fredag den 24. august 2012

Nyt i haven

Onsdag nåede vi lige en tur i Bilka, der var lige nogen småting jeg skulle have købt, ja og så skulle jeg også lige kigge i planteafdelingen, men der var nu ikke meget, der fristede der. Forårsløgene sprang jeg over, venter til de bliver sat ned i pris, der er også løg i Netto på søndag. Det er andre priser :o)
Men der sneg sig lige en Limelight i kurven, den kostede 100 kr. og var rigtig flot.
Her ser I Limelight, men hvad er nu det, står der ikke tre rhodoer ved siden af. Jo det gør der, for Per og Signe var i Plantorama forleden dag, da havde de rhododendron til 40 kr. à stykket, det kunne jeg jo ikke stå for, så der røg lige tre med hjem. Da vi overnattede hos Per og Signe var det jo en nem sag at sætte  de krydderurter af, som jeg havde med til dem og i stedet læsse rhodoerne ind. Jeg blev meget overrasket, da jeg så planterne, det var rigtig pæne planter i fin størrelse for 40 kr., det var fantastisk.
Vi hyggede og grillede med de unge mennesker, bagefter fik vi plantet krydderurterne og Bent fik kigget på Pers cykel.
Efter den store dag med fejring af min mor, kørte vi hjem igen, og som I ved, nåede vi heldigvis færgen. Til morgen måtte jeg ud med kameraet, der var sket en masse, mens vi var væk, se bare her:
Anemone Crispa var sprunget ud. Læg mærke til bladene, de er noget specielle deraf navnet.
Min dværgsyren blomstrer igen
Splendens havde fået flere blomster


Og der var sprunget flere georginer ud
Min sidste lilje for i år stod og blomstrede i skoven, sikken en skøn duft.
Regnvandsbedet med hjortetrøst og den gule nøkketunge i baggrunden
Den mørkrøde stokrose står også så fint nu
Clematis Södertälje har fået en blomst mere
Solbrud bliver finere og finere sammen med blærespireaen
Prøv at kigge godt på stenbedet her med Leucanthemum Banana Cream i baggrunden og duftplargonie lidt foran, men hvad er det så, der står ved stenen til venstre?
Jo se lige her
Skønne skønne ranunkler. Jeg købte dem i foråret ved Hollandske Blomster, men på det tidspunkt var det for tidligt at sætte dem, så jeg glemte alt om dem, indtil jeg for godt en måned siden fandt dem i skuret. Jeg plantede dem selvfølgelig straks, og min sandten jeg var heldig, de nåede at blomstre :o)
Skøn, skøn blomst.

Her kommer flere skønne blomster, nemlig roserne:
 Abraham Darby
 Audrey Wilcox
 Bering Renæssance
Bonita Renæssance
 Cloe Renæssance
Westerland
 Crownprincess Margareta
Erotica
 Karen Blixen
 Souvenir de Malmason
Sharifa Ashma

Rigtig god weekend.


30 kommentarer:

  1. Jeg glæder mig altid over alle dine blomster, ranunkler er dejlige , bare en enkelt i en vase er bare så flot

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Det er godt. Ja ranunkler er rigtig skønne.

      Slet
  2. Kære Lisbeth. Hihi altså den overskrift var god. Nyt i haven....jeg tænkte lige hvad kan dog der snart købes af nyt :) men sikken smuk Limelight. Den ville jeg også være faldet for.

    Kunne jeg lokke lidt frø ud af dig fra din ligeså smukke mørkerøde Stokrose. Så kan vi jo bytte over med min den sorte :)

    Rigtig god weekend. Håber vi får bare lidt vand her. Vi tørster.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise Lotte
      Det nye var godt nok Limelight, men så var der jo også en ny lilje og ranunklen :o)
      Ja Limelight er skøn, men jeg har nu to i forvejen, den skal hen og stå sammen med.
      Selvfølgelig kan vi bytte, du skal nok få nogle af de dobbelte mørkerøde. Skulle du ikke også have rød melde?
      Vi har lige fået en byge nu på knap et par mm, men så meget som de fik på Fyn i går, har vi ikke fået.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  3. Hva´ SÆWEN, Lisbeth, der ligger da ikke en BILKA på Samsø?

    Og ellers nyder jeg din tur i haven som altid. Den limelight vil da være en SOLSTRÅLE. Hvor skal den stå?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Nej Bilka på Samsø det kan vi ikke klare, og tror aldrig vi kommer til det. Vi må nøjes med Netto og Superbrugsen :o)
      Godt du nyder min tur i haven, Limelight skal stå ved de to andre nede i den nederste del af haven t.h. for regnvandsbedet.

      Slet
  4. Ja, jeg faldt også for Limelight i Bilka - skøn plante.
    Jeg synes rigtig godt om din solbrud sammen med blærespireaen - må vist efterhånden konkludere, at de rødlige blade passer sammen med en masse farver :-)
    Og sikke mange roser du har endnu - min få er stort set afblomstret, der er kun Rhapsodie in Blue tilbage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det kunne jeg se på din blog :) det var en fin plante til pengene, jeg har godt nok to i forvejen, men mon ikke det vil se pænt ud med en tredie ved siden af dem.
      Jeg synes også godt om solbrud og blærespirea, det gjorde min haveveninde ikke, men det er jo heller ikke hende, der skal se på det :)
      Ja der er ved at være godt gang i roserne igen, og der er mange nye på vej.

      Slet
  5. Tillykke med din mor, fint at I kunne samles til lidt fejring af hende, selvom hun selvfølgelig ikke kan klare så meget. Uha, det med at nå færgen, man sidder jo og får helt stress af det, men kø på motorvejen kan virkelig ændre ens planlægning.

    Dejligt med nye rhodo'er - og en Limelight - den synes jeg også mange skriver om, den ser skøn ud.

    Sikke en overraskelse med den lille ranunkel. Her hos os er primulaerne gået i gang med en sensommerblomstring, det er lidt sært.

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak skal du have, ja jeg syntes også, det var flot at alle var mødt op. Min niece og hendes kæreste kom helt fra Ålborg, mine sønner kommer også langvejs fra, så det var dejligt at alle ville komme. Ja kø på motorvejen kan ødelægge det hele, men det kan få mig til at tænke mig om en ekstra gang, inden jeg tager af sted.
      Limelight er rigtig skøn, jeg har to mere, som den skal stå sammen med.
      Til den pris kunne jeg godt lige få plads til et par rhodoer mere :)
      Ja det var en god overraskelse med ranunklerne, der kommer nok flere billeder af dem :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Godaften Lisbeth.Dejlige indkøb til din have.jeg har også købt en limelight i foråret.Sjovt at din dværgsyren blomster.Det gør min også-første gang at jeg oplever det.Og de rhodoer-det var da et fund!
    Utroligt at du kan have så mange smukke roser stadigvæk.Også rigtig god weekend til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette.
      jeg har tre Limelight nu, de er så skønne, så dem kan man ikke have for mange af, hvis man har plads. Den første købte jeg i Glud sidste efterår.
      Der er stadig masser af fine roser, det er skønt.

      Slet
  7. Tillykke med dine ny indkøbte planter. Altid rart at få nyt til haven.
    Som altid gode billeder og igen nogen blomster imellem, som jeg ikke kender.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja det er dejligt med nyt til haven.
      Selv tak og i lige måde.

      Slet
  8. Ja man kan da ikke stå imod et godt tilbud, så det er klart at du måtte have et par Rhodoer;)
    Din Karan Blixen er fin synes jeg, jeg har været skuffet over mine i år, den ene har næsten ikke blomstret og den anden har ikke kunne holde de tunge blomsterhoveder de har hængt nedad.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja til 40 kr. måtte jeg have nogle af dem, men farverne er jeg nu ikke helt sikker på, at jeg bryder mig om, der er meget rødt i. De kommer ikke til at blomstre til næste år, så nu må vi se.
      Jeg synes, at Karen Blixen har det bedst om efteråret, så måske kommer der en ny blomstring om nogle uger.

      Slet
  9. En yndig lille ranunkel så fin. Limelight har du vist før (mine er visnet væk af mgl regn), jeg husker dine som store og flotte. Hvor har du mange roser, at vise frem endnu… vi fik 5 mm i går ALT for lidt.
    Sjovt at dine dværgsyren blomstrer igen. Var hos min veninde Kisser igår og dér så vi blomstrende magnolie! Hmmm Verden er af lave…;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja den er sød, der er flere derude, så der kommer nok flere billeder af den. Du har ret, jeg har vist Limelight før, men dette her er en ny, så nu har jeg tre :) som skal stå sammen.
      Ja roser har jeg rigtig mange af. Vi fik 5 mm den dag det tordnede og knap to omkring ved 18 tiden, men de lover jo mere i morgen.
      Min dværgsyren blomstrer næsten altid to gange, den har en dejlig duft. Var det en almindelig magnolie eller en sieboldii, der blomstrede hos din veninde?

      Slet
    2. Vi så faktisk to - den alm. lyserøde og en der var mørk lilla. Kender ikke navnene andet end på den jeg selv har nemlig stjernemagnolia, og den så vi ikke …

      Slet
    3. Ok det er ærgerligt, de blomstrer nu, så bliver der færre blomster til foråret. Det var noget andet, hvis det var en åkandemagnolia/Sieboldii, de blomstrer over flere måneder.

      Slet
  10. Hej Lisbeth.
    Flot Limelight du fik dig. Hvor er dine roser flotte.
    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margrethe
      Ja var den ikke fin? Roserne er også fine, men du har jo også mange i blomst nu.
      KH
      Lisbeth

      Slet
  11. Åh suk din tofarvede Dahlia er jeg vild med.
    Og også alt det andet, men den dahlia...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Det kan jeg godt forstå, jeg blev også glædeligt overrasket over den, da jeg fik øje på den.
      Den er købt hos Hollandske blomster, en dyr knold var det, men blomsten er også rigtig fin, må man sige.

      Slet
  12. Dejlige planter, du har haft med hjem. Du har ret i, at 40 kr. er er billigt for de rhodo'er.
    Ih altså - du har fantastisk mange smukke blomster og flotte bede. Det er en nydelse at se dine billeder.
    Kan du huske, hvad den mørke stokrose hedder?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christel
      Ja det var meget meget billigt for en rhodo, og så var de endda pæne. De havde kostet 100 kr., det var også billigt.
      Tak skal du have.
      Jeg har ingen navn på stokrosen, det var billigt køb i Netto, 3 planter var der for pengene, og jeg var meget heldig, for det kunne lige så godt være nogen, som ikke passede sammmen. Men hvid og mørk er fint sammen.
      Jeg vil gerne tage frø og sende til dig.

      Slet
    2. Tak - det vil jeg rigtig gerne have. Skal jeg sende dig en frankeret kuvert?

      Slet
    3. Nej det behøver du ikke, jeg er modstander af, at postdanmark skal tjene ekstra penge på havebloggere :) Når frøene er ved at være klar, skriver jeg til dig for at få din adresse. Det varer noget endnu.

      Slet
  13. Jeg var i Plantoram for første gang i torsdags så ikke rhodoer men faldt for 2 hibiscuser en varigata med mørke blomstre den blomstre altså ikke endnu men er spændt på den for knoppen ligner ikke de alm. og faldt for en fyldt blå til 100 kr ok pris havde kostet 179. Og tak for de vidundrlig rosen billeder bare vis de er så skønne. Hilsen Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Det lyder spændende med de to hibiscus og du har ret 100 kr. er billigt. Inden længe kommer der billeder af sumphibiscus hos mig, en plante med enormt store pink blomster, den er faktisk lidt voldsom. Den købte jeg i Bilka for to år siden, den kommer troligt igen hver sommer, selvom jeg tror, den er død.

      Slet