onsdag den 9. november 2016

En lidt trist dag og en hortensia

ingen sol og sneen der smeltede næsten med det samme. Det er svært at finde smukke motiver på sådan en dag, men lidt kan jeg nok præsentere.
I dag skal det bl.a. handle om min store hortensia, som står i stenbedet
Vi trænger lidt opmuntring, så her kommer et sommerbillede fra d. 24.7.
 Den er blevet ret stor efterhånden
 den blomstrer stadig, så jeg kan ikke nænne at klippe i den
 den gror helt ind i R. Isolabella
 den blomstrer både forneden og som her foroven
 de gamle blomster er stadig pæne
 med sne på er den også pæn

 foran står som sagt R. Isolabella med lidt gult løv
en af de første til at blomstre i foråret, en af dem som ofte bliver skadet af frosten, som er noget værre hos os i foråret end her om efteråret.
Friske blomster og frisk løv, jo her er valuta for pengene.
måske er det fordi, den står godt i læ, for denne H. Bluebird ved siden af er også vokset godt til. Så godt at rhodoen ved siden af må flyttes. Der er lavet spagnum til det, men vejret har ikke rigtig været til det de sidste dage. I dag er georginerne blevet dækket, så må vi se, om de kan klare sig i jorden og komme op igen til foråret, jeg har mine tvivl. De purpursolhatte som ikke er helt hårdføre blev gravet op og sat ind i pavillionen. De almindelige bliver ude i bedene.
Dem store ahorn har ikke så mange blade at pynte sig med længere, nu pynter de i stedet på jorden.
men papegøjebusken har sin smukke dragt på endnu
Sumpegen her i forgrunden har også stadig løvet i behold omend det er noget brunt efterhånden. I baggrunden ses vores store platan, den er vokset godt på 6 år.
se bare her, billede fra 2011, ja det er den lille lyse her i forgrunden
 Konvalbusken får sat lidt farve på rhodostenbedet
 meget frost har vi ikke haft, pelargonierne i bedene klarer sig endnu.
De løvfældende rhodoer holder en fest, inden de taber løvet.
 R. Pennsylvania
 R. Peppina er delvis løvfældende
og R. Summerduft
Jeg ved godt, jeg har vist dem mange gange, men løvet ændrer hele tiden farve og bliver smukkere dag for dag.
Roserne, ja lige nu er de på retur
 Darcey Bussels blomst er ved at være lidt slidt
 en frisk Morten Korch er på vej
 New Dawn har en enkelt blomst
 Pat Austin har fået en ny blomst
 Penny Lane har klaret sne og blæst
 Scentsation
Lovely Green prøver og prøver
Jo jo - det lykkedes alligevel at få samlet en stak billeder, håber I glemte den triste dag, mens I læste mit indlæg.
Jeg slutter af med den dejlige blå Gentiana
Fortsat god aften

22 kommentarer:

  1. Åh, jeg elsker hortensia - og sommer, men det ved du :-) Jeg håber du vil poste sommerbilleder hele vinteren ...
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det ved jeg, det varer nok ikke længe, inden jeg må i gang med sommerbillederne, hvis jeg vil blive ved med at underholde :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Her lå der ca.10 cm sne i morges så der måtte skrabes indkørsel. Det har så været plusgrader det meste af dagen så en del er smeltet igen men med et let snedække så virker vejret mere lyst :-)
    Hortensiaerne er rigtig store og flotte (smukt sommerbillede) og den med rhodonaboen vil helt sikkert kviterer med endnu mere skønhed når den får noget mere luft omkring sig. Rhodoen vil helt sikker også nyde en plads med mere luft.
    Ja mår vi planter nyt så syner det ikke af meget men lige pludselig så er det blevet til store flotte planter. Det er sumpegen et godt eksempel på. Smukt løv den har :-)
    Mine pelargonier er kommet ind. Nogle helt ind og nogle i drivhuset let overdækket. Vi har nok haft det lidt koldere her.
    Lovely Green kæmper lidt med det men hvad den ikke kan det kan Gentiaen så. Smuk blå på en grå dag.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja I har fået mere end os, Linda har også måttet skrabe sne, det er faldet meget forskelligt. Jeg har set et billede af Arthur, der har lavet snemand, de havde noget mere sne. Vores er væk igen.
      Ja mon ikke hortensiaen og rhodoen vil glæde sig over at få mere plads. Ja det er jo det, pludselig går det stærkt, og så fylder det meget mere. Ja sumpegen er fin, jeg skulle have taget billede et par dage før af løvet. Det er nu platanen, som er vokset så gevaldigt, men sumpegen er da også.
      Jeg har taget stiklinger af pelargonierne, de står i pavillionen nu, men den er ikke frostfri, så de skal nok længere ind senere.
      Ja men den Lovely Green har da trods alt åbnet blomsten lidt mere. Gentianaen kunne jeg ikke stå for, jeg ved jo, der er flere, som holder af den blå farve. Gad vide om jeg skal tage den ind i pavillionen, når det bliver koldere?
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Ja der fik jeg ikke lige læst ordentligt på teksten men det er jo faktisk mere imponerende som platanen er groet :-)
      Gentiania er jo en staude og skulle nok kunne klare vinteren. Jeg har da et par stykker som kommer hvert år. Desværre får jeg ikke så meget ud af dem da min jord ikke bekommer dem særlig godt.

      Slet
    3. Det kunne jeg godt se, og jeg ved jo, at du læser mine svar :) Vi var meget forundrede over så meget platanen er vokset.
      Jeg har endnu ikke haft held med en Gentiana, derfor har jeg ladet den stå i potten, så er den nem at tage ind i pavillionen, så håber jeg, den vil være med til det.

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Her var det den smukkeste morgen, men allerede ved middagstid var det ved at være slut - solen kom heller ikke på besøg her, så det var også gråt her. Dejligt gensyn med din kæmpehortensia i sommerdragt - husker jo, at den efterhånden er så stor, at man næsten ikke kan komme rundt om den :) Så sluttede din ahornfest for i år, men du har også haft meget glæde af dens smukke farver. Utroligt som platanen er vokset på de få år. De løvfældende rhodoer fanger ganske rigtigt øjnene med deres smukke farver. Mine pelargonier nåede jeg desværre ikke at redde - frosten har været hård her i flere omgange. Så fint dine roser lyser op på en grå dag - de er jo nærmest utrættelige hos dig :) Skønt med en gennemtrængende ensianblå på en dag som i dag!
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja jeg har set dine skønne billeder, her var det bare koldt. Jeg tænkte, at du ville nyde hortensiaen i sommerdragt, men den er altså stadig flot. Jeg har nydt min ahorn og nød også synet af bladene med sne på i morges. Ja de løvfældende jeg viser har smukke efterårsfarver. Synd med dine pelargonier, det kan være jeg kan nå at tage stiklinger til dig, hvis du vil have det. Nej roserne er ikke helt utrættelige.
      Ja den blå ensian er så fin, den kan nok opmuntre lidt :)
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Dine hortensia er bare så fine! Flott med snø på de. Det går ikke å få sett det her, for her kommer frosten først.
    Penny Lane er så fin!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja de er rigtig fine, så hård frost har vi ikke her, så de klarer sig nok et stykke tid endnu.
      Ja Penny Lane er fin, dejligt at den vil blomstre nu.
      Klem

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Ja sådan en dager det godt med lidt i haven der kan få en i godt humør!
    Og imponerende som roserne trodser modgang - det er inspirerende!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Karsten
      Ja det kan hjælpe på humøret, at der stadig er lidt at nyde i haven, roser kan underholde meget længe, det er godt.
      Dejlig dag til dig.

      Slet
  6. Hortensiablomster holder nok lidt bedre til frosten end f.eks. roserne. Dine roser holder nu godt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har du ret i, specielt på denne her. Roserne klarer det ok.

      Slet
  7. Hej Lisbeth. Ja, det var en trist dag, hvor jeg desuden også var blevet syg med forkølelse og hoste, så jeg er også hjemme i dag. Jeg holdt dog foredrag i aftes og det gik godt. Det var sjovt at se dit billede fra 2011 og så det i dag. Det er næsten ikke til at forstå, det kan vokse så meget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det var en trist dag, synd du fik en forkølelse, men sejt at du kunne holde foredrag alligevel, og at det gik godt. Ja det er utroligt, at træet er vokset så meget.
      God bedring

      Slet
  8. Hej Lisbeth!

    Dagen kanske är trist men inte dina bilder, hortensian är ljuvlig!

    Har du namnet på denna senblommande Gentiana? Det ser inte ut som höstgentiana och jag är alltid på jakt efter nya sorter i detta trevliga släkte.

    En god dag till dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Dejligt du kan lide mine billeder.
      Jeg har navnet på Gentiana, det er RockyDiamond www.naeldebakken.dk købt i vores lokale brugs :)
      Også god dag til dig.

      Slet
  9. Du kan stadig fremtrylle smukke billeder.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag/aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det går rimeligt trods vejret, men i dag har vi endelig haft solskin :)
      Selv tak og i lige måde

      Slet
  10. Ja, nu er der både 9/11 og 11/9.... Så trist.
    Men din store hortensia er bare smuk, og bestemt også løvet på rhodo'erne.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er kedelige datoer, min niece har fødselsdag d. 11.9.
      Tak ja godt der er noget, der kan få humøret lidt op.
      Knus

      Slet