søndag den 27. november 2016

Havtur og frisk vejr

I dag blæste det også en del, men solen skinnede, det gør det mere attraktivt at komme ud. Jeg har igen været i gang med thujaerne, der er mange.


flot ser det ud i solskinnet
Acer grisseum har flammer på stammen
over middag gik jeg til havet, det var smukt og med en del bølger


 her ses færgen til Sjælland, den sejlede kort efter, jeg havde taget billedet
 det var højvandet, så det var svært at gå langs stranden
dejlig udsigt
Rhodoerne i dag:
R. lanathum x R. yakushimanum vokser også på en sjov måde, men nu er den ved at blive tæt
fine sarte hvide blomster med lys gane
 her står min ældste rhododendron R. Catawbiense Grandiflorum
og her er den så i blomst, det er vist godt jeg har klippet lidt væk på thujaen, så den får mere luft
til højre for den står
 en meget hårdfør rhodo R. Ponticum, den kan bruges som hækplante, det gør de i Lille Malund, hvor den bliver klippet som hæk, mens den blomstrer
 det kan jeg nu ikke nænne med de smukke blomster. Den blomstrer sent først hen i juni måned
Nu har jeg nævnt de rhodoer der står til højre for stien i stenbedet, her kommer dem til venstre
R. Isolabella er nævnt for nylig, men I får lige lidt flere billeder, jeg har så mange smukke

den er da skøn.
 ved siden af står R. Songbird
som endda har få blomster nu
og her fra 2.5.
Nok om rhodoer for i dag
Her kommer så de roser, der blomstrer nu:
 Aprikola
 Cressida
 Jude the Obscure
 Odyssey
 The Generous Gardener, jeg har været ved at studse thujaen, den vokser op i.
The Poets Wife
jeg gravede rundt om stammen på den ukendte rose og fandt til alt held mærkesedlen. Den hedder Britannia.
Jeg har skam også forsøgt mig med at være kreativ i dag, jeg kan nu se, at den mangler lidt finish, det må komme i morgen. Tak til Marie for inspiration, Bent har lavet skabelonen.
Fortsat god søndag aften

22 kommentarer:

  1. Jeg starter bagfra med det store, flotte hjerte. jeg vidste jo, I kunne gøre det, og det er en god idé at placere hjertet på lågen. Der er en stor og lidt overraskende kontrast mellem de første og tætpakkede billeder fra haven og de efterfølgende, mere åbne billeder fra stranden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja vi var jo nødt til at prøve, når I kunne :) det var ingen problem for Bent at lave hjertet, så måtte jeg jo også følge efter. Det var selvfølgelig Bents idé at hænge det på lågen. Ja det har du egentlig ret i, men nu var der også meget høj himmel ved havet i dag.

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Her har det været en rigtig flot dag og vinden fik vi først at føle sidst på eftermiddagen. Vi har været til barnedåb. Det blev dog ikke sent da det var med efterfølgende brunch så kl 15 var vi hjemme og så fik græsplænen med de sidste blade fra birketræet en tur med den "nye" plæneklipper som har bioklip så bladene blev lige så fint pulveriseret.
    Kan se at det var en frisk tur til havet og smukt ser det ud.
    R. Isolabella er jo et helt blomster orgie. Så smukt og Songbird uhadada sikken farve :-)
    Skøn Odyssey knop. Du er sørme ved at komme efter det med det kreative. Dejlig velkomst ved lågen med sådan et hjerte.
    Jeg fik sat mine lystræer op og fundet nisserne frem men har begrænset mig i år så en del af dem har fået lov at blive i kasserne. Det blir jeg helt sikkert glad for når det hele skal pakkes ned igen :-)
    Fortsat god søndag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Her har det blæst helt godt, men nok mest over middag, flot dag i hvert fald. Dejligt med brunch efter barnedåben, så man kan komme hjem og slå græs. Bent har også slået græs i dag. Det var en skøn tur til havet.
      Ja R. Isolabella blomstrer helt vildt, hvis den ikke får frost midt i det hele. R Songbird er lige din og Lindas farve.
      Tak for det - ja vi har også sat lys op, men du har ret, når det hele skal pakkes ned igen, er vi glade for, at vi ikke har hængt så meget op.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Her har der også været fuld knald på solen hele dagen med et meget skarpt, hvidt lys - det var lige så det skar i øjnene. Skønt at komme med på en tur til havet, og så endda med bølger på :) Jeg var ved sørn for at se solnedgang, men den var egentlig ikke noget særligt, til trios for en skyfri himmel. Dejlige rhodoblomster - tror, det er første gang, du viser Grandiflorum - mon ikke din er ligeså stor som min? Britannia er en rigtig fin rose - dufter den også? Fint hjerte, du har lavet - og det er dig, der ikke er kreativ ;)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda (der var du jo:)
      Ja det var der også her, men det var en skøn tur til havet, rigtig flot og larmende. Jeg bemærkede godt, at der ikke rigtig var nogen solnedgang til aften, men der var masser af stjerner her i aften.
      Jo vores Grandiflorum har nok ca. samme størrelse.
      Britannia dufter ikke nu, jeg mener heller ikke, at den gør til sommer. Tak - ja hvis jeg øver mig kan jeg godt, men det er ikke der min interesse er størst :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. ... Ej, et hjerte... Hvor flot:) jeg er slet ikke kommet i gang med noget og gør det nok heller ikke i år.
    Isolabella er så smuk at hun slår mange andre.
    Utroligt med roserne, jeg har vist kun tre med blomst tilbage.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla :)
      Jeg får nok heller ikke lavet meget mere, men overvejer et mere på lågen.
      Ja Isolabella er fantastisk.
      Der bliver ved at komme nye roser, det er skønt, men de er længe om det.
      Knus

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Nå, så kom der da alligevel lidt pynt;) Det er da lidt hyggeligt og så er det jo ret diskret!

    Har Brittania været mere pink i det tidligere - For det skulle den da vist være...?

    Flotte solbilleder!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det gjorde der, jeg ville jo ikke skuffe dig :) Tak fordi du synes, at det er diskret.
      Britannia er nærmest abrikosfarvet, mere gul om sommeren med let orange i kanten. Jeg finder et sommerbillede til i morgen. Jeg fandt den her https://www.shootgardening.co.uk/plant/rosa-britannia.
      Tak for det - også dejlig aften til dig.

      Slet
  6. Aprikola tager altså prisen idag!!
    Det har været et fantastisk vejr, desværre måtte jeg opholde mig indedøre. Det ser pragtfuldt ud med din. strandtur. God fornøjelse med din videre tjuja-klipning - det kan være farligt at få gang i saksen. Man kan blive grebet af stemningen. ;o)
    Og så har du kastet dig ud i kreative kreationer.... ja, så må jeg jo stå alene tilbage, som hende der ikke laver dekorationer! ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Det er også et ret godt billede af Aprikola, så det forstår jeg godt.
      Ja skønt vejr, synd du måtte opholde dig indendøre. Det var en dejlig strandtur, jeg elsker høje bølger med skumtoppe.
      Jo tak, du har ret, det kan hurtigt blive for meget med klipningen, og man kan ikke sætte det på igen, det har jeg prøvet.
      Det må du undskylde, men jeg blev inspireret hos Marie, det kan du også finde ud af at lave, når jeg kan :)

      Slet
    2. he he... jeg så også de fine hjerter hos Marie, og idag faldt jeg for glassene hos Jette. Rart der er lidt derude, der ser overkommeligt ud! ;o)

      Slet
    3. God morgen Jette
      Ja især for os, der har 10 tommelfingre :)

      Slet
  7. Så flott hjerte du har laget! Rhodoene behøver jeg ikke si noe mer om, bortsett fra at de er så vakre alle sammen :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja der findes mange vakre rhodoer :)
      Kram

      Slet
  8. Velkommen i de kreatives rækker. Fint første forsøg..du kan jo godt. Nu du er gået i gang med at beskære de stedsegrønne har du jo nok at øve dig med.
    God uge til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Rita.
      Ja der er masser af materiale at øve sig på, så må vi se, hvor meget det bliver til :)
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Det øverste billede er da helt fantastisk med træernes silhuetter i det stærke sollys. Jeg er ogå ret imponeret over dine roser. Aprikola er den flotteste.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Tak skal du have, ja sådanne billeder kan jeg godt lide at tage. Roserne er imponerende, især Aprikola er flot lige nu.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Så kom du også med på hjertetrenden, og det pynter hyggeligt på lågen:-)
    Det er nu rart når solen skinner selvom det vidst var en frisk blæsende tur til stranden du havde. Smukke billeder af udsigterne til havet og af jeres solskinshave.
    Roserne bliver bare ved og de bliver også ved med at se smukke ud på trods af kulden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja man kan jo lære meget på bloggene :) jeg er også vældig glad for at have det der på lågen.
      Man kan klare meget mere, når solen skinner og gå meget længere i solskin end i gråvejr. Det var en herlig tur til havet.
      Tak skal du have, ja roser klarer sig godt.

      Slet