lørdag den 4. august 2012

Himlen, røde melder og dagliljer

I aftes kom der igen torden og byger, det blev der en fantastisk himmel ud af, og da jeg har noget med himmelbilleder, ja så måtte jeg tage et par billeder.
De kommer her:


Fantastisk himmel, jeg var inde og hente kameraet flere gange, til sidst kom regnen, så måtte jeg gå ind lidt. Heldigvis holdt det op igen, så vi nåede også sneglene.
 Melderne var efterhånden ved at fylde lidt for meget i bedene rundt omkring


Så nu har jeg fjernet de største, det pyntede. De mindste fik lov at blive stående til frø.




Dagliljerne blomstrer stadig flittigt
Floksenes friske farver titter frem mellem Magnoliaens løv
Blomster i glasbær
Hortensia Anna Belle
 Anastasia vender blomsterne nedad, så den er svær at fortografere
Pink Wishes
Førbillede af bedet fra 2.4.2012
Billedet er fra maj 2012

Nu er stenbedet her ved staudebedet snart helt dækket af planter.  I bedet er de fleste af pelargonierne fra Bente plantet. De er godt nok blevet store og flotte. Billederne er taget i dag 4.8.
Seseli Montanum

Så er det rosentid





 Mme Alfred Cariere blomstrer flittigt og har igen dækket hele pælen
Rose quatre saison

Regnes - af de fleste - for at være den to gange blomstrende rose, Vergil skrev om ca. år 50 f.Kr. I alle beretnin­ger blomstrer den igen. Måske havde romerne denne rose i deres kranse. Meget tyder på, at R. x damascena bifera 'Quatre Saisons' dyrkedes i antikken

Afstamning: Muligvis Rosa gallica x Rosa moschata.

Blomster: Fyldte, silkeagtigt rosa, lidt krøllede. Iøjnefaldende lange knopper med buskede, dekorative bægerblade.

Løv: Lyst grågrønt, flonelsblødt.

Vækst: Velforgrenet.

Duft: Meget stærk. Vær forsigtig med den i potpourri!

Sæson: Begynder at blomstre ret sent af en gammeldags rose at være.
Re­monterer, indtil frosten bryder af.



Fortsat god dag

16 kommentarer:

  1. Skønne billeder Lisbeth og sikke en fascinerende himmel i går, den ligner lidt den vi så i Lønstrup.

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne-Mette
      Ja himlen var så fascinerende, jeg elsker sådan nogle himmelbilleder og havbilleder som dem du viste i går.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  2. Enig - den himmel er helt fantastisk. A propos din mælde, så er vores haver vel nået derhen i deres udvikling, hvor mange planter enten skal hives op eller beskæres.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie, ja himlen var ikke til at står for. Jo du har ret, mange planter skal hives op eller beskæres nu.

      Slet
  3. Fantastiske himmelbilleder, og dine liljer er helt vidunderlige ...

    SvarSlet
  4. Kære Lisbeth. Fantastisk billeder - her har vi haft skønt sommervejr, sjovt så forskelligt det er. Flotte roser - igen :) Uha den skønne mælde du har gravet op, godt du har gemt lidt :)

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Tak skal du have, jeg var lige ved at tro, du var blevet helt væk. Der er meget stille i bloglandia i disse dage.
      Himmelbillederne er fra i aftes, i dag har det været ok vejr, men ikke sol hele tiden.
      Melden var blevet alt for stor, så det var ikke pænt mere. Jeg skal nok gemme frø til dig.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  5. Kære Lisbeth.
    Flotte himmelbilleder - og hvor har du mange Liljer, de er så smukke.
    Sjovt at se stenbedet - før og nu!
    Den Mme Alfred Cariere, må gro godt - den er sikkert flot!
    hilsner jessie
    PS jeg ved, at ved mit sommerhus har de kun fået 1mm regn siden jeg kørte hjem i lørdags - så forskelligt det kan være, for her har det da regnet temmelig meget!!!
    Jeg skal snart derned igen!!!!!!! (og vande)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal have, ja jeg har rigtig mange liljer, jeg køber nye hvert år, så bliver det til mange.
      Ja Mme Alfred Carriere er flot, men man skal lægge nakken tilbage for at se blomsterne nu :o)
      Ja så har du en god undskyldning for at tage derned igen, de stakkels planter skal jo have noget vand :o)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hvor er dine himmelbilleder dog smukke.
    Fin regnbue.
    I dag har vi kun fået en kraftig regnbyge, ellers har solen skinnet.
    Som altid dejlige billeder.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Vi har kun fået en enkelt lille byge i dag, men det har været overskyet ind i mellem.
      Selv tak.

      Slet
  7. Godaften Lisbeth.Flotte aftenbilleder,og sikke en regnbue.De pelargonia du har plantet,får de blomste i år?De kan jo ikke overvintre ude i haven?
    Flot Annabel du har,for ikke at snakke om dine fine liljer.Min første lilje var sprunget ud i dag,da vi kom hjem fra byen.Har været til sandskulptur-festival.Har lavet et indlæg om den,og viser også min flotte lilje.Rigtig god søndag til dig og Bent.
    Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Jette
      Tak skal du have, ja det var en flot have. Pelargonierne er blevet kæmpestore og er nu ved at få blomster. Nej de kan ikke overvintre i haven, har jeg fået at vide af Jette, så jeg må se, hvad jeg så gør ved dem.
      Ja Anabel er rigtig fin, der er to, jeg er meget glad for dem og liljerne.
      Jeg kigger ind til dig.
      God søndag også til dig og manden.
      Knus

      Slet
  8. Sikke dog en dramatisk himmel, men smukt med regnbuen!
    Dine melder er vel nok fantastiske! Hvis de bliver så høje, må jeg vist have mine
    flyttet om bagerst i bedet. Men jeg venter lige til efteråret, så de ikke dør for mig.
    Det er sjovt at se udviklingen i dit stenbed. Dejligt at de lever endnu dine pelargonier!
    Anastasia er flot selvom hun ikke gerne viser sit hoved. Flot at du kan have dem i fred for sneglene!
    Hvordan går det med dit nye tiltag med jernvitriol! Har det hjulpet overhovedet?
    Jeg troede jeg var ved at være sneglefri, men ak nej der ligger fast 7-9 af de fede i ølglasset hver morgen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Jeg sad lige og ventede på dig :o)
      Ja melderne er blevet store, jeg er da i tvivl om, om de overvintrer. Du må lade den smide frø for en sikkerheds skyld. Du kan tro pelargonierne lever, de er kæmpe store og med knopper, så når de blomstrer, skal jeg nok tage billeder.
      Der kommer billeder af anastasia om lidt, har fået taget nogle gode, synes jeg selv.
      Jeg synes ikkejernvitriol har hjulpet. Jeg må ud en gang mere med et tykkere lag for at se, om det hjælper.
      Næ du sneglefri bliver man ikke sådan lige. Jeg tog 186 i aftes, men går jeg bare ½ time før, er der ikke ret mange, så det er mellem 21 og 21.30 nu, man skal finde dem. Jeg bruger ca 1½ time hver aften, træls

      Slet