onsdag den 8. august 2012

Udsigt fra oven og fra siden

Jeg har været ovenpå for at tage billeder i dag,  jeg mente, at det igen var tid til lidt overbliksbilleder fra haven.
Det blæser stadig ½ pelikan, men solen er da flink til at skinne igennem skyerne, så det har indtil nu været en ok dag. Jeg har været i gang med hakkejernet og riven i regnvandsbedet, det pyntede en hel del.
 Her udsigt over den store have med rosenbedene
 Et kig til mit rhodobed med hortensier og i forgrunden floks og clematis Jackmanii
Og udsigten til nordbedet
Her er sørme et billede af fru Høneballes nye hår :o)
Her ser I hele planten Arabian Night
Denne hortensia stod smukt for nogen år siden, men så flyttede vi den, det kunne den ikke lide, så jeg troede, at den var gået ud, men der er heldigvis liv og blomster. Den har smukke rødlige blade, det er derfor jeg er så glad for den.
Jeg er fascineret af hostablomster, de er da skønne, selvom de ikke er i høj kurs hos alle.
Høstanemonen Pamina
 Gizmo
 Nyudsprunget lilje i skoven

Jeg har desværre ikke navnene på disse liljer, men de er skønne alligevel
Makiyak
Montbretia som jeg fik foræret sidste år af en lokal dame.
Er dette en pelargonie? Kan nogen svare på det. Den ligner på blomsterne, men jeg er i tvivl om, hvad det er.
 Purpursolhat er der nogen, der kender navnet på den?
 Flere solhatte uden navn

Endnu et forsøg på at tage et billede af violfrøstjernen. Den får vinden ind fra vest, og hvert år er den knækket for mig, det har jeg i år forsøgt at gardere mig imod.
Seseli Montanum
Nu sker der snart noget, Bent har sat stenene klar, spændende.
Her kommer roserne
Astrid Lindgren
 Blue Moon
Morten Korch
 Sofia Renæssance
 Sutter Gold
Rose de Quatre

Det var alt for i dag, fortsat god dag.

31 kommentarer:

  1. hej Lisbeth.Flot nyt hår! Dejligt at du viser nordbedet igen.Skal snart igang med vores bed,men der er liige et træ der skal fældes først.Jeg kan godt lide hostablomster,men alle mine er visne og så er de ikke så kønne.Sikke mange dejlige liljer du har.Og så gør det ikke så meget at du ikke har navnene på dem.God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak skal du have, det er i hvert fald kort ;o) Det tænkte jeg slet ikke på med nordbedet, det er jo meget nemmere for dig at se det på det billede taget oppefra. Det var da godt.
      Når hostablomsterne står med visne stængler ser de meget grimme ud, men jeg har ladet nogle af mine stå i år, fordi der er frø på dem.
      Ja liljerne er skønne :o)
      God aften til dig.

      Slet
  2. det er sådan en skøn have du har og meget inspirerende jeg glæder mig sådan til at jeg får sat lidt skik på min egen men der er langt igen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Sofie
      Jeg er glad for at du synes min have er inspirerende, det skal nok komme med din have også, du har nok at se til med en lille størrelse eller to i huset.

      Slet
  3. Hej lisbeth, jeg tror den anden ½ pelikan er blæst her over til mig ;o). Dejlige oversigts billeder og hvor er fruen blevet fin på håret ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov ved altså godt at Lisbeth staves med STORT ;o)

      Slet
    2. Hej Heidi
      Tak skal du have, vi håber pelikanerne blæser helt væk inden i morgen :o)

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Så kom der dejlig postpakke i dag og tusinde tak! Så fint med blomsterskærmene så farve kunne ses og der kunne stilles en buket på bordet :-) Jeg får sendt til dig i morgen.dog har jeg ikke så mange som du har leveret - jeg kan sikkert kompensere på et senere tidspunkt med noget.
    Sikken kup med Arabian Night! Det er fantastisk flot at se din have oppe fra så de fine rundbede i nord rigtig ses og det andet hvor vi også ser kigget ud over markerne, lækkert! Rosenhaven er vældig stor, men det er den jo nød til at være med alle de skønne roser du viser dagligt :0)
    Du har da i hvert fald fået taget en smule mere af end jeg har hos frisøren men du sad der også dobbelt så længe! ;-)
    Nu er røllikerne i jorden og jeg skal gerne indhente lidt blogging, det er blevet til alt for lidt på det sidste :-)
    Kh
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Nå du har fået den i dag, det var godt. Håber de havde det godt og at de kommer til at gro godt i din have. Havde skærmene virkelig ikke taget skade?
      Det er bare i orden, du sender, hvad du kan undvære, når du har tid, det haster ikke.
      Jeg må indrømme, jeg er meget stolt over Arabian Night. Det er godt at se det hele lidt fra oven, det giver et andet overblik.
      Ja jeg blev ret korthåret, det blev jeg også for 7 uger siden, det er i hvert fald nemt at holde :o)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  5. Bellissimo il Thalictrum! Non vedo l'ora di vederlo fiorito. Complimenti anche per tutto il resto del giardino :)

    SvarSlet
  6. 🌹smukke roser ,, det er da for vildt,,,,, dit korte håret super

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jonna
      Jeg havde først taget et billede forfra, men så kunne håret ikke ses :o) der er jo ikke meget tilbage.

      Slet
  7. Hej Lisbeth. Det var dejligt at se oversigtsbillederne. Jeg ved ikke om det er en pelargonie, det kunne godt ligne det, men erlidt usikker på det på grund af bladene - de er ret runde, så jeg er i tvivl! Hvor er du blevet pæn i håret, det ser smart ud! Endnu engang flotte roser, det kan vi ikke se for tit.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Birgitte. Jeg var nemlig også i tvivl på grund af de runde blade. Jeg tror, jeg har fået den af en dame herovre, så jeg må spørge hende.
      Tak for ros til hår og roser :o)Der er heldigvis mange roser at vælge imellem, så jeg behøver ikke vise de samme hver gang :o)

      Slet
  8. Smukke oversigtsbilleder af din dejlige have.
    Hvor har du fået håret klippet fint. Det ser godt ud.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
  9. Det klæder dig godt med det korte hår:)

    SvarSlet
  10. Der var hun jo, den kække korthårede fru Høneballe! Det klæder dig godt :o)

    Dejlige billeder fra haven, det er skønt med oversigtsbillederne engang imellem, så man kan få helheden med. Jeg må ha' sendt manden op på garagetaget for at tage et overblik af vores have, - det kan dog gøres på et foto... ;o)

    Og Bent er godt igang med at slæbe sten igen, så må du jo stå klar med lidt ekstra lækker aftensmad :o)

    Haveknus fra mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak fru Friis :o)
      Ja det er godt med oversigtsbilleder, men mon ikke du skal lave ekstra lækker aftensmad, hvis du skal lokke manden op på garagetaget for at tage billeder :o)
      Ja men Bent fik da også livret i aftes Tarteletter.
      Haveknus

      Slet
  11. Hej Lisbeth.
    Frisør igen - jeg synes du lige har været, men det er sikkert 5 uger siden, tiden løber. Men du ser sød ud med dit nyklippede hår -----
    Som jeg lige har skrevet - det er en fantastisk have du har lavet ----
    I morgen kører jeg på stranden, så du har nok fået pavillion, når jeg er tilbage.
    Spændende!!!!!
    hilsner jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jessie
      Det var skam 7 uger siden sidst, som tiden dog går eller løber.
      Tak skal du have Jessie. Ja så må jeg jo undvære dine kommentarer lidt, godt fornøjelse på stranden, de lover jo godt vejr, så du kan nyde det.
      Nu må vi se om pavillionen er kommet inden du kommer hjem, jeg har ingen dato endnu.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Hallo Lisbeth nu med farve i håret. Det ser smart ud!
    Jeg er da helt vild med i Makiyak, ser godt ud. Din violfrøstjerne er høj som et hus, så jeg kan da godt forstå, at den skal tøjres. Det må være den gode Samsø-muld.
    Ja det er dejligt med oversigtsbilleder, jeg kunne egentlig også tage fra huset, der jo har høj kælder, så vi går op af en trappe til stueplan. Det har jeg slet ikke tænkt på!
    Tak skal lyde også herfra, dejligt med pakker i utide!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Der er nu ikke anden farve i håret end min egen let grånende og bleget af solen :o)
      Du har ret Makiyak er fantastisk, og violfrøstjernen bliver hvert år meget høj. Den står i det dårligste jord, jeg har på matriklen, næsten sten og lidt jord.
      Ja oversigtsbilleder fra dig kunne være godt, det må du prøve, når du får tid.
      Selv tak :o)

      Slet
  13. Hej Lisbeth
    din rose Blue Moon ser fantastisk flot ud, den lille plante som ligner en pelargonie tror jeg er en hejrenæb, erodium pelargoniflorum, jeg havde den for nogle år siden men den overlevede ikke vinteren her desværre.
    hilsen Berith

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Berith
      Mange tak for hjælpen, jeg har selv den almindelige hejrenæb, og den ligner den jo slet ikke, men så googlede jeg det latinske navn, du har skrevet. Du har ramt plet ingen tvivl om det, tak skal du have.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Sikke et fint hår du har fået :-) Det klæder dig godt, og så er det bare så nemt ikke.
    Tak for oversigtsbillederne, dem elsker jeg jo. Hvor er din have altså bare skøn i år. Den virker så meget tættere og frodigere i år. Synes du også selv det?
    Min ene violfrøstjerne er også væltet. Den er ligeså høj som den. Men den ligger hen over hækken i forhaven, og nu har jeg to gange hørt folk stoppe op og beundre den, så det er jo meget heldigt.
    Og skønne Pamina. Hende har jeg sloges med, i fire år, tror jeg. Flyttet hende rundt og overvintret hende i drivhuset. I år kom hun i det nye lille stykke bed ved den øvre dam, og sørme om jeg ikke tror at hun trives der. Skøre besværlige planter :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Dejligt at se at du er ved computeren igen :o)det er et godt tegn, som jeg glæder mig over.
      Ja det er dejligt nemt med kort hår.
      Ja jeg synes også selv, at den er tættere og mere frodig i år, om det er fordi planterne er vokset mere til end det kølige vejr, er ikke til at sige, men pyt, det ser godt ud.
      Violfrøstjerner der vil være så høje er ikke nemme at styre uden de vælter, men godt du hører folk beundrer din, så gør det ikke så meget.
      Min Pamina har stået det samme sted i flere år, nu er den endelig ved at blive rimelig stor, det tager lang tid inden de får ordentlig fat.
      Godt du har fundet det rigtige sted til din nu.
      Ja nogen af dem er besværlige :)

      Slet
    2. Hej igen.
      Jeg har lige været ude og checke frk. Pamina, og hun har dælme en blosterstilk næsten på højde med en 'normal' høstanemone og en pæn roset. Hvor er det vildt hvad placering betyder for planterne.

      Slet
    3. Nej hvor godt Hanne, men det glæder mig endnu mere, at du skriver, du lige var ude og kigge, så godt at høre, at du har det rimeligt ovenpå feberen. Lad os tage det som et godt tegn, at frk Pamina er godt i gang :o)

      Slet