øvrigt passe fint sammen med Mme Alfred Carriére, og det er en 3´er. Du har ret i, at jeg har de fleste af mine clematis op i træer.
      Tak for ønsker til flere indlæg, det vil jeg lige tænke over. Har du set på mine faner øverst på siden, der skriver jeg en del om, hvordan planterne fungerer hos mig. Der er jo både rhodoer, roser og clematis, nogle af dem mangler en opdatering, men du kan godt får glæde af at kigge der.
      Ja jeg bruger nogle timer på det, så det er rart at vide, at nogle er glade for det :) Selv tak for respons.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth. Det er spændende med din kameliaknop - jeg håber den springer ud:) Jeg synes også, det er en flot gennemgang af dine rhodoer og de står så flot hjemme hos dig. Man kan godt se, at de har det rigtig godt og hvis du opdager én, som er placeret forkert og ikke rigtig trives, så sørger du får at den får en bedre plads. Jeg bliver så glad, når man værner om sine planter og giver dem de optimale betingelser. Du er et rigtig havemenneske, som jeg forstår det ved sådan én og det er en stor inspiration at følge dig her. Selvom jeg ikke har rhodoer i min have, så smitter din begejstring for planterne i det hele taget af på mig og jeg håber, jeg kan gøre dig bare en lille smule efter med mine planter i haven. Det er i hvert fald meget vigtigt, at planterne står på rette plads for at trives!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er det, jeg var ude og tælle, der er omkring 13 knopper ialt, det bliver flot, hvis de springer ud, så det må vi håbe. Tak ja mange af rhodoerne står godt, det er ikke altid, det hjælper at flytte dem, men jeg gør, hvad jeg kan for dem. Du arbejder med noget andet, som jeg beundrer dig for, sådan har vi hver vores kæpheste, det gør bloggene mere mangfoldige. Ja hvis planterne ikke står på deres rette plads, går de ud, det er jo ærgerligt.

      Slet
  10. Hej Lisbeth!
    Vacker blomma på fasanbusken, är det en stor buske? Hittar inte mycket information om den.
    Ha en fin dag/Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja fasanbusken har skønne blomster, det er ikke nogen stor busk. Du kan læse mere om den her http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/traeer_og_buske/929.html, undskyld jeg glemte det latinske navn :)
      Tak i lige måde

      Slet