torsdag den 24. november 2016

Gyldne øjeblikke og lidt rhodoer

Det har været en smuk dag, formiddagen var noget kold, men solen skinnede, så det var bare med at tage godt med tøj på og komme ud.
Der var en fin solopgang, og der blev taget mange gyldne billeder i den lave sol




 R. orbiculare og parykbusken i nordbedet


Tanken bliver tømt, vandet blev pumpet over i nordbedet og de nærmeste rhodoer, jeg forsøger at fp vandet alle, så de har noget at stå imod med i vinterens kulde.
De to camelia blev dækket med afklip fra den store Clematis Jackmanii, jeg har ikke klippet helt ned, men klippet, så vi igen kunne se ud i haven fra havedøren. 
Rhododendron:
her til højre ved æbletræet har vi
 R. Edelweiss  7.8.
og 25.5.
 længere tilbage i bedet står R. Madame Ida Rubinstein
hun har store flotte blomster
Bag ved hende står endnu en dame
R. Kate Waterer, de ligner hinanden meget, men Kate har tydeligere ganeplet, desværre gror den fra podningen, så nogle af blomsterne er lilla, sandsynligvis er den podet på R. Catawbiense Grandiflorum.
Lige foran denne står R. Silberwolke
 22.11.
 21.5.
25.5. også den bliver hvid efter noget tid. Men den skinner som sølv og passer godt på navnet.
lige foran står en mindre rhodo:
 R. Azurika, 22.11.
2.5.
Nok om rhodoer for denne gang
 Flere var interesserede i min opstammede blød ene, derfor får I et nærbillede af den

Roserne:
 King´s macc
 Queen of Sweden
 Souvenir de St. Anne
 The Poets Wife (bemærk der er rim på bladene)
den ukendte er meget fotogen, så den får I lige igen
Lovely Green stadig på samme stade.
 Den lave sol på skoven
og solnedgangen som rigtig mange har haft glæde af i dag, der er i hvert fald mange på fb.
Her er den set fra Samsø.
Dejlig aften til jer. 

25 kommentarer:

  1. Så flotte bilder! Jeg er imponert over de sterke fargene. Den ukjente rosen er veldig fin.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja det var fantastiske farver i dag. Ja det er den, ærgerligt at jeg ikke kender navnet på den.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    En morgen med rim i græsset blev hurtigt konverteret til en fin solskinsdag her. Det er jo også hvad dine billeder fortæller ja sådanne dage skal vi have flere af. De rødlige nuancer i solens stråler er utrolig smukke :-)
    Det er da smart at bruge afklippet fra Jackmanii til afdækning. Sådan noget sammenfiltret noget må da lune godt. R. Azurika er et hit her hos mig men det ved du jo :-)
    Den bløde Ene er super flot og må da men den højde ha' nogle år på bagen. Det er super flot til dekorationer og kranse men ligger i den dyre ende af grønt så det er jo en hel formue du har der.
    Smukke solnedgange kan man ikke få for mange af. Da jeg kom hjem fra arbejde var det stjerneklart så det blir nok rim i græsset i morgen tidlig igen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej anne
      Ja det gjorde den nemlig, det var smukt men noget koldt i formiddags. Ja det var helt utrolige nuancer, der kom frem i dag.
      Det var en idé, der pludselig kom til mig, at jeg da kunne bruge afklippet, så må vi se om det gør godt for cameliaerne.
      Ja den bløde ene er nok omkring 10 år, mener jeg, jeg vidste ikke, at de ligger i den dyre ende af grønt, så blev jeg så klog.
      Ja det var også stjerneklart, da vi gik hundetur. Der kommer flere billeder af solnedgange på fb, altså af mine :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Super billeder i det lave modlys, og det lader til at blive ved. med varme igen til weekenden...

    Smart at få vandet Rhodoerne - for selvom bladene måske er beregnet til det, så er udtørring om vinteren ikke godt, slet ikke!
    Men vinteren lader ellers vente på sig, ifølge de sidste prognoser får vi ikke engang frost i næste uge...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det blev fantastiske billeder, jeg blev helt overrasket. Dejligt at vi fortsat skal have sol, men der skal vist også komme mere vind.
      Ja selvom vi tilsyneladende har fået meget vand, er det ikke nok, så de får lidt mere, så de er klar til frost, hvis den kommer.
      Der står stadig nattefrost på DMI, synes jeg, men det kan være, de ændrer mening.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Ja, hvor har det været en skøn dag, også herovre hos os.
    Lisbeth, har du et eller andet sted skrevet om hvordan du planter rhododendron? Jeg går jo og planlægger at lave en lille skovsti her hos os, og her tænker jeg at rhododendron ville være smukke i bunden af "skoven". Jeg vil helst ikke skulle tømme en tørvemose, men hvad gør man? Og er der nogen rhododendroner der er gode at begynde med? Vi skal have nogle der er vinterhårdføre i klasse 1 og gerne nogle der opnår en god størrelse. Du skal altså kun svare hvis du har tid - og måske har du allerede givet svarene; jeg ved bare ikke lige hvor jeg kan finde dem :-)
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Dejligt I også har haft en skøn dag hos jer.
      Det lyder som et godt sted at plante rhododendron, det bliver flot. Hårdføre rhododendron hører til gruppe 1, du kan finde en masse her på min rhodopusher http://www.rhodobutik.dk/shop/vinterhaardfoer-1-31c1.html
      Vi graver et hul og kommer spagnum i og blander det med jord, men husk det skal være god spagnum, lys og grov - ikke det billige fra byggecentre. Bare spørg hvis jeg kan hjælpe med noget. Catawbiense Grandiflorum er en af de nemme og Roseum Elegans er også nem, men løvet er ikke noget særligt.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Tusind tak, Lisbeth! Se nu er jeg jo allerede blevet lidt klogere! Jeg ved ikke hvornår vi kommer i gang med skoven, men det skal ikke vare så længe, og jeg vil gerne være godt forberedt :-)
      Jeg vender nok tilbage om spørger om mere når jeg kaster mig ud i det.
      Tak, igen, for din hjælp!
      Kh Nana

      Slet
    3. Velbekomme Nana
      Du må spørge alt det, du lyster, jeg svarer så godt jeg kan, og glæder mig til at følge med på bloggen.
      Kh Lisbeth

      Slet
    4. Hvis du er med endnu Nana, så husk at spagnum skal stå i blød et døgns tid, inden det skal bruges, ellers udtørres planten.

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Hvor har du bare taget de smukkeste billeder af solen i dag - både i op - og nedgangstider! Jeg holder så meget af det bløde, gyldne lys på denne årstid, og det har du fanget så flot flere steder i din have. Her var der frost og rim i græsset frem til middag, og lige nu er det stjerneklart og dejligt frisk ude :) Dagens rhodofavorit er Ida Rubinstein - flot, dyb pink farve.
    Tak for billedet af den bløde ene - hvor gammel er den og hvor høj? Hvor er den fint formet, og det klæder den at være opstammet. Lovely Green tænker nok, at den er smuk nok, som den er ;) - Og det er den jo også.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak skal du have, ja der var et fantastisk lys i dag, så jeg nød at tage billeder og se, at de blev så flotte. Vi havde også rim i græsset til morgen og stjerneklart til aften :)
      Ja Ida Rubinstein er flot.
      Den bløde ene er nok omkring 10 år og vel 1.70 gætter jeg på. Jeg var glad, da jeg havde opstammet den, den har en fin stamme. Ja det kan være, at Lovely Green tænker det :) ja det er den.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Ja, her var mange gyldne øjeblikke, jeg nød dem allesammen, men især jo solnedgangen og rhodo'erne i blomst.
    Nå, endelig kom din chrysantemum i blomst, den må jeg da lige se :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var der, godt du nød det hele.
      Den kommer i morgendagens indlæg, jeg slettede igen, men glemte at slette teksten :)
      Knus

      Slet
  7. Hej Lisbeth!
    Tak for enen:-) Flotte billeder med både fros og sol. Og dine rhodoer bliver jeg igen igen så forelsket i.
    Jeg har blot to, og du ved hvordan jeg har drømt om flere-men de trives ikke godt i vores sand(de har fået lidt ekstra god jord med sig i hullet, men ikke de mængder der foreskrives), og anede ikke de var så følsomme ved vandmangel. Så jeg summer stadig omkrig udvidelse af bestanden-må se hvordan de to arter sig næste år.
    Krammer med ønsket om en god dag:-)))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Selv tak :) ja du må have nogle rhodoer.
      Mine står jo ikke i ren spagnum, vi graver et hul og blander jord og spagnum, god lys grov spagnum som skal have stået i vand mindst et døgn, det er vigtig, da det ellers hurtigt bliver tørt og udtørrer rhodoen.
      Krammer og i lige måde :)

      Slet
  8. Dejligt med gyldne solskinsdage. Jeg er ret betaget af din ene. Den er smuk som opstammet træ. God weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er skønt, i dag er det mere diset. Ja min ene er blevet ret flot.
      Tak i lige måde Elna

      Slet
  9. Smukke billeder af solned og -opgange - og ja, der er mange på fb i disse dage, men hvor er det dog skønt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase - ja det er dejligt, at der er så mange skønne dage med sol og skønne op og nedgange.

      Slet
  10. De sidste tre dage har vi også set solen heromkring. Flotte roser, du stadigvæk kan vise, vores begynder så småt at se temmelig forkølede ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det glæder mig, at I også har haft solskin. Ja der kommer endda stadig nye, som ser ok ud.

      Slet
  11. Flot solopgang og rigtig smuk solnedgang.
    Igen som altid gode billeder.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet