torsdag den 24. april 2014

Blogtræf 24. maj REMINDER

Med raske fjed nærmer vi os første blogtræf i Høneballehaven på Samsø i år. Du kan se nærmere om det her
Indtil videre har der ikke været mange tilkendegivelser, jeg er kun orienteret om 4, som kommer, det er Marie og Søren fra bloggen Hortofilia og Ulla og Malcolm fra bloggen frk. Anemone.
Fra Jylland er der mulighed for at tilslutte sig Ulla og Malcolm i Hou, der er plads til et par stykker i bilen, det er billigst at fylde bilen op og deles om færgebilletten.
Alle er velkomne nye så vel som "gamle" bloggere, så kom frisk og nyd min skønne have.
Også jer som flittigt kommenterer på min blog er hjertelig velkommen :)
Her kommer dagens billeder:

Foreløbig dagens rhodoer, det blev regnvejr, så jeg nåede ikke rundt
 Tulipaner imellem rhodoerne
 Esther
Blue Diamond
 Store kraftige tulipaner, hvis nogen gerne vil have navnet, tror jeg, at jeg kan finde det
også de mørke her er nye, der er flere slags
Gammeldags pinseliljer var i haven, da vi flyttede hertil i 1999. Det var så også næsten det eneste, som var her.
Ja og det smukke blommetræ, som absolut ikke var smukt den gang.
Udsigen fra min plads ved computeren
Som I kan se, er rosenmandlen stadig ikke fuldt udsprunget
Vi skal da lige have nordbedet med. Den 24.5. er der andre og flere rhodoer, som blomstrer her.
 Staudebedet er ikke så bart mere
også i bedet ved pavillionen er det ved at gro til

Nu varer det ikke længe, før træpæonerne blomstrer
og inden vi ser os til er Magnoliaen færdig med blomstring
En ny trillium er på vej lidt mere lukket op i dag
Her er firblad fra Karsten, jeg tror, der kommer flere ved siden af
Martagonlilje - her kan du se Marianne, hvordan den ser ud, den ligner din :)
Så er alle blomsterne ved at være sprunget ud på hundetanden Pagoda
Den første blomst på Geum Mai Tai
 Her har vi så min Fritillaria Elwesii, Karsten
og den har flere på vej :)
Alle disse fine planter kan man ikke se om en måned, men mon ikke der er så meget andet.
Kom frisk og se min have, lad mig høre, om du har planer om at tage en tur herover.
Du kan læse mere om Samsø her, måske har du/I lyst til en overnatning, så I kan se mere af vores dejlige ø.
Mellem bygerne nåede jeg lige et billede af den brogede judaspenge, nu med blomst
Til slut:


R. Double Dots et forløb, bemærk den smukke knop

34 kommentarer:

  1. Jeg troede din have var meget ældre end 15 år. Det er da fantastisk, hvad du har fået bygget op i de år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja og det er kun den gamle have, som er 15 år, den nye er påbegyndt i 2003 på en bar mark, så der er sket meget på 11 år.

      Slet
  2. Jeg kan ikke komme til blogtræffet, men først d. 8. juni og da håber jeg at du er hjemme? Jeg har vidst skrevet det før, men kunne ikke finde hvor og har derfor ikke set dit svar.
    Vi fik en overnatning af vores søn og den skal bruges på Brundby hotel d. 8-9, vi er jo afhængig af at vores drenge eller en af dem kan passe hundene. Jeg glæder mig til at se din have og Samsø.
    Jeg er betaget af de Trillium, men jeg ved ikke om de egner sig i min have, hvor alle blomster står så tæt som i en grøftekant.
    Din Fritillaria Elwesi er vel nok fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Nej du kan ikke komme til blogtræffet, men herligt at du kommer d. 8. juni, jeg glæder mig til at vise dig min have, vi må aftale et nærmere tidspunkt senere.
      Jeg kender godt det med at få hundene afsat, men det lykkedes dig heldigvis.
      Der er jo også rigtig meget i mine skovbund, men hosta og meget af det andet kommer jo først efter trillium, så her er det ingen problem, men jeg har ikke haft trillium i mere end godt et par år, så stor er min erfaring ikke.
      Ja Frit. Elwesii er rigtig fin.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Jamen hvor ser det bare godt ud "Double Dots" - ikke noget at sige til at Huisman fik guld til rhodo-olympiaden i 2010 med netop denne!

    Her har vi også fået regn - 1mm - håber der kommer mere i nat.

    den ser da godt ud din Fritillaria elwesii - du ser ud til at have en lidt mørkere version end den jeg har.

    Og firblad ja, den spreder sig som skvalderkål - nå nej måske ikke helt - men lidt derhen af, og på den gode måde.

    Dine træpæoner ser ud til at slå mine i år:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg tænkte nok du ville kunne lide min lille serie med "Double Dots" , jeg har godt nok set, at den fik guld i 2010.
      1 mm var ikke meget, med det vi fik i går har vi fået 5 mm, så det er nok det samme.
      Nå da som skvalderkål, det lyder voldsomt, godt det er på den gode måde:
      Det var ikke længe, inden træpæonerne kommer, tror jeg :)
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Double dots er fin. dels blomsten, dels farvespillet mellem blomsten og det gråbrunlige løv. Din elwesii ser næsten blå ud på billedet. Jeg tror også, vi har den; men i så fald er den grøn og brun.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja Double Dots er overraskende fin, især knopperne synes jeg er flotte, det nye løv bliver sikkert også meget flot. Min Elwesii er meget mørk, måske lidt blålig ja, men der findes flere slags, kan jeg se, når jeg googler.

      Slet
  5. Dine rhodoer er så vakre! Du har så mange forskjellige,og alle er like flotte. Min første trillium blomstrer også nå. Så snart så tar jeg deg igjen :-)

    God aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er de :) Det er utroligt så hurtigt det går hos jer, når først I er kommet i gang, jeg kan også huske det fra sidste år :)

      Slet
  6. Kære Lisbeth.
    Jeg får ikke kommenteret så mange af dine indlæg, for jeg er så træt for tiden og har et grimt angreb af psoreasisgigt i højre hånd, men jeg nyder dine smukke billeder. Tak for dem.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Det er helt i orden, jeg havde gættet, at det var fordi, du ikke har det godt, så må du nøjes med at nyde billederne.
      Rigtig god bedring
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  7. Skønne billeder. Især af din træpæon og Double Dots

    SvarSlet
  8. Hej Lisbeth
    Nu ved jeg jo ikke hvordan blommetræet har set ud men hold da op hvor ser det godt ud nu. Beskæring kan gøre underværker hvis man bare har modet til at gå igang med det men det kan jo aldrig gå værre end galt :-) Skønt med en fin udsigt fra computer pladsen for der bruger du jo også en del tid. Åh det bliver spændende når træpæonerne springer ud min står også med meget store knopper 4 stk og det bliver jo første gang den blomstrer. Det ser jeg frem til. Trillium knoppen ser rigtig fin ud bliver de to farvet? Ja nu kan jeg godt se knoppen i Firblad den bliver spændende at se i blomst da det ikke er en plante jeg har set før. Den er så fin den lille Geum Mai Tai. Håber at den jeg lige har købt vil blomstre. Bare lidt så er jeg glad :-) Judaspenge er godt nok blevet til en stor flot plante. Jeg håber virkelig at der er flere der får lyst til at komme til blogtræf for det fortjener du. Jeg må nok vente med at besøge dig til jeg har sommerferie det ser jeg også frem til :-) I dag har det været gråvejr men nogenlunde tørt det meste af dagen. Solen tittede frem ved jeg kørte hjem fra arbejde ved 18 tiden.
    Knus Anne

    SvarSlet
  9. Hej Anne
    Ja der er ikke den store reaktion med det blogtræf, men fint at I kommer til sommer, jeg inviterede også kun jer, fordi jeg tænkte, at du måske havde lyst til at se rhodoerne blomstre, men det er jo dyrt at komme herover.
    Blommetræet havde ingen blommer stort set, da vi overtog det. Jeg klippede alle grene, som groede ind i træet, det hjalp gevaldig. Siden overtog Bent klipningen, jeg er ikke meget for stiger, så han sørger for alle vildskud bliver klippet af, det ser bare fantastisk ud.
    Ja det bliver dejligt med træpæonerne, jeg har kun haft en blomst for to år siden, så jeg glæder mig også rigtig meget til at se blomsterne. De fleste trillium er mørkerøde eller hvide, men de findes også i gule og så lige denne tofarvede, den er rigtig smuk. Håber den er sprunget ud i morgen. Firblads blomster er ikke så flot ,bagefter kommer der et lille sort bær.
    Jeg købte min Mai Tai i efteråret 2012, egentlig kun fordi den var en del af en staudepakke. Allerede sidste år blomstrede den, så mon ikke der er håb for din. Ja judaspenge er utrolig stor. Her har det regnet indtil kl. 14.30, ikke noget særligt. "Kun" hver gang jeg gik ud, det var træls :)
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  10. Kære Lisbeth.
    Det går stærkt nu - dine bed er ved at lukke, det hele ser jo smukt ud.
    Du starter jo flot ud med en rhodo, og slutter med en der er lige så smuk og ja, den har en smuk knop.
    Din Fritillaria Elwesii er dog helt fantastisk flot.
    Lisbeth. har du set den Akeleje der bliver vist hos "Fra frø til blomst", den må vi da eje, hvor tror du den kan fås. Måske på Plantemarked.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det går meget stærkt, nu begynder det at hjælpe på den bare jord.
      Ja R. Double Dots har en smuk knop.
      Elwesii er helt fantastisk, den fanger hele tiden mit blik.
      Ja jeg har set den, ved ikke hvor man kan få den. Jeg kan ikke huske om jeg har den. Må ud og kigge på skiltet. Det kan da være, du kan få den på et plantemarked.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Kære Jessie og Lisbeth.
      Hvis I googler "Chocolate Soldier" er der flere der sælger frø af den smukke akeleje.
      Kærlig hilsen Eliane

      Slet
    3. Tak for det søde Eliane, det må vi lige kigge på.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  11. Dagens billeder. Smukke som altid.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  12. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  13. Hvor er den skøn den rhodo der er udsprunget i nordbedet! Fantastisk farve! Fritillaria elwesii er så smuk. Ligesom firblad og trillium er spændende nye planter for mig. Anderledes med et tvist.
    Den brogede judaspenge er et pragteksemplar! Jeg synes de lyser så dejligt op. Jeg som troede, at jeg ingen havde, nu skyder de på livet løs. Jeg har 4 stk. i haven nu. Herligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja der kommer mange skønne rhodoer nu. Det er dejligt at lære nye planter at kende, det er derfor jeg har dem, altså fordi jeg har læst om den på andre blogge.
      Ja de er bare skønne de brogede judaspenge, godt jeg har fået frø af dig, og at du har 4 i haven, jeg har to. Vi må samle flere frø, der er nok andre som gerne vil have af dem.

      Slet
  14. Hej Lisbeth
    Det lyder skønt med en tur til Samsø. Jeg skal lige finde ud af, om vi kan få børnene passet ;-)
    Fritillaria Elwesii er helt fantastisk. Og det ser ud til, at du har holdt de røde biller væk fra den.

    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh
      Rigtig godt at du har lyst til en tur til Samsø, hvor bor du henne? Skal du fra Jylland eller Sjælland.
      Ja Frit. Elwesii er rigtig fin og uden biller, det er godt.
      Dejlig dag til dig

      Slet
  15. Kære Lisbeth
    Det er altså godt nok fristende med blogtræf hos dig, men jeg kan desværre ikke give tilsagn eller frasagn endnu - det er første gang i mange år, jeg skal have elever til eksamen, så der er mange ting, jeg skal have sat mig grundigt ind i.
    Hvor er blommetræet bare smukt - en urolig flot facon, det har - jeg kan se, at jeg skal have fat i saksen på mit lille æbletræ, men det er nok ikke godt at gøre lige nu - godt, det er et lille træ, for jeg er heller ikke glad for højder.
    Dine Elwesii er vel nok fine - mine vil vist ikke blomstre i år, og det ærgrer mig. Både Nordbed og staudebed ser så dejligt frodige ud hos dig, og det varer nok ikke længe, før jorden er dækket helt af skønne vækster. Jeg har sået hvide Judaspenge, og de myldrer op - den brogetbladede ser rigtig spændende ud. Jeg glæder mig til at følge dine træpæoner :)
    Hav en dejlig solskinsdag!
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja jeg ved du gerne vil til blogtræf, men vi må vente til du finder ud af det med eksamen, det er også helt i orden. Det er jo heller ikke fordi, man lige skal sige ja nu, det var kun en reminder, men ingen vil åbenbart kommentere på det.
      Ja blommetræet er blevet smukt. Du skal vente med at klippe dit æbletræ til juli måned, nu ved jeg ikke om det er et af de små, som ikke bliver højere, for ellers er det vigtigt at holde det nede, så du kan stå på jorden og plukke æblerne.
      Ærgerligt med din Elwesii, håber de kommer næste år.
      Nej nu begynder det at gå stærkt, og bedene er ikke længere så bare. Jeg skal nok samle frø af den brogetbladede, så du også kan få den i haven.
      Tak i lige måde.
      Kh Lisbeth

      Slet
  16. Hej Lisbeth. Tak for invitationen, jeg overvejer at besøge dig i juli - vil så gerne se dine roser - men har ikke helt fundet ud af det endnu. Jeg kommer ikke til maj i år. Måske kan Anders og jeg tage en hel weekend i juli med overnatning, jeg vender tilbage om dette senere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Selv tak og tak fordi du svarer. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil se roser denne gang. Ja I har jo weekenden til gode fra sidste år du og Anders :) Helt i orden, sig til hvis jeg skal hjælpe med overnatning. Det er lidt sværere på den tid end her i maj, men mon ikke vi finder noget.

      Slet
  17. Hej Lisbeth.Hvor er din lille rosenmandeltræ smukt...........mit er også lige ved at blomstre.
    Og håber du kan lokke nogle til at se alle dine smukke rhodoer.
    Og alle de dejlige tulipaner har du jo også en masse af
    Glæder mig også til de to knopper i min træpæon springer ud.......den er hvid.
    God dag knus Jette
    .Din Japanske Star er vel nok flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er lækkert rosenmandeltræet, godt du også har et.
      Lad os nu se, der bliver vist ikke det store tilløb i år, men det var der jo heller ikke sidste år.
      Ja det er lækkert med tulipanerne nu. Den ene af mine træpæoner er også hvid.
      Ja den græs er rigtig fin, og den kan deles :)
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  18. Hvor er der bare mange flotte blomster, det er en pryd at se på. Blommetræet er specielt smukt. Sådan et kunne jeg godt bruge :-)

    Mvh Claus
    polterabend

    SvarSlet