fredag den 25. april 2014

Billeder fra i dag

En lidt kølig vind kommer ind fra øst, men det er et skønt vejr med solskin, så endnu mere springer ud nu. Jeg har pottet alle mine planter om i dag, det går der rigtig meget tid med, og det er stadig ikke det bedste, jeg ved. Nu er det gjort, heldigvis.
Alle mine skønne rhodoer bliver nydt på flere ture rundt i haven

 En rød har jeg fået forærende for en del år siden




 R. Viscy er netop sprunget ud


R. Schlippenbachii - den er da smuk
 I må lige se mine påskeklokker igen
i går talte jeg 16 nye blomster, her har jeg da fået noget for pengene :)
 liljekonvaller i skovbunden, der er rigtig mange - næsten for mange. Når først de har fået fat, breder de sig helt vildt.
der er også mange skovmærker, de er nemme, jeg har flyttet dem rundt til andre steder i haven, de kan godt lide at stå fugtigt, så der er plantet nogen i regnvandsbedet.
Viburnum Burkwoodii udsender den skønneste duft flere meter væk, den er bare fantastisk
Den lysegrønne japanske ahorn  aureum er nu sprunget ud
Sidste år købte jeg en rød astilbe i Lille Malund, den er rigtig smuk nu
Denne dværgelm er også købt i Lille Malund, den har en fin farve
Frit. Pallidiflora står med sine fine gule klokker
Magnoliaens blomster holder endnu, men det varer nok ikke længe. Bemærk den bornholmske røn i baggrunden, den står med sine fine sølvgrå knopper/blade
Rødbirken er først nu ved at blive rød
Liljeblomstrende tulipaner
Vi var flere, som købte gul weigela hos Anne Marie sidste år, jeg er så spændt på at se den i blomst
Så er den fine trillium sprunget ud
Jeg ønsker jer alle en dejlig solrig weekend

42 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth.
    Tak for smukke billeder. Sikken en masse rhodoer du har. De er meget smukke, men det er nu påskeklokkerne der tiltrækker sig min opmærksomhed. På 2. pladsen kommer nok iris, især sibirica.
    Fortsat god aften.
    Kærlig hillsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Selv tak, ja jeg har mange rhodoer, påskeklokkerne satte jeg ind til dig :) Iris har jeg også mange af, men flest Germanica, jeg er også ved at have en del sibirica.
      Tak i lige måde
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  2. FOR mange liljekonvaller ... Det vidste jeg ikke at man kan have ;-) Jeg har for få!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Jo det kan man faktisk godt have, men de første år går det langsomt. Du kan få nogen af mine :)

      Slet
    2. Åh, ja, hvis det nogensinde lykkes mig at komme til Samsø (har problemer med at sejle med min syge balancenerve), vil jeg meget gerne bede om nogle liljekonvaller. Så skal jeg nok tage noget andet med til dig til gengæld :-)

      Slet
    3. Jeg skal jo til Holte d. 30.5., så kan jeg tage nogen med til dig. Det gør jeg gerne, nu skal jeg så bare huske det :)

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Ja sikken en fin Trillium -er det en Trillium erectum sag - måske en hybrid?
    Imponerende som det hele kiommer!
    Og jer må give dig ret - liljekonvaller er fine - men breder sig uhæmmet og tager let overhånd!
    Rhododendron schlippenbachii er det svært ikke at holde af - tror alle vil kunne lide den!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg er helt blank, jeg kan godt huske, den stod der sidste år også, men navnet kender jeg ikke. Jeg vil tro, jeg har købt den på et plantemarked i Kolding. Den står nemlig lige ved siden af firblad, og den kan jeg huske, jeg købte forrige år i Kolding.
      Ja det går virkelig hurtigt. Liljekonvaller har jeg snart overalt, jeg må vist til at udrydde nogen af dem.
      Ja man skulle tro, alle vil kunne lide R. Schlippenbachii.
      Karsten vil du prøve at kigge kommentaren nedenunder, har du nogen bud på, hvad der kan have bidt i Annes træpæon??

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Ja idag har det været flot vejr alt for godt til at være indendørs ØV men det ser heldigvis ud til at weekenden blive lige så god :-) Det der oppotning er jo nødvendigt hvis vi vil så. Det er heldigvis noget jeg hygger mig med. Godt du har fået det overstået. De kommer bare på stribe alle de skønne Rhodoer :-) Ja det er helt fantastisk hvad vi har fået ud af påskeklokkerne jeg har stadig nogle med knopper i. Liljekonvaller findes ikke hos mig netop af den grund af at de breder sig voldsomt så jeg har aflivet dem. Men i din store have kommer de til sin ret. De er ellers nogle kønne nogle men jeg mangler pladsen. Astilbe er heller ikke noget jeg har har prøvet men jeg tror at min jord er for tør. Den røde birk er rigtig flot. Jeg vidste ikke at weigela kan fåes med gule blomster den glæder jeg mig til at se :-) Den lille Trillium er da en rigtig lille skønhed. Her er der sket en katastrofe der er noget der har gnavet i 2 af knopperne i min træpæon. Et rundt hul lige oven i knoppen på et et par centimeter i diameter og en centimeter dybt. Måske det er en snegl med hus. Det passer meget godt med størrelsen. Har du et bud? Nu gik det ellers lige så godt så det er bare ØV
    Fortsat god fredag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er godt, at I som må arbejde til hverdag kan få lov at nyde det i weekenden.
      Du har ret, det er nødvendigt at ompotte, jeg føler bare, at jeg forsømmer haven, når jeg står og bruger flere timer på det, der er så meget at gøre derude lige nu.
      Jeg er heller ikke helt stolt af de liljekonvaller, jeg må nok prøve at styre dem lidt, jeg har dem rigtig mange steder i haven.
      Astilbe kan ikke lide at stå for tørt, så det er nok rigtigt, at det ikke er en plante for dig.
      Det var da frygteligt med din træpæon, jeg har ingen bud, måske skriver Karsten noget om det om lidt, jeg har lige spurgt ham, om han har et bud.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Hej Anne og Lisbeth

      Det er meget usædvanligt med en sådan skade på pæonknopper.
      Men året i år er også usædvanligt - og snegle er set gå ombord i plantearter og slægte som de hidtil har undgået - herunder pæoner - vi må blot håbe de har fået meget totalt slemt ondt i maven - og at det ikke bliver en dårlig vane!
      En dejlig aften til jer begge

      Slet
    3. Tak for hjælpen Karsten, jeg synes heller ikke, jeg har hørt om det før, det er noget af en gyser, håber de holder sig fra mine, hvad det så end er, der har bidt i den.
      Tak i lige måde

      Slet
    4. Tak til Karsten for svar. Det der får mig til at tro at det er en snegl er at hullet lige passer i størrelse med et sneglehus. Jeg håber også at den har fået så ondt i maven at det ikke sker igen og jeg får glæde af nu kun 2 flotte blomster når jeg nu har ventet i 2 år på det

      Slet
    5. Jeg krydser fingre for, at du får lov at se de sidste to knopper i blomst. Der lurer mange farer i vores haver.

      Slet
    6. Nej Anne hvor er det træls for dig. Jeg har forøvrigt tænkt på om ( hvis der er mange) af mine allium om jeg såbskal sende et løg til dig når jeg deler dem senere på året ? De lader jo til at dele sig ret villigt så du burde også snart få flere.
      H
      Marianne

      Slet
  5. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  6. Hvor har du dog mange smukke blomster.
    Din trillium er yndig.
    Tak for kigget.
    Tak og også en dejlig solrig weekend til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja den er meget smuk min trillium.
      Selv tak

      Slet
  7. Hej Lisbeth, her har vi nydt solen og i en lækrog har der været skønt. Jeg elsker liljekonvaller og glæder mig til at se mine de lyserøde når de kommer i år.
    Tak for svaret på min magnolie, den du har billeder af her er det den i havde flyttet ?
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja læ og solskin så var det godt i dag. Jeg har vist en enkelt lyserød, hvis den lever endnu.
      Ja det er den magnolia på billedet, som blev flyttet.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Det har virkelig været en meget smuk dag idag, nærmest sommer og vi skriver stadig kun april. Det er utroligt hvad du kan fremvise fra haven, jeg får helt åndenød... på den positive måde altså! ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Ja det har været en fantastisk dag, jeg tænker også en gang i mellem, ja men vi har jo kun d. 25. april. Jeg har f.eks set knopper i mine roser.
      Man kan godt få åndenød af, at det går så stærkt, spændende hvordan sommeren bliver :)

      Slet
  9. Det tager bare lang tid at få styr på krukkerne, og jeg når det nu ikke på en dag. Hvor er din have dog bare langt fremme, men vandet og klimaet omkring dig gør nok også at det er lidt mildere end i det midtjyske:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Jeg sår ikke så meget, for jeg ved godt, at jeg ikke kan nå det sammen med den store have. Ja det er langt fremme her hos mig, du har nok ret, at det er vandet udenom, der gør det :) det bliver noget koldere hos jer om vinteren, men jeg tænker, I indhenter mig.

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Dine påskeklokker er da bare helt FANTASTISKE!!!
    Hvor er de frodige...
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er helt utroligt med de påskeklokker, jeg er meget glad for dem.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. hej Lisbeth
    Undskyld jeg ikke fik skrevet da du satte det fine billede af din martagon på, jeg er RIGTIGT glad for det, du har ret, den ligner min :)

    jeg har en rød rhodo uden skilt på der ligner den du har fået forærende rigtigt meget.. min var også en gave :)

    hvor er din trillium dog fin.. jeg må rundt og nedstirre folks haver efter trillum snart, for det virker som om der er meget stor størrelsesforskel og udseende.. og jeg vil gerne have en.

    Ved du om der er nogen som skal op forbi Fredericia og skal til dit blogtræf ?

    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Det er helt i orden, men der er vist ingen tvivl om, at det er en martagon, du viser.
      Min røde rhodo hedder Elisabeth Lochardt, jeg har fået den af Claus i Rhododendronhaven.
      Ja den er rigtig fin min trillium, jeg tror, jeg har købt den til plantemarked i Kolding.
      Jeg har ledt med lys og lygte efter nogen, du kunne komme til at køre med, men det har ikke lykkedes mig at finde nogen endnu, desværre. Tilsyneladende kommer der næsten ingen til det første træf, så må vi se, om der evt. kan blive en mulighed 5.7. Jeg holder øje og giver dig besked, hvis noget indtræffer.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. ... ellers må vi jo ses i Kolding.. ikke? :) men jeg vil nu gerne op og se din have.. jeg kan bare ikke overbevise min familie om at samsø må være det fedeste sted at holde sommerferie..
      KH
      Marianne

      Slet
    3. Det skal nok lykkes en dag, men vi ses i hvert fald i Kolding, regner jeg bestemt med. Prøv at se kommentaren her lige under Laleh bor i Fredericia, hun kan bare ikke d. 24.5., men måske den 5.7. jeg er spændt på at høre, hvad hun svarer på det.
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Jeg er også rigtig glad for liljekonvaller. Men jeg blev også træt af, at de havde bredt sig. Derfor har jeg udrydde nogen af dem. Men jeg håber, at der er nok til, at man kan nænne at tage nogen af dem ind. R. Schlippenbachii er super skøn ;-)
    Jeg bor i fredericia, så det er ikke så langt. Men vi kan desværre ikke komme ;-(
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh
      Ja de er lidt for vilde de liljekonvaller. Ja R. Sclippenbachii er helt fantastisk.
      Bor du i Fredericia, Marianne som kommenterer lige ovenover dig bor også i Fredericia. Hun har desværre ingen bil, men vil meget gerne over og se min have. Ærgerligt at I ikke kan komme, jeg har også træf 5. juli, kan I heller ikke der?
      Tak i lige måde

      Slet
  13. Kære Lisbeth.
    De er jo skønne alle dine rhodoer, ingen nævnt ingen glemt, dog er R. Schlippenbachii skøn og så virker det til den er ren hvid.
    Frit. Pallidiflora er sød med sine gule klokker.
    Også den du slutter med er sød.
    god weekend til jer begge
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja de er skønne de fine rhodoer. R. Schlippenbachii er nærmest jomfruelig så ren hvid, som den er.
      Jeg er glad for både Pallidiflora og Trillium.
      Tak for det
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Så flotte rhodoer du viser! De er virkelig vakre hos deg. Påskeklokkene er kjempestore! Tenk å ha de i blomst så lenge som du har i år :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit. Ja det er utroligt med de påskeklokker, jeg nyder dem, når jeg går forbi :)

      Slet
  15. Den R. Viscy er da en skønhed uden lige. Smuk gul farve. Påskeklokkerne er et hit i vores haver - det er da helt fantastisk så længe de blomstrer i år! Trillium bliver det nye i vores haver, er jeg sikker på. (Jeg skal have en) De er så eventyrlige, synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja den er rigtig skøn, det er også en af Bents yndlinge, jeg ved ikke om det er navnet eller farven :)
      Ja det er fantastisk med de påskeklokker, sikken en glæde.
      Trillium er dejlig, men den jeg viser i dag er ikke sådan lige at få fat i, den er vist købt til plantemarked i Kolding, du må på udkig i Lyngby, hvis du da tager dertil.
      Jeg købte en del hos Hyde i England i efteråret.

      Slet
  16. Hej Lisbeth.Hvor er der mange smukke rhodoer hos dig der er blomster.Ja!!! alt går det så hurtigt med lige nu.
    Alle træerne blomstre.............nu mangler vi bare syrenen.
    Men nyder også alle de smukke tulipaner i haven.
    Din påskeklokke er vel nok stadig smuk...........utroligt så længe de bomstre.
    Skal jo på plantemarked i Lyngby i morgen tidligt..........så spændende hvad jeg kommer hjem med.
    Rigtig god dag i haven knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja der er mange rhodoer i blomst, og der kommer mange flere, det går næsten lidt for stærkt. Den ene af mine syrener er så småt ved at blomstre, men kun lidt endnu.
      Tulipanerne er skønne nu.
      Ja det bliver spændende at læse om, hvad du får med hjem i morgen.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  17. Hej Lisbeth
    Det er da helt utroligt at du stadig kan fremvise påskeklokker med fine nye blomster, her er den fest desværre slut for i år.
    Jeg holder rigtigt meget af at prikle og potte om, det er ren meditation for min sjæl, efter en lang arbejdsdag ;)
    Jeg har mine liljekonvaller i et højbed (sandkassebedet) og der kan de jo kun brede sig i et begrænset område, de har efterhånden en del år på bagen men breder sig kun langsomt her.
    Jeg må tilslutte mig koret og rose den skønne trillium, det er da helt utroligt hvor forskellige de kan være.
    Nå - jeg må ud og nyde det gode vejr ;)

    SvarSlet
  18. Hej Heidi
    Ja det er utroligt med de påskeklokker, der er blomster til lidt endnu.
    Jeg forstår godt, at mange af jer godt kan lide det, men jeg synes, der er meget andet, jeg forsømmer i haven ved at ordne det, man kan jo kun være et sted.
    Det lyder som en god idé med et begrænset område til liljekonvallerne, men det er jo også flot i skoven. Ida vil gerne have nogen, så det får hun :)
    Det er en meget skøn trillium - ja du må ud og nyde det gode vejr.

    SvarSlet