lørdag den 25. august 2012

Frivilligt eksil og regn

I formiddag var det rimeligt vejr, så vi fik plantet Limelight og de tre rhodoer forskellige steder i haven. Bagefter fik jeg klippet lidt ned og ryddet op efter gravearbejdet.
Til frokost var det så småt begyndt at regne, men vi besluttede alligevel at sætte os ud i pavillionen, vi havde ikke prøvet at være derude i regnvejr, og det kunne jo være meget hyggeligt. Og så blev det regnvejr, det styrtede ned, så vi måtte lukke døren. Vi var ved at snakke om, at vi måske var nødt til at blive der hele eftermiddagen, heldigvis stilnede det lidt af, så vi kunne gå ind, men det regner stadig. Det er dejligt, for vi trænger til vand.
I morges blev der som vanligt taget billeder:
Dejligt motiv her af georgin og edderkoppeblomst

For flere år siden købte jeg tobaksplanter på et lokalt plantemarked. De kom flere år efter hinanden, men så holdt det op. Sidste år omlagde vi staudebedet og må så have sat gang i nogle frø, i hvert fald blomstrer to af dem i år. De er da skønne.
Skøn er også denne daglilje, som jeg blev meget overrasket over at se, jeg havde ikke lagt mærke til, at den stod med knopper. Den er rigtig fin, nogen bud på navnet?
Drejeblomsterne er også fine nu
Chokoladecosmos
Ranunkler
Den smukke kaktus dahlia
Echinacea Fatal Attraction
Jacobsstige
Arabian Night
Kaprifolien blomstrer lidt igen
Det gør lupinen også
Lathyrus blomstrer endnu
Der er en enkelt blomst eller to tilbage i liljen Anastasia
I foråret fik jeg frø af hvid kongelys fra Gitte H, fra bloggen fra frø til blomst. Den ene besluttede sig for at blomstre i år, det skal den bestemt ikke høre noget for.
Så blev det tid til rosenbilleder:
Rosa Mundi er en ikke remonterende rose, men den har stadig blomster, det er da flot.
 Audrey Wilcox er så fotogen, at jeg  ikke kan lade være
 Bering Renæssance er også fantastisk
 Blue Perfume
 Scepter d´isle
Twice in af blue moon
Valencia
Valencia
Charles Austin
Til slut Claret

Fortsat god dag, har I også regnvejr?

36 kommentarer:

  1. Det er nu meget hyggeligt at kunne sidde i tørvej i haven selvom regnen styrter ned :-)
    Ved hvor meget glæde vi havde af drivhuset i vores gamle, hvor vi også havde lavet siddeplads.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja det er hyggeligt at sidde i tørvejr i haven, når det regner, men der er langt derud, så der blev ikke kaffe i pavillionen, for det styrtede ned.

      Slet
  2. Jeg nåede lige at klippe græsset inden regnen for alvor tog fat, men hvor vi savner vores gamle have, eller i hvert fald det store drivhus, hvor vi kunne sidde på disse lunefulde dage og drikke kaffe samt læse i bøger mens regnen stille faldt. Suk Men dejlige billeder du viser, jeg synes især det er spændende at fotografere i regnvejr, her viser havens blomster om de kan klare mosten, samt om vi har plantet den rigtigt til.
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik
      Godt du nåede at få græsset klippet, inden regnen tog fat, det har været lidt voldsomt i eftermiddag. Jeg kan godt forstå, du savner drivhuset, det er hyggeligt at sidde der, når det regner.
      Ja du har helt ret, billeder fra regnvejr kan også være fine, og så viser regnvejret, hvad de kan klare. Men jeg venter lidt med at se efter :o) lige nu regner det rigeligt.

      Slet
  3. Her er det ikke blevet til havearbejde i dag. I stedet har jeg nu chokolademuffins i ovnen. Det var en ønske fra Kristian:-) Er noget misundelig på dine ranunkler, sådan nogle må jeg prøve næste år. Mine lupiner er også på anden runde nu, dejligt. Din Rosa Mundi er skøn, selvom den kun blomstrer en gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Det var ikke så dårligt med chokolademuffins. Jeg har været ude og vaske vinduer, det gør jeg kun, når det regner og ånden er over mig :o)
      Jeg er imponeret over mine ranunkler, troede ikke jeg havde fået dem at se, fordi jeg havde glemt at plante dem. De har en skøn farve, som jeg rigtig godt kan lide. Ja dejligt at lupinerne giver en omgang til.
      Rosa Mundi er skøn og speciel, men den plejer ikke at blomstre mere end tre til fire uger, så den må have det godt.

      Slet
  4. Jeres pavillion er oppe ! Hold op hvor er det blevet flot.
    Jeg skal love for at der er sket ting og sager siden jeg har været væk fra bloggen.
    Normalt vil man jo ikke sige nyd det gode vejr når det regner, men det kan jeg nu sige til jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Ja du går glip af meget på bloggen, når du har så travlt. Heldigvis er det muligt at indhente det, hvis man får tid. Nu så du i hvert fald pavillionen, vi er meget glade for den. Har du lagt mærke til det fine gulv, Bent har lagt? Det er ikke sikkert, du har været så langt tilbage i indlæggene, så du har set det. Jeg kan huske, du spurgte efter belægningen.
      Tak vi vil nyde det gode vejr, vi mangler regn :)

      Slet
  5. Endnu engang skønne billeder.
    Hvor er din kaktus dahlia dog smuk.
    De våde regnvejrsbilleder er rigtig gode.
    Godt i har fået jeres fine pavillion hvor i kan nyde det, selv om regnen styrter ned.
    Vi har haft mere eller mindre regnvejr i Sdr. Omme på marked. Lidt surt, for så kommer der ikke så mange besøgende forbi.
    Da vi kom hjem holdt regnen op, så vi fik bilen tømt i tørvejr.
    Ha` en god eftermiddag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja jeg er også ret vild med min kaktus dahlia.
      Og vi er glade for pavillionen, men når det regner så meget, bliver vi meget våde på turen derud, så vi nåede ikke derud i eftermiddag.
      Ærgerligt med regn til jeres marked, men tørvejr da I kom hjem, måske tørvejret også snart når herover. Vi har nok fået 12 mm indtil nu.
      I lige måde.

      Slet
  6. Det er jo lige netop på disse dage at et hus i haven er genialt. Sidde der midt i herlighederne, nyde kaffen og udsigten og hinandens eller måske bare sit eget selskab. Det bliver ikke meget bedre, endnu en facet af det skønne haveliv :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Du har helt ret, at det er genialt at sidde derude i regnvejr, men Bent var ikke til at lokke derud,ja så blev jeg her ved computeren i mit eget selskab, men herfra kan jeg også se haven :o) Overvejer at gå ud og vaske vinduerne i pavillionen, måske bliver det kun til overvejelserne.

      Slet
  7. Hej Lisbeth.Ja! her hos os har der kun været nogle småbyger.Vi kunne også godt trænge til en ordentlig regnskyl.Men det var da hyggeligt at i kunne sidde og hygge i jeres nye pavillion.Skønne drejeblomster og ranunkler.Vi er begyndt på vores nye bed nede i baghaven.Det er hårdt arbejde med at flytte vores 4 store rhodoer.Der var også en del bunddække der skal fjernes.Så det er fast arbejde de næste uger.
    God weekend Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Det har regnet her siden middag, og nu tordner det. Jeg ville gerne have lavet noget i haven, men i stedet nyder jeg, at det regner, for vi trængte også, og nu er tønderne fulde igen :o)
      Ja det er hårdt arbejde at flytte store rhodoer, har I ikke en sækkevogn med udfaldsrampe, det fik jeg til min fødselsdag, når vi nu skal flytte rundt på nogen til efteråret, regner jeg med, den bliver til stor hjælp. Ellers er der jo også tricket med en presenning.
      Gpd arbejdslyst og weekend
      Lisbeth

      Slet
  8. Svar
    1. Tak Jan :) ja det var i morges, siden er der kommet 13 mm, så nu hænger de ved jorden, men vi trængte. Mon I har fået regn i Spanien?

      Slet
    2. Nej desværre ikke , og nu er vandet fra bjergene lukket, så vi er nødt til at køre dunke med vand til marken indtil videre, men vander kun det mest nødvendige!!

      Slet
    3. Så kan jeg godt forstå, at I kun vander det mest nødvendige. Vi håber I snart får noget fra oven.

      Slet
  9. Sikke meget smukt i haven. Og det er vel også ok at vi får lidt mere vand. Min have har i hvert fald været tør på det sidste. Tak for kigget - smukt er det hos dig.:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Eva, ja det gjorde ikke noget med mere vand.
      Selv tak og tak skal du have.

      Slet
  10. Dejlige blomster og billeder. Sjovt at kongelysen allerede blomstrer så fint i år.

    Min Blue moon som jeg blev 'nødt' til at købe efter jeg havde set din, blomstrer også nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte H
      Tak skal du have, ja jeg blev også forbavset, da jeg så kongelyset havde sat et spir.
      Utroligt som vi kan inspirere hinanden på bloggene, det er det, der er så godt :)

      Slet
  11. Det lyder dejligt med den pavillion. Der er noget hyggeligt ved at kunne høre regnen tromme på taget :o)
    Sikken en flot Kongelys. Jeg prøvede at så Kongelys ved at forspire frø inde i foråret, men kun tre spirede, og de er ikke særlig store. Måske skulle jeg have sået dem direkte i bedet?
    Blomster - og ikke mindst roser - er særligt smukke med regndråber :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er skønt med pavillionen, men vi nåede nu ikke derud, mens det regnede, der er lidt for langt, så bliver vi meget våde. Vi sad der her til aften med stearinlys, det var hyggeligt.
      Med hensyn til kongelys, såede jeg både inde og ude i bedene. Mon det der ikke er en af dem inde fra, jeg tror det. Jeg synes, jeg kan huske, at jeg plantede en der, hvor den står.
      Det har du helt ret i, men vi fik 13 mm i eftermiddags, det var for meget, så hænger de ned på jorden.

      Slet
  12. Hej Lisbeth,
    Utroligt dejligt hos dig.
    godt du fik Edderkoppene til at blomstre.
    Smukke roser - jeg skal have en ny sart rosa.
    Det er et svært valg - har du en favorit?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak skal du have, ja jeg er rigtig glad for, at jeg fik edderkopblomsten til at gro, jeg mente nok, det var dig, jeg har fået frøene fra.
      Uha ja det er et svært valg med roser, du kan gå ind på min rosenfane og kigge. Mine favoritter er mme. Louis Levique en smuk smuk mosrose med sølvagtigt skær. Desværre er den ikke god i regnvejr, men ellers er den utrolig smuk.
      Elles kan jeg anbefale:
      Sharifa Ashma
      Scepter d´isle
      Kan købes hos Rosenposten.dk
      Den sidste jeg vil anbefale er
      Audrey Wilcox den kan købes hos rosertilhaven.dk

      En skøn skøn rose som holder meget længe i blomsten og er utrolig smuk og fotogen og i øvrigt den billigste af de nævnte.
      Spændt på at høre, hvad du vælger :o)

      Slet
  13. Altså, dine smukke roser.... Helt utrolig blomstring du kan blive ved med at fremvise. Dejligt med dine billeder.

    Nå, I fik jer en god lang pause i regnvejret i pavillonen... Det trængte I sikkert også til og haven nød vandet fra oven. Her regnede det også i går eftermiddags, og i dag har det regnet uafladeligt, så jeg kan ikke lige komme ud. Men så får jeg læst op på bloggene, det er også dejligt.

    Håber da ikke at det regner så meget i København så Signes bloggerkaffe drukner.

    Ha' en dejlig søndag.

    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja roserne har været ret fine, men nu kom der rigeligt regn, så bliver de nok lidt triste at se på.
      Der blev et øjebliks opholdsvejr i går, så vi nåede ind, men haven er garanteret glad for regn. Hos os er det "kun" byger, så det lykkes at komme ud en gang i mellem.
      Godt at få læst op på bloggene, det er ikke rart at være bagefter :o)
      Lad os håbe, de har bedre vejr i Signes have, det kunne da være, der er ofte solstrejf der, når vi andre har regn.
      I lige måde, du har nok travlt med forberedelser.
      Knus

      Slet
  14. Hej Lisbeth
    Din Fatal attraktion er meget flot jeg har bare en meget lille blomst i min slet ikke noget og vise frem gælder for næsten alle mine purpor solhatte i år kun de alm. som er pæne.Mundi gir den da hele armen jeg var nu også tilfreds med hende i år men så længe som din har den dog ikke blomstret.
    Det er meget skønne roser du viser står de sammen i farver eller blandet.

    Jeg var i Hamborg i går i dejlig vejr men har fået 27 mm på 2 dage herhjemmë så nu er det så bloggetid og ikke havetid skulle ellers meget derude det trænger.

    Hilsen Helle
    p.s skal du til Marked i Kolding søndag den 2 der er der høstmarked i Geograisk have det er faktisk bedre end grundlovsdag nemlig ikke så mange folk men masse af stande.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Ærgerligt med dine purpursolhatte, mine er rigtig fine i år, det er jeg glad for, det er en skøn blomst.
      Mine roser er delt op i varme farver og kølige farver i hver sit bed.
      Her regner det også godt, og min have trænger også gevaldigt til en kærlig hånd, men den trængte også til regn, så jeg må finde på andre ting. Har rimet fryser af i dag, en hadeopgave :0)
      Jeg er stærkt fristet af det marked, jeg har lige spurgt Rikke, som var med mig sidst, om hun vil med. Men er det lidt bekymret for trafikken, det vejarbejde omkring Vejle kan godt give lange køer, det er ikke sjovt, når man skal nå en færge. Så jeg tænker stadig, alternativet er plantemarked ved Glud museum d. 23.9.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Glud museum har jeg været til en gang der er meget mere i Kolding, men kan godt forstå dine bekymringer om at nå færgen kan det betale sig og køre den gamle vej til Vejle og så køre på motorvejen der.
      Kunne da være hyggeligt og mødes.

      Slet
    3. Jo måske kan vi køre ad den gamle vej, hvis vi kan finde ud af det. Det havde jeg også foreslået Bent, men pludselig er man jo i køen og så er det for sent. Jeg har ikke fået fat i Rikke endnu, jeg synes også, det kunne være hyggeligt at mødes igen.

      Slet
  15. Hej Lisbeth. Det lyder hyggeligt, at I sad i pavillonen i regnvejr. Det var godt, at I også kunne komme ind igen og ikke "sad fast". Dine drejeblomster er meget smukke og selvfølgelig roserne. Det er ret fantastisk med roser i haven, når de har så lang blomstringstid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Det var skam også hyggeligt, men vi vil nødig strande derude, slet ikke uden computer :o) så kan jeg jo ikke blogge.
      Det er skønt med roser, som holder til det våde vejr og bliver ved med at blomstre. Men det er lidt nemmere, når man har mange, så er der altid et par stykker i blomst.
      Jeg er meget glad for drejeblomsterne lige nu, de breder sig også flittigt.

      Slet
  16. Hej Lisbeth.
    Dejligt at haven stadig byder på masser af skønne blomster og ikke mindst roser. Jeg vidste ikke, at rosa mundi blomstrer så længe.
    Dejligt med en pavilion, bare det var mig.
    Håber snart vi får noget mere havevejr igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Ja jeg er også glad for sensommeren med alle de skønne blomster. Rosa Mundi har aldrig før blomstret så længe, det er fantastisk.
      Jeg er rigtig glad for pavillionen, kan godt forstå, du gerne vil have en.
      Det bliver havevejr i morgen, men hvordan det går resten af ugen, er en anden sag :o)

      Slet