tirsdag den 21. august 2012

Køligere vejr, aaahhhhhhhhhhh

Nu er det lige før, man skal til at tage de lange bukser på igen, jeg synes, at knæene er ved at blive lidt kolde. Formiddagen er brugt på at vande rhododendron i stenbedene, i aftes fik alle dem i nordbedet hver en kandefuld. Det kræver sin kvinde at vande alle de rhododendron, heldigvis hjalp Bent til i aftes, og heldigvis trængte dem der står inde i skoven ikke så meget. Så jeg håber Vorherre sørger for resten i løbet af ugen. Bent har stadig ferie, så han har muntrer sig med at slå græs :o)
Det næste projekt bliver at stikke kanter af rundt om det gyldne rosenbed, det andet tog jeg i går.
I aftes var jeg ude for at tage billeder af himlen, jeg tog også lige et billede fra min yndlingsplads, herfra kan jeg skue ud over haven, og der manglede et billede derfra til pavillionen.
Denne smukke himmel nød jeg indtil kl. 22 ude fra pavillionen
Bent tog et billede fra 1. salen i huset
Arabian Night og elefantgræs
Lige nedenfor står chokoladeblomsten og en pelargonie med brogede blade
Den sidste blomst i denne daglilje
Mange blomster i denne pelargonier
Fatal Attraction
I dette bed blomstrer stadig en Gemserod, det har den gjort hele sommeren
Hejrenæb
Himalayaceder flankeret af purpursolhat
Ligularia i regnvandsbedet
Liljen Hotline
En brogetbladet lonicera af en slags, kan ikke huske navnet
Staudebedet
Tradescantia


Til slut lidt roser




Fortsat god dag, hvor I må nyde at temperaturen er faldet :o)

30 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth.
    Stort tillykke med pavillionen hvor er den flot. Sikke de dejlige blomster du viser.
    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Margrethe
      Dejligt at se, at der er liv i jer på Mors endnu :o) Var det ikke sådan en pavillion, du skulle have?
      Kh
      Lisbeth

      Slet
    2. Her er skam liv på Mors. Jow jeg får også en pavillion men her i huset tager tingene laaaaaag tid :).Jeg har lige fået sat solbænke under vinduerne det har bare taget 3 år. Det tog under 1 time at banke dem i.
      Kh. Margrethe.

      Slet
    3. Tingene kan også tage laaaaaaaaaaang tid her hos os, det kommer an på, hvad det er. Gerækter og fodpaneler blev først sat op efter 10 år :)
      Men pavillionen blev sat op af Sofus selv, inden da havde Bent selv lavet underlaget, det var et stort arbejde. Så nogen gange går det lidt hurtigere. Men det nemmeste arbejde bliver tit udsat meeeeget længe.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  2. Wow hvor er det dog lækre billeder allesammen!! Hotline har jeg ikke set før og er nu svært fristet (suk). Kanonhyggelig pavillon!

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Zep, ja hotline er skøn. Jeg køber liljer i efteråret hos plantesamling.dk Måske skal du også kigge der.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  3. Tak for tipper Lisbeth!

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak, jeg plejer at få et nyhedsbrev fra ham, når man kan bestille, det meddeler jeg på bloggen.

      Slet
  4. Come sempre è uno spettacolo! Complimenti per le rose così belle e sane :)

    Saluti.

    SvarSlet
    Svar
    1. Yes it is a show and I love it :)
      Grazie Pontos

      Slet
  5. Bedre arbejdstemperatur nu, både inde og ude :) Smukke billeder af jeres oplyste pavillon, det ser bare super hyggeligt ud. Hvilken frodighed overalt hos dig.

    Ja, det er vist nødvendigt med lidt vand til nogle af rhodo'erne, vi har også vandet lidt.

    Nyd din aften :) knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja nu er det da til at holde ud igen :) Ja ser det ikke hyggeligt ud. I aften er jeg trukket ind, for de høster på marken ved siden af. Inden jeg gik ind, tændte jeg alle lysene, mens jeg klippede visne roser af, så kunne jeg nyde synet udefra, det blev det ikke dårligere af :)
      Vi er nødt til at vande i disse tørre tider.
      Ja jeg nyder det, kan du tro og i lige måde.
      Knus

      Slet
  6. Hej Lisbeth. Ja, temperaturen har været fin i dag. Jeg er lige kommet indenfor og vejret i aften har været helt vindstille og behageligt temperaturmæssigt. Hvor ser der hyggeligt ud i jeres pavillon med lys indendøre. Det var en god idé at købe roser sammen med din veninde Solveig. Ja, der skal vandes en del i disse dage. Jeg har også været rundt ved alle krukkerne her til aften og inde i orangeriet skal der vandes næsten hver dag lige i øjeblikket, men jeg kan heldigvis godt lide det! Dine pelargonier er flotte og store.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det var rigtig dejligt her til aften, jeg elsker de vindstille aftener.
      Jeg klippede visne roser af, mens jeg havde lysene tændt, det så rigtig hyggeligt ud :)
      Ja vi slår os gerne sammen nogle stykker om at købe planter, så sparer vi lidt på portoen.
      Jeg synes også, det er hyggeligt at vande, men 200 rhodoer er lige i overkanten.
      Pelargonierne har jeg åbenbart fundet et godt sted til.

      Slet
  7. Kære Lisbeht. Ja aaaaaaaaaaaaahhhh køligere vejr. Så kan jeg være med igen. Nu er det skønt og gå i haven og nurse og vande og samle frø og hvad der ellers hører med.

    Det kan være jeg skal vande roser og rhodoer i morgen. Det har været tørt længe.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Ja det var dejligt, det blev køligere, så vi kunne hygge os derude igen.
      Nu mangler vi bare 20-25 mm, men indtil da, er det bedst at vande.
      Jeg så lige en af dine roser på fb, Louise Bugnet, den må jeg eje, helt sikkert. Den er så skøn.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Dine blomster tar pusten fra mig , hvor er de fine dine roser, og dagliljerne er jeg vild med ,den rosa solnedgang er fantastisk

    SvarSlet
  9. Som altid mange gode billeder af dine skønne blomster.
    Smuk aftenhimmel.
    Ja i dag har der da været til at lave noget i haven.
    Ha` en hyggelig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Aase, ja godt det endelig var til at lave noget.
      Også hyggelig aften til dig.

      Slet
  10. Jamen jamen søde Lisbeth hvor ser det godt ud med den pavillion! Og undskyld at jeg glemte at remse dig op, da jeg i flæng nævnte nogle som elsker de brogede. Du viser dem jo også i overflod ;0) det er helt klart en fejl i min opdragelse!
    Jeg synes at pelargonier, hejrenæb og storkenæb ser ud som om de er en stor familie. De ligner ihvertfald hinanden meget, ikke?
    Chokoladeblomsten og den brogetbladede pelargonie klæder hinanden godt. Husk lige at røre ved bladene for de dufter så skønt. Det gælder både chokolade og pelargonie.....!
    Dejligt at se at de trives. Så kan det være, at det snart bliver vejr til at sende lidt blomster igen. Vi krydser fingre for regn....mine tønder er tomme, så jeg må bruge vandhanevand og der er for meget kalk i!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Bente ja jeg er også vild med billeder af den :o) Du er tilgivet Bente, men jeg måtte jo drille dig lidt.
      Du har ret i at de minder om hinanden de planter, de dufter også ens :) undtagen dine duftpelargonier. Jeg husker ofte at røre ved bladene bare for at finde ud af, hvad de lugter af.
      Ja vi mangler i høj grad vand til tønder og planter, du må endelig vente med at sende til mig, jeg er væk et par dage nu. Det kommer der mere om i morgen.

      Slet
  11. Kære Lisbeth.
    Ja, du har sikkert nydt din pavillon i aften, flot billede af solnedgangen og igen dejlige billeder af alle dine blomster.
    Jeg har faktisk også vandet rhodoer i dag, de så lidt tørre ud ----
    hilsner jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja i aftes nød jeg den ude fra. Tak.
      Ja god idé at vande, Vorherre hjalp lidt til, så vi fik 6 mm i morges og torden, ikke godt for hundene.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  12. Ja ja Lisbeth, først var det for varmt og nu fryser knæene, det er sørme ikke let at gøre damen tilpas ;o) nå spøg til side, det vejr vi har nu er helt klart bedre både for planter og menesker. Hvor er den skøn din Himalayaceder så elegant og lækker, bliver den meget høj ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Det er ikke nemt med mig, enten får jeg for varmt eller også fryser jeg :o) Hvordan tror du, det er at være gift med mig, stakkels Bent :o)
      Himalayacederen er skøn og de fleste lægger mærke til den, når de kommer ind i haven.
      Den kan blive op til 15 meter i Dk og 60 meter i Himalaya, gisp godt det ikke er her.

      Slet
  13. Hvad synes du om 'Fatal Attraction'? Jeg har faktisk aldrig selv haft netop denne, men flere af mine kunder siger, at den går ud i deres have. Hvad er din erfaring?

    Kh. Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene
      Jeg er meget glad for Fatal Attraction, hos mig står den fint, ingen problemer. Jeg har endda sået den af egne frø, de blomstrer ikke endnu, så jeg ved ikke, hvordan blomsten bliver. Men planten har det godt.
      KH
      Lisbeth

      Slet
    2. Ok, mange tak for svar... Måske jeg skulle købe den hjem. Mangler lidt en enkel, pink variant i mit sortiment, og Fatal Attraction er jo ganske smuk.

      Det bliver spændende med dine frøplanter :-)

      Kh. Marlene

      Slet
    3. Selv tak, jeg tror godt, du kan købe den hjem, jeg synes, den er rigtig fin.
      Ja jeg er også spændt på frøplanterne. Desværre har jeg ikke navn på, så vi må håbe, at de ligner moderen :o)
      Kh
      Lisbeth

      Slet