onsdag den 30. april 2014

Sidste dag i april og tulipanglæder og skuffelser

Vi har stadig fint vejr, omend det er lidt diset og knap så varmt, det højeste var 19,6, nu er det lidt køligere. I formiddag har jeg givet mine clematis en hjælpende hånd med at binde dem fast til træerne, det er 2. gang i denne uge, de har fart på. Jeg har gødet løgplanterne med benmel, det sprang jeg vist over sidste år. Men jeg har konstateret, at der kun er få af de gamle tulipaner (udover Appeldorn) som er kommet igen i år. Heldigvis købte jeg en masse nye i efteråret.
Denne her blomstrer for andet år i træk, desværre bryder jeg mig ikke om den :) det må være forkerte løg i en pakke.
Shirley er heldigvis også rimelig driftssikker, også Blue Diamont og Angelique kommer igen.
Skuffelsen var Café Noir, som jeg købte til et plantemarked i Botanisk Have i Århus, den glædede jeg mig meget til at se, desværre har den slet ikke vist sig, det må have været dårlige løg.
Her har vi Angelique
Mount Tacoma købte jeg nye af sidste år, den er rigtig smuk
Så er der jo også den smukke hvide frynsede, den er jeg også glad for
 For ikke at tale om den lyserøde frynsede
og nu også den lilla frynsede, de er skønne alle sammen, hvilken af de frynsede kan du bedst lide, hvis du overhovedet kan lide nogen af dem?
Men der er jo heldigvis andet end tulipaner i min have
Anemone Allenii har ikke mange blomster, men smuk er den
En clematis hvor skiltet desværre er blevet væk, hvis nogen kender navnet, vil jeg blive glad for at få det.
Min perlebusk The Bride er netop sprunget så småt ud, de sidder som perler på en snor, deraf navnet
Rhodotypos scandens er i blomst
Rødbøgen sprunget ud, bøgen er sen her i vores have, men rødbøgen kom først
Skovbunden lige nu, snart kommer hostaerne og bregnerne, det bliver så flot.
I skovbunden er der også masser af sommeranemoner
Så er der jo også rhodoerne:
 R. Golfer er nyudsprunget
 R. Great Dane kender I
 R. Helen Martin er nyudsprunget, der kommer meget mere med den.
R. Lanatum
Nu er det jo ikke kun rhodoernes blomster jeg nyder, prøv at se de smukke nye skud





Det er da fantastisk, ingen af de fire ovenfor blomstrer i år, men så kan jeg nyde løvet.
 Denne her har også det smukkeste udspring
Sorbus aria Lutescens/sølvrøn
 Bassinet med hjertebedet i baggrunden
her er vi tættere på hjertebedet med de to smukke japanske ahorn, kvæden og den pilebladede pære.


Udspringsforløb for min trillium Grandiflorum Flora Plena
Til slut himlen i aftes
Fortsat god onsdag

32 kommentarer:

  1. Lækker trillium :)
    Jeg kan bedst lide den hvide frynsede. Jeg har haft den lyserøde, men den kom ikke igen. Hvis du gerne vil af med din røde og gule tulipan er den velkommen hos mig.. sammen med de andre :)

    Du har så mange smukke ting på vej, det er dejligt du deler.
    Kh
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Den kan de fleste vist bedst lide. Den lyserøde er ikke sikker, kan jeg så forstå. Jeg har foræret mange røde væk, det hjælper ikke, de kommer igen eller nogen andre gør hvert år. Jeg skal tænke på dig :)
      Ja der er meget på vej - godt du vil følge med, for jeg vil gerne dele.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Af de frynsede kan jeg bedst lide den hvide. Ja, det er en skuffelse, når man ikke får noget ud af sine ofte-dyrt-indkøbte tulipanløg. Jeg må lige have mig noteret Shirley som en driftssikker én, som jeg skal have i min have også.

    Rhododendronerne er bestemt smukke og også i nyvæksten og løvet, det er virkelig planter, som glæder på mange måder.

    Jeg har aldrig tænkt på at give mine tulipaner næring, men det lyder som en god ide. Benmel - køber du det i plantecentret?

    Sølvrønnen er vel nok smuk - ligesom alt det andet, du viser:)

    Ja, hurra for en dejlig april - det var lige til at blive høj af.

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Deu er også til de hvide. Heldigvis var de ikke så dyre, måske var det det, der var galt, jeg købte dem i regnvejret i Botanisk Have :) Shirley holder i hvert fald flere år end mange af de andre, og så er den jo smuk, især den første tid, den bliver noget lilla til sidst.
      Ja rhodoer glæder på mange måder, men der er meget arbejde ved dem, jeg har lige vandet over halvdelen af nordbedet med kande, ca. 200 liter det var hårdt.
      Jeg har købt mit benmel hos Trifolium, det er en nethandel. Men du kan sikkert købe det i et plantecenter, der kommer jeg jo ikke så tit til daglig.
      Ja sølvrønnen er skøn i udspring.
      April har været virkelig skøn, og de lover en rimelig, men desværre tør maj.
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Altså, Lisbeth - jeg troede Bent havde rigget vandslangen til mange steder i haven, så du ikke skulle slæbe på vandkanderne? Ja, det er bestemt hårdt med al den vanding, men har man sagt A, må man også sige B - de skal jo have føde...

      Trifolium kender jeg ikke, men vil da lige notere det.

      Slet
    3. Det har han også, men der var noget i tønderne, det skulle da bruges først :) Ja føde og vand skal de have, og snart skal de have føde igen.
      Trifolium ligger i Skive.

      Slet
  3. Som altid dejlige billeder.
    Hvor er dine frynsede tulipaner dog smukke.
    Virkelig smukt billede af Bassinet med hjertebedet i baggrunden.
    Ha´ en gos aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      tak skal du have, godt du kan lide mine frynsede tulipaner.
      Tak for ros til det billede, jeg synes også, det er ret godt.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Jeg synes, de frynsede er sjove, men kan bedst lide de andre hvide, du viser - de er ualmindelig smukke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frede
      Nå du er ikke til de frynsede, du har ret de fyldte hvide er meget smukke.

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Jeg hopper med på vognen og giver min stemme til den hvide frynsede, men den mørke kommer halsende lige efter ;)
    Ja det er rigtigt øv når løgene skuffer, for de ved jo nok hvad de vil ha for dem.
    Den hvide trillium er helt fantastisk og din sølvrøn er også superflot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Der er overtal til de hvide frynsede, men det glæder mig at du også kan lide de mørke :)
      Heldigvis var disse løg ikke så dyre, men træls var det alligevel.
      Ja vi er helt enige, de er begge smukke.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Hvor er den lilla frynsede tulipan fin. Jeg er jo rigtig glad for farver i haven. Trillium Grandiflorum Flora Plena er bare skøn. Ja, jeg regnede med, at du nok har mange azaleaer ;-) De er også meget smukke.
    Jeg kender desværre ikke navnene på dem i min have. For alle surbundsbedsplanter fulgte med huset. Du skal endelig komme med bud, hvis nogle af dem virker bekendte. Tak, flere heuchera er altid velkomne.
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh
      Endelig en der kan lide min lilla frynsede, jeg kan faktisk godt lide dem alle, men de er da lidt specielle :) Det er også dejligt med farver i haven. Men trilliumen er også skøn. Jeg skal nok sige til, hvis jeg tror, jeg har navnet på en af dine azaleaer.
      Det kan du godt få, jeg har to tre stykker, som virkelig breder sig godt, de er meget flotte lige nu.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Her har vi haft det lidt køligere end hos jer 18.8 har det været og med noget mere vind så det er slet ikke så lunt i aften som det var igår. Ja alle tulipaner er desværre ikke lige stabile. Ærgerligt at den "grimme" er det jeg syntes nu ikke at den er så slem. Jeg tror nu også at billederne somme tider snyder os. Jeg kan godt lide de frynsede. Hvilken er kønnest? Det er for mig svært at svare på men hvis jeg skal vælge er jeg nok mest til de lyse. Mount Tacoma er da også bedårene mon den er stabil? Jeg syntes at mine de dobbelte er gode til at komme igen. Har en Blue Wow som er en smuk lilla dobbelt som meget stabil. Den er en af farvoritterne i min have. Hvor har du mange skønne træer og buske. Efter jeg er begyndt at følge dig er mine øjne blevet åbnet for alle disse flotte vækster. Har desværre ikke plads men nyder dem hos dig :-) Rhodoerne uden blomst er også fine når man kikker godt efter men det er jo nok blomsterne der først fanger opmærksomheden. Hjertebedet er rigtig fint pilebladet pære er rigtig flot i løvet. Endnu en Trillium i blomst hvor er den bare skøn. Flot billede af gårsdagens aften himmel.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Her har det nu også blæst, ved 16 tiden blev det køligere, så måtte havejakken frem. Nej det var ikke lunt til aften som det var i grå. Ja jeg var lidt træt af, at netop den tulipan kom igen i år :) Jeg har før haft Mount Tacoma, så den er nok ikke helt stabil, men jeg mener, den holder mere end et år. Blue Wow har jeg også haft eller måske har jeg den endnu, den er bare ikke så fyldt mere synes jeg. Ja man lærer meget på bloggene, der har jeg også lært meget, men træer og buske er mere ved at sidde og gennemgå netplanteskolernes sortiment. Du er velkommen til at nyde hos mig. Ja det er blomsterne der først fanger hos rhodoerne, når I kommer er der nok meget af den smukke nyvækst, så kan du se, hvor fine de er. Min pilebladede pære er absolut ikke flot, hverken i form eller facon. Løvet er ok, men den har skuffet os meget.
      Ja den fineste af alle mine trillium, tror jeg.
      Tak - der er lidt solnedgang i aften også, men jeg orker ikke at gå derud :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth. Sikke mange flotte tulipaner, jeg tror, jeg bedst kan lide den hvide frynsede.Ærgerligt at nogle løg har skuffet. Har lige set haveprogram på TV2Nord hvor de var i Holland og så på tulipaner. De gjorde opmærksom på, at de meget forædlede tulipaner desværre nogle gange kan være af dårlige løg og skal man være helt sikker på en meget forædlet sort, skal man vist betale en ret god pris! Alligevel kan man ikke være sikker på, at de kommer igen og igen ligesom den gamle Appledorn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja jeg har rigtig mange tulipaner lige nu, du er også til den hvide frynsede. Ja men det var da en god oplysning, du kommer med der, den der ikke kom var ikke specielt dyr, så det er nok det, der er galt. Nej Appeldorn er sikker, man kan nærmest ikke slippe af med den :)

      Slet
  9. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  10. Jeg har en hvit clematis som kan ligne litt på din, den heter Alpina plena. Jeg vet ikke om det er den du har?
    Du har så mange flotte rhodoer nå!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Den hed noget med Plena, så måske er det den. Ja der er mange nu, og der kommer flere.

      Slet
  11. Ja, der er godt nok meget i blomst på én gang nu! Jeg tror jeg siger som Frede at jeg - selv om frynserne er sjove - foretrækker de klassiske tulipaner. Men jeg kan lide dem alle :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja der er gang i den derude, nu er det blevet koldt :(
      Ja mine frynsede tulipaner er lidt anderledes, men jeg er nu glad for dem også :)

      Slet
  12. Der er sådan noget larmende can-can over de frynsede tulipaner, synes jeg. Men jeg vælger den hvide....
    Shirley er ihvertfald driftsikker. Jeg satte den for at den skulle matche vibeæg. Men istedet for kom der en judaspenge og var meget bedre farvemæssigt. Er det ikke forunderligt som tingene bare sådan opstår af sig selv?
    Jeg kan godt forstå at du også synes at selv lysene i rhodoerne er fine. De har en smuk farve og pynter bestemt på busken.
    Jeg har snart hele forhaven fyldt med portulak og da jeg lod forglemmigej være sidste år...ser det faktisk helt pænt ud også en foræring fra naturens side!
    Den sidste trillium du viser er smuk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja ikke alle kan lide mine frynsede tulipaner, jeg synes selv de er skønne.
      Jo man må ofte undres over naturen, det sker også tit hos mig, så står man og tænker, hvordan gik det lige til.
      Ja lysene på vej op er også sjovt at iagttage på rhodoerne.
      Skønt med masser af portulakker, jeg har dem også snart overalt :)
      Ja trilliummen er smuk.

      Slet
  13. Kære Lisbeth.
    Jeg synes faktisk at dit "stedbarn" er smukt. Jeg har noget med rød/gule tulipaner. Af de frynsede kan jeg nok bedst lide den rødlilla. Men begge er nok lidt svære at få til at passe ind i haven:)
    Jeg kan ikke rigtig se faconen på din pilebladet pære, men Claus Dalby har 4 meget smukke pærer, som han beskærer ret hårdt hver vinter. Måske er det dét, der skal til?
    Den viste trillium er meget smuk og det samme er solnedgangen.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Nå du kan lide mit stedbarn, jeg bryder mig ikke om de to farver sammen. Tænk at du kan lide den lille frynsede, det er der ikke mange udover mig selv, som kan. Jeg synes nu ikke den er svær at passe ind, den står sammen med den hvide, det er flot.
      Jeg har beskåret min pilebladede ret hårdt flere år i træk, det hjælper ikke, den får ingen krone, de står bare og stritter med grenene, den har haft en forkert facon fra start, tror jeg.
      Tak for det.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  14. Kære Lisbeth.
    Det er blevet sent.
    Din Trillium har en sød blomst. jeg kan godt lide tulipan Angelique.
    Og hver er dit bassin flot, jeg havde glemt du havde sådan et.
    Og ja, knopperne på rhodoerne er smukke. Jeg har faktisk også Lanatum i blomst herhjemme.
    R. Great Dane og R Golfer er lige mig.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det blev da noget sent for dig.
      Ja den hvide trillium er rigtig sød. Angelique er jeg også meget glad for.
      Det var et ret godt billede, jeg fik taget af bassinet denne gang.
      Dejligt at du har Lanatum i blomst hjemme, så du kan nyde den.
      Ja de er også fine.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Kære Lisbeth
      Min hund skal opereres i dag, så jeg er lidt ------------------
      hav en god dag, hilsen jessie

      Slet
    3. Kære Jessie
      Jeg kan godt forstå, du er lidt .......... det skal nok gå.
      Håber alt går godt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  15. Flotte tulipaner.... synes de alle er smukke - men siger nok som dig, jeg er ikke så vild med den to farvede røde og gule.... Men sat sammen med det rette, ville den nok alligevel være sød....

    SvarSlet