mandag den 14. april 2014

Nordbedet i dag og klokkehøjen

Igen en af de dage, hvor det er rarest at opholde sig indendøre, jeg har pottet tomater og lidt andet om i pavillionen, for det blæste meget, og byger kom der også, så det var ikke rart at være ude.
Fritillaria Camschatcensis var den jeg viste i går, det fandt jeg ud af i aftes, efterfølgende har Jan skrevet til mig, at det var den. Den eneste fritillaria som ligner en lilje.
Så må jeg lige have Frit. Pallidiflora med, den er så flot også inden udspring



En lille serie billeder fra nordbedet, måske kan I se, at der er ved at ske noget med rhodoerne.
Ved siden af nordbedet ligger klokkehøjen
 her er toppen
 nu er resten af jordhøjen ved at være dækket
med akelejer, heuchera, skovmærker og rosenskovmærker, alle dækker godt. Sidste år plantede jeg en rød kobjælde der, men den har åbenbart ikke klaret vinteren.
Heldigvis har jeg de gode gamle hvide og blå i ørkenbedet.
Sidste år købte jeg græsser billigt i Plantorama, det gør jeg ikke mere, alle er gået ud, fordi de havde klippet dem ned, inden de solgte dem. Dumt at købe dem, jeg ved jo godt, at de ikke kan lide en fugtig vinter, når de er klippet ned.
Da jeg købte de sidste påskeklokker hos Gartneriet Spiren købte jeg også en Anemonella, den er ikke stor, men forhåbentlig vokser den noget mere inden næste år.
Der kommer heldigvis flere franske anemoner rundt omkring
Iris Wilmothiana Alba har snart mange blomster
Se så flot en af irisne fra Spanien står
Jakobsstigen Stairway to heaven er godt i gang
Det er den fine Kiwi også
Så er der snart blomst i denne fine primula
R. Gletchernacht er i blomst nu, den har duft i bladene
R. Makinoi er bare smuk med regndråber
En trillium mere på vej
Vi skal lige have påskeklokkerne for i dag
Til slut et kig ind i den gamle have
Nu skinner solen til en forandring, i morgen skulle blive bedre. God mandag aften.

36 kommentarer:

  1. Ja det har bestemt været en våd omgang i dag. Den lille anemonella har nogle fine blade, de minder en smule om vedbendtorskemund.
    Ja nu grønnes det og bliver tættere og tættere og det ses tydeligt
    på Nordbedet. Der er godt grøde i rhodoerne dér også.
    Jacobsstigen Stairways to heaven har en smuk bladfarve lige nu.
    Påskeklokkerne er nu på 2. måned og står stadigvæk lige flot - det gør de også her. Jeg er dagligt forbi og nyde....det må være den lidt omskiftelige april, der får dem til at holde så længe.
    Nu hører du ikke fra mig de næste dage - vi tager på en miniferie på Stevns. Så god påske herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det har bestemt ikke været havevejr i dag, men i morgen kommer det, håber vi.
      Du har ret i, at Anemonellaens blade minder om vedbendtorskemundens.
      Ja nordbedet er ved at komme igen ovenpå vinteren, det er skønt. Jeg tror også, det er det kølige vejr, som har været godt for påskeklokkerne.
      Rigtig godt tur til Stevns, det ender med I også flytter derned :)

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Super at Jan kom på banen - camschatcensis selvfølgelig!
    Min egen i Sverige er så lille så jeg slet ikke tænkte på den.:)

    Nej, vejret her idag var ikke spændende - men udsigterne for påsken lover da godt!

    Vi hasr fået en 10mm det sidste døgn - så med solens hjælp, mon ikke det sidste vil stikke hovedet op?

    Og ja man kan godt se at der er ved at ske noget med dine rhodoer!
    Og Gletchernacht ser da swpændende ud - hvordan dufter bladene?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var godt, at Jan kom på banen, men du har vel ikke været i Sverige endnu i år, så du ved om den er stor eller lille?
      Ja lad os håbe på bedre vejr fra i morgen, det blev flot til aften, men det er koldt. Vi har fået 7 mm, så det er knap så meget, men jeg kan se, at flere trillium er tittet frem, og martagonerne har fart på nu.
      Jeg kan vist ikke forklare dig, hvordan bladene dufter, det er en lidt skarp duft, som nogen kan lide, andre slet ikke. Hvis har en plante med i bilen af dem med duftende blade, så breder duften sig ud i hele bilen, jeg synes selvfølgelig, det er en lækker duft, men slet ikke som roser eller liljer, mere stærkt. Du må komme over og mærke duften :)
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Hvor ser alting godt ud i din have.
    Her har bestemt heller ikke været have vejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Aase, nej det har været koldt i dag.

      Slet
  4. Hej Lisbeth.Dejigt gensyn med nordbedet............g klokkehøjen er bare så smuk............har desværre ikke plads til sådan en.
    Fik du slet ikke set mit nye indlæg..........viser min flotte kobjælde.
    Og ville også være glad for din mening om min rhodo fra Gitte.
    Din Jakobsstige er da godt langt fremme.
    Smukke Alba iris du viser.
    Jeg kæmper stadig med mit nye pottested.........der har være regnbyger i formiddag.
    God dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Jeg tænkte nok, at det kunne være spændende med nordbedet nu. Jeg havde overset dit nye indlæg, men nu har jeg været der. Ja Jakobsstigen er pænt langt fremme.
      Det ser ud som om, du snart er færdig med dit nye pottested.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Din klokkehøj er ved at tage form. Synd med den røde Kobjælde, den er ellers så flot. Jeg skal se om jeg kan få en aflægger og sende når jeg næste gang har noget klar til dig. Jeg har et par spændende ting som jeg tror du vil synes om.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Ja nu er klokkehøjen ved at være pænt groet til. Jeg vil da meget gerne have en aflægger af den røde kobjælde. Det lyder godt med spændende ting, det vil jeg glæde mig til.

      Slet
  6. Her har det også blæst kraftigt i dag. Jeg er gået i gang med at ordne nogle havemøbler, der skal vaskes, slibes og males, inden de skal ud i haven. Der er sandelig mange spændende planter på vej hos dig, og nu vokser knopperne på rhodoerne da også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det har været koldt og blæsende, men så må vi foretage os noget indendøre i stedet. Ja der er ved at være gang i rhodoerne.

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Jeg er altså helt vild med din Gletchernacht - den er helt fantastisk i farven, så den har også fået plads i ønskebogen - og ja, der står efterhånden en hel del :) Dejligt, at du inspirerer så meget med dine skønne planter og din store viden om dem - tak for det!
    Her har der også været regn og blæst, men her sidst på eftermiddagen dukkede solen op, og jeg fik to timer i haven - det er bare skønt at få hænderne i jorden - neglene ligner noget, der er løgn ;)
    Både nordbedet og klokke højen tager sig rigtig flot ud - det bliver spændende at følge henover sæsonen.
    Jeg har fået foræret en masse løg med hvide blomster - franske anemoner, liljer, gladiolus, fresier mm. af mine forældre - det kommer til at se godt ud i forhaven, tror jeg.
    De første Timeviserfrølinge, som jeg fik af dig, er dukket op her i stuen :)
    Nu skal ældstesønnen hentes ved toget - hav en dejlig aften!
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Nå du og Anne kan godt lide de blå rhodoer, det er nu to forskellige, jeg har vist, men blå er de begge. Desværre er mit kamera ikke så godt til blå blomster, så farven er ikke helt rigtig. Selv tak jeg inspirerer gerne, og heldigvis behøver man ikke købe alt i ønskebogen på en gang :)
      Ja det er godt med fred til at arbejde i haven og få jord under neglene.
      Dejligt med en masse gratis planter, det kan vi lide, de bliver sikkert flot i forhaven.
      Mine timeviserfrø er også på vej op. Hvordan med din fontænegræs, er den kommet op?
      Skønt at få børnene hjem her i påsken, så må du nyde det.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Nej det har absolut ikke været have vejr idag den ene byge vi fik var med hagl. Jeg har fået plantet mine hænge begonia knolde i ampler i drivhuset og det nyplantede er blevet vandet det et jo nødvendigt med det blæsevejr. Fritillaria Camschstcensis bliver spændende at se. Godt du fandt navnet på den så er der ro i sindet :-) Nordbedet ser godt ud. Klokkehøjen bliver da rigtig fin med de planter der er ved at gro til. Kobjælderne er søde de kan desværre ikke gro hos mig mon ikke jorden er for tung. Anemonella er da en rigtig lille skønhed den kender jeg ikke. Hvad er det for en Primula det blimstrer så sent? Åh og så glæder du Lindas og mine øjne igen i dag med den smukke Rhodo :-))
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Godt der var noget, du kunne pusle med i drivhuset, når det ikke var vejr til at komme ud. Den fritillaria blomstrede sidste år, den er meget smuk, det kan du godt glæde dig til. Det gør ikke så meget med navnet, men det er jo rart at vide, hvad slags det er. Ærgerligt at du ikke kan have kobjælder hos dig. Jeg har set Anemonella på andre blogge, ellers havde jeg heller ikke kendt den. Jeg har ikke navnet på primulaen, men den er meget smuk, købt på et plantemarked. Det er så to forskellige rhodoer, men blå er de begge.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Selvom det blæser og de sidste dage har været kolde, så er der mere gang i din have end der er i min. Mine kobjælder er ikke nær så lang fremme, men de skal nok komme med når først vi får lidt mere varme i luften. Her til aften brød solen igennem og man kunne straks mærke hvor meget kraft den har.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja der sker ret meget i min have, fandt jeg ud af på min haverundtur i dag. Ja ja dine kobjælder skal nok komme, det er rart med noget at glæde sig til. Ja det hjalp, da solen kom frem, men vinden er stadig kold.
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Kære Lisbeth.
    Hvor ser det godt ud - Nordbedet, alle de dejlige rhodoer og al det andet. Meget flot.
    Og R. Makinoi er så smuk. Jeg kan også godt lide den blå Rhodo, jeg tror det er den jeg også har nede på stranden.
    Det er den blå kobjælde også, hvor har du dog meget, det ser så godt ud, Lisbeth.
    hilsen jessie

    SvarSlet
  11. Kære Jessie
    Tak skal du have, ja nu er det ved at kunne ses, at der sker noget.
    Der er en del blå rhodoer, men det kan sagtens være den, du har på stranden.
    Ja jeg har meget, det kniber at følge med :)
    Var det ikke i morgen, du skulle af sted, så god tur.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth.
      Jo jeg kører i morgen formiddag, det bliver så godt og vejret tegner jo fint. Min datter kommer også derned, så jeg glæder mig.
      God påske til Bent og dig Lisbeth.
      hilsen jessie

      Slet
    2. Kære Jessie
      Det lyder rigtig godt, de lover dejligt vejr i påsken, så det bliver da ren glæde for jer dernede.
      God påske og god fornøjelse.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Nej, i dag var det bestemt ikke nogen rar havedag. Her har det blæst en halv pelikan. Hvor er Jakobsstigen fin med sine tofarvede blade. Vi har en kiwi plante, hvis blade ligner meget dine, men den har endnu ikke vist ansats til blomst. Blomster din kiwi, og har du to planter, der kan bestøve hinanden?
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh
      Nej det har været koldt og blæsende. Jeg har ikke haft blomster i min kiwi, og forventer egentlig heller ikke at få det, jeg har den for bladenes skyld.

      Slet
  13. Hej Lisbeth
    Øst vest.. inde bedst, dækker vist ret godt vejet i disse dage. Lad os håbe at det blæser af inden påskedagene, hvor vi jo gerne vil ud og hygge lidt i haverne ;).
    Det er så dejligt at se, hvordan vores haver rigtigt er vågnet op og der er masser at nyde og kigge på hver dag. Dejlige billeder på en kold og blæsende dag ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja inde var bedst i går, men det lader til, at påsken bliver god, herligt. Der sker en masse nu og endnu mere, hvis det bliver lunere. Tak :)

      Slet
  14. Nordbedet er nu skønt, hele året rundt lader det til, og jeg er vild med den lille fritillaria, så fin den er med de grønne klokker på spring.
    KH
    marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja jeg er glad for mit nordbed, fritillariaen er bare skøn, nu må den snart blomstre.
      Kh Lisbeth

      Slet
  15. Kære Lisbeth.
    Fritillaria Camschatcensis ser rigtig spændende ud. Godt du fandt ud af hvad det er for én. Din Pallidiflora er også spændende. Så fin og sart og alligevel så grov i det, med sine kæmpe blomster.
    På 3. billede fra nordbedet, kan jeg se, at du har en del iris stående. Trives de i et nordbed?
    Hvis du har din bon til Plantorama, er jeg sikker på, at du får pengene tilbage, for de græsser der er gået ud, men ærgerligt er det da alligevel.
    Jeg kan se, at der er frø i nogle af dine påskeklokker. Min dobbelte hvide julerose er der også frø i, så jeg vil prøve at fange dem, inden de falder ud. Dine kobjælder, jakobstige og juno-iris er alle fine. Jeg har en blå Jakobstige, men den er ikke rigtig kommet i gang endnu.
    Jeg kan se at Gartneriet Spiren har mange af de fine Primula Auricula, som først blomstrer i april / maj, så måske har du den der fra?
    Tak for mange dejlige billeder.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Ja Fritillaria Camschatcensis er meget spændende, den har fine blomster. Ja og Pallidiflora må komme her i påsken.
      Mine haveiris i nordbedet trives fint, de blomstrer lystigt hvert år.
      Jeg kommer ikke så tit i Plantorama, men det kan da godt være, at jeg skal kigge efter min bon. Jeg kommer nu nok ikke forbi Plantoram i Egå sådan lige, så der er nok ikke meget ved det.
      Jeg tror, du skal lade naturen styre dine frø, det virker meget bedre, hvis de slår sig ned i deres eget miljø, det er derfor jeg har så mange. Jeg så lige i et indlæg fra bloggen Ole´s Have, (du kan finde den på min liste), at hans Gudeblomst spirede lige nede under planten, så i år vil jeg gøre som han gjorde, lade frøene drysse ned, måske dur det.
      Den almindelige blå Jakobsstige frøsår sig hos mig, så du kan sagtens få af dem fra mig.
      Jeg prøver at kigge hos Spiren efter min Aurikel, jeg har billeder af den fra sidste år.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  16. Jeg kom til at tænke på, at du svarede Anne, at din Aurikel er købt på et plantemarked, så den er selvfølgelig ikke fra Spiren.
    Det er den slags planter Claus Dalby og andre laver deres aurikel-teater med.
    Når den blomstrer, kan du prøve at se på Spirens hjemmeside, om du kan finde ud af, hvad din plante hedder. De har 35 forskellige, skriver de.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
  17. Hej igen :)
    I dag skinner solen fra en skyfri himmel her, og vind er der ikke meget af. Ældstesønnen har fødselsdag, så det er nok ham, der har sørget for det gode vejr :) Han skal selvfølgelig fejres, men mon ikke der bliver tid til haven også. Fontænegræs er ikke kommet op hos mig endnu, men måske har jeg gjort det forkert ved at stille dem ude sammen med staudefrøene? Heldigvis var du så gavmild med frø, at jeg kan så inde, hvis det er bedre. Hvor står dine?
    Nyd solen - det bliver en dejlig dag!
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Tillykke med sønnen, godt han kunne sørge for fint vejr :) Her er også klar blå himmel, men vind er der stadig rigeligt af herude på den lille ø. Lidt god mad så er han nok tilfreds, og så kan moderen også nå haven :)
      Godt din fontænegræs er på vej, min var også længe om det, jeg havde den skiftevis ude og inde, den kom op, da den kom ind i varmen.
      Øv med de snegle.
      Kh og dejlig dag til dig og familien
      Lisbeth

      Slet
  18. PS: Har lige været ude at kigge - og sørme jo - et stk. Fontænegræs er oppe :))) Det er sket siden i går kl. 17.30, for da tjekkede jeg alle såbakkerne. Måtte redde hjulkronebakken, fordi snegle var godt i gang med at nippe af de små, sprøde blade. Mon ikke resten af Fontænegræs kommer, når de får dejlig sol?
    Kh Linda

    SvarSlet