torsdag den 9. august 2012

Sommervejr med noget vind

Men det er måske meget godt med lidt vind, for ellers bliver det nok for varmt :o) I formiddags var det nu lidt køligt i skyggen, men lige nu er jeg kravlet i skyggen her ved computeren.
Jeg har trukket valmuer op i dag og sået frøene rundt omkring. Jeg har også gemt nogle kapsler for jeg har lovet nogen frø væk her på bloggen. Hvis du er interesseret i frø, så skriv lige en kommentar eller send mig en mail  lisbethklastrup@gmail.com så må vi se, hvor langt de rækker.
 Fra mit "hemmelige" udsigtspunkt ud over rhodobedet og den store have
Taget i den store have mod vest
Rosenbedet
Jeg har fået pakke i dag, jeg lod mig lokke i forleden dag af en reklame på Fb fra Susannes Blomstercafé
Pakken skulle være kommet i går, men var forsinket, så jeg var selvfølgelig bekymret for planterne, men det havde jeg ikke behøvet at være. Så flot pakker Susanne ind i mækekartoner og juicekartoner, så alle planter havde det godt trods det, de kom til at ligge i flere dage. Der var endda en bonusplante, jeg tror, det var fordi min klikfinger var gået lidt amok. Det er jo før set hos havebloggere. Bonusplanten var en skønhedsøje med brogede blade, den er jeg glad for.
Her er hvad jeg klikkede på.
Symphytum grandiflorum 'Goldsmith' - plante
Valeriana officinalis - Lægebaldrian - plante
Coreopsis rosea 'American Dream' - plante
Euphorbia dulcis 'Chameleon'
Geranium Purple Haze - rosa - plante
Polemonium caeruleum-hvid - plante
Veronica gentianoides Robusta

Planterne er plantet, i aften skal de vandes og så er det bare at vente på resultatet :o)

De skønne dagliljer kan endnu, det er imponerende
Her den hvide purpursolhat, jeg troede, det var White Swan, men har lige fundet skiltet, der står Alba på.
I får den lige igen i nærbillede, snart kommer der også blomster i et par andre, men ingen af dem kan vist slå Arabian Night
Lige ved siden af den står Banana Cream og chokolade cosmos, de er fine sammen
Clematis Niobe
Den skønne busk Diervilla, den har det fineste løv nu og har haft små gule blomster for ikke ret længe siden. Den danner rodskud, hvis nogen er interesseret i sådan en busk må I sige til.
Floksen er smuk i modlys
Brun star
 Græs fra Marianne den helbredende have, den fik jeg til blogtræffet
Denne her er også skøn, jeg kan ikke huske navnet på den
 El lille bed med hortensiaer
Lavatera en fryd for øjet



Så er der lige lidt liljebilleder igen
Montbretia igen
Bagved skoven er der et hegn og et dige, ved hegnet vokser en staudelathyrus i to farver lilla og lyslilla eller lyserød.
I regnvandsbedet vokser pileurt og astilbe, omme bag ved var der sort jord og en del skygge, så jeg såede et brev blandede sommerblomster, der kom ikke mange op, men nu blomstrer denne her
Hvad er det nu, den hedder? Jeg kan huske, at jeg som barn hjalp min far med at så den, men navnet er væk. Kan jeg få lidt hjælp til det?
Her kommer der roser uden navne, så I kan bare klikke på billederne og nyde








Ja så blev det rosetid, håber I nød dem, hvis I altså ikke er stoppet for længst.
Til slut et billede af aftenhimmelen fra i aftes
Når Bent kommer hjem, har han ferie til og med uge 34, så mon ikke han skal i gang med at lægge sten. Vi venter stadig på at få at vide, hvornår de kommer med pavillionen. Det bliver spændende. Bent skulle også gerne nå at få sig en cykeltur med overnatninger, han har nemlig fået ny cykel, den må prøves, så han kan få lidt fred :o)
Fortsat god dag derude.

16 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth.Det var da nogle dejlige indkøb du
    fik lavet.Er spændt på når du viser
    dem.Jeg synes din rosa blomst ligner
    en mamelukærme.Jeg har også taget
    valmuer op i dag,men jeg venter med
    at strø dem ud.
    Dejligt at Bent har ferie nu da
    vejret bliver rigtigt godt.
    Men lad ham nu lige få sin cykeltur
    på sin nye cykel.
    God dag til jer begge Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja jeg tror, det var nogle gode indkøb, men der er ikke så meget at se endnu, det var kun små planter allesammen, men de bliver forhåbentlig større.
      Det lyder godt med mamelukærme, det var også det jeg troede det var.
      Jeg tænkte, at jeg ligeså godt kunne strø frøene med det samme, tror du, det er for tidligt?
      Du kan tro, jeg skal nok lade Bent komme på cykeltur, det er ikke min skyld, hvis han ikke kommer af sted. Jeg har sagt til ham, at du synes han skal ud og prøve den nye cykel.
      Også god dag til dig.

      Slet
  2. Hej Lisbeth, mums for dejlig pakke du har modtaget, jeg lod mig også friste og fik også pakke idag ;o). Det er mest staude frø jeg har købt og en enkelt hvid storkenæb til mit nye bed. Dejligt du går og nyder det gode vejr, her har det også været sommer idag, håber det holder i weekenden så vi kan komme ud og få sol på næsen ;o), jeg er altså bare helt pjattet med Arabien Night, den er vi vist mange der ikke kan leve uden til næste år ;o). Den sommerblomst du mangler navnet på, vil jeg mene er en etårig mamelukærme. Endnu engang skønne skønne billeder du deler med os ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det var en god pakke, købte du også fra Susanne? Ja det er skønt, det endelig er lidt sommerligt, selvom det stadig blæser en del, men det skal vel stoppe de næste dage, det bliver dejligt.
      Jeg har altid godt kunnet lide Arabien Night, men den har aldrig været så stor og flot som denne her.
      Tak for navnet mamelukærme, det var også det, jeg mente, det var.
      Tak skal du have, jeg kan slet ikke lade være med at dele :)

      Slet
  3. Hej Lisbeth jeg vil gi jette ret din lyserøde blomst den ligner mamelukærmer. Jeg kunne godt tænke mig nogle valmuefrø hvis du har ligeligt
    Mvh Sofie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Sofie
      Du er i hvert fald den første, som har spurgt, så selvfølgelig får du valmuefrø. Jeg har fået din mail.
      Vh
      Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth. Jeg synes også, din sommerblomst ligner marmelukærme. Så fik du også samlet frø i dag. Som sædvanligt viser du nogle gode billeder af flotte planter. Det bliver meget spændende at følge med i arbejdet med pavillonen. Det er godt, Bent har ferie. Jeg er lige kommet ind udefra haven og syntes, der var noget køligt til sidst og hørte lige i radioen, at temperaturen falder ned til 8 grader i nat. Det er godt nok ikke meget. Dagen har ellers været så fin i dag. Hvor har du købt mange spændende planter. Rigtig god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Jeg er også lige kommet ind fra haven, det var hundekoldt, så jeg gad ikke kigge efter flere snegle i aften. Det må være fordi det blæser sådan for her er da godt 15 grader endnu.
      Jeg har en pose med birkes, så må vi se, om der er flere, som gerne vil have frø.
      Jeg glæder mig meget til at få at vide, hvornår de vil sætte pavillionen op. Sidst jeg spurgte kendte han ikke den nøjagtige dag endnu, men i uge 33 er det i hvert fald, har de lovet. Nå men det kender du jo alt til fra da I fik lavet orangeri

      Slet
  5. Jeg glæder mig også til at følge med i pavillon-projektet.
    Det er godt at Bent kan komme til ud og tanke op, inden det store flisearbejde :-))

    God aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej Karina så let går det ikke for Bent :o) Først flisearbejde så cykelferie. Pavillionen er lovet til i næste uge, så han er nødt til at lægge fliserne først. De skal være klar, før pavillionen kan sættes op.

      Slet
  6. Held og lykke med dine ny planter.
    Som altid gode billeder.
    Jeg tror lige som de andre, at det er marmelukærmer. De ligner i hvert fald dem, som jeg såede for nogle år siden.
    Rigtig god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Aase. Ja det må være mamelukærmer, er alle vist enige om. Det var også de eneste, der kom op af den blandede poser, ja og så måske nogle morgenfruer, de er ikke i blomst endnu.
      Ilm.

      Slet
  7. Så mange skønne planter du altid viser. Lavateraen er skøn, og liljerne ikke til at stå for :-)

    SvarSlet
  8. Ja du har så mange flotte planter at vise frem. Jeg siger lavatera, som vist er det samme som mamelukærme.
    Så har jeg lige et spørgsmål til regnvandsbedet. Den røde plante tv. i billedet, hvad er det? Den ser spændende ud og har lidt specielle blade.
    Så var der dømt røverkøb hos Susanne og dem skal vi nok få at se, når de er plantet ud.
    Det er altid spændende.... med nye planter. Her har det været lidt blæsende, men solskin hele dagen og pænt varmt.

    SvarSlet
  9. Hej Bente
    Ja du har ret. Den røde plante tv. i regnvandsbedet er en pileurt, den hedder red dragon. Ja den er nok lige noget for dig. Jeg er egentlig ikke så vild med den, men den ser flot ud på afstand også og gror godt.
    Ja altid godt med nye planter, når de gror lidt til, får I dem at se.
    Nu er det blevet fint vejr med sol her, men det blæser stadig en del.

    SvarSlet