tirsdag den 1. april 2014

Rhododendronknopper og aprilsnar

I dag har jeg gødet alle mine rhodoer, det var hårdt arbejde og i øvrigt også koldt. Bagefter var jeg rundt for at vande gødningen ned. Jeg tror sagtens de kunne have brugt meget mere vand, men så langt rakte energien ikke.
Her er en del knopper:
 Denne her er stor og flot, men det er kun en bladknop, det varer nogen år endnu, inden den blomstrer







Tænk så forskellige de er
Lidt blomster skal vi også have
R. April Reign
 R. Pulap
og R. Isola Bella kan endnu
Jeg glæder mig til den dag, Bent får tid til at grave en slange ned til en ekstra vandhane i den anden ende af haven. Foreløbig har jeg tre vandhaner, men det er langt at gå ned til dem, der er længst væk med to vandkander.
Her kommer så aprilsnarren ind i billedet:
Her til morgen cyklede Bent af sted på arbejde. Ikke en gang en uge var der gået af hans ferie, før en anden afdeling på kommunen kaldte på ham. Det var en hård nyser for Bent, for nu var han lige begyndt at nyde at gå herhjemme, men sådan skulle det ikke være. Foreløbig har de ansat ham i tre måneder, vi håber, de giver ham et par måneder mere, så han kan nå at få fuld efterløn fra 1.1.15. Lad os nu se.
 Man må sige, han var flittig i sin ferie
Han blev færdig med det sidste stykke hegn i søndags, ja det er hårde tider, men tak Bent nu håber vi, at rådyrene holder sig væk.
Endelig fik jeg et billede af blodblommen
Fuglemælk købt sidste år blomstrer fint nu, selvom de har lagt sig ned
Gunneraen blev pakket ud i dag, den har det fint, ser det ud til.
Den hvide hyacint er ved at blomstre
Høststenbræk som mange af jer var vilde med i i efteråret, er nu på vej igen.
Den første martagon lilje, i hvert fald den første jeg har set i år. Det var en af dem, jeg købte i efteråret i England.

Nu har jeg talt påskeklokkerne, der er knap 40 stk. rundt omkring i haven, nogen er købt, andre frøplanter. Så det er ikke investeringer det hele :)
Så blomstrer kobjælderne, dog kun de hvide endnu
Fortsat god tirsdag

39 kommentarer:

  1. Til lykke med jobbet til Bent! Og godt at han nåede at hegne så meget ind i pausen ;-)

    Sikke nogle meget smukke kobjælder du viser!

    God aften til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Nana, ja det var godt, han nåede at hegne ind. Kobjælder er bare smukke.

      Slet
  2. Fine billeder af dine Rhododendronknopper
    Hvor er din høststenbræk langt fremme.
    Godt i nåede at få indhegnet så meget, før Bent igen blev sendt på arbejde.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja høststenbrækken er ret langt allerede.
      Du kan tro, jeg er glad for, at han nåede indhegningen.
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Det er meget fascinerende at se, hvor forskellige rhododendronknopperne er. Og tillykke med jobbet til din flittige mand.
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh
      Ja det er meget spændende og fascinerende med rhodoknopper, man bliver ikke lige færdig med at kigge på dem, de er alle forskellige.
      Tak for det og i lige måde.

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Det må have været et kæmpearbejde at få gødet og vandet alle dine rhodoer - dine arme må være mindst to meter lange her til aften ;)
    Det var da en kort ferie til Bent, og det må vist betegnes som aktiv ferie - kedet sig, kan han ikke have nået. Det er jo rigtig flot, at de ikke engang kunne undvære ham en uge og fortæller noget om, at han også er et dygtigt menneske på arbejde. Tillykke til ham. Nu må du så undvære ham hjemme hele dagen et stykke tid endnu.
    Dine rhodoer er godt nok meget forskellige - var slet ikke klar over, at der er så stor variation, så jeg må vist sætte mig nærmere ind i rhodoernes verden. Du har gjort mig nysgerrig på dem ved at vise så mange forskellige.
    Dejligt med udsprungne hyacinter - de blomstrer også her :)
    Hav en god aften - kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er et meget stort arbejde, dejligt når det er overstået. Jeg slæber ikke vandkander til dem alle, men bruger slangen, det er nu også lidt besværligt og koldt, men at slæbe kander er værre.
      Ja Bent fik kun en kort ferie, må man sige, ja så må jeg undvære ham lidt igen.
      Linda når du kommer på besøg i haven, kan du se alle de nye skud, som er så smukke, måske skal du så have dig et par rhodoer selv :) Jeg vil gerne gøre folk interesserede i rhodoer, det er lykkedes med nogen stykker :)
      Ja nu er det tid for hyacinterne.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth, dine kobjælder er da noget længere fremme end mine, det må være det lune vejr i har derovre, det varer vel heller ikke længe før i har kartofler:-)
    Her har det også været bidende koldt i formiddags, hvor Alma og jeg lige var i kolonien for at vande nogle krukker. For det er da godt nok tørt. Jeg forstår godt du får lange arme af at slæbe vand, nu lover de regn i morgen så må vi se om det holder.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Det er nu ikke så lunt hos os i øjeblikket, så måske varer det lidt endnu, inden vi har kartofler.
      Ja det er meget tørt, lad os håbe, vi får regn i morgen.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja det måtte helt bestemt have været med blandede føleser at Bent cyklede på arbejde i morges, dejligt at der er brug for en, men næsten ikke til at bære nu hvor han lige nåede at smage frihedes sødme
    Du er så flittig og ihærdig, det må være dejligt at kunne sætte endnu et flueben på listen ;)
    Så kom du først med den hvide kobjælde, men kan vi være så heldige at få lidt solskin, vil det ikke vare længe inden den også blomstrer her.
    Hold nu op Lisbeth...... 40 påskeklokker og masser af smukke motiver, det må altså være skønt at ha så meget plads og så stort samle gen ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Du kan tro, at det var med blandede følelser, han tog af sted i morges, men det gik nu godt. Men det er ikke sjovt at tage på arbejde en varm sommerdag, når man hellere vil blive hjemme i haven, den kender du alt for godt :)
      Jeg er glad for endnu et flueben på listen ja, der er mange opgaver endnu.
      Ja sol og varme ville gøre underværker, men lidt regn ville nu heller ikke være tosset.
      Ja da - jeg nyder begge dele :)

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Det er noget af et arbejde du har haft gang i mon ikke alt om lange arme er glemt når det hele står i fuldt flor. Lidt varme til arbejdet ville have været et plus. Solen kom lidt frem her sidst på eftermiddagen. Kan godt forstå at du er glad for Rhodoer det er da fascinerende med forskelligheden i bladene og selv bladknoppet er flotte. Pulap er meget yndig. Øv det var en kort tid Bent havde hjemme i Høneballehaven og så var det hele arbejdsferie. Men når de nu skal være må I håbe at det bliver resten af året for pension og den lave efterløn er jo ikke nogen guldgrube. Ja Blodblommen er rigtig fin nu min bagbo har en som vi kan se kronen af og den er super flot lige nu. Vi har også haft en men den tog 1999 orkanen livet af og en ny er det ikke lige blevet til. Martagon liljen er godt fremme dem har jeg ikke men mine andre liljer er også godt på vej. Tror at jeg vil investere i nogle til efteråret dem jeg har sen her i foråret har jeg ikke turde købe. 40 påskeklokker er da en helt pæn samling. Den lille hvide kobjælde er rigtig fin en rigtig lille forårsbebuder :-)
    Har set at der måske kommer regn imorgen så måske du får lidt vandings hjælp til rhodoerne
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var hårdt arbejde, men nu er det gjort. Jeg slæbte heldigvis kun vandkander til de 30 af dem, og de måtte pænt deles om en kandefuld. Jeg vil gerne omvende flere til rhodoer, de er skønne med deres forskellige løv. Nej pension og efterløn er ingen guldgrube, så vi håber det bedste.
      Du kan godt købe liljer nu, hvis de er friske, men dem der hænger i dagligvarebutikkerne er ikke værd at købe.
      Jeg håber, vi får regn i morgen og gerne også de næste dage, som de lover.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Nogle af rhododendronknopperne er de rene små kunstværker. Vi har ikke vandet noget som helst; men marts har godt nok været ret tør. Kommunen må da kvittere for Bents samarbejdsvilje med at sørge for, at han kan få fuld efterløn, skulle man synes.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er de nemlig og løvet er også smukt på mange af dem. Ja vi trænger til regn, så må vi håbe det kommer, nu de har lovet det.
      Ja det har du helt ret i, men kommuner kan man aldrig regne med, de skal spare.

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Æh, jeg blev lidt forvirret - er det aprilsnaren at Bent skulle have fået arbejde???

    Flot martagonskud - 1 måned tidligere end sidste år...
    Og dine Rhodoer ser bare godt ud - de har haft godt af den milde vinter!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Nej det blev aprilsnar med at stoppe med at arbejde og få lov til at gå herhjemme og hygge sig :)
      Jeg har ikke fået øje på flere martagonskud, så jeg er imponeret over, så langt den er nået.
      Ja de rhodoer jeg viser her, ser godt ud, dem med billetklip er bestemt ikke kønne. Der skal klippes kraftigt efter blomstring.
      Tak i lige måde.

      Slet
  10. Jeg har lige hørt at de lover regn og det passer måske godt til dine rhododendron?
    Det var dejligt at bent nåede så meget, jeg håber at han kan arbejde sig til fuld efterløn:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja jeg glæder mig også over det lovede regn, men lad os nu se, det er ikke altid, man kan stole på, hvad de siger.
      Ja det er godt han nåede at blive færdig med hegnet, så må vi håbe, de er venlige ved kommunen.

      Slet
  11. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  12. Hvor ser dine rhododendronknopper lovede ud, masser af smukke blomster på vej. Æv for jer at Bents ferie allerede er slut, men han sagde vel selv ja :-) Heldigt at han nåede at få hegnet færdigt, så kan du sikkert have dine tulipaner i fred.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja der er uden tvivl masser af lovende knopper på vej. Nej det var ikke længe Bent fik lov at gå, men du har ret, han sagde selv ja, han må slet ikke sige nej, når han skal på dagpenge. Men jeg er glad for, at han nåede at hegne ind.

      Slet
  13. Kære Lisbeth.
    Det er da godt at Bent kan komme på arbejde og slappe lidt af, oven på alt det vildt-hegn:)
    Jeg undrer mig over, hvad det er på dine rhododendronblade, det grålige?? Er det havgusen fra forleden dag?? Det er især på billede nr 5,6,7 og 8.
    Mit yndlingsbillede er selvfølgelig påskeklokken, men dine kobjælder er også fine.
    Jeg har skrevet til Jas i morges ang. rosen mme Albert Barbier, men har ikke hørt fra ham endnu.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Det har han også selv sagt, at det var rart at komme på arbejde og slappe af :)
      Det er det fine ved rhododendron, det hedder indument, bare vent til de nye skud kommer, så er der grå eller brun belægning på mange af dem, det er det jeg godt kan lide ved dem, de er så forskellige. Mange tror, at de er syge, men det er de ikke :)
      Ja jeg ved, hvad der er dine yndlingsbilleder for tiden, kobjælder er også fine ja.
      Jeg har også skrevet til Jas om den rose, han svarer ikke på mail, men ringer til dig, hvis du har skrevet dit telefonnummer.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  14. Alt i alt er det vel godt nok for Bent at han igen kan arbejde, og forhåbentlig få den store efterløn 01.01. Ja, man skal værdsætte sine fridage og få noget fra hånden.

    Dejligt at se alle dine rhodo-knopper - de kommer helt sikkert i blomst til blogtræffet den 24. maj :::)))

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er da godt nok, men man skal jo lige vænne sig til først det ene så det andet.
      Ja der er helt sikkert meget i blomst d. 24.5 :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  15. Hej Lisbeth
    Hvor har du mange blomster i din hvide kobjælde, jeg skal ha' set til min blå, jeg synes slet ikke den har vist sig (men det har den forhåbentlig).
    Hvor er det dejligt at hører at Bent er blevet genansat, de kan da heller ikke sende guld på gaden, håber det hele kommer til at passe med hans fulde efterløn.
    God aften.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita
      Ja der er pænt mange blomster, de blå er ikke begyndt endnu hos mig. Det kom også som en overraskelse for mig, at de nu blomstrede.
      Ja det er godt nok med lidt ekstra arbejde til Bent, så må vi se, hvordan det går.
      God dag til dig

      Slet
  16. Kære Lisbeth.
    Den er meget sød din Kobjælde. Og alle de dejligt knopper i Rhodoerne, vi kan glæde os til de blomstrer.

    Det er da både godt og skidt Bent sådan skal til at "møde ind igen" - når man lige har vænnet sig til friheden. Men Bent vil sikkert gerne ind og "snakke" lidt med kollegerne igen.
    Dejligt hegnet er færdigt.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja kobjælden er sød. Nu varer det ikke længe, inden vi skal se blomstrende rhodoer, men det er nu også skønt med de bugnende knopper.
      Dagen før Bent skulle starte var slem, men nu er det vist ok, virker det til, men det var godt, han nåede hegnet.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  17. Ja så håber vi for Bent, at han kan blive på Kommunen til han kan få den store efterløn! Selvom det er hårdt at skulle afsted, når han nu lige havde vænnet sig til at være hjemme.
    Du har da virkelig været flittig i dag. Jeg var en lille smule i haven, men synes det blæste for meget, så det trak mere fra udestuen, hvor der var tropisk varme. Lækkert!
    Din hvide kobjælde er vel nok flot, så mange blomster den har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja når Bent alligevel ikke kunne få lov at gå hjemme, så kan de lige så godt beholde ham så længe, at han kan få den store efterløn.
      Ja jeg tog godt med tøj på og gik i gang, i dag er det også køligt og blæsende, men lidt skal der laves.
      Det er dejligt med de blomstrende kobjælder, de er så fine.

      Slet
  18. Hej igen
    Jeg glæder mig meget til at se alle dine rhodoer - det bliver så spændende :)
    Ja, måske skal jeg have nogle rhodoer i haven, men de må ikke være for store, da haven er lille.
    Jeg har to kæmpe rhodoer - over 3 meter høje - den ene lyslilla og den anden lyserød. De er gamle, og jeg ved ikke, hvad de hedder, men måske du har et godt bud?
    Her er det køligt og overskyet, og jeg får først fri kl 18.30 - øv!
    Hav en god dag - kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Der findes heldigvis også lave rhodoer, så det skal vi nok finde ud af.
      Dine gamle er nok Catawbiense Grandiflorum og Roseum Elegans, vil jeg tro.
      Øv det er en lang dag, håber den trods alt bliver god.
      Det er meget koldt her til morgen.
      Kh Lisbeth

      Slet
  19. Hvor fint, at der igen var bud efter din handymand. Det er lidt ærgerligt at stoppe så tæt på efterlønsalderen.

    SvarSlet
  20. Hei Lisbeth

    Det må være litt av en jobb å gjødsle dine rhodoer og vanne de! Det er hardt arbeide å stelle en hage, men det er jo en veldig fin hobby.
    Min Penny Lane har klart vinteren så fint, og jeg kikket på den i går og tenkte på deg :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit
      Ja det er en stor omgang at gødsel rhodoerne og endnu mere at vande dem, men jeg har jo selv valgt min hobby :) og holder meget af den.
      Det glæder mig, at Penny Lane har klaret vinteren hos dig :)

      Slet