mandag den 7. april 2014

En tur og et hemmeligt møde

I lørdags da vi kørte fra færgen kl. 11.45 stilede vi direkte mod Fyn og Brenderup. Her havde jeg nemlig en aftale med Anton fra Jas Roser, jeg havde også et hemmeligt møde med Eliane. Der var ikke meget tid, da vi skulle videre til min mor, men heldigvis var trafikken med os, så vi vandt et kvarter på turen. Præcis 13.15 kørte både Eliane og vi ind foran Jas´ hus. Eliane og jeg kender kun hinanden her fra bloggen, så det var spændende.
Det viste sig, at Eliane havde planter med fra Anne, som også kommenterer her på bloggen, de bor kun 10 min. kørsel fra hinanden, det fandt Anne ud af, og da der ikke er så mange, som hedder Eliane, var det nemt at finde frem til hende.
Planterne var gul lærkespore og Cardamine Pentaphyllos, nej hvor blev jeg glad, tak for det Anne. Eliane havde også noget med til mig fra sin egen have, nemlig en Virginia Blue Bell, den var jeg også meget glad for, ingen af delene har jeg selv.
Da vi havde byttet planter, gik vi ind for at se planteskolen. De andre gange jeg har været der, har Anton bare sat roserne til mig, og jeg har smidt pengene i postkassen, men denne gang var han hjemme, så vi gik en tur rundt. Desværre havde jeg ikke kameraet med, men der var roser i lange baner alle vegne, mangler du en speciel rose, kan du roligt gå til Anton, hvis han ikke har den, skaffer han den. Det var virkelig et spændende besøg. Jeg havde på forhånd bestilt tre roser, da jeg ringede til Anton, havde han lige skaffet en af dem, jeg spurgte efter, som han ellers ikke havde.
Hjem kom jeg med seks roser, de tre jeg havde bestilt og den ekstra, plus en mere som røg med under besøget, samt en jeg fik af søde Eliane. så nu skal jeg finde plads til 6 roser.
Claire Austin rosen var den Anton havde fået fat i ekstra til mig, den har jeg ønsket mig længe.
Perle D´or, Mermaid (set på Signes blog), Golden Wings, Händel og mme Alberic Barbier.(svær at finde på google)
Den sidste rose har jeg aldrig hørt om før, men Eliane kendte den og synes den var så smuk og duftede dejligt, så den ville hun gerne forære mig.
Kører du på motorvejen over Fyn, kan jeg varmt anbefale et besøg hos Anton, priserne er i bund og kvaliteten i top. Det tager ikke lang tid fra motorvejen, men husk at aftale med Anton først på mail eller telefon.

Da jeg kom hjem, var der sket meget i haven, synes jeg.
 Den lysegule anemone var i blomst
 Blåpuden blomstrer også
og Geum Mai Tai har fine knopper
Nogen hostaer er allerede langt oppe
 Flere lyserøde hyacinter i blomst
Kobjælderne er flotte og de blå er også ved at komme nu
Vinbjergsneglene er vågnet op, for nu er det blevet mildere, der var 10 grader i aftes, da vi gik i seng.
Desværre er der andre snegle, som er vågnet op, her har de mæsket sig i min Ligularia.
For øvrigt kom nabokonen og fortalte, at der havde været 6 rådyr inde i hendes have i går morges, så de har fundet andre græsgange. Det gør ikke noget, siger hun.
Jeg tror bestemt, der er en knop her i Peonia Delavayi
 R. Blue Bird er i blomst
 R. Jacksonii er tæt på udspring
 og R. Makinoi er lidt mere udsprunget
 R. P. J Mezitt er sprunget ud
Store fine knopper i R. Wiltonii
 Syringa Pinatifolia
 Trillium

og store tulipanknopper

Til slut mine to skønne vårfladbælg
Fortsat god mandag

44 kommentarer:

  1. Jeg er slet ikke misundelig på Jer der kan holde roserne sunde. Dem har jeg opgivet for længst. Dog vil jeg prøve med en i en krukke, men kun som etårige :)

    Alt er meget længere fremme i din have end det er her :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ok madam Bæk, håber så de kan klar sig i en krukke, vil du så bare smide den ud bagefter?
      Ja vi er nok lidt foran jer, men I skal nok indhente os :)

      Slet
  2. Fine planter du har fået. Den gule lærkespore har jeg. Den er villig.
    Jeg skal da love for, at der er gang i planterne i din have.
    Vinbjergsnegle. Håber også at jeg får nogen at se. Vi blev jo foræret nogen sidste år, men man kan aldrig vide om de vil bo her.
    Som altid gode billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er fine planter, jeg har prøvet den gule lærkespore før, her er den ikke villig, den gik ud.
      Jeg var heller ikke sikker på, at jeg fik mine vinbjergsnegle at se, men de kom heldigvis.
      Tak

      Slet
  3. Spændende at mødes med havebloggere. Lærkespore er så fin. Lise Lotte fra Påfuglens Hemmelighed har lovet mig en i hvid - så kan hun få min lilla - dejligt med bytte!
    Så mange roser du snart har. Men du har heldigvis en stor have og lysten til holde roserne. Jeg nyder synet af dem hos dig.
    Øv for at de andre snegle også er vågnet op til dåd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det var spændene, Eliane kommenterer kun, hun er ikke blogger. Det er da fint, at du kan bytte med Lise Lotte.
      Ja jeg har en stor have, men det var da lige ved at knibe at finde plads, det passede ikke Bent, at de skulle stå ved hans nye hegn.
      Ja træls med sneglene.

      Slet
  4. Det er god reklame for Jas - planterne ser fine ud og nu har du endnu flere roser til samlingen - den er ved at være stor. Det må da have været sjovt at mødes med en du kun kender fra bloggen - og dejligt med planteudveksling. Jeg har bestilt ca. 10 roser hos Jas, dem skal vi hente på lørdag.

    Ja dine tulipaner er i hvert fald også længere fremme end mine.

    God aften til dig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er god reklame for Jas, det har han fortjent. Du kan godt glæde dig til besøget hos Jas. Ja det var sjovt at mødes med Eliane, hun ville gerne have frølinger af påskeklokkerne, og jeg har jo så mange. Gad vide om dem du fik er til endnu?
      Ja nogen af tulipanerne er på spring nu.
      Tak i lige måde.

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Det var da et dejligt møde :) Spændende besøg på Jas´ Planteskole - der kunne jeg bruge mange timer! Jeg har været inde og kigge på siden, og der er godt nok meget, der frister, for jeg elsker jo de historiske roser. Roserne ser rigtig fine og sunde ud.
    Lige nu er der plantestop i min have, mens der graves nye bede. Et har set dagens lys, og flere følger efter i påskeferien - jeg glæder mig meget til at kunne fordybe mig i have arbejdet og planerne i mange timer uden afbrydelser. Der er også 30 forskellige slags stauder, der skal prikles, og flere er begyndt at spire - skønt!
    Vi har også vinbjergsnegle i haven - vi skriver navn på dem :) Mine første tulipaner er sprunget ud og hyacinterne blomstrer lystigt - det er en dejlig tid!
    Blue Bird er rigtig flot - meget speciel farve - er det mon også en af de mindre?
    hav en god aften - kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det var et dejligt møde. Ja det kan svare sig, at køre fra Silkeborg og derned for at få roser til dine nye bede. De koster kun 50 kr. stykket, så du kan hurtigt tjene til benzinen.
      Jeg kan godt forstå, at du glæder dig til at fordybe dig og nyde din have, priklingen tager jo også tid.
      Jeg startede med A, B, og C, men nu har jeg ikke styr på sneglene mere. Jeg så en lille babysnegl til morgen, jeg ville have skrevet Arthur på den :) men så glemte jeg det.
      Ja Blue Bird er en af de lave.
      Jeg er glad for, at rådyrene har fået nye græsgange :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. PS: Herligt, at rådyrene har fundet nye græsgange ;)

    SvarSlet
  7. Hej Lisbeth

    Det var da et super indkøb!
    Og nu kommer rhodo kavalkaden - stadig tidligere end sidste år - 3 uger eller er det mere?
    Flotte skud også på Syringa pinatifolia - og ja det kunne da sagtens være P delavayi - her er du foran - for slet ikke at snakke om Trillium:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var et godt indkøb for 270 kr.
      Ja rhodoerne begynder nu, det er faktisk en måned før sidste år, og ca. 14 dage før 2012.
      Ja der er mange blomster i Pinatifolia, ja vi må skiftes til at være foran :)
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Hej Lisbeth.Først tillykke med lille Arthurs barnedøb.......han er da bare dejlig.
    Ja når vi har været væk for vores haver nogle få dage sker der en masse derude.
    Mine hosta er også godt på vej..........og den lille kobjælde er bare så fin.
    Kan da godt være at vi skulle et smut forbi Jas........for det lyder til at det er gode og billige roser han sælger.
    Hyggeligt at mødes med Eliane
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak skal du have, ja han er så dejlig lille Arthur.
      Det går godt nok stærkt nu, det hele grønnes, dejligt.
      Ja I har kørt lige forbi ham, stort set. 50 kr. stykket, det er selvfølgelig lidt dyrere end dem du købte, men det er nu også sjældent, man får dem til den pris.
      Ja det var hyggeligt.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Sikke et skønt besøg og nogle fine overraskelser :-) Jeg fik leveret barrodsroser fra Jas for ca. En måned siden, og de er så robuste og sunde. Kan varmt anbefales!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja det var et skønt besøg og jeg var glad for overraskelserne. Tak fordi du anbefaler Jas roser her, så kan andre se, at der er tilfredse kunder :)

      Slet
    2. Hej Hanne
      Ja det var et skønt besøg og jeg var glad for overraskelserne. Tak fordi du anbefaler Jas roser her, så kan andre se, at der er tilfredse kunder :)

      Slet
  10. Den omtale kan Anton da ikke være utilfreds med. Du viser mange smukke blomster i fuldt flor. Vores P.J. Mezzit røg på lossepladsen i dag -den tog skade af den sene frost sidste år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej det tror jeg næppe han er. Ærgerligt med jeres P.J. Mezitt, jeg har også mistet et par rhodoer i år, hvad det skyldes ved jeg ikke. Roxieanum var den ene af dem, den stod ellers så flot, men pludselig så den skidt ud, den der stod ved siden af er også færdig nu :(

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Så har der igen været læs på Høneballe bilen et læs af den gode slags. Det er jo også fint plantevejr i disse milde dage :-) Spændende at følge de nye roser. Ja et par dage væk fra haven så sker der noget. Det er lige før at der er sket noget fra morgenrunden til aftenrunden. Mai Tai glæder jeg mig til at hente hos Staudefeen for den blomstrende jo rigtig længe sidste år og så allerede knop nu :-) Hyacinterne er rigtig fine nu alle mine er lysegule. Her har jeg ikke set så mange snegle endnu det er mest dem med små huse der er aktive men mon ikke snart dræberne er her. Jeg har da strøet lidt for dem. Vinbjergsnegle har vi ikke. Trillium har altså nogle fantastiske blade og nu må den da snart springe ud. Vårfladbælg er rigtig yndige tror at jeg må investere i en lyserød.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja der var lidt af hvert i Høneballe bilen i går, det var nemlig godt. Jeg håber, den gule lærkespore vil gro hos mig, selvom den er nem hos andre, har jeg formået at få flere til at gå ud. Mai Tai er bare skøn, jeg købte jo flere Geum hos Staudestedet, håber de bliver lige så fine. Det er da flot med lysegule hyacinter. Jeg skal nok også have ferramol ud til sneglene, men jeg troede, det blev regnvejr, så jeg ville vente til i morgen.
      Det kan ikke vare længe med trilliumen nu. Mine vårfladbælg er desværre ikke store nok til at dele endnu.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Kære Lisbeth.
    Allerførst tillykke med lille Arthurs dåb. Dejlige billeder af Jer alle sammen.
    Dernæst vil jeg sige tak for de fine hvide violer og de mange påskeklokke-frølinger.
    Det var rigtig hyggeligt at møde både dig og Bent.
    Tak for alle de dejlige billeder, du har lagt ud på bloggen.
    Jeg har desværre ikke overskud til at kommentere mere, efter to dejlige dage med gæster.
    Kærlig hilsen fra Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Tak skal du have. Det var da så lidt, godt du er glad for dem. Jeg var glad for at hilse på jer, det var rart at mødes.
      Det er helt ok, at du ikke kommenterer mere, jeg var lige ved at være bekymret for dig. Håber du har haft en god dag :)
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Hej Lisbeth. Sikke nogle gode planter du fik med hjem fra den tur. Du er heldig! Det var da godt at I nu forhåbentlig er fri for rådyr, selvom det er lidt synd for naboen!
    Hvor er det herligt at der findes så mange søde blogvenner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det var gode planter, dem er jeg også glad for. Naboen glæder sig vist bare over, at hun kan se rådyrene lige uden for vinduerne, så det er godt nok.
      Ja det er skønt med søde blogvenner.

      Slet
  14. Hej Lisbeth
    Hvor dejligt med et lille blogtræf på fyn og sikke fine gaver du er blevet begavet med ;)
    Nu er du igen foran med den gule anemone og blåpuderne tror vi står lige med trillium ;)
    Clarie Austin har jeg tit kigget på, nu kan jeg så nyde den hos dig istedet. Det bliver også spændende med resten af roserne du har købt ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det var hyggeligt at møde en af blogvennerne, det var fine gaver, som jeg var glad for.
      Ok godt vi kan skiftes til at være foran :)
      Du må en tur ned til Jas, han havde fået fat i et lille parti, de er ellers ikke til at opdrive. Nå ja der er jo lidt langt fra Struer, den var pottet, så den vil han nok ikke sende.
      Ja jeg er også spændt på resten af roserne :)

      Slet
  15. Jeg overvejer en tur til Fyn i år sammen med min læseklub, der også alle er haveglade kvinder, så tak tippet om Anton :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som en god idé at tage en tur til Fyn og Anton.
      Selv tak :)

      Slet
  16. Super ide med navnet til babysneglen :))) Jeg må ned til Jas, for du har helt ret i, at det kan betale sig med den pris på roserne - det blev jeg meget overrasket over, men først skal der graves bede - først havregrød og så dessert ;)
    Kh linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke, desværre er den blevet væk nu :) Ja det kan godt betale sig at køre til Jas, aftal et besøg, når han er hjemme. Det er rigtigt først det sure, så det søde :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  17. Så kjekt å bytte planter med hverandre! Du har så mye fint i hagen din nå, men i dag falt jeg for kubjellen din! De er så vakre :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er rigtig godt med plantebyt. Kubjellen er bare skøn, den kan jeg også godt lide.

      Slet
  18. Hvor hyggeligt med sådan et hemmeligt møde, det er skønt at møde hinanden i virkeligheden. Du får nok plads til roserne, ellers må du tage lidt af græsplænen :-)
    Der sker så meget i haven nu, at det kan ses fra dag til dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det var rigtig hyggeligt, det er du nok oftere udsat for.
      Ja det er rigtigt, men det skal se ordentligt ud med bedene, så de blev sat langs med vildthegnet.
      Ja det går stærkt.

      Slet
  19. Kære Lisbeth.
    Hvor har det været en indbringende tur, dejligt med nye ting, og flere roser.
    Ja, nu begynder rhodoerne at vise tegn på blomster, dejligt.
    Hvor dine kobjælder søde, (min kom ikke - jeg købte ellers en sidste år) og ja tulipanerne kommer også snart.
    Du har så meget fint.

    Og gode billeder fra barnedåben - som du viste i går. Og en flot kage, Der har ikke manglet noget.
    Godt Arthur klarede al det i kirken, han er sikkert sej.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det var en dejlig tur på alle måder. Inden længe springer den første store rhodo ud, det bliver dejligt.
      Jeg købte også en sidste år, som ikke er kommet igen, mon ikke du købte samme slags, den må være lidt vanskelig.
      Ja Arthur er sej og dejlig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  20. Det har da været en skøn tur på alle måder og stort tillykke med søde Arthur :) Jasroser er da bestemt en god anbefaling, og flot service. Det har været skønt at ta haverunderne med så mange blomster og knopper som var helt nye for dig. Hvor heldigt naboen tar så godt imod rådyrene. Jeg så også min første vinbjergsnegl i går - jeg hentede to ind i haven for nogle år siden. Min purpurfarvede trillium fra Lille Malund blomstrer også, hvor er de bare smukke.
    Kh Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Ja det var en skøn tur, tak skal du have. Jas roser kan helt sikkert anbefales. Det var dejligt at komme hjem og gå rundt og kigge, alting grønnes og springer ud nu. Min trillium blomstrer ikke endnu, du må vise billeder af den.
      Kh Lisbeth

      Slet
  21. Hej Lisbeth hvor hyggeligt at mødes med Eliane og fælles tur og bytning. Godt du fik din Claire Austen ved du har ønsket dig den. Den er allerede godt på vej her på Amager, men har også lige fået hestemøg. Det bliver spændende at se de andre roser når de kommer frem og blomstrer. Sikke en farve eksploration, der er på vej med dine Rhododendron.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Ja det var rigtig hyggeligt at møde Eliane og gå rundt mellem Antons roser, åh der var mange. Jeg er så glad for, at han kunne skaffe Claire Austin. Denne her var faktisk også godt på vej, de andre var barrodede, det var den her ikke.
      Ja nu sker der snart noget med rhodoerne.

      Slet
  22. Hmmm... nu lyder det som om jeg må ha' kigget over til ham Jas. Mangler faktisk kun en rose, meeeen..... kigge kan man jo altid!! :)
    Herligt med dit nye blogvenskab, dejligt at kunne mødes på den måde. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Jeg tænkte netop på dig, der er jo ikke langt fra dig, så jeg ville bestemt tage turen, men du må hellere lave plads til mere end en rose, for du kan nemt blive fristet :)
      Det var et rigtig hyggeligt møde, jeg var bestemt glad for at hilse på Eliane irl.

      Slet