tirsdag den 15. april 2014

Planteafprøvning og solskin i haven

 Solen skinner i dag, men det blæser en kold vind, det er skønt at se, hvordan det hele springer ud.


Fra bænken her har jeg endnu udsigt over haven, men snart bliver der helt lukket, så man kan sidde og nyde det uden at blive set :)
I dag har jeg fået pakke
pakke fra Anne Marie, Lønbæk Planteskole. Milde gaver
Hasselurt kan jeg altid finde plads til
Alle misteltenfrøene er sat rundt omkring i frugttræerne, jeg har prøvet en gang før, men uden resultat, vi prøver igen, der var nok at tage af.
Desuden fik jeg en masse planter til afprøvning, der var lidt af hvert:
Løvfældende kristtjørn - hvid glasbær - sneforsythia - broget jasmin - dværgbenved - vinterlue - vinterjasmin - Ribes Aureum - Drueved - Japansk konvalbusk.
Det er alle fine små planter, I kan se mere her og blive fristet, mangler du det latinske navn for at finde en af planterne, kan du bare spørge, så skal jeg nok give dig navnet.
Sidste år fik jeg også planter til afprøvning, de har det fint.
bl.a. gul thuja som lyser vældigt op i bedet ved pavillionen
en kornel, jeg har ikke navnet på den, men måske får jeg det af Anne Marie?
Viburnum opulus Xanthocarpa
Er den ikke bare fin, billedet er lånt af Anne Marie
 I dag var jeg heldig at få et rimeligt billede af bispehuen
 og af blodblommen
Bronzeblad er kommet op, der var også en frøplante med af den slags fra Anne Marie
Bærmisplen er tæt på blomstring
hundetanden har mange knopper, til højre står en martagonlilje
Hjertetræet er så smukt i udspring og modlys
R. Makinoi i modlys
R. Hanzel har masser af flotte knopper
R. Calostrotum Rocks Form blomstrer nu
 Skimmia japonica Rubella blomstrer også fint nu
Påskeliljerne her er fine, men påskebedet holdt ikke til påske, heldigvis har jeg mange andre påskeliljer rundt omkring.
Solnedgangen var smuk i aftes
og månen var fuld
Vipstjerten var på besøg i formiddag
Jeg har fået min egen Arthur :)
Fortsat god tirsdag


36 kommentarer:

  1. Det er da en god tjans du har fået som planteafprøver :-) Spændende om misteltenen lykkes!

    Ja-ja- din egen Arthur er da også fin ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det er slet ikke så tosset en tjans, jeg er også spændt på, om misteltenen lykkes.
      Han er da sød ham Arthur, og han skriger ikke, det gør den anden nu heller ikke meget :)

      Slet
  2. Du er vel nok heldig sådan at blive prøvemester.
    R. Hansel er en af de Rho. som jeg fik frø af fra dig og de spirerm fint. Glæder mig selv om der går lang tid.
    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Ja det er en god tjans.
      Det lyder godt, at R. Hansel spirer fint, det håber jeg, at vi får lov at følge med i.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Ja solen har skinnet flot men stadig noget blæsende mon ikke der er sidste dag med blæst. Sikken en masse fine planter du har fået til afprøvning det lyder spændende. Jeg har mistelten i mit æbletræ. Satte 5 frø og det blev til 2 planter jeg har læst at de helst skal sættes på unge træer for at vil spirre. Flotte bær den Viburnum har får din bær i år? Hundetanden ser fin ud hvilken farve har den? Atter en blå violet Rhodo den er smuk :-) Solned gangen var flot igår og månen også. Jeg kan godt lide fuldmåne. Så fandt du den lille Arthur godt han blev døbt denne gang. Jeg har idag været ude hos min "haveveninde" som min mand kalder hende (den eneste i vores vennekreds der er havenørd) Vi havde samhandlet småplanter på nettet og så var jeg lige på rov i hendes have og fik flg med hjem Kærmindesøster Jack Frost, Bronzefennikel og et par storkenæb. Åh den er sjov Vipstjerten den er også på besøg her af og til. Ser lige at det bliver minus 1 i nat så jeg skal ud og have dækket Løjtnantshjerten jeg fik af min mor.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja man må sige, at det har været en kølig dag, men dejligt solskin, så skal vi ikke klage. Ja det er spændende med alle de planter til afprøvning. Du var da heldig, at få to mistelten planter til at spire, gad vide om de frugttræer jeg satte dem i var unge nok. Den rhodo jeg viser i dag er klart min favorit mellem de blå.
      Det er flot med både måne og solnedgang, mange kan ikke lide fuldmåne, så sover de dårligt om natten, sådan har du det så ikke.
      Ja nu blev Arthur nr. 2 også døbt :)
      Det var da dejligt med nye planter fra din haveveninde, og god idé at handle sammen på nettet.
      Uha jeg må hellere kigge på temperaturerne om jeg skal ud og dække min gunnera.
      I lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Godt at høre at Ole har fået flot liv i Hansel - mine frø står stadig og leger våd vinter - jeg sætter dem varmt i en af påskedagene. De har truet med op mod de 20grader så det må være nu!
    Alletiders prøvepakke fra Lønbæk, og godt for os alle at få udbredt kendskabet til de mere spændende og sjældne planter og buske!
    Flot billede af den slemt religiøse hue - det er temmelig svært at ta billeder af såden en i blæsevejr - det hele kører jo rundt!
    Og dine tænder kommer flot flot kombination, er det en Sciadopitys jeg kan se også?

    En dejlig aften herfra!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var jeg glad for at høre, det er da rart at vide, at det kan lade sig gøre. Ja sikken en påske vi skal have, det bliver så godt.
      Det er en rigtig god idé, at folk får øjnene op for de mere sjældne og spændende planter, så må vi håbe, at det bliver set.
      Ha ha slemt religiøse hue, den var god, jeg var også forundret over, at billedet blev godt, for det blæste ret meget.
      Ja det er et parasoltræ du kan skimte, det er det lille af dem, jeg har jo også et større.
      Tak i lige måde.

      Slet
  5. Sikke en stor pakke, det var vel nok dejligt - tænk at være plantetester :)
    Makinoi er nu altså en af mine favoritter, det har jeg vist skrevet før. Hvor er det spændende med den mistelten, held og lykke med den på træerne.

    Her har det blæst en del i dag, men fint solskin hele dagen. Ikke meget tid i haven, men nu er det snart påskeferie.

    Hvor er den lille "arthur" fin :) Ha' en dejlig aften
    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er ikke så ringe at være plantetester, fin titel :)
      Ja Makinoi er fin, Makiyak får slet ingen blomster i år, underligt det tror jeg ikke er sket før.
      Ja dejligt med sådan et vejr i påskeferien, så alle andre end jeg også kan nyde det.
      Ja ikke :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Det er jo en helt botanisk have du har efterhånden med alle de skønne planter Lisbeth. Bispehuen ser super skøn ud og ja hassel urt er skøn at have rundt omkring som grønt bunddække ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Ja der er snart mange forskellige planter i min have. Hasselurt er god at have og bispehuen er fin det meste af året med og uden blomster.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Held og lykke som prøvemester.
    Fin ARTHUR.
    Smukke solnedgangsbilleder.
    Hvor har du efterhånden rigtig mange planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Aase
      Ja Arthur er fin.
      Tak for det, ja jeg har rigtig mange planter.

      Slet
  8. Så spennende å prøve ut mange planter hos deg. Jeg forstår godt at du kan like å være ute i hagen uten å bli sett, for sånn har jeg det også her. Snart er thujaheken så høy at ingen ser inn her og det passer meg utmerket ;-)

    God aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er spændende med de nye planter. Ja jeg har det bedst med ikke at blive set i haven, med mindre jeg har inviteret nogen indenfor :) Det er rart, når folk ikke kan kigge ind.

      Slet
  9. Jamen det vælter jo ind med milde gaver. Du kan sagtens. Når alle bladene er sprunget ud, får man en helt anden rumfornemmelse i haven. Fine aftenbilleder. Tak fordi du skaffede os overnatning d. 23. nu glæder vi os til en lille Samsø udflugt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det vælter ind, det er ikke så tosset, jeg synes også, jeg kan sagtens. Ja det er rigtig, inden længe er der en anden rumfornemmelse, skønt.
      Alt er i orden med overnatningen, jeg har fået tilbagemelding, så I kan roligt glæde jer :) og jeg glæder mig til at hilse på jer.

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Det er da en ren win win... du får skønne sjældne planter og buske og Anne Marie får dem testet og udbredt kendskabet til dem ;)
    Her har vi også haft solskin i dag. Herligt du har fået din egen Arthur, som du kan lege gemmeleg med i haven ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det er bestemt win win i hvert fald for mig, og Anne Marie kan nok også se en fordel i det :) Det skal lige siges, at hun ikke har bedt om reklamen, det er på eget initiativ :)
      Ja det var godt med min egen Arthur, foreløbig har han sat sig fast ved døren, så ved jeg, hvor han er.

      Slet
  11. Godaften Lisbeth Held og lykke som forsøgs mester, er sikker på med din kærlighed planterne vil trives. Du overgår botanisk have, min datter var der i dag og hun sagde : jeg er skuffet der er kun stenbedsplanter samt smukke Magnolier, havde forventet lidt mere. Tænkte det ville være en anden sag, at komme forbi dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Tina
      Tak skal du have, jeg håber de vil trives, men de er ikke så store, så de skal nok have kærlig pleje. Lidt dårligt med Botanisk have, som ikke har nogen særlige planter. Jeg har i hvert fald en del sjældne og anderledes planter :)

      Slet
  12. Hej Lisbet
    Koldt og blæsende er det også her. Jeg har også prøvet med mistelten i år-så jeg også er spændt på om det giver resultat.
    God Påske!
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det har været en kold fornøjelse, men heldigvis med solskin. Det bliver spændende om vi får mistelten, men det varer nok lidt.
      Tak i lige måde.

      Slet
  13. Kære Lisbeth
    Det var da bare en skøn pakke at modtage til afprøvning - jeg kan egentlig heller ikke forestille mig bedre have end din at sende planter til testning i :)
    Planten med de orange klasser er så smuk - er det en slags glasbær?
    Og det dejlige hjertetræ - tog ønskebogen frem for at notere, men den står der allerede :)
    Også i dag en skøn, blå rhodo - den er så noteret.
    Jeg har haft travlt med at prikle - 90 planter er foreløbig kommet i potter, men det er bare en lille del af de stauder, jeg har sået - heldigvis skal de ikke prikles på én gang! I morgen går det så løs med at grave et lille bed stort, og græsplænen i baghaven skal have en tur - glæder mig!
    Manden inviterede på fødselsdagsmiddag på Svostrup kro for sønnen, og det sagde vi skam pænt ja tak til ;)
    Herligt billede af Arthur - må han få en god sommer i din have :)
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det var ikke så tosset med sådan en pakke planter til afprøvning. Tak for rosen :)
      Ja den er meget smuk med de orange klaser, nej det er bare en viburnum, Glasbær er noget andet. Viburnum har ofte fine bær, gerne røde.
      Hjertetræ ja det skal man have, den rhodo er min yndlings af de blå.
      Uha alt det prikleri, du kan forhåbentlig lide det, det kan jeg ikke, jeg har ikke tålmodigheden, og hvor skal man gøre af det bagefter. God fornøjelse med det nye bed.
      Herligt at slippe for at lave mad, jeg kan godt forstå, at I takkede ja til det :)
      Tak - ja vi håber Arthur bliver her.
      Kh Lisbeth

      Slet
  14. Kære Lisbeth. Ja, Hasselurt er rigtig fin og den trives også godt i krukker. Det er spændende med alle de mistelten. Jeg har læst at de spirer bedst på de træer, som de selv har vokset på.
    Jeg så, at Jas havde en masse i et stort æbletræ.
    Din Bispehue er rigtig fin, min den er lidt sent på det i år. De er så yndige de små "klokker".
    Viburnum opulus Xanthocarpa er rigtig fin, mon fuglene ikke bliver glade for den?
    R. Calostrotum Rocks Form er virkelig smuk nu. Dejlig farve.
    Har I mange vinbjergsnegle? Vi har en del på gangene mellem rækkerne, fordi der er så fugtigt. Vi har ikke kunnet få noget til at gro dernede, hvor der også er skygge, men nu ser det ud til, at pengebladet fredløs har fundet sig til rette.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
  15. Kære Eliane
    Ja hasselurt er dejlig at have, det varede mange år, inden de rigtig ville gro i min have.
    Vi må se, om misteltenen vil denne gang, jeg håber. Jeg så jo næsten kun roser hos Jas :) men dog også den flotte korkelm, så var vælte.
    Jo det kan godt være fuglene bliver glade for Viburnumen. Rhododendronen er min yndlings blå, dens blade dufter så dejligt, og så blomstrer den som regel igen i juli-august.
    Vi har ikke mange vinbjergsnegle, jeg har indført en del, men har foreløbig kun set 5-6 stykker.
    Ja pengebladet fredløs skal nok klare sig.
    Kærlig hilsen
    Lisbeth

    SvarSlet
  16. Sikke da en spændende pakke fra Anne Marie. De planter skal du nok få stor glæde af. Der var mange spændende. Her har vi haft det dejligste vejr i dag, jeg gik i haven uden jakke, da der var læ og solens stråler varmede så dejligt.

    SvarSlet
  17. Hej Anette
    Ja det var en spændende pakke, A.M har meget spændende. Uha uden jakke, det var alt for koldt her.

    SvarSlet
  18. Mit valg af førsøgshave i Høneballe er efter moden overvejelse. Lisbeths krav til hendes første besøg her var at planterne skulle kunne tåle vand, vind og rådyr, så jeg blev udfordret fagmæssigt. Noget klarede mosten, andet ikke. Så derfor må det være et godt sted at prøve de anderledes ting af, og Lisbeth er klar til at tage opgaven på sig.
    Frost kan vi selv klare med vores indlandsklima tæt på Karup.
    Ang.Viburnum er fuglene ikke vilde med frugterne. Til gengæld er de fleste spiselige. De smager og skal syltes lige som tranebær.
    Nogle er spiselige lige fra busken som rosiner. Tim Skovrup er forsøgs-kanin.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Tak for det, jeg tager din kommentar med i næste indlæg, for det er nok ikke alle, der ser det her.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  19. Hej Lisbeth.Skønt vejr her i dag.Og det er da en spændende pakke du har modtaget fra Lønbæk...........spændende om det hele vil gro hos dig.
    Har forgæves set efter mine to bronzeblad.........men håber da at de kommer.Flot billede af hjertetræet du viser.
    Og den lille Arthur er da fin som kæledyr i haven
    Rigtig solskinsdag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er fantastisk vejr i dag. Ja det er spændende om det vil gro hos mig, men det går rimeligt godt med det jeg har fået.
      Bronzeblad kommer lige pludselig, først er der en knot op, og så kommer bladene, prøv du at kigge efter den.
      Ja jeg er glad for lille Arthur.
      Knus Lisbeth

      Slet
  20. Hvor er det spændende med planter til afprøvning, det er vigtigt at få registreret hvad planterne kan tåle af jordbundsforhold og klima og heldigvis har du plads og mulighed for at følge og teste:)
    Nu krydser jeg fingre for misteltene, at de spirer og vokser sig store.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er ret spændende med planter til afprøvning, jeg har god plads til det, så må jeg huske at holde øje med dem.
      Jeg håber også at misteltenen denne gang vil tage ved, der er i hvert fald sat mange :)

      Slet