søndag den 20. november 2016

En kold og stormfuld dag

Det har godt nok været koldt og blæsende i dag, ikke desto mindre gik jeg en tur til havet, inden regnen kom. Jeg havde desværre ikke kameraet med, men hvor er det flot med elementernes rasen, men det blev nu hurtigt for koldt, så det var ikke lang tid, jeg var der.


 vi var igen heldige og fik lidt solskin, jeg var nu ikke meget ude
men fik dog de værste valnøddeblade revet væk. Her er det stammen på Himlens syv sønner /Heptacodium miconioides

Dagens rhododendronindslag
 Vi er nu nået til R. Polarnacht R. kiusianum og R. Snowfire
forrest t.h. står R. orbiculare, som jeg viste billeder af forleden
 ved siden af står R. tricanthum, billedet er fra 5.8. bemærk den fine behåring på stængler
 17.11.
 19.11.
og i blomst 24.5.
Den næste er R. Snowfire
 17.11.
26.5. i fuldt flor
med nyvækst 15.6. her kan du læse mere om den.
ved siden af den står R. kiusianum, den har fået mere plads, det trængte den til, derfor er den ikke ret køn nu. Der blev rokeret lidt rundt og en anden blev flyttet ud i regnvandsbedet.
her er den i blomst 28.5.
Den sidste i dag er
R. Polarnacht, billedet er fra 19.11.
23.5. en fantastisk knop
24.5.
Roserne, billeder fra i dag, jeg tænker, at de er i en sørgelig forfatning i morgen efter stormen.
 den er der endnu Hot Chocolate
 Minerva
 Morten Korch
 og en ny blomst i Pierre Oger
Souvenir de St. Anne er sprunget lidt mere ud
Her kommer lidt billeder af Rosenresli, som jeg har lovet Karsten at vise
 man må sige, at den når ret højt op i træet
 begge billeder er fra i dag
Her er et fra 24.6.- det kan vist godt afløse for solnedgangen, som der absolut ikke var nogen af.
Fortsat god søndag aften


22 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Sejt, at du sådan kom til havet i den kulde og blæst, vi har haft i dag, men det var garanteret et helt fantastisk syn. Jeg savner havet - har jo været vant til Vesterhavet de første 20 år af mit liv og har altid elsket at være der i blæsevejr, hvor der er saft og kraft i bølgerne :) Så nåede vi endelig til Polarnacht, som jo er en absolut yndling, men det ved du. Kiggede til min lille en i dag, og den har det godt. Jeg er forbavset over, hvor forskelligt løvet tager sig ud på rhodoerne - både hen over året, men også hos de forskellige slags. Det er værd at tænke med, når/hvis der skal købes nyt. Rosenresli er helt forrygende hos dig - er den ikke over fire meter høj? Så fin og kraftig - den virker næsten som en skulptur, der hvor den vokser. Nej, det er ikke godt at vide, hvordan roserne tager sig ud i morgen, så dejligt med billeder af dem. Det blæser kraftigt her, men det så ud som om, at I får en værre rusketur end os - godt, husene er hule :) Smukke solskinsbilleder, du indleder med - er især vild med det første.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Jeg kan godt forstå, du savner havet, der er ikke noget som Vesterhavet i oprør, dog var Kattegat tæt på i dag, sikke bølger - det var en dejlig oplevelse. Det var slet ikke meningen, jeg ville derned, men da jeg så skummet på bølgerne, måtte jeg ned og føle stormen i kinderne.
      Ja så nåede vi til Polarnacht, jeg vidste, at du ville nyde den. Løvet er meget forskelligt på hver enkelt rhodo, så det kan være svært at vælge. Jo Rosenresli er nok omkring 4 meter høj, den har taget godt ved i år. Ja vinden har været meget kraftig her, jeg var også glad for min plads her ved brændeovnen, jeg har jo en god fyrmester :)
      Ja det første billede var ret flot, selvom det bare er vandpytter :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Flotte roser som fortsatt blomstrer! Hvor lenge kan de blomstre? :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak ja det får vi at se, men jeg har da af og til haft roser i blomst i december :)
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth,
    'Håber Høneballehave ikke er blæst helt væk. Flotte Rhodoer og fint at vise deres smukke blomster og farve.
    Den meget mørkelilla er virkelig så flot..hm den er da et hit. Hold på hat og briller - glæder mig til at høre at I har holdt til blæsevejret . God søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Jeg tror, den står der endnu, jeg har ikke lyst til at gå ud og se efter, vi får se i morgen.
      Tak godt du kan lide billederne af rhodoerne. Ja R. Polarnacht er rigtig flot. Jeg bliver indendøre, så behøver jeg ikke holde på hat og briller :)
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Her startede dagen meget fredeligt så jeg tog cyklen op til noget kreativt weekend der har været her i byen men da jeg cyklede hjem var blæsten begyndt og lidt senere kom regnen. Nu blæser det temmelig meget og regner også så jeg nyder at sofaen med tæppe omkring mig. Kan godt forestille mig at dethar været flot med havet i oprør men også piv koldt. Så er det straks noget lunere og roligere med gennemgangen af rhodoerne i nordbedet. Det kommer jo nok ikke bag på dig at jeg er lidt lun på tricanthum men polarnacht er da heller ikke værst :-)
    Flot afløsning du fandt for den manglende solnedgang.
    Fortsat god søndag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja her var det heller ikke slemt fra morgenstunden, men lige nu er jeg glad for, at jeg ikke er ude, det lyder fælt. Det var fantastisk ved havet, men godt nok også koldt :) Det er lidt hyggeligere med rhodoerne ja, Nej tricanthum må lige være dig, og Polarnacht er især flot i udspring.
      Ja ikke, den har du vist også, så vidt jeg husker, købte du den i sommer.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej lisbeth

    Tak for billedet af Rosenresli - jeg mente jo nok at kunne huske at du havde en velvoksen en!
    den ser ud til at være højere en selve træet?
    Sikken iøvrigt en overdådig blomstring på Rhododendron kiusianum!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Selv tak - ja den er ret stor, men nok 10-12 år gammel. Ja den er ved at være højere end træet, men når først der kommer blade på træet igen, er de nok lige høje. Ja det er en flot blomstring af R. kiusianum, men lidt snyd for jeg har to, dette billede er af den anden. På billedet med Snowfire er det den i nordbedet, den blomstrer også ret flot.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Dejligt at komme lidt ud på en kold novemberdag. Og bagefter er det jo også dejligt at komme hjem i den varme stue. Havet er allerflottest netop på en dag som i dag.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja bare man har tøj nok på er det helt fint at komme ud, hundene vil også gerne, men det er også godt at komme hjem i varmen igen. Jeg elsker havet i oprør, det er fantastisk.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Det har også været koldt og blæsende her med få solglimt først på dagen.
    Mange smukke rhododendron og sikke store,svulmende knopper.Hvordan kan du huske alle de navne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise
      Ja det var en kold dag i går, i dag er det vist lidt lunere og ikke blæsende som i går.
      Tak ja der er mange smukke rhodoer, de er meget flotte lige før udspring. Det med navnene er en af mine forcer, jeg kan huske de fleste, men det kan knibe med de sidste nye, købt i år.

      Slet
  8. Her til morgen virker vejret betydeligt mildere end i går. Da måtte man rive blade sammen for at holde varmen. Dit hav er sikkert noget mere dramatisk end vores fjord, men begge dele er et besøg værd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Også her hos os er det mildere og ingen vind, men heller ingen sol. Altid dejligt at komme til havet eller fjorden.

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Polarnacht og Rosenresli i blomst er virkelig skønne, fantastiske farver! Håber I er vel over stormen, her i Nordjylland er det i hvert fald relativt stille vejr.

    Mvh. Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det har du helt ret i. Det er stille vejr nu, så jeg må ud og se, om det hele står endnu :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Hej fru Høneballe:-)))
    Uha der var koldt i går, vi havde en stormlignende tilstand i aftes, så er man altså ekstra glad for sine fire vægge;-)
    Lækre rhodoer. Sjovt huskede jeg slet ikke din roseresli så enorm- jeg har den jo også, så det skal blive spændende at følge den videre-duften er himmelsk, og farven helt speciel<3
    Ha en god aften
    Krammer fra fru Nielsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Nielsen :)
      Ja det var et fælt blæsevejr i går, rart at vågne op til stille vejr.
      Rosenresli groede godt i sommer, så den er blevet ret høj, det var jo sidste år, du var her, det er nok derfor, du ikke husker den så enorm. Ja den dufter himmelsk og farven gør, at den ikke er så nem at sætte sammen med andre roser.
      Tak i lige måde
      Krammer tilbage :)

      Slet
  11. Hvor er din Morten Korch dog yndig.
    Som altid fine billede.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja Morten Korch er fin efter årstiden.
      Tak og selv tak.

      Slet