tirsdag den 14. august 2012

Besøg i haven og billeder af forskelligt

I går havde jeg en del besøgende i haven, om formiddagen kom der 8 personer fra Århus, som havde læst om min åbne have på Haveselskabets side om åbne haver.
I går eftermiddags kom der 5 personer uanmeldt. Det var et ægtepar, som har et sommerhus i Ballen, der inviterede venner med op at se haven, ægteparret var her også sidste år.
Alle var meget begejstret for haven, men det sjove ved det var at betragte folk og deres glæde over at se alle de smukke blomster. Der var specielt to mænd, jeg lagde mærke til. Begge to gik lidt rundt for sig selv og betragtede det hele, sugede indtrykkene til sig, kan man sige. Den ene som var der om formiddagen kiggede meget efter liljer og rhododendron, det sidste fordi de selv skulle have flere rhodoer i haven. Jeg anbefalede selvfølgelig rhododendronhaven.dk i Tørring.
Den herre som var med om eftermiddagen gik også lige så stille rundt og kiggede og stillede mange spørgsmål om, hvad jeg gjorde for at få det til at gro så godt. Han var ikke så interesseret i blomsterne, men kunne godt se, der var mange smukke. Næ, det han var fascineret af var mit store engagement i haven, det var han meget imponeret over. Det jeg bare vil sige med denne lange historie er egentlig, at det er sjovt så forskellige indtryk folk får af min have, og  det er da  dejligt,  synes jeg.
Hvis I der var på besøg i går læser med her på min blog, vil jeg bare sige tak for besøget, kom igen en anden gang, hvis jeres vej falder forbi Samsø. Det er en stor glæde for mig at vise haven frem.
De besøgende fik mit kort, der står min blog på, derfor har jeg en formodning om, at de kigger forbi.

I dag inviterede jeg to damer ind, de gik forbi ude på vejen og virkede meget interesserede, derfor  fik de også lært lidt om rhododendron og deres forskellighed De bor i nærheden af Rhododendronhaven, så de ville også kigge forbi hos Claus og Helle.
Så kommer der billeder:
Ville de Lyon kom lidt skævt fra start, spist af insekter osv. Men i går opdagede jeg pludselig en blomst bag træstammerne.
I skæbnetræet er der også en blomst på vej, der har ikke været blomster i før, sådan kan man blive overrasket :o)
Dette nordlige stenbed startede som et staudebed, derfor gror der en floks op mellem rhodoerne, så nogen tror, at det er en rhodo, der blomstrer.
Cryptomeria Japonica Christata/hanekams kryptomeria
Purpursolhat Fatal Attraction
Fontainegræs fra Marianne den helbredende have, den står så smukt nu.
New Zealandsk hør

Kamæleonbusk købt i foråret, den ser ikke ud af meget, men jeg håber Signe fra Signes Vals ser den, for jeg tror, at en af hendes slyngler er sådan en.
Modlysbillede af Lavatera
Pileurt og Astilbe i regnvandsbedet
Et kig mellem træerne til den skønne lilje


Staudelathyrus står her i terrassebedet, som for øvrigt er et træls bed at ordne, fordi det skråner ind og ned mod stakittet, så jeg skal langt ned for at ordne det.
Staudebedet med duehoved i forgrunden
Tyrkisk hassel i modlys
Vinget valnød
Violfrøstjernen

Nu til roserne
Big Purple

Resten er for en gang skyld ikke kun et enkelt hoved, men flere sammen for at vise deres overdådige blomstring.






Fortsat god solskinsdag

33 kommentarer:

  1. Endnu engang tak for de fantastiske billeder fra din have :-) jeg har modtaget post fra dig idag og tak for frøene jeg håber de kommer til at gøre sig i min have. Mit sydvendte bed ser altid godt tomt ud da det er så varmt og tør at mange ting har svært ved at klarer sig men valmuer har det altid fantastisk i det bed :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Sofie
      Selv tak, godt frøene er nået frem nu, jeg sendte dem lørdag. De skal nok komme op, jeg har indtryk af, at det er lige meget, hvor man sår dem tørt eller fugtigt, så kommer de. Så det bliver lækkert med valmuer i dit sydvendte bed :o)

      Slet
  2. Dejligt at have besøg af folk som på en eller anden måde værdsætter det man har lavet med planter og blomster, vi har alle vores forskellige indgangsvinkel til haver -blomster .planter mm, det er ofte rart at få nye indtryk...
    Flotte billeder af en frodig have!

    SvarSlet
  3. Kære Lisbeth. Hold op et blomsterflor du stadig har. Er vild med den Solhat, hvor er den smuk. Ja og alle dine roser. Når jeg bliver stor :) og modig :) vil jeg også have åben have.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Hvor har jeg savnet dig :o)Ja solhatten er fantastisk.
      Jeg mener, Arne siger, at du sagtens kan have åben have, du kan jo starte med en enkelt dag, så kan du se om du er modig nok til at fortsætte året efter med flere dage ;o)
      Eller du kan gøre som nogen foreslog Karina holde åben have for havebloggere. Der er da nogen stykker omkring dit område også.Så er det en blid opstart.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth.Skønne billeder i det dejlige vejr.
    Din duehoved er da langt fremme.Og din purpursolhat Fatal Attraction er bare så smuk.Kan heller ikke stå for din rose Big Purple.God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak skal du have. Ja duehoved er langt fremme. De er smukke begge to, dem er jeg også glad for.
      God aften til dig også.

      Slet
  5. God idé at vise roserne i buketter. er du sikker på, at den mørke plante er en græsart? Den kunne nemlig godt ligne new zealandsk hør, phormium tenax. Din have strutter rigtig af frodighed og farverigdom.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Jeg synes også, der skulle lidt flere roser med, så man kan se, det ikke bare er en enkelt blomst.
      Jeg kalder det bare en græs, for jeg ved ikke hvad det er, men nu har jeg googlet new zealandsk hør, du har ret, det ligner meget.Jeg har haft den i flere år, og plantede den til sidst der,fordi jeg troede, den var gået til, så kom den igen, og der kan den åbenbart godt lide at være.
      Tak for hjælpen og for ros til haven :o)

      Slet
  6. For nu at starte bagfra så er den sidste rose , som du viser, da bare noget af det smukkeste. Violfrøstjernen er også stor og flot. Den har da enormt med blomster. Og så det kig ind mellem træstammerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej May
      Ja den er rigtig fin den sidste rose, det er Flora Danica. Ja endelig lykkedes det mig, at få et ordentligt billede af violfrøstjernen.
      Jeg kan godt lide at tage billeder mellem træstammer, det giver en god dybde.

      Slet
  7. Hvor må det. Være skønt at få så mange. Besøgende i din smukke have. Dine. Roser er bare. Helt. Vildt. Flotte , mine. Ligner. Noget der er. Løgn desværre .....

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja når bare, det er haveinteresserede så er det skønt at få besøg, det kan jeg godt blive lidt høj af :o)
      Jeg må jo indrømme, at jeg for første gang har sprøjtet mine roser, derfor ser de meget bedre ud end de plejer.

      Slet
  8. Der er også vidunderligt i din have om sensommeren... Fatal Attraction, wow. Dine roser er meget smukke, og skønt at du kan vise dem i mere end ét blomsterhoved. Det er ret imponerende med den start, de fik.

    Dejligt med besøgende, jeg kan lige forestille mig at folk er begejstrede.

    Stenbelægningen til pavillonen ser godt nok flot ud, sikke dygtige I har været. Nu bliver det snart torsdag og så sker der en hel masse i Lisbeths have...

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla, dejligt at høre fra dig igen. Ja Fatal Attraction er bare wow. Ja du har ret med den start roserne fik, så er det ret imponerende.
      Ja folk er meget begejstrede, så jeg vokser lige lidt hver gang :o)
      Ja det bliver spændende på torsdag, Bent er taget på cykeltur, så vi må håbe, de er tilfredse med vores stenbelægning.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Søde Lisbeth....kan godt forstå folk begejstres over din have - for det er jo imponerende så mange forskellige træer, buske og stauder du har.

    Din fatal attraction er noget længere fremme end min.....endnu et udslag af min nordvendte have og din dejlige solskinsø ;0)

    Sensommer knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Ja det er rigtigt, der er meget at se på i min have.
      Min fatal attraction har også været længe om det, men den får lidt mere sol end din, skønt den står i skyggen af nogen græsser :o)
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Mine øjne faldt igen på den pileurt. Det er altså nogle ret specielle blade den har.
    Græsset du ikke har navn på er også smukt, ligesom det du har fået af Marianne.
    Der hvor du nævner den lange historie, skriver du at det IKKE er dejligt. Jeg er helt sikker på at det ER dejligt, ikke?
    Skønt med så mange besøgende, da du jo også har meget at vise frem!
    Så jeg kan da godt forstå de to herrers beundring.....ja og andres!
    Jeg vender tilbage ang. foldeblad i næste uge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Tak for korrekturlæsning, nu er det rettet :o)
      Jeg tog også billedet af pileurten igen for din skyld. Ja de to græsser er fantastiske, jeg er meget glad for fontænegræsset fra Marianne. Den anden viser det sig ikke er en græs, men en New Zealandsk hør. Det viste Marie heldigvis, så det må jeg også lige have ændret.
      Det er fint med foldblad i næste uge, nu skal du vel snart på tur.

      Slet
  11. Igen dejlige billeder af dine mange smukke blomster.
    Jeg har også engang haft skæbnetræet. Det fik jeg af indehaveren af Olsens Paradis. Det er desværre gået ud. Nok fordi jeg måtte flytte det, dengang der skulle laves om i haven.
    Altid rart at få havebesøgende.
    Ha` en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase. Ærgerligt med dit skæbnetræ, du må have et nyt.
      Ja det er dejligt med havebesøgende.

      Slet
  12. Ja det var nu ikke for at læse korrektur…men jeg måtte lige læse linien et par gange før jeg forstod. Ja vi drager afsted i morgen tidlig. Alt er vandet så vi kan drage afsted med sindsro…;0) så ingen kommentarer fra mig ugen ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ok men det var nu godt du så det, for det så dumt ud. Du vil blive savnet :o) men god tur.

      Slet
  13. Hej Lisbeth, hvor er det dejligt for dig når oprigtigt interesserede gæster kigger forbi din have, det fortjener du ;o), sjovt du også får lidt at kigge på ;o) Dejlige rosenbuketter du viser idag ;o)

    SvarSlet
  14. Hej Lisbeth

    Sikke en dejlig have du har. Kan godt forstå at du lægger tid og kræfter i den.
    Og det er jo selvforstærkende. Jo dejligere vores haver bliver, jo mere får vi lyst til at være i dem.
    Naturen er virkelig en kilde til glæde og ro :)

    Håber du nyder det skønne vejr vi har i øjeblikket.

    Mange hilsner
    Vibeke Lippold

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vibeke
      Tak for dine pæne ord og din hilsen her. Du har helt ret, jeg vil helst være i min have hele tiden :o)
      Du kan tro, jeg nyder det.
      Lisbeth

      Slet
  15. Hej Lisbeth. Jeg er lidt bagud med bloglæsningen, men selvfølgelig går det lystigt for sig når jeg kommer til fru Høneballe. Dejligt med dine besøgene og dine iagttagelser om de forskellige måder at sanse haven på. Havemennesker er ligeså forskellige som deres haver, og hurra for det, men GLÆDEN omkring haven der taler vi alle samme sprog :o)
    Skønne roser du viser, de hygger sig vist gevaldigt.

    Nu vil jeg læse lidt tilbage, kan fornemme at jeg er gået glip af et par ting bla. noget stenbelægning... ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Ja men det skal gå lystigt for sig her i Høneballehaven :o)
      Ja glæden omkring haven, den kan vi dele, og hvor er det dejligt.
      God idé at gå tilbage i indlæggene, der sker jo lidt her lige nu :o)

      Slet
  16. Solhatten har en skøn farve. Jeg fik også en fontænegræs af Marianne da vi ovre og besøge dig. Min er også blevet fin. Er den kun etårig?

    Dejligt med så mange havegæster, du er jo snart berømt i hele landet:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja solhatten har en skøn farve. Jeg har prøvet at google fontænegræs, men blev ikke klogere på om den er et årig. Det må tiden vise, jeg håber det er en staude, for den er rigtig fin.
      Ja lidt kendt er jeg vel ved at blive :o)

      Slet
  17. Hej
    Din have ser rigtig dejlig ud, hvis jeg kommer til Samsø håber jeg at kunne besøge den.
    Jeg fik for mange år siden et skæbnetræ. Vi var på tur på Fyn og jeg fik et lille træ vi kunne have i bilen hjem. Her efter ca. 10 år er den til daglig glæde. Den er rigtig langsom til at komme igang hvert forår, og man tror den er gået ud, men så kommer den og står med knopper som til sidst springer ud, men først i september. Den laver mange sideskud, men det gør ikke noget så er der også andre der kan få glæde af dem.
    Din pileurt, kan den stå ude hele året. Jeg fik nogle stiklinge fra Henriettes Planteskole i Åbybro og de står fint, men jeg har ikke haft mod på at sætte dem ud, de står i drivhuset.
    hilsen Lene Jensen Hjortdal i Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Du er meget velkommen til at besøge min have, hvis du kommer til Samsø.
      Skæbnetræet er rigtig dejligt, jeg fik mit på sammen måde, og nu er der også rodskud ved den, så jeg kan glæde en anden.
      Min pileurt blev plantet sidste år, den har det fint i bedet og overvintrer uden problemer.
      Hilsen Lisbeth

      Slet