lørdag den 19. november 2016

Skovtur og billeder for rhodomaner

Andre må også gerne kigge med :) Jeg er glad for, at flere udtrykker deres tilfredshed med at se billeder af mine rhododendron, det er en lang omgang, da jeg har mange af dem og mange billeder.
Først skovturen:
 hvert år i november tager vi en tur til Mårup skov for at samle mos

 det er en dejlig skov, som vi nyder at gå tur i
 hvert år skal jeg have billeder af dette træ
 som har stået der i mange år, kan I nok se.
 her er lidt til jer, der laver dekorationer nu
 fra skoven kommer vi direkte til vandet, der er jo ikke langt til vandet her hos os

 himlen var flot
og marehalmen lyste op, det var bestemt en dejlig tur
Rhododendron:
i dag drejer det sig om R. globigerum og R. wiltonii
R. globigerum 28.3.
 samme 13.4.
24.5. (bemærk bagsiden af det nye løv)
globigerum 18.9., sikken en forandring
 R. wiltonii 9.5.
 28.5.
 7.6.
9.6.
18.10.
R. quinquilifolium er løvfældende og smuk i udspring, den skulle få fantastiske efterårsfarver, men ikke hos mig, den visner ned inden og har i øvrigt ikke blomstret endnu, skønt jeg efterhånden har haft den i 7 år.
Roser:
 Hot Chocolate igen, igen
 William Shakespeare
 Scentsation
 Souvenir de St. Anne
 ??? ukendt
5 mm og rosenknopper der bruger regnmåleren til stativ (Sweet Juliet)
Ingen solnedgang, men et solbillede fra i formiddag, jeg ved at mange er blevet snydt for solskin i flere dage, her er en lille trøster.
God lørdag aften og god søndag

26 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Flotte forløb du får vist Rhododendron er en imponerende slægt!
    R. quinquefolium skulle være lang tid om at etablere sig, men 7 år...? Under alle omstændigheder har du da noget at glæde dig til!
    Hot Chocolate har da gjort sig godt bemærket hele året, hvornår fik du den egentlig?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak skal du have, ja det er en imponerende slægt, som man godt kan blive bidt af :)
      Måske står R. quinguefolium et forkert sted, jeg kan ikke finde det rigtige, den er flyttet en gang. Jeg har haft en mere, men den gik ud, den var nyere end denne.
      Jeg fik HC i foråret og en mere i sommer, da der var blogtræf, hvor Linda havde købt en med til mig fra Jas.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Så er jeg blevet sat i sofaen efter at have haft gæster det meste af dagen. Så er det jo dejligt forfriskende at komme både i skov og til vands. Her har det vejret været hverken eller. En smule som i ny og næ og mørkt som ville der kommen en ordentlig byge men der kom ikke noget. Smukt så forskellig rhodoerne løv er på de forskellige tidspunkter af året. Det er godt at se billede efter billede for det er jo ikke lige noget jeg tænker på. Bemærker jo bare nuet når de vises i løbet af året.
    Så fin den ukendte er. Er det ikke en du selv har købt siden du ikke har navn på den.
    Fortsat god lørdag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Hyggeligt med gæster men man kan godt blive lidt træt bagefter :) Ja så kan du nyde turen i skoven og til vandet. Bygerne har vi fået her til aften, men ellers har vi haft tørvejr i modsætning til jyderne. Da jeg fandt billeder, opdagede jeg, hvor stor forskel, der var på løvet gennem flere måneder, det måtte jeg vise.
      Jeg havde heller ikke selv bemærket, at det var så tydeligt.
      For en del år siden købte jeg roser hos rosertilhaven.dk, nogle af skiltene er blevet væk, derfor kender jeg ikke navnet. Og det gamle firma er nedlagt, så jeg kan heller ikke finde tilbage til den.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Når du viser disse rhododendron forløb så ser man hvor forskelligt planten tager sig ud fra måned til måned. Helt tydeligt er indumentet også, det er altså bare nogle dejlige planter !!
    Fint med sådan en skovtur, hvor langt skal I egentlig køre for at komme dertil?
    Hot Chocolate må da siges at være årets rose hos dig, den har bare fået så mange kommentarer hver dag :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja jeg finder også selv ud af, hvor forskellige de er måned for måned, det er det sjove ved det, men det er selvfølgelig mest dem med indument, det drejer sig om, men skønne planter er det bestemt.
      Mon ikke det er 10-15 km hver vej, det er jo før Nordby. Men lidt af en satsning, når man tager hunden med, og den lider af køresyge, heldigvis gik det godt med Bellis denne gang.
      Ja Hot Chocolate er en af årets roser, den anden må være A Whiter Shade of Pale, som bliver ved med at blomstre. Men du har ret HC får mange kommentarer :)
      Knus

      Slet
    2. Ja, det er da ikke rart for Bellis, den stakkel

      Slet
    3. Nej det er det ikke, da vi hentede hende, var hun syg hele vejen hjem. Schippo har aldrig fejlet noget. Bellis fik fra start et traume med at køre i bil, fordi hende der solgte den, måtte drøne af sted for at nå dyrlægen, inden vi kom. 5 hvalpe stuvet sammen i et lille bur, det var kun Bellis, der var syg.

      Slet
  4. Dejlige billeder som altid.
    God aften til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Også god aften til dig eller god nat :)

      Slet
  5. Fine skovtursbilleder - selvom man elsker sin have, er det alligevel forfriskende at komme hjemmefra og gå tur en gang imellem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har du helt ret i, alle nød turen både vi og hundene :)

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Skønt med en skovtur, det er altid dejligt at at blive luftet i skoven. Jeg er lidt misundelig over at du ser solen, her har regnen ligesom sat sig fast og vælter ned dag efter dag ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det var dejligt med en skovtur. Jeg kan godt forstå, at du er misundelig over solen, for jeg kan se at jeres område ikke får meget sol for tiden. Her har den været fremme nu en times tid, men nu er den væk igen, men koldt er det både med og uden sol. Jeg sender et par solstråler op til jer :)
      Knus

      Slet
  7. Vakre bilder fra skogturen, og flott gammelt tre!
    Rhodoman har jeg virkelig blitt etter å ha blitt kjent med deg :)
    Løvet på rhodoene er blitt for meg like viktig som selve blomsten. Ja takk begge deler pleier vi å si her :)

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have. Dejligt at jeg har smittet dig med noget godt, du er ligesom mig samler, så bliver man nemt smittet :) Har man først fået sans for løvet, så bliver det mindst ligeså vigtigt :) så vi siger ja tak begge dele.
      Klem

      Slet
  8. Hej Lisbeth!
    Ser ut att ha varit en skön promenad. Här hade vi skönt väder, så jag fick ner de sista vårlökarna. Vackra rosor, otroligt att de blommar fortfarande.
    Ha en skön söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Det var en skøn tur, men kold, i dag er det koldere. Godt du har fået lagt de sidste vårløg. Ja det er utroligt med roserne.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Fine billeder fra en sikkert kold tur :)
    Jeg har også fået samlet lidt idag. Var hos en bekendt, der har mange træer og buske, så jeg kom hjem med lidt af hvert. Dejligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Esther
      Ja det var lidt koldt, men det var noget værre i dag.
      Godt du fik lidt materiale med hjem, så du kan komme i gang.

      Slet
  10. Sikke et par flotte rhododendron du viser. Dine billeder viser i den grad, hvor stor variation der er i bladene hen over et år, hvis man vælger de rigtige sorter :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja lige nu er jeg i gang med føljetonen. Ja det har du helt ret i, man skal lige sætte sig ind i at vælge de rigtige sorter, men man kan jo kigge her :)

      Slet
  11. Hej Lisbeth - hvor sjovt, jeg havde slet ikke set at du også havde skrevet om skov- og vand tur;)) Vandet ser du ret ofte tror jeg, men skoven viser du sjældnere. Flot med de hvide birkestammer og sikke en flot gren med lav på.
    Det er en gave at have naturen tæt på hvor man bor og at komme ud dagligt, så oplever man virkelig årstidernes skiften, dejligt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var lidt sjovt, at vi tog på skovtur og tog billeder samtidig. Ja det er noget nemmere at komme til vandet her, skoven tager vi kun til et par gange om året. Det er flot i skoven, og jeg føler det bestemt også som en gave at være så tæt på naturen. Hvis vi ikke havde vores hunde, kom vi nok ikke så meget ud :)

      Slet
  12. Kære Lisbeth
    Det var da herligt lige at komme med på tur til både skov og hav. Skov er jo velkendt her, så jeg nyder i særdeleshed de dejlige billeder fra havet. Helt utroligt som løvet ændrer sig hen over året hos rhodoerne - fint, at du viser det, for det er ikke noget, jeg har lagt mærke til - i hvert fald ikke så åbenlyst, som det du viser. Skønt billede af rosen, der træt læner sig op af regnmåleren - det forstår man jo egentlig godt - faktisk har jeg det lidt på samme måde :) Tak for trøstbillede - og du har helt ret :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja jeg regnede med, at du ville nyde sådan en tur til skov og hav, det er jo dit foretrukne område på øen. Selv jeg blev forbavset, da jeg så forskellen på rhodoløvet næsten fra dag til dag. Ja det er hårdt at være rose i denne blæst og at være haveejer, der skal lægge løg :)
      Selv tak - det tænkte jeg nok :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet