mandag den 21. november 2016

Stor pakke og lille pakke

 Billedet er fra den 19.11. det har været gråvejr i dag
heldigvis kan sydbøgen lyse op
Stormen var hård i går, men roserne klarede det næste alle
Penny Lane er dog blevet lidt slidt af at piske mod væggen
 men Hot Chocolate står flot endnu
 Jayne Austin er lidt beskyttet inde i Cl. Jackmanii, spændende om den når det.
 New Dawn har sat en enkelt blomst
og Souvenir de St. Anne står flot
Nå til den store pakke:
en rigtig flink mand, som jeg kun kender fra facebook har sendt mig denne kasse pæoner, jeg skulle kun betale fragten. En flot donering til haven, tak Ole.
se lige nogle kæmpe rødder, der var en hel del Rockii pæoner imellem, sådan nogle er altså dyre
 Ole har venligst udlånt nogle billeder til mig, glæder mig til de blomstrer hos mig
så vi har haft travlt med at plante i dag
i morgen skal jeg have plantet staudepæonerne, som I kan se, var der også en del af dem.
Forhåbentlig kan jeg vise et flot flor næste år.
Den lille pakke, ja hvad var der i den? Den var ikke til mig
Bent købte sig et nyt kamera Lumix G 7, så det var store pakkedag i dag :)
 Lidt mere fra nordbedet R. Polarnacht viste jeg i går. Ved siden af står R. Robert Seleger
her er den i blomst sammen med Polarnacht, de passer fint sammen
her foran står R. Cita
næsten helt dækket af hvide blomster d. 26.5.
 Den lille gule sag her foran er desværre altid gul i løvet, den hedder R. Negligé
billedet er fra 15.5.
Her er et billede af hele bedet, taget d. 16. nov.
bagerst i bedet står R. Gundula og R. Blue Peter, de ligner hinanden meget
R. Gundula forrest og et glimt af R. Blue Peter til venstre bagved
R. Blue Peter
Foran står R. Festivo
Her et billede af dem alle tre sammen og Negligé foran
Her har vi de sidste i bedet R. Bernstein og R. Peppino
Så er hele nordbedet præsenteret.

Til jer som måske ikke er så begejstret for rhodoer kommer her et par rosenbilleder, Rosa Mundi.
Fortsat god aften


28 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Det var da et par skønne pakker :) Det var virkelig gavmildt af Ole - skønt med den slags søde mennesker! Det bliver spændende at følge de nye pæoner - de ser rigtig fine ud med store, kraftige rødder. Her har det også været gråt og mørkt i vejret - eneste variation har været et par kraftige byger ind imellem. Dejligt med den grundige gennemgang af Nordbedets rhodoer - det er næsten som at stå der en solskinsdag i maj :) Det er det rene festfyrværkeri af blomsterrigdom :) Flot, at de fleste roser klarede den hårde vind i går - det blev nu aldrig så voldsomt her. Rosa Mundi er en dejlig, gammel rose, og fortællingen om skøn Rosamund, på hvis grav, den voksede frem, er jo også, er bestemt værd at tage med.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det var skønne pakker fra en gavmild Ole, ja det er skønt. Det var kæmpe rødder, han skrev selv, at han aldrig havde set så store rødder før. Bygerne er vi sluppet for, men gråt og mørkt har det været. Ja så er det godt at se forårsbilleder i sådan et kedeligt vejr. Her var vinden slem,så jeg er glad for at roserne klarede det nogenlunde. Ups ja den historie om Rosamund burde jeg skrive i forbindelse med billedet, men jeg må med skam meddele, at jeg ikke kender den.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth. Det var vel nok nogle gode pakker - hvor heldig kan man lige være:) Jeg er sikker på, at de får det godt hos dig! Jeg fik foræret nogle roser i går, men de er ikke gravet op endnu. Der er vist en 5-6 stykker. Så jeg er også lidt heldig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det var gode pakker, jeg håber, de bliver glade for at være her. Så var du jo også heldig, dejligt at få foræret roser, det hører vi nok mere om.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Hold da helt op for en god dag I har haft :-) og så at slippe med at betale portoen det er jo fantastisk. Skønt med søde havefolk der har lyst til at dele ud af godterne. De ser sørme livskraftige ud så det blir spændende at følge dem i deres nye omgivelser. Kameraer har jeg overhovedet ikke forstand på men er overbevist om at det er et rigtig fint et Bent har investeret i.
    Gennemgangen af nordbedet beboere har været spændende og på disse grå dage har det været dejligt at gense deres blomstring.
    Det var noget af en forandring vejret har taget natten over. Der var godt nok gang i blæsevejret da jeg gik i seng og så var det helt stille da jeg stod op igen og temperaturen føltes noget mere behagelig og de næste dag ser ud til ligefrem at blive lune :-) og bedst af alt der loves tørvejr. Håber at vi så også får lidt at se til solen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vi har haft en fin dag, Bent slap nu ikke så billigt :) Ja det er da herligt, Karsten har fortalt om ham på sin blog. Nej jeg har heller ikke forstand på kameraer, men Bent er svært tilfreds.
      Godt med lidt blomster på en grå dag.
      Ja sikken en forandring - stille vejr til morgen, det var dejligt. Temperaturen steg også til det dobbelte fra lørdag aften til søndag aften. Ja lidt solskin ville være godt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Dejlige billeder her en våd novemberdag. Tak for de mange blomsterkig.Godt til Bent med nyt isenkram. Her prøver jeg at holde trit med forsendelse af planter. Min Rhododendron thomsonii er rigtig flot og stor.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Ja det er godt med lidt blomster på en grå novemberdag. Ja så var han glad. Du har nok at se til, det er da flot. Får jeg et billede af R. thomsonii? Den vil jeg gerne se.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  5. Skønne pakker - det var vel nok en gavmild gestus af Ole.
    Får du så også lov at prøve Bents nye camera, mon ?

    Nordbedet er en perle og rhodoerne der passer jo så godt sammen. Den hvide azalea er også meget smuk der.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var skønne pakker og meget gavmildt af Ole.
      Nej jeg skal vist ikke prøve hans kamera, det er for avanceret for mig :)
      Tak skal du have, ja nordbedet er blevet et godt bed.
      Knus

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Alletiders med gode pakker!
    Flotte pæonrødder fra Ole, ser jeg også et par løg??
    Jeg har jo selv tidligere nydt godt af Oles generøsitet, kvaliteten er i top!
    Godt med et lækkert systemkamera til Bent, mon ikke vi kommer til at se nogen af hans billeder her på bloggen?

    godt i klarede den heftige blæst - tror den var værre hos jer end herovre!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var herligt, og nogle meget flotte pæonrødder. Ja du ser et par løg, jeg var også spændt på, hvad det var, så jeg måtte skrive til Ole og spørge. Han mener, det er disse her Sauromatum venosum, de breder sig vildt i hans drivhus. Ja man kan ikke klage over kvaliteten på hans planter, han er godt nok generøs, tak for tippet.
      Jeg skal prøve at lokke et par billeder ud af Bent, når han får øvet sig lidt.
      Blæsten var i hvert fald slem her hos os ja.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Sikke nogle lækre pakker - jeg ved snart ikke, hvad der er bedst! De der pæoner er da vildt imponerende, det bliver spændende at se næste år! Blæsten var hård her, men ingen alvorlige skader, heldigvis. De store grene, som lå på plænen, blev hurtig ekspederet væk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej aase
      Ja da var vi heldige. Ja pæonerne er meget imponerende, jeg glæder mig også til at se dem næste år. Nej vi fik heldigvis heller ikke alvorlige skader.

      Slet
  8. Det har da næsten været som juleaften hos jer i dag. Sikke nogle dejlige og gode pakker. Er sikker på pæonerne vil trives hos jer.
    Det var træls i fik al den blæst. Her slap vi fri, hvilket jeg er meget taknemmelig for.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det er lige før, at det var som juleaften. Ja lad os håbe, pæonerne vil trives her.
      Jeg kan godt forstå, at du er taknemmelig for, at I slap for blæsten, det er godt at slippe for med alt det fine, du har i haven lige nu.
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Heldige deg! Flotte pakker, og så godt å få plantet de med en gang. Det blir nok en flott blomstring hos deg til våren.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg var heldig, du har noget mere erfaring med dem, min er meget lille. Ja jeg håber, der bliver en flot blomstring til våren.
      Klem

      Slet
  10. Kære Lisbeth. Herligt med pakker, og sjovt ordspil med den lille og store pakke. Det bliver spændende at se pæonerne til næste forår/sommer om de vil blomstre trods flytning.... Mojn

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Merete
      Ja det er herligt med pakker :) Ja det bliver rigtig spændende med pæonerne, om de vil blomstre, det må vi håbe.
      Mojn

      Slet
  11. Fine billeder som altid.
    Tillykke med kassen med pioner. Nu har du noget at glæde dig til...
    Fint kamera Bent har købt.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak skal du have, ja det er dejligt at have noget at glæde sig til.
      Tak i lige måde

      Slet
  12. Det var et par lækre kasser eller æsker, hver på sin måde. Mon ikke der går et års tid, før du ser blomster i større stil i de nye pæoner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er lækre sager både pæoner og kamera. Det var netop det, jeg gerne ville vide, du ved mere om pæoner, end jeg gør. Så jeg skal ikke forvente blomster til foråret.

      Slet
  13. Godaften Lisbeth.Ja !!! vejret er ikke noget at skrive hjem om lige nu.
    Men heldigvis ikke så koldt.
    Og det bliver da dejligt når nordbedet blomstre med alle de smukke rhodoer.
    Men gode pakker til både dig og Bent.
    Spændende om dine pæoner blomstre næste år.
    Godaften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Jeg klager bestemt ikke over vejret i dag, det har været skønt og stille og ikke koldt nej.
      Ja det bliver godt at se de smukke rhodoer i nordbedet i blomst.
      Ja det var gode pakker, så må vi se, om pæonerne kommer i blomst næste år, men jeg skal nok ikke regne med det.
      Knus Lisbeth

      Slet
  14. Holdnuop en lækker kassefuld du har fået af Ole, jeg er grøn af misundelse;)
    Pæonerne plantes højt og gerne med lidt grus i jorden, men det ved du sikkert allerede:-)
    Tillykke til Bent med kameraet - det skal jo ikke være planter det hele.
    Men altså et par skønne pakker I modtog

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var en lækker kassefuld, og jeg kan godt forstå, at du er grøn af misundelse, det ville jeg også have været.
      Jeg har forsøgt at finde gode steder til plantningen, men det med grus i bunden har jeg godt nok glemt :( Håber det går alligevel, der var mange, så det var svært at finde pladser. Jeg skulle nok have sendt nogle til dig ;)
      Nej det synes Bent åbenbart heller ikke det skulle, det er nu ok, det er jo det, han hygger sig med, det kender du.
      Jep de var lækre.

      Slet