lørdag den 18. august 2012

Så kom varmen

Så er det blevet varmt, lidt for varmt til at luge i staudebedet i fuld sol. Så jeg er krøbet i skyggen for at lave et nyt indlæg.
Bent kom hjem i går og er nu i gang med at stoppe hullerne i pavillionen. De havde fjernet nogle sten i belægningen, så de kunne komme til at sætte den ordentlig fast, men det ser ikke pænt ud, så Bent prøver at stoppe hullerne igen. Det er ikke noget nemt arbejde, han er nødt til at skære stenene til. Lige nu holder han en pause, det er alt for varmt at arbejde i lige nu.
Vi sad længe ude i pavillionen i aftes, det var hyggeligt, men det bliver hurtigt mørkt nu, så jeg kunne ikke set tasterne på den bærbare og Bent kunne ikke se at læse.
Vi havde ikke så mange lysestager til fyrfadslys og turde ikke lade dem stå direkte på træet, så det blev ikke det store lyshav i aftes.
I dag har jeg været i genbrugsbutikken og købt stager for en billig penge, så vi kan få lidt mere hyggebelysning derude.
Øjet skal lige vænne sig til, at den er der, men det ser godt ud, synes jeg.
Høstanemone Pamina
og Splendens. Sådan nogle høstanemoner skal lige som alle andre planter have flere år på bagen, inden de viser et helt flor. Der er ikke mange knopper i nogen af de nye, men en dag kommer det vel.
Clematis Niobe
Arctic Snow
Fontænegræs er så smukt, desværre er den ikke vinterhårdfør
Fyldte marguritter
Solhatten Green Envy. Til venstre for den er det frøstande af Marieklokker og blåbær. Til højre en Jakobstige.
Mine lathyrus har fået godt fat nu, så de blomstrer som en lyst
Lavatera

Den sidste blomst i Hotline er sprunget ud
Min læderkrone/ptelia gik næsten til i vinter. Da vi gravede den op, var der små nye skud fra bunden, så den blev skyndsomst plantet igen. Siden maj har den kæmpet og kæmpet med sneglene, endelig fik den ordentligt ved, så nu tror jeg, det lykkes.
Nøkketunge/ligularia
Solbrud

Nu er tudseliljerne ved at springe ud.
Jeg opdagede lige, at min anden syriske rose  også er blevet tofarvet.
Sommerfuglebusken fra den anden side. I baggrunden skimtes toppen af pavillionen
Regnvandsbedet med to slags astilbe, det lyserøde i baggrunden er en lille fin astilbe.

Så blev det tid til roser:
 Slyngrosen mme Alfred Carrier
 Klatrerosen Barock
Crocus Rose
Souvenir d´alphonse lavalee  er en meget vanskelig rose, jeg har prøve i flere år, men der kommer ikke mange blomster og løvet bliver hurtigt grimt. Men det er en smuk rose med en dejlig duft.

Varme hilsener for en forhåbentlig dejlig aften rundt om i haverne.

27 kommentarer:

  1. Den er for skøn, den pavillon. Måske behøver jeg sådan en mere end flere blomsterbede. Jeg ville heller ikke turde have levende lys. Men et lystræ med en timmer og andre hyggelige lamper med timmere er lige så hyggelige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Hvor er du sej, tak for din kommentar.
      Jeg er også meget glad for pavillionen, men i dag blev der for varmt derude, vi satte os derud for at spise. Puha det var hot, så vi måtte ud i skyggen af valnøddetræet.
      Nu ved jeg godt, du skriver i febertåger, men hvad søren er en timmer? Er det en timer mon, en der ikke bruges el til. Vi har jo ingen el derude.

      Slet
  2. Helt enig. DET ser godt ud.
    Som altid gode billeder af dine smukke blomster.
    Ha` en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak skal du have.
      Du må også have en dejlig varm aften :o)

      Slet
  3. Kære Lisbeth.
    Hvor ser det hele flot ud, sikke mange forskellige planter/blomster du har. Ikke mindst de skønne roser.
    Og den Lavatera - den ser spændende ud!!!

    Lisbeth, jeg turde godt have levende lys i min pavillion - hvis jeg havde haft een - det kan vel ikke være værre end at have det i stuen --- man går jo ikke fra dem, vel!!!!!
    ----Jeg bemærker en kommentar fra "Hanne i Haven" --- dejligt at se ----- jeg følger jo med også hos dig Hanne i Haven!!!!!!

    Lisbeth, er der ikke en ændring m.h.t. den måde, du lægger billeder ind på!!!!!!!!

    Det har godt nok været varmt i dag, men jeg kan fortælle dig, at der er masser af mennesker, der gerne vil bruge sådan en dag på et kræmmermarked ---- til glæde for LIONS.
    Hav en dejlig aften i din pavillion, der må være helt vidunderligt, sådan en dejlig lun aften.
    mange hilsner jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jessie
      Tak skal du have. Ja Lavatera er en skøn plante, den fås i forskellige udgaver. Hanne har en anden slags end mig. Både hun og jeg kan bedst lide de sarte farver. De fås også i mere pink farvede.
      Nej du har ret, man går ikke fra levende lys, men det der bekymrer Bent er, hvis fyrfadslysene ikke står i stager. Jeg havde ikke så mange, men købte en masse i formiddags, det var bare ikke nok. Hvis jeg vil have et i hvert vindue, skal jeg bruge 21!! Det er mange :o)
      Ja dejligt med kommentar fra Hanne, den var jeg meget glad for, hun er så sej den pige.

      Jeg ved ikke hvilken ændring du tænker på med billederne, men hvis det er det med, at de er lidt større nu, så har du ret, jeg har fundet ud af at lave dem større.

      Godt der var mange, som ville på kræmmermarked, så I ikke står der forgæves, og pengene går jo til et godt formål ikke?
      Tak skal du have, ja mon ikke det er til at være derude nu. Da vi spiste, var det for varmt.
      Mange hilsener
      Lisbeth

      Slet
    2. Kære Lisbeth.
      Ja, jeg kan godt se at dine billeder er store og flotte, men tidligere var det sådan, at man bare kunne trykke "næste" -- så kom næste billede ----
      Og ja, du skal da have lys i stager, men behøver du have lys i alle vinduerne. Det er da også hyggeligt med lys på bordet!!!!
      Jeg er sikker på i har det hyggeligt derude i aften.
      hilsner jessie

      Slet
    3. Kære Jessie
      Det forstår jeg ikke. Hvis jeg trykker på det første billede, bliver det forstørret op, nedenunder kommer de næste billeder på række, og så flytter musen sig af sig selv hele rækken igennem. Virker det ikke sådan hos dig?
      Jeg synes, det ser pænt ud med lys i vinduerne, fyrfadsstagerne kostede kun mellem 3 og 5 kr. pr. stk. så jeg kan godt få råd til nogle flere :o)
      Det er kun fordi, jeg godt vil beholde dem jeg har selv herinde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    4. Kære Lisbeth.
      Nej deer er nemlig ikke nogen række!!!!!!
      Der er 1 stort flot billede!!
      Ja, Lisbeth, det er flot med lys i vinduerne på sådan et hus, jeg kan forestille mig hvor hyggeligt der er!!!!!
      I sidder der sikkert NU - i denne varme aften.
      hilsen jessie

      Slet
    5. Det kommer da bag på mig, gad vide om det kun er hos mig, de kommer i en række. Jeg får lige Bent til at tjekke på hans computer.
      Nej vi er nu rykket ind, det blev lidt køligt til sidst og vi kan ikke læse derude, og når det er mørkt udenfor kan vi jo ikke se noget :o)
      Jessie du må lige sende mig din adresse, så jeg kan sende valmuefrø til dig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    6. Hej Jessie
      Vil du prøve igen, nu har jeg nemlig ændret der, så jeg vil gerne vide, om det virker hos dig. Det gjorde ikke hos Bent.
      Hvis man skal klikke på hver enkelt billede, gider man nemlig ikke klikke på hver enkelt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    7. Kære Lisbeth.
      Nu blev de aflange i stedet for---

      Og de sidder i venstre hjørne ----

      Det var lidt lettere før ----

      Vi har siddet ude indtil nu ---- for der er så varmt herinde-- og nu må jeg i seng - jeg skal jo afsted igen i morgen.
      Jeg skriver til dig på mailen---
      godnat - jessie

      Slet
    8. Kære Jessie
      Det er et mysterium for mig, hvad der sker hos dig. Det er samme problem på Bents computer eller var i aftes.
      Lad mig høre, hvordan det er med det nye indlæg.
      Ja varmt er det både ude og inde.

      Slet
  4. Åh øv, jeg glemte at I ikke har el. Og ja, en timmer er en timer, når man har feber :D
    Ville det være meget svært at grave el in. I vil ikke fortryde det. Juletræskæder, lystræer og prismelysekroner.. kan du se det for dig :-) Vi gravede selv vores ned, i jernvandfør. De kan ikke graves over.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ok så ved jeg hvad det er. Jeg er ved at være helt god til at gætte, hvad din feberhjerne mener :o)
      Det med el har lange udsigter, det er Bent ikke meget for, det bliver i hvert fald ikke lige med det samme siger han. Da det er ham, der skal lave arbejdet, må jeg nok vente :o)
      Men jeg kan ellers godt se det for mig, hvor flot det vil blive.

      Slet
  5. Tillykke med jeres nye pavillion, den ser dejlig ud :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Vivi. Det er den også, kan du tro. Den ville passe perfekt hos jer, men den står nok ikke lige øverst på prioriteringslisten :o)

      Slet
    2. En pavillion ville som du skriver passe perfekt ind i vores have, men en sådan er helt udenfor prioriteringslisten lige nu ;-)
      Et drivhus står derimod ret højt på listen, så jeg igen kan komme til at lave en masse sommerblomster, og dyrke agurker, tomater m.m.

      Slet
    3. Hej Vivi
      Jeg kan godt forstå, at drivhuset står højere på listen. Jeg kan godt huske, at du havde gang i meget i det andet hus.
      Pavillionen er mere til, hvis I vinder en masse i Lotto :o)

      Slet
  6. Pavillonen ser perfekt ud på den plads, som om den altid har manglet der.

    Kan lige se det for mig med de hyggelige lys. Altså, hvis man har sat fyrfadslys i en lille fyrfadsstage, så går der altså ikke ild i noget.... Men man kan jo slukke når man går derfra.

    Solhat Green Envy får lige en kommentar: Smuk og statelig - den er på min liste. De øvrige billeder er selvfølgelig også smukke.

    Varm dag, ja for den da - selv jeg måtte i skyggen...

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja jeg synes også, det ser ud som om, den altid har været der :o)
      Jeg havde ikke nok fyrfadsstager, så jeg måtte lige supplere op. Det var lidt for dumt at have dem uden stager, de kunne jo sætte mærker i træet. Vi slukker selvfølgelig altid, når vi går ind.
      Green Envy er så skøn, den købte jeg hos Staudefeen sidste år.
      Vi må sige, det var rigeligt varmt i dag, vi kunne ikke en gang sidde i pavillionen og spise. Til gengæld var der dejligt i mørkningen med fyrfadslys :o)
      Knus

      Slet
  7. Det er da fint med jeres nye pavillon, I valgte den med fast tag, det tror jeg er en god løsning. Ååååh, når den bliver fyldt med levende lys.... suk, og vi vil se billeder ;-)
    Sød jakobsstige med brogede blade, den må jeg vist ønske mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tulle
      Ja jeg tror det var en god idé med fast tag, det var i hvert fald for varmt i går derinde selv uden glastag.
      Jeg glemte at tage billeder i går af alle de levende lys, men i aften skal jeg nok gøre det.
      Jakobsstigen er fra staudestedet. Den er god med de brogede blade.

      Slet
  8. Hej Lisbeth. Tak for kigget af de gode og skønne billeder. Ja, der bliver tidligt mørkt nu. Vi har heller ingen belysning i orangeriet endnu, kun en enkelt bordlampe, som slet ikke passer ind. Vi må vist snart finde en løsning! Jeg synes, jeres pavillon passer så utroligt smukt ind i haven. Placeringen er helt perfekt. Jeg kan allerede fornemme, at I kommer til at opholde jer dér meget!
    Rigtig god søndag til dig og Bent.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Men i har el i jeres orangeri, vores pavillion ligger jo langt væk fra huset, så Bent mener ikke det er så ligetil at få strøm derud, men men Rom blev jo ikke bygget på en dag :o) så jeg arbejder på sagen.
      I disse varme dage kan vi ikke være der om dagen, men om aftenen er det hyggeligt at sidde derude.
      Jeg synes også den passer godt ind i omgivelserne.
      Også god søndag til dig.

      Slet
  9. Kære Lisbeth. Her på sydhavsøerne er det nu så varmt, at jeg er trukket indenfor. Puha den er lummer. Godt haven kan nydes indefra også. Mine Tudseliljer er vist ikke sprunget ud endnu. Dem havde jeg næsten helt glemt. Har fået plantet dem lidt tosset.

    Ha´ en rigtig dejlig søndag og nyd det dejlige vejr

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Ja nu er det blevet rimeligt varmt, de må godt skrue lidt ned for blusset.
      Ja man kan godt glemme en plante, jeg fandt en violfrøstjerne i blomst i dag, den havde jeg glemt. Heldigvis gjorde den opmærksom på sig selv :o) det gør tudseliljerne ikke, slet ikke hvis de er plantet lidt tosset :o)
      I lige måde.
      Kh
      Lisbeth

      Slet