mandag den 7. november 2016

Husk at kigge op

Jeg var lige ved at glemme at kigge op, heldigvis opdagede jeg denne skønhed i går.
Tænk at have så mange blomster i Penny Lane d. 7. november, heldige mig.
Men der er også andre roser:
 A Whiter Shade of Pale bliver ved et stykke tid endnu, hvis ikke frosten ødelægger dem
 Aprikola ikke køn men standhaftig
 Astrid Lindgren
 Café havde gemt sig i Aprikola, men jeg fandt den.
 Crocus Rose
 også her
 Hot Chocolate
 King´s Macc
 Lady of Shalott
 Mia
 Scentsation
Scepter d´isle
Vi har fået snebyger det meste af dagen i dag, det var nu ikke noget, der blev liggende. Solen har vi ikke set, men koldt har det været.
 Flere kunne godt lide billedet taget her fra stenbedet, derfor tog jeg et nyt i går.

 Papegøjebuske tiltrækker sig som sædvanlig opmærksomheden, jeg nyder den, hver gang jeg går ud i haven.
 Parykbusk og heuchera er et godt match nu sammen med rhodoerne i nordbedet
Bøgetræerne i skoven er smukke lige nu med deres gyldne farver
I skovbunden er det nu bregnerne, man lægger mærke til, de kommer her uden navne, de er for svære at huske på.



 Denne købte jeg Grundlovsdag hos en hollænder, der står der hvert år.

 Kirkegårdsbregne også kaldet mosbregne / Polystichum Setiferum

Som I kan se, er de meget forskellige, jeg er ikke samler, men har dog alligevel købt en del.
Til slut en blomst
Cosmos / Stolte kavalerer, skænket af Anne fra Nordfyn :)
Ingen solnedgang da vi ikke har set solen siden i sidste uge.
Fortsat god aften

26 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Og herovre fik vi pludselig klar sol, men nogen varme var der ikke rigtig i den. Det blev koldt på fingrene bare at tage billeder!
    det var ellers noget af en stribe roser du stadig har i blomst. Men du har selvfølgelig også mange at tage af:)
    Spændende om Hot Chocolate når at blomstre igen!

    ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja I var heldige, nej den varmer nok ikke længere den kære sol. Det er koldt at tage billeder nu, det var det også her.
      Ja det er jo det, jeg har mange at tage af.
      Jeg er også spændt på om Hot Chocolate når det, når den er så langt, men nu bliver det jo koldere, så det går nok ikke.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Ikke alene er det flot som Penny Lane blomstrer men i det hele taget at du har så mange roser der stadig er gang i :-)
    Bregnerne er smukke hver især og jo ham hollænderen havde meget at byde på. Desværre er det ikke noget min have egner sig til og plads til det har jeg jo heller ikke. De passer rigtig godt ind i din skov.
    Hvis du ikke er alt for grundig med lugejernet til foråret så vil du helt sikkert få selvsåede Cosmos. Det er de ihvertilfald ret villige til her.
    Kl 8.30 gik jeg ud for at få de sidste krukket sat ind i drivhuset og jeg skal da lige love for at det var en kold fornøjelse i blæst og lidt sne men nu er det gjort. Jeg havde også en stor kasse æblet stående ude i carporten som kom ind i skuret selv om de varslede 7 graders frost nok ikke kommer her.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er imponerende med alle de roser, men som Karsten skriver, så har jeg jo også mange at tage af :)
      Ja hollænderen havde mange spændende bregner, den ene af dem jeg købte er forsvundet, jeg tror, det blev for tørt for den. De er fine der i skoven ja.
      Jeg ved dine Cosmos selvsår sig villigt, jeg har for en sikkerheds skyld taget frø, så jeg håber at klare den næste år. Hjemme på Bakken såede de sig mellem brostenene, men her er vist kun dem, du har givet mig.
      Godt du har fået det sidste ind, selvom hverken I eller vi får 7 graders frost, så er det nok klogt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. ... som du da kan, med de roser :) Hvilken fryd !
    Og fine bregner, de er også smukke.
    Og papegøjebusken... oh.... :)
    Vi har ikke set sne her endnu, men det lover de skam til i morgen.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det går ret godt med roser, men som Karsten skriver, så har jeg jo også mange. Bregnerne er jeg så glad for, ja og det er jeg bestemt også for papegøjebusken. Bent har ikke bestemt mange planter i haven, men det der har han valgt, det var godt :)
      Vi har sne på havebordet nu, så må vi se, hvor meget mere, det bliver til.
      Knus

      Slet
  4. Jeg elsker bøgetræer, og lige nu står de med de smukkeste efterårsfarver. Det må se fint ud i din skov med træerne og alle de dejlige bregner.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det gør jeg også, de er så smukke nu. Jeg synes selv, jeg har en dejlig skov, det gør mange af mine besøgende også, især om foråret er de betagede af skovbunden.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. God morgen Lisbeth!
    Glæder mig til mine to pennyer, som jeg også glemte at vise dig.
    Det er et fantastisk kig over stenbedet, det giver et sus i maven:-)
    Du har mange lækre bregner:) jeg har selv investeret i nogle til en mindre formue i Plantorama, for efterfølgende at opdage at man kunne få dem til under det halve i jem og fix, hi hi, så kan jeg lære det;-) men de er lækre alligevel.
    Græsserne jeg fik af dig er plantet på det blivende sted, og skal være med til at skabe en helt nyt helhedsindtryk, så der bliver noget for gravearbejderen-mig her til næste år;-) de egebladede må stå i højbedet til næste år.
    Ha en god dag
    Snevejrs kram Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Anette
      Det kan jeg godt forstå, den er nu også dejlig.
      Jeg tænkte selvfølgelig på dig, da jeg tog det billede, i dag er der lidt sne på, men der er nok mere hos jer.
      Ja bregner er dyre, jeg har købt mine på nettet, der hvor jeg har købt er de ikke så dyre.
      Det bliver spændende at høre om dit nye projekt med græsserne næste år.
      Tak i lige måde
      Snevejrskram tilbage
      Lisbeth

      Slet
  6. Jeg venter i dag at få leveret nogle ting fra planteskolen (det må vist blive det sidste i år), bl.a. tre stk. Penny Lane, så det er godt at se din i fuld blomst :-)
    Jeres bregner er smukke. Jeg havde nogle i Holte som fik gule blade allerede sent på sommeren, men jeg kan se at der findes bregner der opfører sig anderledes.
    God tirsdag til dig, Lisbeth!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Så var det godt, jeg fik taget et billede af Penny Lane i går, så du kan glæde dig til at se dine i blomst næste år.
      Der findes mange bregner, måske skal du have nogle af dem, her er et link http://www.theplantexplorer.com/category/bregner-skovbregner-12/ de er ikke så dyre, så måske var det ikke de sidste planter i år :)
      Tak i lige måde Nana
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Bare skønt med mange roser i blomst hos dig her på en iskold dag med snevejr. Der er altså noget med Penny Lane - kan se, at det også er en sport af New Dawn ligesom Awakening - begge er åbenbart langt sundere og mere blomsterrige end det mødrene ophave. Awakening ligner Penny Lane meget, og den blomstrer her med mange blomster, mens sneen daler ned over den :) Spændende med de mange forskellige bregner du har - kan se, at du har givet Nana et link, så det vil jeg da også lige tjekke ud. Men jeg køber ikke mere i år ;)! Det er bestemt et dejligt billede fra Stenbedet, som tåler gentagelse. Parykbusk og Heuchera er et fint match - bliver mere og mere glad for Heuchera og kan ikke lade være med at købe flere varianter. Jeg synes især, den rigtig kommer til sin ret sensommer/efterår. Så fint med blomstrende Cosmos på det her tidspunkt - den må jeg prøve til næste år.
    Fortsat god dag!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er ikke så tosset, men mon ikke det snart er slut, det er noget koldt nu og med lidt sne, så springer de sidste nok ikke ud. Jeg har ikke Awakening, men jeg har set, at du roser den meget, så måske skal jeg have fat i den. Penny Lane er i hvert fald skøn. Bregnerne er ellers billige der, men de har kostet det samme i en del år, så det kan godt vente :) Heuchera er lækker ja jeg har bare så mange ens, det bliver lidt kedeligt. Cosmos er en fin blomst og flot at den er med endnu, hm har dog ikke set til den i dag.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Har lige kigget på hjemmesiden, og de har da rigtig mange fristelser ud over bregner - uha :) Hvis du gerne vil have nogle Heuchera i andre farver/variatoner, kan jeg da tage med til dig næste gang, vi ses. Lagde mærke til, at du kiggede på de lysegrønne, da i var her :)
      Knus

      Slet
    3. Ja der er mange fristelser hos dem. Jeg har en lysegrøn, men den er ikke særlig villig, så ja tak, hvis den er delbar.
      Knus

      Slet
  8. Det er herligt, at også ganske almindelige bøgetræer leverer sådanne flotte farver. Den hollandske bregne er vist en mahognibregne. Den skiller sig ret tydeligt ud fra de andre; men ellers er jeg enig i, at bregner kan være svære at holde ude fra hinanden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er det, det må også være flot med jeres bøgehæk nu. Ja du har ret, den minder om en mahogni bregne, jeg har en som ikke er så stor som denne.

      Slet
  9. Hej Lisbeth!
    Fantastiska färger på papegojbusken, och av alla fina rosor blir favoriten Café. Vilken vacker ros.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja papegøjebusken er utrolig flot med alle farverne. Café er en meget vacker rose, men nu er det vist snart slut med roserne, vi har det koldt og med lidt sne i dag.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Hold op så mange roser du har endnu.
    En fryd for øjet.
    Her er koldt, men solen skinner.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak skal du have, jeg tror, det er slut nu, her sner det og ingen sol.
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Hej Lisbeth

    Rosene dine er bare helt utrolige! Tenk å blomstre så lenge som de har gjort. Men snart blir det vel frost hos deg også?
    Her er det -6 og 50 cm med snø, så jeg er klar for å gå i hi ;)
    Klem

    SvarSlet
  12. Hej Marit
    Jeg tror også festen slutter her nu, vi har fået et let lag sne og temperaturen nærmer sig frysepunket.
    Men det er jo ingenting mod det du har.
    Klem

    SvarSlet
  13. Etter noen dager i Oslo sammen med venner, barn og barnebarn (søndag var det 15 barn fra 9 år og under som boltret seg i snøen, ca 20 cm.) Herlig !
    Rosene dine er fortsatt flotte:-)Her er alle i ferd med å si takk for seg. Ingen snø, men skikkelig barfrost,-10 idag morges.
    Ha en fin uke.
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Det har gået livligt til med alle de barn :)
      Ja roserne er med endnu, men her er det også ved at være koldt, dog ikke - 10 kun ved frysepunktet.
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet