fredag den 25. november 2016

Der dukker af disen

min skønne have :)

 marker
og marker med får
 men solen trængte igennem disen





men solen trængte igennem, så det blev alligevel smukt vejr i dag
 med længsel har jeg ventet på, at min chrysanthemum skulle springe ud
 endelig i går lykkedes det
i dag i solskin
Sydbøgen/Nothofagus antarctica, er fantastisk op mod den blå himmel

Rhododendron: vi fortsætter med stenbedet i den gamle del af haven:
R. Arctic Tern er ikke den kønneste rhodo
 den har været døende, men er heldigvis ved at komme sig igen, Bent var parat til at grave den op og smide den væk, men jeg har stadig troen på den. 
 Bagerst ved hegnet står R. Great Dane med store knopper
 og smukke blomster
billede af den fra november
 R. Hydon Velvet er et hit året rundt, her fra august
 en af blomsterne
de fleste der har været i min have, kender den. Smukt indument, billedet er fra denne måned.
Flere har ytret ønske om at få at vide, hvordan vi planter vores rhodoer. Først blander vi en stor trillebørfuld spagnum (lys og grov) med vand. Det står mindst et døgn. Den nye rhodo bliver sat i en spand vand, indtil det ikke bobler mere, jeg klipper op rundt om roden, så rødderne kan komme til at gro ud i hullet. 
Derefter graver Bent et hul, der passer til størrelsen på roden på den rhododendron, der skal plantes. Det skal være noget større en roden, derefter kommer han spagnum i hullet, rhodoen kommer i, og der kommes spagnum godt ned om den, lidt jord bliver blandet i, vi sørger for, at der bliver fyldt godt op, så det ikke synker sammen. Husk at vande ca. en gang om ugen efter plantningen. 
Roserne:
 Aprikola
 også her
 Cressida
 Jacqueline du Pré
 fandt jeg to knopper i
 Poustinia
Prosperity
 Solnedgangen fik jeg taget ud af vinduet

Rigtig god aften til jer. 

17 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Ja en diset start på dagen men heldigvis kom solen og det blev igen en fin dag.
    Nøjj den er fin den Chrysathemum :-) godt det kun var et par knopper den mistede i går. Skal den graves op eller klarer den vinteren ude?
    Endnu en flot solnedgang og en sød fødselar :-) tillykke til lille Theodor.
    Ja nu snerper det til med dansen. Hvem mon vinder. Mit gæt er bokseren men de er bare så dygtige begge to.
    Fortsat god danseaften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var en diset start, men alligevel flot. Ja den Chrysanthemum er fin og anderledes. Jeg graver den op og tager den ind i pavillionen for en sikkerheds skyld.
      Tak fra Theodor :)
      Ja det er spændende, begge par har fortjent at vinde, men det går jo ikke.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Der er bestemt også stor skønhed over morgendis, og det har du fanget på smukkeste vis :) Jeg bliver helt misundelig på din krysantemum - hvor er den flot! Ikke noget at sige til, at du har ventet på dens udspring med længsel! Ja, hvem husker ikke R Hydron Velvet med det fantastiske indument - den gjorde stort indtryk på mig første gang, jeg så din have - havde aldrig set indument før da. R Great Dane er også en af favoritterne med de smukke store knopper og fine blomster. Jeg skal vist ud og se til mine nyplantede rhodoer - tænker dog ikke, de mangler vand, for de fik jo en del, men for en sikkerheds skyld. Og roseeventyret fortsætter hos dig - det er som om, der aldrig bliver vinter i Høneballehaven - tror, der er en fe, der holder hånden over den :) Endnu engang tillykke med lille Theodor - han er bare så kær :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber, bokseren vinder - ellers bliver min mor så skuffet :)
      Knus

      Slet
    2. Kære Linda
      Ja jeg synes også, der var stor skønhed over morgendisen i dag, tak skal du have :) Ja min chrysanthemum er smuk, købt ved et plantemarked i Århus for et par år siden, jeg passer godt på den. R. Hydon Velvet er en af de smukkeste rhodoer, jeg har, og den ved det selv. Men blomsterne er smukkest i Great Dane. Nej mine rhodoer mangler ikke vand nu heller, men det er vigtigt de ikke mangler, hvis der kommer hård frost, derfor vander jeg nu. En gang kommer der nok vinter her også :)
      Tak for det, ja han er kær den lille.
      Tak i lige måde - og ja din mor er glad nu.
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Flotte morgenbilleder og bagefter med dug på det hele - Roserne bliver så lækre med perler på:)
    Jeg bemærkede også nye knopper på min Jacqueline - så hvem ved, nu hvor frosten er aflyst?
    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karsten
      Ja det pynter på roserne med dugperler.
      Ja det bliver spændende, hvor mange af vores knopper, der når at springe ud.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth:-)
    Smukke smukke disede billeder. Da jeg kom ned i engene den anden morgen, bevægede disen sig så det var ren magi, man bliver altså glad.
    Tak for planteopskrift også fra mig af-det er ikke så sært at dine rhdoer har det så godt.
    Ha en god dag
    Kram Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Tak skal du have, ja dis kan også være smukt, dejligt at du også så det og blev glad. I dag er det ikke charmerende kun blæsende :)
      Selv tak - der skal pusles om rhodoerne :)
      Tak i lige måde
      Kram

      Slet
  5. Den er fin, din chrysanthemum. Arctic terns ranglede vækstform passer på en måde bedre ind i et alpint bed end sammen med andre rhododendron.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja den chrysanthemum er lidt anderledes. Ja Arctic Tern er ikke så god der, men jeg håber stadig, den bliver god igen, måske skal jeg klippe den ned, det kan være, at den vil starte fra bunden af.

      Slet
  6. Til lykke med den nuttede, lille Theodor!
    Sådan en chrysantemum der vokser ude, er noget at det bedste jeg ved. De har en helt vidunderlig duft!
    Tusind tak for plantevejledning! Den skal jeg finde frem igen når vi går i gang med vores skovsti. Jeg kan næsten ikke vente; jeg tror det bliver så godt! (De billeder jeg ser for mit indre øje minder en del om jeres skov :-))
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Nana, ja han er nuttet.
      Jeg tager min chrysanthemum ind om vinteren for en sikkerheds skyld. Jeg kan bestemt ikke lide lugten :)
      Velbekomme - det er vist første gang, jeg har lavet en uførlig plantevejledning, jeg kan godt forstå, at du næsten ikke kan vente. Det er spændende, har du set, at du kan få tilsendt planter fra http://www.rhodobutik.dk/shop/frontpage.html der kan du også vælge nogle med hårdførhed 1, så du kan være sikker på, at de kan holde til at være hos jer.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Vakker dis hos deg! Det er som alt blir endret når den kommer. Great Dane kjøpte jeg i sommer, og jeg gleder meg til å se den i blomst.
    Theodor er veldig søt!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var en vakker dis her i går, idag blæser det en hel del, men det er mildt. Jeg kan godt forstå, at du glæder dig til Great Dane, den har skønne blomster.
      Ja :)
      Klem

      Slet
  8. Dejlige billeder.
    Tillykke med barnebarnets 1 års fødselsdag.
    Hvor er han kær.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Aase
      Ja han er kær :)
      Tak i lige måde

      Slet