fredag den 17. august 2012

Nydelse, og billeder fra en stille morgen

Mon ikke det var meget tåget i det meste af landet. Det var det i hvert fald her hos os, ude fra vejen kunne man såmænd knap skimte den nye pavillion. Heldigvis er solen nu kommet frem, og jeg har fået taget billeder i solskin. De kommer sidst i indlægget.
Jeg nød virkelig denne stille morgen med kraftig dug på planterne skønne spindelvæv, og ellers kun lyden af duernes kurren og skibenes tågehorn.  Jo jeg havde det godt her i MIN helbredende have :o)
Lige nu sidder jeg i pavillionen med min bærbare, der er kun et problem: lyset generer en hel del og giver spejlinger, men hvor er det skønt at sidde herude.
Anastasia kan endnu
Og Hotlines sidste blomst er ved at lukke sig op

Og der var fine spindelvæv
Astrantia
Dagliljen Summerwine

To skønne georginer
Tofarvet syrisk rose
Penstemon Blackbird
Penstemon Raven
Med nye blomster på vej
Den største og flotteste af mine buddleja og den der sørger for at der gror en masse nye op i mine bede. Den frøsår sig glad og gerne.

Nu kommer der roser






Denne rose er Victor Borge
Marcipanrosen Claret MÅ også med i dag

Her kommer så lidt stemningsbilleder af pavillionen, jeg må indrømme, at jeg allerede er mere glad for den, der var en frygtelig rumklang derinde i aftes, men i dag har jeg lukket begge døre op og sat nogle mildertidige havemøbler derind, så jeg har allerede nydt det.
Jeg måtte dog gå ind for at oploade billeder, det tog for lang tid derude.
Fra morgenstunden




 Loftet
 Udsigten
Indkig
Og mere indkig

Håber I får en dejlig dag og en dejlig weekend.

38 kommentarer:

  1. aaahhhh... dejlige billeder og skøn morgen med tåge og spindelvæv. Dagen har jo derefter udviklet sig til en skøn sommerdag og nu er det weekend, som du virkelig må nyde. Kan ikke huske om Bent kommer hjem fra ferien nu eller om du også er alene i weekenden?

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var en skøn morgen og blev en skøn sommerdag. Jeg sidder og nyder det her ude i pavillionen. Bent er på vej hjem med færgen nu, så må han også nyde pavillionen :o)
      Knus

      Slet
  2. Dejlige morgenbilleder, ja når man ser spindelvæv med morgendug, så må vi jo nok indrømme at sensommeren står for døren. Pavillionen står som den altid har været en del af haven, hyggeligt med møbler så aftensmaden kan indtages derude i aften når Bent er kommet hjem, håber at i hygger derude ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det er rigtig skønt med spindelvæv med morgendug, men ja rigtig det betyder også sensommer. Ja vi har hygget i pavillionen og gør det stadig nu med stearinlys :o)

      Slet
  3. Kære Lisbeth.
    Hvor ser det dejligt ud med roser og pavillion. Ja, jeg kan forestille mig, der må være dejligt at sidde en stille morgen!!!
    Glæder mig til at se, hvordan du vil indrette den!!!!!
    Dejlige billeder.
    God weekend til dig -- hilsner jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det ser dejligt ud og det er det :o) du kan tro vi nyder det, nu med stearinlys.
      Det med indretning er jeg ikke så god til, men jeg finder nok på noget.
      Tak skal du have også god weekend til dig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Ja, duggen var så massiv, at man kunne høre dråberne falde til jorden i morges. Pavilionen står rigtig godt. Den får mig til at mindes, da vi første gang havde besøg af en havekonsulent, og jeg forsigtigt nævnte, at jeg godt kunne tænke mig et havehus af en eller anden slags. Det nægtede hun simpelthen at inddrage i sin skitse. Det var åbenbart politisk ukorrekt dengang midt i firserne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja duggen var meget massiv, jeg blev våd i håret af at gå under træerne.
      Morsom historie du fortæller der, hvis du ville have et havehus, skulle hun vel ikke bestemme, om det skulle være der. Hold da op var det virkelig sådan i firserne. Det var før min haveinteresse begyndte.

      Slet
  5. Det ser ud til, at pavillionen er rigtig godt placeret. Jeg håber, at I får mange dejlige timer i pavillionen.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Ja jeg synes den står perfekt. Allerede nu sidder jeg i mørkningen og nyder det.

      Slet
  6. En dejlig smuk pavillion. Ja og spindelvæv og væde var der masser af fra morgenen, men smuk var det.
    Skønne roser du har.
    Ha`en god weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak ja jeg synes også pavillionen ser smuk ud.
      Ja der var rigtig meget væde og spindelvæv i morges, men heldigvis kom solen igennem til sidst.
      Tak og også god weekend til dig.

      Slet
  7. Hvor ser pavillionen altså godt ud. Dejlig udsigt ind til den og ikke mindst godt udsigt ud i haven fra pavillionen.
    Mon ikke Bent glæder sig til at komme hjem og se den, og i sammen kan nyde udsigten.
    Som altid gode billeder.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja her er en dejlig udsigt, sidder nu og hygger ved stearinlys og nyder himlen og blomsterne.
      Bent var glad for at komme hjem og se pavillionen, han har undersøgt og ligget på knæ, stået op på en stol osv. for at se, hvordan det hele nu er lavet.
      I lige måde.

      Slet
  8. Næ, der var ikke tåge i nordsjælland men det må ha været hyggeligt at høre tågehornene fra pavillionens første morgen i Høneballe. Det er flot at se udsigten til rosenbedene derfra.
    Penstermon er da uundværlig i en have hvis man kan li blomsterspir hele sommeren ;-)
    Jeg lærte stjerneskærm at kende i foråret da jeg så den på mange blogge og blev helt vild med den. Jeg troede den blomstrede der og så var det slut resten af sommeren. Men den dukker op hele sommeren på forskellige blogge; blomstrer astrantia virkelig hele sommeren igennem?
    Dine gule, varm gule og laks farvede roser er så bedårende! Jeg vil gerne lave tre mindre rosenbede i græsplænen foran det ene annex, og det ene skal altså bare være med de farver!
    Der er 18-20 grader derude endnu i haven, så mon ikke du og Bent lige nu sidder og drikker aftenkaffe og nyder alt det nye med pavillionen ;-)
    Kh
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Jo det er lige det vi gør. Vi sidder med stearinlys og hygger, jeg med den bærbare, som nok snart skal ind til strøm igen.
      Stjerneskærm er en dejlig plante,og hvis man kliper ned, når de begynder at se kedelige ud, så kommer der en ny blomstring.
      Penstemon er en så skøn staude, som jeg gerne vil blive ved med at have, så må vi om den kan klare vinteren.
      Jeg vil gerne hjælpe dig med navne på roser í varme farver, hvis du har brug for det.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
    2. Hej Lisbeth
      Tusinde tak, jeg vil være rigtig glad for ideer :-) Mon Audrey Hilcox kan indgå i sådan en sammensætning? Jeg har ikke prøvet at undersøge hvor den købes endnu.
      Kh
      Rose

      Slet
    3. Hej Rose
      Det vil jeg gerne hjælpe med. Audrey Wilcox er jo i den kølige skala, så jeg ville ikke sætte den sammen med varme farver. Men i dag kan næsten alt jo lade sig gøre med farvesammensætninger. Jeg er dog lidt bange for, at de bliver for uroligt.
      I øvrigt kan du købe den hos rosertilhaven.dk se mit link til dem. Så kan der jo se, om der er nogen af de varme hos dem der kan friste. De har rigtig mange roser i varme farver og de holder ret længe både ude og i vasen.
      De har engelske roser, men ikke Austinroserne.
      Af varme farver kan jeg anbefale disse: Crownprincess Margaretha, Pat Austin, Grace og Sofia Renæssance. En helt fantastisk skøn rose er også Crocus Rose.
      Nu har du lidt at kigge efter, skriv endelig igen, hvis der er noget, du vil spørge om.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
    4. Hej Lisbeth
      Det er nogle rigtig skønne roser du har anbefalet. Jeg har været på nettet og læse om dem, og de er helt igennem også lige noget for mig :-) bla. dufter de og blomstrer utroligt længe, skønt! rosertilhaven.dk har jeg tidligere købt barrodsroser af. De var af fin kvalitet.
      Kh
      Rose

      Slet
    5. Hej Rose
      Det var godt, du kan lide de roser, jeg har foreslået. Desværre kan man ikke få dem ved rosertilhaven.dk, de har andre fine roser, som ikke er så dyre, det er rigtig, at det er god kvalitet.
      Sjovt nok sad jeg lige og kiggede efter roser på rosenposten.dk :)

      Slet
    6. Hej igen
      Jeg så godt de ikke havde dem. Lundhede dukkede meget op da jeg googlede dem, men jeg ved ikke om kvalitetet hos dem
      Rosenposten har dem måske? Er du nu inde og blive fristet af nye roser? ;0)
      Kh
      Rose

      Slet
    7. Ja Rosenposten har dem også. Jeg har kun købt en gang hos Lundhede, og det var ikke roser, men større træer, nu har jeg fundet andre steder at købe træer.
      Jeg blev fristet på Fb af Lise Lotte Påfuglens Hemmelighed, hun viste Louise Bugnet, den har jeg længe gerne villet have, og som du kan se i mit nyeste indlæg har jeg lovet Solvejg, at vi køber roser hjem sammen til efteråret. Godt at have nogen at dele portoen med :)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  9. Tåge har der været masser af her. Det ser så flot ud med spindelvæv i morgendug. Skønt at kunne sidde der i pavillonen og kigge ud. Den sommerfuglebusk må du gerne gemme lidt frø af hvis du kan, den kunne jeg godt tænke mig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja der har været masser af tåge, men heldigvis lettede den og solen kom frem. Du kan tro, det er skønt at sidde her og kigge ud, men det gør du nok også i dit drivhus.
      Gad vidst om vi kommer til samme marked i år, for så kan du få en sommerfuglebusk af mig i stedet, jeg har nok 10 - 15 stykker rundt omkring, som har frøsået sig. Ellers må du have den, hvis du kommer til træf næste år.

      Slet
    2. Jeg skal til marked i Glud ( museet )
      d. 23. september, måske kommer du der?? Det ville være dejligt med en sommerfuglebusk :-)

      Slet
    3. Hej Gitte
      Jeg er ikke helt sikker på,jeg kommer til Glud i år. Men den 27.9. skal jeg til rhododendronhaven og Solhøj planter, hvor langt er det fra dig. Jeg ved ikke helt, hvor du bor.
      Jeg vil meget gerne tage en eller to med til dig.

      Slet
    4. D. 27.9 er en torsdag og der har jeg først fri kl. 17 så det kan jeg vist ikke nå. Jeg ville ellers gerne til Solhøj. Jeg bor i Brædstrup.

      Slet
    5. Nej det går ikke,da tager vi færgen hjem igen.
      Vi må lige skrive sammen i september, så må vi se, om vi kan finde ud af noget. Vi kan jo ikke se, hvor mange der kommer til Glud, for hvis der ikke er ret mange plantesælgere er der ikke meget ved at bruge en hel dag på det. Måske ved du noget om, hvor mange der kommer, eller måske kan vi spørge museet, når vi kommer lidt længere hen.

      Slet
    6. Ok. Der var nu pænt mange plantesælgere sidste år, og masser af billige planter.
      Vi må skrive sammen når vi nærmer os d. 23.9

      Slet
    7. Ja det var der, men jeg kan huske, at Marlene Staudefeen ikke var tilfreds, så hun kommer ikke. Måske er det mest private, der kommer og det er jo heller ikke så tosset. Det er jo billigere når det kun er private.
      Ja vi får lige se.

      Slet
  10. Sikke en herlig morgen her var en hel dyne af tåge,
    Smukke billeder af spindelvæv og skønne blomster

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var der også her, men det var helt stille.

      Slet
  11. Søde søde Lisbeth......jeg er nu ved at vågne op til bloggerdåd og komme ud af mit ferie mode .....og hvad ser jeg ;0)

    Tillykke med din nye fine pavillion......med fast tag - det ser jo helt fantastisk ud og jeg er sikker på at du/I og jeres havegæster kommer til at tilbringe mange gode timer i og omkring jeres nye oase der midt i al frodigheden :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Dejligt du er ved at vende tilbage på bloggene, du og andre er savnet, der har været meget stille :o)
      Tak skal du have, der blev tilbragt meget tid i den i går, i dag arbejder Bent på at gøre den helt klar, han var jo ikke hjemme, da vi fik den, så der skal lige finpudset lidt :o)
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  12. Hvor er den bare flot, pavillonnen. hvis der for meget rumklang deride, så et kludetæppe på guldet og lidt puder og tæpper henne overstolene godt. Ja, det er stadi feberhjernen som skiver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Tak for råd om rumklang, rigtig god idé. Jeg kunne godt mærke forskel, da jeg havde fået stolene derud med hynder i.
      Jeg synes, det er flot, at feberhjernen klarer at skrive, om end det er med lidt småfejl, men det er godt klaret, at du skriver alligevel.
      Tak for det søde Hanne.
      Knus

      Slet
  13. Stort tillykke med pavillionen. Det ser bare super flot ud.

    SvarSlet