onsdag den 6. april 2016

Aprilvejr

I aftes silede regnen ned ved 23 tiden, jeg tømte 23 mm af i morges, suk.
igen vand på gårdspladsen
 og rundt om træet her i det snoede bed
stierne i skoven er mudrede og der står igen vand her, suk.
klokken 8 kom solen frem, men ikke ret længe, heldigvis kom den frem igen om eftermiddagen, men de lover mere regn, og det regner nu, det er trist.
Heldigvis grønnes det alligevel mere og mere derude
Peberbusk og R. Orbiculare Blauköpfchens knopper passer perfekt sammen
 R. globigerum blomstrer fint trods den megen regn
 og R. Isola bella har endelig åbnet en enkelt blomst
 lidt tættere på Corylopsis willmottiae´s knopper
 Brogetbladet judaspenge
 lungeurt / Pulmonaria blomstrer flot
og en narcis, som står ved den gamle bænk og blomstrer nu.
Her kommer masser af påskeklokker:
da jeg vendte denne op for at tage et billede, sad der en lille snegleunge i den, jo jo de er i fuld gang :(
regnen får dem rigtigt frem.








Til slut noget helt andet
En gyldenlak som jeg har fået af Marianne fra Fredericia.
Fortsat god aften

28 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Jeg er helt forelsket i dine påskeklokker! Så dumt at sneglene igjen plager de. Det har vært opphold her siden kl. 10, og vi fikk se solen et par øyeblikk. I morgen skal det regne hele dagen igjen.
    Nå behøver vi sol! :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      så er vi to, jeg er også vild med dem, men sneglene er jeg ikke vild med. Her var lidt sol i eftermiddag, men det regner igen her til aften.
      Ja vi gør.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth. Dine påskeklokker er bare flotte. Jeg kan også godt lide påskebedet. Det er spændende at følge dine billeder. Du har meget, der er i gang på denne årstid, det suger jeg til mig,da min have er noget grøn og jeg vil gerne have flere farver ind på dette tidspunkt. Jeg var lige ude at tjekke om der skulle være nogle snegle, men jeg så ikke nogen. Nu skal vi åbenbart til at tænke på dem igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak ja jeg er glad for dem, du må have nogle, de er gode at have på denne årstid, så haven ikke kun er grøn. Godt du ikke så snegle, de er også bittesmå endnu, så de er ikke nemme at få øje på, hos mig er de desværre igen.

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Det er da bare træls, at der nu står vand i din have igen - du var lige sluppet af med det efter sidste omgang regnvejr - håber, at weekendvejret retter op på det! Spændende at følge Globigerum fra i går til i dag - der sker virkeli noget hen over et døgn :) Og så er Isola Bella også kommet i gang - tænker, at det snart går stærkt med mange rhodoer i blomst på én gang :) Sikke en fantastisk påskeklokkekavalkade - det er vi jo nogen, der er meget glade for, at du viser. Utroligt så mange fine varianter, du har. Dejligt gensyn med lungeurten - mine to er desværre forsvundet. Er det ikke meget tidligt, at du har gyldenlak i blomst - fin er den i hvert fald :)
    God dag til dig i morgen!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja jeg er godt træt af alt det vand, det var stadig fedtet derude, nu er det helt mudret igen. Jeg bryder mig ikke om vinden, men den kan vel tørre lidt sammen med noget sol. Ja nu er der så småt ved at være gang i rhodoerne, men det varer lidt endnu, inden det rigtigt går løs.
      Påskeklokkerne står fine nu, jeg kan ikke lade være med at tage billeder, så det er godt I nyder dem. Jeg har masser af lungeurt, så du må have nogle, når vi ses næste gang. Jo det kan godt være, at det er tidligt med gyldenlakken, den er tofarvet, der er også en mørkerød blomst imellem.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Ja, mon ikke det er al det vand i jorden der tvinger sneglene op til overfladen?
    Jeg har også haft de første skader for de æder jo løs hvor de kommer frem.
    Vi fik kun 10mm og til aften er der vand i luften men ingen mm endnu.
    Gyldenlakken ser får sig da noget af et bad, den ser ellers spændende ud!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jo det er muligt, oppe i vores lille by ligger de allerede midt på vejen og kravler rundt, så det varer nok ikke længe, inden de invaderer haven. Ja det var ikke meget vand I fik i forhold til os.
      Gyldenlakken er som de så ud i gamle dage, en rigtig mormor blomst.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Åh nej ikke så meget vand igen :-( så meget har vi ikke fået. Jeg har kun lige kigget på regnmåleren inde fra køkkenvinduet og jeg vil tro at der var omkring 15mm i den her til aften.
    Jeg et lidt spændt på mine judaspenge det blir jo første år at jeg skal opleve dem.
    Hvilken frækhed at sætte sig i påskeklokkerne det ækle kryb. Ja det er nok allerede nu at jagten skal sættes ind. Jeg har ikke set nogle her endnu. Jeg håber på et roligt snegleår igen som sidste år.
    Gyldenlak har jeg ikke men en af naboerne har og de plejer at være så flotte nyder dem når jeg går forbi. De står lige ud til vejen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er trist, der falder meget på Samsø hver gang nu, markerne står igen under vand.
      Ja det er spændende med Judaspenge, har du mon fået af den brogetbladede? Ellers har jeg nogen, jeg kan grave op til dig.
      Ja de lede snegle, det er så træls at skal slås med dem i år igen, dem slipper vi ikke lige af med, du var heldig sidste år, vi må håbe, det gentager sig.
      Ja så kan du nyde naboens gyldenlakker, du kan også tage frø, hvis du vil have dem :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Jeg fik frø af den brogetbladet judaspenge af dig som jeg såede sidste forår. Jeg fik også frø af den almindelig men kan ikke lige huske hvorfra. Ja frø af gyldenlak kan jeg sagtens låne nogle af men det kniber jo efterhånden med pladsen.

      Slet
    3. Nå du fik frø, det var fint. Jeg tænkte nok, det var derfor du nød naboens :)

      Slet
  6. åh ja vand vand vand og lidt sol - og så gråt, man kan hurtig komme til at savne solen og varmen - dagene herne er også grå og noget triste, så i denne her uge er det ikke blevet til noget have - nej det passer ikke har nemlig plantet to roser jeg har fået men ikke ved hvad hedder :-) men det skal jeg nok vise dig en anden dag, så nu har jeg 7 roser :-)
    Håber at vejret snart viser sin gode side selvom det er april
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten
      Ja det er træls med alt det vand, de kan gemme noget til sommer, hvor der nok bliver tørke ) det er meget trist, når det hele er gråt. Næ har du fået roser og haft tid til at plante dem, det er da skønt.
      Ja lad os håbe på sol snart og i hvert fald i weekenden.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Ja, været er det samme her, og i morgen får vi mer regn, og dammene renner over.
    Påskeklokkene dine er vakre, gleder meg til våre blir større, og sprer seg.
    Har vært ute og sett etter sniler, og har heldigvis ikke sett noen enda.
    Håper regnet gir seg hos dere.:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja det er træls med at det regn.
      Jeg vil også gerne have at mine påskeklokker bliver til store grupper.
      Ja sneglene er her desværre nu.
      Ja lad os håbe på sol :)

      Slet
  8. Du starter med det kedelige - vand og snegle - og slutter med smukke blomster. Gyldenlakken er, som du skriver, anderledes. Den er da også tidligt på færde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja vand og snegle er meget kedeligt at have for meget af.Jeg var ikke klar over, at det var tidligt med gyldenlakken, den stor også lige ved pavillionen, så der er mere solrigt, ikke fordi jeg synes, vi ser meget til solen, men nu skinner den da.

      Slet
  9. Hej Lisbeth. Hold op med vand I har fået. Noget er der også kommet her, men er i tvivl om hvor meget, men så får roserne da vand . Skønne påskeklokker. Der skal flytte flere ind til efteråret. De får jo stor reklame på de socialemedier.
    Hvor er den flot Gyldenlakken. Glæder mig til et billede hvor den er i fuld flor.
    Dejlig dag til dig
    Kh Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja det er ikke sjovt, og dog har det været værre endnu, nogle af rhodoerne står og sopper i vand, det samme gør et par roser, det varer noget, inden jeg skal vande. Hvorfor vil du vente med påskeklokker til efteråret, de er nemmere at få fat i nu, tror jeg da. Ja gyldenlakken er fin, jeg må huske at tage billede igen.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth, det er altså træls med alt det vand. Jeg tør slet ikke tænke på hvordan der havde set ud i Høneballehaven hvis ikke det havde været for alle Bents forbedringer på vandfronten.
    Nu må det gerne holde op med alt den regn og den kolde vind må også gerne lægge sig. Apropos lægge sig, så er jeg lagt ned af en influenza så det bliver ikke til noget havearbejde til mig lige nu.
    Rigtig mange hilsner og ønske om et par gode havedage med sol.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er rigtig træls med alt det vand. Ja hvis Bent ikke havde lavet alle forbedringerne, havde vi nok sejlet rundt i en robåd :)
      Ja det ville være dejligt med sol, stille vejr og lunere temperaturer. Øv at du har fået influenza, det er da træls for dig.
      Rigtig god bedring til dig.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Hvor er dine påskeklokker fine.
    Hold op hvor har i meget vand i haven.
    Nu må det godt snart holde op med at regne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase - ja jeg er glad for dem.
      Vandet derimod er jeg meget træt af. Vi er helt enige, vi gider ikke mere regn nu.

      Slet
  12. Hej Lisbeth!

    Usch för allt vatten som faller över vackra växter men julrosorna ser fantastiskt fina ut trots allt regn.

    Nu får vi lägga in en beställning på riktigt vårväder.

    Allt gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja vi er godt trætte af regn nu, men juleroserne klarer det :)
      Ja nu bestiller vi godt vejr.
      I lige måde

      Slet
  13. Hej Lisbeth
    Ja nu kan det snart være nok med alt det regnvejr, i har da vist fået jeres andel...vi vil ha sol og forår vil vi.
    Hvor står alle dine påskeklokker stadig flot. Det er rigtigt øv, at sneglene allerede er ude og lave ballade, de kan jo nok ikke stå for al den regn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja vi gider ikke mere regn, før det passer os, lige nu vil vi gerne have sol og forår.
      Nej regnen tiltrækker desværre sneglene, det er så træls.

      Slet