torsdag den 2. august 2012

Lige nu buldrer det hen over os, der kom en byge og torden kl. 13.30 og nu er der snart en klar igen. Jeg har da heldigvis nået at lave lidt. Jeg har bl.a. strøet jernvitriol rundt om hele matriklen. Et godt råd jeg fik fra midtfynske Pia, det skulle virke så sneglene ikke gider komme ind i haven. Jeg håber, det hjælper for så snart klokken er 21, myldrer de ind i haven. En halv time før er der stort set ingen, men det er ved at være lidt træls at gå rundt derude i halvmørke. De lyse nætter er jo desværre forbi.
Jeg fik også luget og klippet ned i mit trekantede stenbed, det var tiltrængt. Campanulaen trængte kraftigt til at blive klippet ned.
Hundene kan jo ikke lide tordenvejr, så selvom det ikke regner endnu, er vi trukket indenfor et stykke tid.

I aftes skinnede solen lige ind i skoven på clematis Warszawska Nike og høstanemonerne, det måtte foreviges.
Bent er travlt optaget af at gøre klar til pavillionen
Jeg er vild med alle de hvide stauder her, de står ganske vist ikke i mit hvide bed, men pyt de tiltrækker sig opmærksomheden midt i staudebedet, hvor de står.
I staudebedet står ogs den egebladede hortensia, den er allerede ved at få efterårsfarver. Jeg har endnu aldrig set den i blomst, men når den bliver gammel nok, så kommer der nok blomster.
Phlox sherbet blend står også i staudebedet sammen med stormhat
Denne gladiolus står også i jorden altid, den kommer troligt igen hver år.
Japansk blodgræs står i samme bed, ørkenbedet.
I rosenbedet står hornviolerne i overflod
Astilbe i regnvandsbedet
Sommerfuglebuskene blomstrer fint i skoven
Staticen er ved at være i fuldt flor
 En nyudsprungen lilje Pink Wish
 Og en mere: Manisa

Big Brother

Roser
 Ghita
 Acapella
 Ambridge Rose
 Blue Moon med en blomst og masser af knopper
 Sofia Renæssance
Erotica
Og solen gik ned
Og lavede en smuk himmel.
Fortsat god dag til jer.

16 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth.Ja! jeg kan se at din blog den driller.Alle billederne blev vist to gange.
    Engang imellem driller den også mig.Så sker der mærklige ting.Men nu fik vi alle dine dejlige billeder to gange.Har to liljer som er lige på
    trapperne.Og jeg kan se at Bent stadig knokler.Det bliver spændende når det lille hus kommer op.Dine hvid floks lyser dejligt op.
    Rigtig god aften-og lad os håbe at det jernvitriol hjælper.Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg skal love for den har drillet. Det var fordi routeren var gået ned, så jeg havde ingen net, det havde jeg bare ikke opdaget.
      Jeg har slettet det ene indlæg og lagt roser på nu, så nu må du kigge igen :o)
      Ja Bent knokler og jeg er også spændt på at se det færdige resultat. Jeg kan slet ikke stå for bedet med hvide margurither og hvide floks.
      Ja vi håber det hjælper på sneglene.
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  2. Hvor er din lilje Pink Wish smuk.
    Jeg glæder mig til at se når pavillionen kommer på plads.
    Smukke solnedgangsbilleder.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er en meget smuk lilje, den har stået i flere dage for at springe ud, så det var spændende at se resultatet. Den er helt ny.
      Jeg glæder mig også meget til at se pavillionen på plads, det bliver så flot.
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Får I normalt altid så meget regn på Samsø? jeg synes, vi får rigeligt; men I slår os med flere banelængder. Til gengæld har I en fantastisk smuk aftenhimmel.
    Ja, det bliver spændende, når pavilionen kommer på plads.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Jeg synes nu ikke, det er så slemt med regn, i dag har vi fået to byger, det blev til et par mm. Får I mindre.
      Vores aftenhimmel er meget smuk i denne tid, Bent og jeg kappes om at tage billeder :o)
      Ja det bliver spændende :o)om 14 dage ca. og Bent skal have lagt sten først. Godt han har ferie om en uge.

      Slet
  4. Sikke nogen flotte og frodige bede du har.... mine bede ser lidt triste ud i øjeblikket, jeg må ha' hentet lidt inspiration i blog land, så der kan rettes op på det inden næste sommer :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Kunsten er godt nok at finde planter, der blomstrer på forskellige tidspunkter, det går jeg meget op i, for ellers bliver bedene triste. Solhat og floks lyser dejligt op i bedene nu. Ja hvad skulle vi gøre uden bloglandia :)

      Slet
  5. Jeg er også blevet så glad for de hvide stauder - så jeg har dem i næsten alle bede og derudover koncentreret i et hjørne. Maguritter er et hit synes jeg - og så hører de jo til "de gratis glæder" da den breder sig og kan deles ud andre steder i egen have og andres haver.
    Dit billed af floks og stormhat giver mig en god ide til den partner som min stormhat mangler. Den skal jo flette stilke med en høj lys staude - jeg havde tænkt på en lysgrønbladet busk, men det er mere besværligt at få til!
    Min hvide floks blomstrer endnu ikke - mon de forskellige hvide sorter har forskelligt udspring ?
    Jeg er helt vild med din hornviolkant - den er da bare skøn - hvor meget sol er der på det bed?
    hilsner fra Berit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Berit
      Ja de hvide stauder er især skønne, når man går længe ude om aftenen, men hele dagen lyser de jo op. Marguritter er ganske rigtig delsomme, min Broadway Lights er dobbelt så står i år, som den var sidste år.
      Floks og stormhat er et rigtig godt miks, det vidste jeg ikke, da jeg plantede dem :o)
      Hornviolerne står i mit rosenbed, så de får meget sol, men det betyder ikke noget for dem, de kan gro overalt, og de bestemmer selv. For 5-6 år siden købte jeg to små hornvioler en sort og en mørkeblå. De har frøsået sig i den grad og har siden vandret rundt i haven, og lige nu er de så i rosenbedet.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth. Tak for rådet om jernvitrol, jeg er spændt på at høre om det virker. Det ser rigtig godt ud med dine hornvioler, de er et flot match til roserne. Dine liljer er meget smukke og du har mange forskellige, det er interessant at se. Vejret er også noget omskifteligt her med regnbyger,når man mindst venter det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Selv tak jeg har nu ikke set nogen virkning, desværre. Jeg har slået 300 snegle ihjel i aften og Bent er i gang nu, inden jeg startede tog han 100
      :( så virkningen er ikke set endnu.
      Omkring hornviolerne læs lige mit svar til Berit ovenfor.
      Liljer ja de er smukke, dem samler jeg vist også på :)
      Ja mon det ikke er næsten over hele landet, der kommer byger af og til, rigtigt sommervejr er det ikke.

      Slet
  7. Kære Lisbeth.
    Hvor er de smukke dine liljer - du har godt nok mange!!!
    Det er da også fint at have Hornvioler nu, de er nu så søde!!!
    Også dejlige aftenbilleder.
    (jeg vil slet ikke nævne noget om snegle!!!)
    Stakkels dig, Lisbeth.
    Har set i har valgt pavillion - det bliver spændende at få den op.
    hilsner jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja jeg har også mange liljer og kunne tænke mig flere. Hornviolerne er skønne og blevet til utroligt mange. Gad vide hvor de vil være til næste år.
      Der er fine solnedgange i disse dage, dem nyder jeg mens jeg myrder. Det blev til knap 700 i aften igen :(
      Ja det bliver så spændende at få pavillionen op.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hold op dit bed med hornvioler er bare så flot! Jeg elsker de mørke, at de formerer sig sådan er da helt vildt. Hornvioler kommer da igen året efter, det gør de her i haven. Men ikke så villigt som hos dig!
    Her har vi ikke haft bare een dråbe regn. Det har været utroligt lummert, så meget havearbejde blev det ikke til. Jeg fik skuffet fortovet og fejet og rettet bøgehækken. Pyha så var jeg lige til at vride som en karklud.
    Jeg kan se at jeg også skal være der igen. Så jeg har serveret øl i haven her til aften!
    Man kan sige, at sneglene så bliver DØD druknet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja der er mange, og jeg har opdaget at bloggerne er vilde med hornvioler. Her er i her er i hvert fald rigtig mange :o)Meget gror jo ret godt her hos mig.
      Det var også meget lummert her i går, så jeg var glad for regnen. I dag er det også lunt. Nu må jeg ud og arbejde.

      Slet