mandag den 27. august 2012

Clematis status og andre billeder

I går lavede Ulla frk. Anemone status på sine clematis, det lovede jeg så også at gøre. Det blev gjort på min fane med clematis,  klik hvis du vil se dem
I dag er det fint vejr, og jeg har været ude og samle frø ind, jeg har en del forskellige, som snart kommer på som en ekstra fane. Hvis der er nogen af frøene, du gerne vil have, kan du sende mig en mail med din adresse.
Det blev selvfølgelig også til lidt billeder:
 Himlen i aftes mod øst
Og i morges mod vest
Japansk ahorn i modlys
I forgrunden bronzefennikel og i baggrunden mit smukke lille træ Acer Negundo Flamingo
Chokoladeblomst købt som plugs hos Odenia

Smukke georginer
Gul lupin
Et andet bed
Havekig
Den sidste lilje i aftensol
Mamelukærmebusken ligeledes i aftensol og modlys
 Penstemon Blackbird
Og Raven
Er de da ikke skønne sammen ranunklerne og duftpelargonien?
Så kommer der roser, men ingen navne i dag.







Nu skinner solen og jeg må ud og rydde op efter mig.

Fortsat god dag.

22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth.Flotte dramatiske vejrbilleder du viser.Og billedet med de pink ranunkler og pelargoniaen er da bare smukt.Utroligt af du stadig har lupiner der blomstre-mine er slut for over en måned siden.Vi hoster lidt her i huset-smadder irriterende.Men manden går til den nede i baghaven-der er rigtig mange rødder.
    Godt vi har nogle flittig mænd.
    God aften til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja de to billeder var rigtig fine og dramatiske. Ja hvad skulle vi gøre uden vores flittige mænd :o) dejligt de gider, når konen igen får en ny idé.
      God aften

      Slet
  2. Dramatisk himmel i går aftes. Nu vil jeg klikke mig gennem dine clematisbilleder på et senere tidspunkt, hvor jeg har bedre tid.

    Ha' en god aften.

    knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var en fin himmel. Jeg besluttede at lave status på fanen i stedet, da der ikke er så mange af dem i blomst nu. Jeg kan godt forstå, at du gemmer dem til du har bedre tid :o) så håber jeg, du kan huske det, når det bliver vejrdag igen :o) Knus Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth, dejligt at det gode vejr også er kommet over til dig nu ;o). Sjovt med Ranunklerne, måske skulle jeg også have ventet med at sætte mine, de gik alle sammen til tidligere på sommeren. Hvor har du stadig mange fine Roser, jeg kan godt huske hvilken hård start de fik denne sommer ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Du kan tro jeg har været glad for det dejlige vejr i dag. I morges var det nu hundekoldt, men heldigvis blev det lunt senere.
      Ja det kan åbenbart anbefales at sætte ranunklerne sent :o) jeg er nu ikke sikker på, de alle kommer i blomst, men de er fine nu.
      Ja det er utroligt så fint de står, men de er ved at få lidt plettede blade :(

      Slet
  4. Dejlige billeder.
    Din bronzefennikel og de gule lupiner er lige til at spise.
    Ha' en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karina
      Ja den bronzefennikel er rigtig fin nu.

      Slet
  5. Skønne billeder.
    Hvor er din chokoladeblomst smuk.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Chokoladeblomsten stod lige der og så fotogen ud :o)
      I lige måde

      Slet
  6. Hvor er de flotte Dine roser, og dramatiske Himmelbilleder , heldigvis har Vi haft Flot med sol her hele dagen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jonna
      Ja vi har også haft dejligt vejr i dag, men det var koldt til morgen.

      Slet
  7. Flotte billeder som sædvanlig, du har en del penstemon?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Tak skal du have. Jeg har to forskellige mørklilla penstemon, som jeg viser i dag, og så har jeg flere af den, der hedder Husker Red. Den er også flot med det mørke løv.

      Slet
  8. Imponerende clematis samling og smukke himmelbilleder :-)

    SvarSlet
  9. Jeg måtte jo lige ind og se fanen med clematisser. Du har godt nok mange flotte!
    Jeg kan så godt lide, at de får lov at vokse op af træer, det ser smukt og frodigt ud!
    Det var en dramatisk himmel I havde til morgen. Her var det sol skyet sol skyet og lidt blæsende.
    Du har da også lige ramt farven til ranunklerne med duftpelargonien. Det ser godt ud!
    Ligesom dine mange roser...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Tak skal du have, jeg er glad for, at du kiggede på den, jeg var spændt på, om der var nogle som gad, når jeg havde lavet det på den måde :)
      Jeg har kun træerne at lade dem gro op af, nogen gange går det godt, andre gange ikke.
      Ja den var lidt dramatisk, men det blev dejligt vejr, trods kulden i morges.
      Ja jeg er lidt stolt over, så godt farverne passer sammen, man har da lov at være heldig en gang i mellem :o)
      Tak for ros til roserne

      Slet
  10. Hej Lisbeth.
    Hvor har du mange dejlige Clematis. Det er bare så flot når de gror op i træerne.
    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margrethe
      Du kiggede også på fanen, det er jeg glad for. Ja det er meget flot, når de gror op i træerne, men de er ikke lige villige alle sammen.Håber stadig, at det bliver bedre.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  11. For søren en masse dejlige klematis. Jeg må indrømme, at jeg er helt lettet over at læse, at flere af dine heller ikke har været så flittige til at blomstre. Troede jeg gjorde noget galt.

    Jeg har sat 8 klematis sidste år og i år, men de dersens klatrende og blomstrende vægge, som jeg har for mit indre blik, lader vente på sig. Jeg har nu ikke talt, hvor mange blomster der har været på de forskellige, men det har også været noget sølle med grokraften, og en enkelt klematis er bare helt væk :-( Måske jeg bare skal være tålmodig? Hos mig står de muligvis også for klemt. Jeg planter tæt, men troede at klematis kunne tåle en del skygge. Ja-ja, jeg ved godt hovedet i solen og benene i skyggen, men så må de bare se at komme derop ad :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nette
      Ja jeg har mange skønne klematis, men jeg er heller ikke den store ørn udi klematis :o)
      Jeg har dog fået visse erfaringer, såsom at de er længe om at komme rigtigt i gang, faktisk flere år, så der skal meget tålmodighed til, det er jo ikke det, vi havenørder har mest af.
      Nogen går også helt i stå og kommer slet ikke op, bedst som man tror, at det er sket med dem, ja så kommer der en lille spire op, så never give up, i hvert fald ikke lige med det samme.
      Flere af mine inde i skoven står også i meget skygge, så giver jeg det skylden for at de ikke gror så godt, men dem der står mest i skygge gror egentlig helt pænt. Mange rigtig mange af mine har kun haft 8-10 blomster i år, hvis de har haft så mange, men xerxes, jackmanii og piluu har været den helt store succes, de to første har en del år på bagen.
      Derfor vælger jeg at tro, at dine nok skal komme :)held og lykke med det, og tak fordi du kiggede på klematis fanen.

      Slet