fredag den 11. april 2014

Landlivets glæder

Dagen startede lidt diset, men det var alligevel dejligt vejr. Ved godt 11 tiden begyndte solen at trænge gennem skyerne. Samtidig begyndte gyllevognen at køre forbi herude på markerne, så var det slut med idyllen på landet.
Heldigvis startede morgenen godt, for jeg var en tur i Netto. Her var et helt plantecenter opstået, så jeg kunne ikke dy mig. Op i kurven sprang Pæonen Dancing Butterfly, og Hostaen El Nino kunne jeg slet ikke stå for, 40 kr. pr. stk. var rimeligt billigt. Der var også clematis, men dem turde jeg ikke købe, for Bent var lidt træt af at plante clematis ved hegnet, så her klapper jeg lige hesten lidt :)
Så er der knop i Ivory Queen, Ambassadøren tror jeg ikke på, at der kommer blomst i i år. Den kunne nok ikke lide at blive delt og flyttet.
Cardamine Pentaphyllos som jeg fik af Anne, har fundet sig godt til rette, tror jeg.
Der kom finregn i nat, derfor er der tunge regndråber på blomsterne
Fransk anemone i en lidt anden farve, den står i nordbedet
Forglemmigejerne er godt på vej mange steder i haven
Det får mig så til at tænke på Heidi, her er valmuespirer, som lovet :)
Den gulløvede jasmin lyser vældigt op lige uden for vinduerne
Iris Wilmothiana Alba også med tunge regndråber
ja og kobjælderne
Magnoliaen er fyldt med store knopper som er lige ved at springe ud



Store knopper i rhodoerne, smukke ikke?
Denne stenbedsplante er også flot nu


Dagens påskeklokker
 Trådbladet kastanie
Syringa Pinatifolia
Acer tegmentosum
Ja jeg kan blive ved, men nu må jeg hellere stoppe. Jeg nyder hvert sekund i min have, og så må jeg tage gyllelugten med, men når de er kørt væk, er det ikke så slemt, man vænner sig til lugten, og nu skinner solen.
Til slut endnu et billede af min fine camelia, den kan jo ikke gøre for, at den ikke er dobbelt lysegul :)
Rigtig god weekend med forhåbentlig dejligt havevejr.


38 kommentarer:

  1. Fine planter du har købt.
    Kan du stadig finde plads til dem...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Der er stadig mange huller rundt omkring, men nu kan der snart komme georginer og sommerblomster i nogen af hullerne, når jeg altså får lavet dem :)

      Slet
  2. Camelliaen er vakker selv om den ikke er lysegul ;-)
    Påskeklokkene dine blir jeg ikke lei, og heller ikke kubjellene. De er så vakre.

    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg er også ved at synes, at camelliaen er helt vakker :)
      Der underholdning til lang tid endnu med både påskeklokker og kubjeller.

      Slet
  3. El nino var heller ikke sluppet forbi min indkøbsvogn :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej vel, hvis der er flere i morgen, er jeg bange for, at der smutter en mere i vognen :)

      Slet
  4. Fine kobjælder du har, dem har jeg ikke rigtig held med. Den Syringa Pinatifolia ser spændende ud. Jeg så godt de fine plantetilbud idag I Netto, men da havde jeg lige købt en Magnolia I Rema:-).
    Jeg så for et stykke tid siden, du havde en brogetbladet Judaspenge. Jeg har en med hvide blomster, så måske du vil bytte
    frø til efteråret?
    God weekend
    Fra Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Det er da ærgerligt, at du ikke har held med kobjælderne, de skal nok stå lidt tørt, mine står i ørkenbedet. Ja man kan jo ikke få det hele, vi kommer ikke lige i Rema, men det var også fint med Netto.
      Ja det er fint at bytte frø af judaspenge til efteråret, det må vi lige huske.
      Tak i lige måde Hanne

      Slet
  5. Jeg syntes din iris er rigtigt smuk...og får en voldsom trang til at gå i Netto.....:)

    Kh
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Jeg kan godt forstå, du får en voldsom trang til at gå i Netto, det gør jeg også igen igen :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Jeg tror at vi har haft ens vejr idag især eftermiddagen har været fin. Ja idyllen kan hurtigt blive ødelagt i disse gylle tider. Jeg tror at de er færdige her omkring så vi ikke skal have påskedagene ødelagt. Jeg syntes at jeres Netto har mange gode planter. Så meget forskelligt har vores ikke men vi har også 4 andre supermarkeder så måske derfor. De franske anemoner er flotte her ser det ud som om at det kun er de blå der vil blomstre i år. De er søde de små forglemmigej den er forsvundet fra min have sådan går det ind imellem :-( CD Valmuerne er pænt store her dem glæder jeg mig til :-) Så er det lige ved med Magnolien åh de er så flotte.
    Helt enig Rhodoerne er smukke hvor ville jeg gerne have mere plads. Acer tegnentosum ser spændende ud. Ja det er jo ikke Cameliaens skyld at den ikke er gul måske du vil komme til at holde af den alligevel. Jeg syntes nu at den er rigtig fin. Nu håber jeg vejret vil arte sig nu når det er påskeferie :-)
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja eftermiddagen og især aftenen her hos os, den har været så skøn. Ja gyllen er til gengæld helt forfærdelig, men heldigvis blev lugten ikke hængende. Ja vi har jo kun Netto og Superbrugsen, så det kan godt være, de strammer mere op. Jeg har været heldig med de franske anemoner i et par år nu, de røde kan jeg selvsagt ikke lide, dem har der endnu ikke vist sig nogen af. Ja du kan roligt glæde dig til valmuerne, de giver et fantastisk blomsterflor. Du må gerne få frø af mig til forglemmigejerne. Ja det bliver dejligt, når magnoliaen blomstrer. Jeg har flere, som blomstrer på forskellige tidspunkter.
      Jeg kan godt forstå, at du gerne ville have mere plads, men så må du nyde billederne af mine rhodoer. Jeg købte min Acer Tegmentosum sidste år, min haveveninde har en, så hun har prædiket for mig, at jeg også skulle have sådan en, jeg har ikke fortrudt at jeg købte den, den er flot.
      Ja cameliaen er fin.
      Lad os håbe på dejligt påskevejr.
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Forglemmigej frø lyder godt mon ikke de har sat frø til sommer? Så kan jeg få lidt med hjem. Hvis den bliver sået blir der jo flere planter og så er der jo større sandsynlighed for at den overlever :-)

      Slet
    3. Jeg gemmer et par planter, så kan du få dem med hjem og drysse rundt om, det er sådan, jeg har fået mine.

      Slet
  7. hmmm... gad vide om El Nino har en fætter i Kolding, - jeg må hellere tjekke imorgen! Og ellers går det lystigt derude, man skal virkelig være på stikkerne for at kunne følge med. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Lad os håbe El Nino har en fætter i Kolding, jeg har plantet min og glæder mig hver gang, jeg går forbi den. Ja du har ret, det er svært at følge med, og ikke komme til at træde på noget, som er på vej op, en hosta f.eks :)

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Sikke fine køb du har gjort, den hosta kunne jeg også let falde for ;)
    Det var sødt af dig at tænkepåmig og tage billeder af de små skud. Jeg tror heldigvis ikke at jeg fik rykket noget der ligner op, så måske er de lidt langsommere til at starte her ;)
    Utroligt du stadig har så fine påskeklokker, her er festen vist ved at være over for i år.
    Gylledunst eller ej, så må en solskinsdag selvfølgelig bruges i haven ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det var ret gode køb, og El Nino er meget fin, den er vi nok mange, som kan lide.
      Man skal holde, hvad man lover, så jeg havde skrevet en seddel, så jeg huskede at tage billeder til dig.
      Der er underholdning en tid endnu med påskeklokker, men nogen af mine er nu også på retur.
      Ja man kan jo vænne sig til dunsten selv af gylle :)

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Ingen af ambassadørene her har blomsteranlæg endnu - den er meget sen - så du skal da ikke opgive håbet:)

    Min Ivory Queen er til gengæld først kommet op nu - lidt besynderligt...
    Flotte Rhodoknopper dyu kan vise - det bliver et godt år - også for dem!

    Vil satse på imorgen lørdag - det skal blæse op på søndag siger de. - vi får se:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Nå du mener stadig, der er håb for blomster i Ambassadøren, ja vi får se, den står i hvert fald pænt.
      Ja det er da sent med din Ivory Queen, jeg mener, den var før min sidste år.
      Der er rigtig mange knopper i de fleste af mine rhodoer i år.
      Øv jeg må nok satse på søndag, vi skal have gæster i morgen, til gengæld har dagen i dag været fantastisk.
      Tak i lige måde.

      Slet
  10. Det er sjov som man nogle gange er heldig :-) Den El Nino er lige den jeg står og mangler, så i morgen vil jeg flyve i netto og se om de skulle have flere tilbage. Så tak for det Lisbeth.
    Jeg er så vild med dine påskeklokker..de er vel nok smukke.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Så håber jeg, at du er heldig i morgen og få fat i El Nino.
      Ja påskeklokkerne er smukke.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Hvor er der mange fine ting i din have. Jeg er helt vild med din franske anemone. Jeg har én Ivory Queen, som jeg købte sidste år, og den er også med knop. Det havde jeg egentlig ikke regnet med, da der stod at den ikke tåler hård frost. Har du haft din flere sæsoner?
    Ha' en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh
      Ja jeg har mange skønne ting i min have, den franske anemone har en fin farve ja.
      Min Ivory Queen er også fra sidste år, jeg vidste ikke, at den ikke tålte frost, det gjorde den nok heller ikke :) Vi har heller ikke hård frost her hos os, eller rettere det har nærmest ikke været vinter.
      Tak i lige måde.

      Slet
  12. Det har været en rigtig fin forårsdag i dag. Du viser blomster og knopper i lange baner. Mon ikke dine rhododendron eksploderer lidt før, end de plejer?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja en rigtig forårsdag, så jeg fik for varmt med termojakken på. Jo i forhold til sidste år, er vi en måned længere fremme, og til de forrige år omkring 14 dage.

      Slet
  13. Kære Lisbeth.
    Ja, Netto havde da vist fået blomster/planter hjem, jeg løb med en clematis, den skal på stranden.
    Ja knopperne i din Rhodo er fine. Det er påskeklokkerne også.
    I dag har jeg smidt 2. hold klokkerankefrø ud, så nu opgiver jeg, de er ellers så fine, men der kommer ikke noget op af jorden. så slut.
    Stenplanten er også fin mellem de store sten.
    Og din røde Camelia er da flot.
    hav en god weekend
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja man må sige, at Netto har fået planter hjem, jeg kiggede også på de clematis, men tog de andre i stedet for Bents skyld :)
      Ja der bliver flere og flere rhodoer, som viser farve, og påskeklokkerne kan vi stadig glæde os over.
      Ærgerligt med dine klokkerankefrø, nu er det jo for sent, hvis du har smidt dem ud. Mine ville heller ikke, så satte jeg dem ud på badeværelsesgulvet, som var varmt, det hjalp. Har du prøvet det?
      Ja Cameliaen er flot, du har ret.
      Tak i lige måde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Kære Lisbeth.
      Nej jeg prøvede ikke badeværelset. Men en radiator.
      Jeg kunne slet ikke finde frøet, da jeg tømte jorden ud.
      Ærgerligt, men jeg skal i Bilka i dag, så måske prøver jeg igen, men så bliver det nogle dyre klokkeranker.
      hilsen Jessie - vi har dejlig sol, men rim på græsset.

      Slet
    3. Kære Jessie
      Ja det er ret dyrt at købe frø til dem, så er det næsten bedre at købe et par stykker færdige.
      Her er hverken rim eller sol, men det er lidt køligt til morgen.

      Slet
    4. Kære Lisbeth
      Ja, det er rigtigt, jeg har bare aldrig set dem som "en plante" ---- så nu prøver jeg for sidste gang, og de står på badeværelset.
      håber da du også har sol, her er det skønt vejr.
      hilsen jssie

      Slet
    5. Kære Jessie
      Nej det er nok private, som selv har sået dem og fået overskud, hvis der er nogen, der sælger dem. Håber det lykkes, 3. gang er lykkens gang.
      Her er det desværre hundekoldt, men når solen kommer frem hjælper det lidt, det gør den glimtvis.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. "min" Netto er også gået helt amok med planter - men ak mon ikke de fleste lider Netto-døden, fordi de ikke bliver passet ordentligt. Jeg "kom til" at købe en Clematis Rubens til at klatre op i mit beskårne birketræ - og til 30 kr. der har jeg da råd, hvis den ikke rigtig vil trives :-)

    SvarSlet
  15. Hej Sussi
    Lad os håbe, at Netto når at få solgt planterne inden de dør, tror du ikke personalet har fået et vandekursus, så det går bedre :)
    Ja 30 kr. er ingen herregård, men lad os håbe den vil trives. Hvis der ikke er knopper i, er det bedst at klippe den ned, så bliver rødderne stærkere. Det gør ondt at gøre det, men det skulle være en god idé.

    SvarSlet
  16. Gyllevogne er vi heldigvis forskånede for herinde i byen. Til gengæld har vi så mere larm!
    Din Magnolia er da godt på vej nu. Jeg kan se, at samme type også er i knop heromkring. Stjernemagnoliaen er den tidligste. Min er begyndt at drysse nu.
    De påskeklokker er da bare ren fest at have i haven. Jeg skal love for, at man har glæde af dem længe! Dejligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det er I, gyllen er kun over et par uger, men larmen hos jer er der hele tiden, så jeg vil ikke bytte :)
      Ja stjernemagnolia er lidt tidligere, jeg har et par stykker mere, som blomstrer senere.
      Ja påskeklokkerne er virkelig pengene værd, ren nydelse i flere måneder.

      Slet
  17. Kære Lisbeth.
    El Nino er meget smuk og vi har fundet en Netto, der har mange blomster, så måske ryger der én i kurven i eftermiddag. Vi har en hosta, der har overvintret i udestuen, den står nu med tre store klaser blomster, der bliver hvide. Den er meget smuk.
    Min Cardamine, som Anne var så sød at forære mig, står med smukt løv og blomster. Den vokser rigtig godt. Snart kan jeg flytte den over i en større krukke. Kirsten fra Thyboesminde stauder lærte mig, at jeg ikke skal plante om, før jeg kan se rødder i bunden af plastikpotten. Det virkede rigtig godt sidste år.
    Dine rhodoer er rigtig fine i knop, men de bliver et fantastisk syn når de springer ud.
    Alle de andre billeder er også dejlige, tak for dem.
    Jeg havde gæster igen i går og nu har jeg fået 5 meget store krukker som jeg glæder mig til at plante dahlia i .
    Kærlig hilsen Eliane.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Ja El Nino er meget smuk, der var kun to tilbage, da jeg var der i morges. Mon ikke du finder noget i Netto, der kan friste.
      Nå fik du også en Cardamine af Anne, det var da dejligt.
      Det lyder som en god idé at vente til man kan se rødder i bunden af potten. Jeg plantede min ud med det samme, håber da det går godt.
      Ja du kan tro, det bliver flot, når rhodoerne springer ud.
      Selv tak, godt du glæder dig over dem.
      Dejligt med store krukker i gave, du skal jo bruge mange, jeg bruger ikke meget med krukker, det kan jeg ikke overkomme sammen med haven.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet