tirsdag den 22. november 2016

Hvilken dejlig dag

en solopgang og dejligt stille vejr, noget lysere end i går. Allerede kl 7 i morges kunne man se den flotte himmel, jeg forventede mig det helt store, men det blev Københavnerne, der fik den smukkeste solopgang, jeg har set mange billeder på fb.
Jeg tog et billede mere, da jeg nu var gået efter solopgangen. På alle markerne omkring stien derop er der sået honningurt, det ses her i forgrunden.
 Rockii pæonerne blev plantet i går, en her hvor der plejer at stå asters, jeg håber hundene lader være med at grave der, det er et af de gode gravesteder, synes de.
en anden blev sat her ved nordbedet, Bellis er ved at undersøge, om stedet er godt nok.
en tredie blev plantet i ørkenbedet, der stod en nøddebusk her, som musene havde anbragt der.
 Her er et billede af det næste rhododendronbed, som I nok kan se, er billedet fra en af de grå dage.
Til højre står R. Blanka
 15.5.

som de fleste hvide rhodoer starter den som lyserød og bliver hvid, dette billede er taget tre dage senere.
Den næste hedder R. Snehvide
 den har den rene hvide farve fra start til slut. Her kan I se placeringen af bedet i forhold til nordbedet i baggrunden og brændeskuret
meget smuk
den næste er R. Schneekrone
og som de fleste hvide rhodoer starter den som lyserød og bliver hvid, dette billede er taget tre dage senere.

 R. Simona har en lidt sjov form, jeg ved endnu ikke, om jeg vil klippe den bagerste gren ned, det gør ikke noget, at mine rhodoer er lidt anderledes.
 R. Simona
 har kæmpeknopper nu
og får lækre store blomster, billedet her er fra 18.5.
bagved Simona står

R. Hachmanns Picobello, den har en flot mørk ganeplet.
Nok om rhodoerne for i dag, her kommer aktuelle billeder af roser i blomst eller knop
 Morten Korch
 The Poets Wife
 Aprikola
 Grace med en lidt anderledes farve, end den plejer at have
 Lady Emma Hamilton
Molineux
 I dag var der også en solnedgang, flot himmel med gåsetræk øverst
Det har bestemt været en dejlig dag, jeg fik plantet staudepæonerne, der var så mange, at jeg delte med Cecil, som var på besøg i formiddag. Vi tog en runde og nød den lige så meget som en sommerdag :)
God aften til jer. 

26 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Det har helt sikkert bare været en dejlig dag med lun luft, vindstille og solskin - den helt rigtige dag at få tidligt fri :) Plejer ellers ikke at have held i vejrlotteriet ;) Perfekt dag at skulle plante pæoner i og dejligt at se, at du har stadig har bare pletter rundt omkring, hvor der kan komme nyt til. Hvis Bellis har godkendt projektet, er det helt sikkert det rette sted at plante :) Hvor er der mange forskellige hvide rhodoer - jeg fik jo Picobello med hjem fra Rhodohaven, og den har fine knopper. Faktisk vidste jeg ikke, at de fleste hvide starter ud lyserødt - interessant. Grace har mistet lidt energi, ser det ud til, men utroligt, som du kan blive ved med at finde skønne rosenmotiver, som vi andre så kan nyde, når det nu er slut hos os. Kan godt forstå, at du og Cecil nød runden - du må hilse hende fra mig. Smukke op - og nedgange.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja godt du for en gang skyld var heldig at få tidligt fri i fint vejr. Det var en fin dag at plante i. Ja Bellis godkendte straks projektet, så det var fint. Der er rigtig mange hvide rhodoer som starter med lyserøde knopper og senere blegner til hvide. Nå ja jeg kan godt huske, at du fik Picobello med hjem, det var godt nok ikke den du ville have, men jeg tror ikke, du fortryder. Ja der kommer hele tiden en ny rose, det er fantastisk. Ja det gjorde vi, jeg skal nok hilse hende. Tak for det og i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Så flott soloppgang/nedgang (som vanlig) hos deg :)
    Vakre rhodoer du viser også. Schneekrone står på min ønskeliste!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have. Schneekrone er lækker ja.
      Klem

      Slet
  3. Det var bare en super smuk morgen og også solnedgang, helt forrygende. Bare alle dage kunne være som i dag, så var vinter ingen sag - med god klar luft og dejligt lys.
    Det er da et stort plantearbejde med de nye pæoner osv. det må alligevel være koldt at gå derude og have fingrene i jorden.
    Smukke er de altså, de hvide rhodoer - er helt vild med Simona og den ganeplet den har.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var helt fantastisk ovenpå den grå kedelige dag i går, det kan vi lide.
      Ja der er noget arbejde med de nye pæoner, jeg havde nu heller ikke ventet at få så mange, men pludselig ville han af med det hele. Jeg synes faktisk ikke det var så koldt, jeg havde jo også handsker på.
      Ja de hvide rhodoer er også smukke, jeg har ventet nogle år på at se Simona i blomst, men hun var værd at vente på :)
      Knus

      Slet
  4. Hej Lisbeth. Sikken en god dag, du har haft i dag. Her har det været lidt gråt indtil i eftermiddag, så solen skinnede, da jeg cyklede hjem fra arbejde:) Det bliver spændende med alle de pæoner:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja en herlig dag, dejligt du fik lidt solskin på vej hjem fra arbejde. Ja det gør det.

      Slet
  5. Dagen i dag var bestemt helt i særklasse. Du er hurtig til at få pæonerne i jorden, det har de sikkert også bedst af. Det er iteressant at følge med i, hvordan rosenblomsterne forandrer sig med årstiden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Godt at høre at I også har haft en skøn dag. Jeg tænkte også, at pæonerne havde bedst af at komme i jorden med det samme, de har jo ligget siden i torsdags.
      Ja roserne ser noget anderledes ud i november end i juli, og vi er heldige hver gang en ny springer ud.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Den helt fantastiske sol opgang blev det heller ikke til her men lidt har jo også ret. En stille og lun dag for årstiden og også lidt sol så det har været dejligt selv om det meste af dagen er blevet brugt inden døre.
    Godt du har dine små hjælpere. Planterne skulle jo nødigt plantes forkerte steder :-) så blir det spændende hvor meget blomst der kommer i dem til næste år.
    Fine hvide Rhodoer med lidt forskellige nuancer.
    Min Morten Korch har også en gren med nogle knopper og en blomst på størrelse med den du viser men med lidt brunt på :-( om der er frost eller fugt der har skylden ved jeg ikke.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja lidt har også ret, men jeg blev lidt misundelig på de fine solopgange, de viste fra Kbh.
      Ja det er vigtigt, at hjælperne er tilfredse med plantestedet, sæt de graver dem op igen.
      Ja de hvide rhodoer er rigtig fine, det er en fest, når de blomstrer.
      Ja man kan godt ærgre sig lidt over, at en flot blomst bliver brun med det samme, for de holder ellers længe nu.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. lyset har været så dejligt idag, jeg har nydt det :)

    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja det er det bestemt, godt du har nydt det :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Ja, en super solopgang, men så var detstort set også slut, men det blev en dejlig lun dag +10! Og helt stille! Ja, du må have haft super arbejdsvejr!

    Gode steder til Rockierne - De rockier jeg satte herhjemme skød næsten alle nyt fra stammen, dog kun med et par blomster på de 8-9 planter, dem jeg satte i Sverige lavede det første års nyvækst nede fra jorden, de er i god vækst men jeg har endnu ikke set blomster der.
    Flotte hvide Rhodoer - og det er da bare sjovt med Simona!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg så flotte billeder fra solopgangen, men synd det ikke blev til mere. Det gjorde det nok heller ikke her, men det stille vejr var skønt, så jeg tænkte ikke over det.
      Godt med lidt mere info om Rockiierne, det er jo ikke en plante, jeg ved så meget om, men det gør du. Spændende om de blomstrer, jeg er tilfreds med bare en enkelt næste år, så jeg kan se, hvordan de ser ud.
      Ja de hvide rhodoer er fine, og Simona må gerne være lidt anderledes.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Flot solopgang og solnedgang.Jeg oplevede ikke solopgangen,da den stod op før mig.
    Hvis jeg havde mere have end jeg har tror jeg du har inspireret mig til et surbundsbed.Sikke mange forskellige rhododendroner der findes.
    Hilsen fra Lise

    SvarSlet
  10. Tak Lise
    så er det godt du kan se solopgangen hos mig :)
    Jeg vil gerne inspirere nogle til at lave et surbundsbed, der findes så mange skønne, men de kræver noget plads, så mange må vælge dem fra.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  11. Kære Lisbeth Ja jeg blev også glad over den smukke morgen. Jeg fik taget et rigtig Fru Høneballe himmel foto, i går morges. Men det gjorde vist mange andre også :-). Jeg synes ikke du skal klippe din simona ned, det er da så smukt med blomsterne i flere etager. Dens blomster er da helt vidunderlig smukke. Vidunderligt som dine roser stadig blomstrer, Her har jeg knop i wedding piano de første iår håber de springer ud. Jeg har sådan glædet mig til at se den. Jeg har overstået mit åbent julehave arrangement, så nu skulle der være mere tid til at blogge. hils Knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Ja det var en skøn morgen og en skøn dag i går, vi må da se dit Høneballefoto, der var mange smukke på fb i går.
      Nej jeg vil heller ikke klippe Simona ned, jeg har flere, der gror på den måde, uvist hvorfor. Det kan så blive kendetegn for mine rhodoer :)
      Spændende om din Wedding Piano bliver til noget, men den kan godt blive en skuffelse. Glæder mig til at se billeder af den til sommer, for den har jeg ikke. Så er det kun en weekend du har julehave arrangement, ja men så hører vi nok lidt fra dig igen.
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Svar
    1. Hej Heidi
      Smart måde at sige på, at du har kigget ind :)

      Slet
  13. Hej Lisbeth!
    Flot solopgang du viser, så også en del i nyhederne i aftes-mest fra Sjællænderne:-)
    Flotte rhodoer, også læser jeg lige at den anderledes form bliver dit varemærke/kendetegn, fedt:-)
    Min hot chokolate står stadig med fin knop, og nu kan man se farven, er spændt på om den vil åbne sig som en anden julegave, om end jeg tvivler.
    Ha en god dag i det FLOTTE og lækre vejr
    Krammer fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja sjællænderne var heldige og få en flot solopgang, men så vidt jeg forstår fik de ikke meget mere sol.
      Godt du synes, det er fedt med mine mystiske rhodoer :)
      Ja vi skal være heldige, hvis de sidste rosenknopper bliver til noget.
      Tak i lige måde,det er lækkert i dag ja.
      Krammer

      Slet
  14. Smuk solopgang du viser.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet