torsdag den 10. april 2014

Da fru Høneballe købte en rød blomst

Kan I huske min tur til Horsens, hvor jeg købte denne her
Brushfields Yellow (billedet lånt på nettet)
Desværre var jeg så ivrig efter at få den flotteste plante med flest knopper. Der var ingen skilt på, så jeg huggede et fra en anden camelia og satte i, så stregkoden kunne bruges ved kassen.

Se hvad jeg fik, så kan jeg lære ikke at bytte om på skiltene :) men den er nu da meget fin, trods alt.
I dag har det heldigvis været dejligt stille vejr, men helt gråt, solen har vi knap nok set. I formiddags var det rigtig godt, men her senere er det blevet køligere. Jeg har nået en masse, nu har jeg været hele haven rundt med cirkelhakken. Den er god at arbejde med, men man skal være lidt forsigtig, der er vist røget en enkelt hosta i et uopmærksomt øjeblik.
I går da det blæste voldsomt, opdagede vi, at denne fyr ikke står til at redde. Den står helt løs, og jorden slår revner ved den, så den må desværre nok fældes, men så er der plads til noget nyt.
Ved siden af står det store grantræ, som jeg opstammede i går.
Himlens syv sønner er ved at være grøn
Det er sydbøgen også, men det er nok svært at se, det var svært at fotografere i hvert fald.
Her er den anden mørke hyld, jeg har, den hedder Black Beauty
Den gule primula


Vi skal lige have lidt påskeklokker, der var ingen med i går. Den dobbelt ser stadig fin ud, og der var en ny på vej.
R. Makinoi er bare så smuk nu, den er egentlig kønnest inden den blomstrer
Denne her trillium er en hvid dobbelt, den var så flot sidste år, den glæder mig til at se igen.
 På skiltet står der, at det er en martagon lilje, den er godt nok stor allerede.
 Så er denne her vist i mere passende størrelse


Ranunklerne holder endnu, det er utroligt.
og hornviolerne er ved at fylde potten ud.
Til slut solnedgangen fra i aftes
Så er det snart weekend igen, god torsdag aften.

44 kommentarer:

  1. Jeg synes jo den er fin for den ser da litt mer rosa/ pink ut på bildet? Jeg har også en som ligner på din men den er i mine øyne rosa ;-) Jeg har heller ingen røde blomster. Din dobble helleborus er så vakker!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Heldigvis skiftede den farve fra i går til i dag, så nu er den ikke postkasserød mere, for den farve bryder jeg mig ikke om. Ja den dobbelte helleborus er rigtig sød.

      Slet
  2. Av Lisbeth... der lærte du nok på den hårde måde, at det ikke altid er godt at være for kreativ ;)
    Her har det også været gråt og næsten vindstille, lad os håbe at solen kigger frem i morgen. Ja den skæve fyr er vist ikke noget at gemme på, og plads til lidt nyt er jo altid godt.
    Påskeklokkerne er bare så smukke ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det var lige, hvad jeg gjorde :)
      Ja det ville være dejligt med solskin i morgen. Der var en gang at den fyr var fin, men det er gået over, så må den væk.
      Ja påskeklokkerne er skønne.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Øv med den camelia men sådan kan det jo gå når man er lidt for ivrig jeg kender det godt men den er da ganske fin den du har fået. Min Bushfield Yellow er næsten afblomstret. Skal den bare stilles et skyggefuldt sted sommeren over? Har ingen erfaring med camelia. Her havde vi nogen sol i formiddags og meget lunere så i eftermiddags har jeg nusset rundt i haven et par timer selv om det imellemtiden var blevet skyet. Himlens syv sønner kender jeg ikke så den håber jeg at du viser mere af :-) De mørke hyld er rigtig flotte syntes dog bedst om den fra igår. Ja R. Makinoi er rigtig flot med de store svulmende knopper mon ikke du også viser den i blomst. Jeg er jo ikke så kendt med Rhodoer. Påskeklokker og Ranunkler er da stadig et hit :-)
    Ja så er det snart weekend igen og denne ser jeg specielt frem til da det er påskeferie i næste uge :-))
    God aften herfra
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var lidt ærgerligt, men du har ret, den er fin nok og ikke helt så rød som i går. Jeg har heller ikke så meget erfaring med camelia, jeg har to købt i England sidste forår, de er plantet ud i et bed og har klaret vinteren fint, jeg har ikke helt besluttet, hvad jeg gør med den røde her. Heldige dig med solskin, det havde vi slet ikke, men måske i morgen, jeg var nu glad for, at det næsten var vindstille. Jeg skal nok vise mere af Himlens syv sønner. Ja Black Lace er finere en Black Beauty. R. Makinoi får I nok at se mere end en gang :)
      Påskeferie i næste uge det er da dejligt :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Jamen det er da alletiders at du nu udvider med de røde farver, der er pludselig mange flere mulighedder!
    Selv synes jeg at rød gør sig specielt godt når der også er andre farver inddraget - sådan lidt kombination!

    Det er jo rigtig Trilliumvejr, mine er stadig på pygmæstadiet med rør da på sig nu!
    Alletiders med dine martagoner - det er helt unikt at de er så langt fremme nu - Og det er jo i alle haver!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja ja - så mange røde farver udvider jeg nok heller ikke med :) Røde farver på bladene er fint, det er nemlig flot i kombination med det grønne, men en postkasserød blomst nej tak.
      Det er sjovt med Trillium, for det er ikke dem alle der får blomster i år, men jeg har en lille gruppe med særligt fine blade, det er jo også flot.
      Ja martagonerne er langt fremme, men jeg synes nu også, der er nogle, som slet ikke har vist sig endnu.
      Tak i lige måde.

      Slet
  5. Hej Lisbeth. HiHi så kan du lære det. Jeg ved jo hvordan du har det med de røde farver, men det lyder som om, at du er lidt glad for den trods alt. Jeg synes, den er rigtig fin og hvor er det en flot plante i det hele taget! Her har det regnet det meste af dagen og det er køligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej birgitte
      Ja netop - det er ikke så godt med de røde farver, men den er heldigvis ikke så slem, som da den sprang ud, så det går nok, men du har ret, det er en flot plante.
      Nå regn og køligt hos jer, der er stor forskel rundt i landet.

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    En skam man altid bliver "straffet", når man er lidt for opfindsom :) Jeg synes nu, at den røde også er flot, men selvfølgelig er det lidt træls, når du gik efter en helt anden farve. Ærgerligt med den løse fyr, men nu kan du putte noget andet ind - du har sikkert allerede planer om, hvad det skal være. Den opstammede gran er blevet rigtig flot!
    Dejligt at høre om dine gode oplevelser med cirkelhakken, for jeg var lige ved at få en med hjem, sidst jeg var i planteskole, men kom så i tvivl om, om det var noget - den kommer med næste gang:)
    Spændende med den hvide Trillium - glæder mig til at se den i blomst.
    Fantastisk så megen glæde du har haft af ranunklerne - jeg tager ved lære og planter nogle i krukkerne næste år, for det er da bare et dejligt syn, som man bliver i godt humør af :)
    God aften til dig!
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det er da ærgerligt, men du har ret, den er ikke så slem, men det var jo ikke lige den, jeg ville have.
      Nej jeg har ingen planer endnu med den fyr, men jeg finder nok på noget.
      Jeg bliver mere og mere glad for cirkelhakken, bruger faktisk ikke andet nu til at hakke med, så den vil jeg gerne anbefale.
      Jeg glæder mig også til den hvide Trillium, den var så flot sidste år.
      Mon ikke der er mange af mine læsere, som vil have ranunkler i krukker næste år :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Jamen, så kan fru Høneballe også de rødt. ha,ha.
    Jeg er spændt på at se himlens syv sønner når den folder sig ud. Det er jo ikke et træ man ser så meget til i haverne.

    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Ja fru Høneballe kom til at se rødt :)
      Nej Himlens syv sønner ser man ikke mange steder, jeg skal nok vise den igen, om ikke før så når den blomstrer, men det er først til september. Det er det fine ved den, for der er der ikke mange træer som blomstrer.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Jamen fru Høneballe dog.... kan man nu ikke sende dig uden for øen, uden du laver ballade!? Men når nu vi ser bort fra det lille uheld, så er det en skøn rød camelia du har tildraget dig. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er noget værre noget fru Friis
      det er ikke sådan, når vi øboere komme udenfor reservatet :) Ja den går da an, men jeg ville nu hellere have haft den lysegule.

      Slet
    2. Så er der jo en anledning til at komme ud over prærien igen... ;o)

      Slet
  9. Du er da en værre uromager Lisbeth :-)
    Syntes nu at din camelia er ret så fin, selvom den ikke blev i den farve du ønskede dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Ja det er ikke godt med mig :)
      Ja den er nu meget sød, men lysegul er den jo ikke.

      Slet
  10. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  11. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  12. Hej Lisbeth.
    Jeg kan godt forstå, at du valgte den flotte Camelia. Men synes nu også den anden er flot.
    Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotte
      Ja den gule var rigtig flot, denne her er da også fin :)

      Slet
  13. Hej Lisbeth Så har du en undskyldning for at købe en Camelia mere så du kan få den gule :-). Sikke en fantastisk Påskeklokke sæson du har og haft! Jeg er sikker på , at du kan finde fint nyt istedet for din væltede fyr. Skøn solnedgang!

    SvarSlet
  14. Hej Tina
    Det har du da ret i, det har jeg slet ikke tænkt på :) men de er nok ikke til at få mere i Bilka i år, så jeg må vente til næste år.
    Ja det har været en fantastisk sæson for påskeklokker, og de er ikke slut endnu.
    Ja mon ikke jeg finder et eller andet til at sætte på fyretræets plads, det gør jeg nok. Tak.

    SvarSlet
  15. Altså Lisbeth, så kan du lære ikke at bytte om på skiltene. Her skulle der så være en glorie).

    Det er dejligt, så lang julerose sæsonen er.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja måske har jeg lært det nu, vil gerne se din glorie :)
      Ja det er rigtig lang tid, man har glæde af dem.

      Slet
  16. ikke at jeg ikke syntes den røde Kamelia er fin, for den er smuk, ( bare ikke den farve man ser mest ved dig :) men jeg kan bedre lide den fyldte creme....øv for dig.. men sådan er det med de skilte.. de flytter sig, nogen gange med hjælp. hihi...
    bliver jo lidt glad over at det skulle være en martagon, for så ligner den jo den lilje jeg tror er måske er min martagon jeg satte sidste år den meget :)
    KH
    marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja den er heldigvis også smuk, men den fyldte creme var ligesom lidt anderledes. Jeg var lige ved at ville klage i Bilka, men så kom jeg i tanke om, at det var min egen skyld :P
      Det er da godt, hvis du har en martagon på vej op.
      Kh Lisbeth

      Slet
  17. Hvor har du dog mange skønne blomster.
    Ikke så heldig at bytte om på skiltene. Fin blomst alligevel
    Smuk solnedgang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Nej det var så ikke nogen god idé, men ja du har ret, blomsten er jo smuk alligevel.

      Slet
  18. Kære Lisbeth
    Det er da en fin Camelia du fik.
    Påskeklokkerne er stadig fine, det er da en plante man har glæde af længe.
    Sikke noget med din fyr, har det virkelig blæst så meget , den har nok ikke fået rigtig fat, siden den vælter.
    R. Makinoi har også flot løv - spændende hvornår blomsten kommer.
    Dine dørdekorationer står flot endnu.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja den er fin nok , men jeg ville nu gerne have haft den lysegule.
      Ja og der er til mange dages glæder endnu i påskeklokkerne.
      Nej fyrretræet har nok aldrig fået ordentlig fat, den har stået der nogen år efterhånden, men var måske også ved at blive rigelig stor.
      Ja nu kan det da ikke vare længe med R. Makinoi.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  19. Du ville gøre det så godt Lisbeth, så lidt øv men god lærestreg ;-( fine billeder af din have som jo er langt fremme, og det er jo dejligt. Ranuklerne er bare mums .

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Grethe
      Ja jeg skulle bare have den bedste camelia, så fik jeg en anden farve, sådan kan det gå.
      Ja vi er ret langt, det er så dejligt at se.

      Slet
  20. Kære Lisbeth.
    Tak for alle de dejlige billeder.
    Din kamelia er nu meget fin og det er flot at den beholdt alle knopperne, men det er nu ærgerligt, at det ikke er den gule, når det nu var den, du gik efter.
    "Himlens syv sønner" kendte jeg slet ikke, men har googlet det og det er jo et fantastisk smukt træ.
    Planter med mørkt løv er noget helt specielt. Meget smukke.
    Tak for de fine billeder af påskeklokken.
    Din Makinoi er meget yndig med de store knopper.
    Det er da helt fantastisk, at dine ranunkler bliver ved med at blomstre. De bliver smukkere og smukkere.
    Hav en dejlig dag, Lisbeth.
    Kærlig hilsen Eliane.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Selv tak, dejlig at kunne glæde dig med mine billeder.
      Ja den camelia er da fin, men jeg ville hellere have haft den gule.
      Ja det træ er meget smukt, i Botanisk Have i Århus har de et stort flot et, jeg så det til plantemarkedet i september.
      Jeg holder meget af planter med mørkt løv, det bryder alt det grønne så fint.
      Selv tak der kommer nok billeder af påskeklokker igen i dag.
      Makinoi må snart blomstre, så kommer der også billeder af den.
      Ja ranunklerne var alle pengene værd, 14 kr. pr stk. :)
      Tak i lige måde.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  21. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  22. Hej Lisbeth.ØV for en fejltagelse med din Camelia...........er heller ikke selv til de røde farver.Og mere ØV med dit fyrtræ.
    Påskeklokker kan vi ikke få for mange billeder af.
    Og utroligt så længe dine ranunkler har holdt sig flotte.
    Undre mig lidt over at der tit er slettede kommentarer på din blog..........er det spammail?
    God dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det var lidt ærgerligt, men den er heldigvis ikke postkasserød, men jeg ville hellere have haft den anden.
      Jeg har også taget flere billeder af påskeklokker i dag.
      Ja det er fantastisk med ranunklerne.
      Jeg får en del spammails, men det er nu ikke dem jeg sletter. Det er fordi blogger spiller mig et puds, så selvom jeg svarer ved kommentaren fra en anden, så flyver den ned som nederste kommentar, det ser dumt ud, at de står to steder, for jeg flytter så min kommentar op, hvor den hører til. Mon det var til at forstå?
      Knus Lisbeth

      Slet
  23. Ha ha Lisbeth så fik du vist lært det med at bytte om på skiltene. Men den er nu ikke postkasserød, så det går vel alligevel.
    Ja det er utroligt så længe de påskeklokker er til glæde i haven. De har da snart stået med blomst i halvanden måned og er slet ikke færdige endnu.
    Ranunklerne er så fine vil du opbevare dem i kasser til efteråret eller? Dem har du nu også haft glæde af utroligt længe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det har du ret i, så ved jeg det til en anden gang. De lignede hinanden fuldstændig, men heldigvis er den ikke postkasserød.
      Der er til glæde længe endnu med de påskeklokker.
      Jeg ved ikke helt, hvad jeg vil gøre ved ranunklerne, men måske vil jeg gemme dem som dahliaer, 14 kr. pr. stk. for så meget glæde, utroligt :)

      Slet
  24. Haha, ja så kan du lære det :) Det lyder dog til, at du har tilgivet planten dens røde farve og nyder den alligevel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotte
      Ja vi må håbe, jeg kan lære det :) Ja jeg har tilgivet den, den kan jo ikke gøre for det.

      Slet